Recenze: PaRappa the Rapper – rap sem, ram tam

Tuhle klasiku asi znáte z PSX. Jmenuje se stejně – a nejen to, ona totiž je úplně stejná. Pokud jste měli tu čest s původní hrou, budete zde jako doma. A pokud ne, budete zde jako doma taky. Možná.

Platforma: PSP
Žánr: hudební
Výrobce: NaNaOn-Sha
Vydavatel: SCEE

Šílený americký výtvarník Rodney Greenblat si získal přízeň japonských hráčů již před mnoha lety – prostřednictvím stařičkého Playstationu a titulu PaRappa the Rapper. Z pohledu Evropana jde o  kultovní titul: kritika jej hodnotila s nadšením, hráči si k němu však cestu nenašli a jeho krásy začali objevovat až s velkým časovým odstupem. Možná i proto je nyní ten správný čas pro to, aby si na Playstation našel cestu remake. Ten se na nás chystá se stejným názvem a se stejnými zbraněmi jako jeho předchůdce. Ovšem také s jedním malým rozdílem; tentokrát nebudeme rapovat na velké konzoli, ale na maličkém PSP.

Proč jsem v úvodním odstavci nazval Rodneyho Greenblata, který se výraznou měrou podílel na vzhledu zdejšího herního světa, šílencem, myslím dost dobře pochopíte z okolních obrázků (samozřejmě pokud jste nehráli původní PaRappa; v tom případě už je vám vše jasné dávno). Hrdiny hry totiž netvoří lidé, ale zvířata, rostliny a předměty. Jednotliví hrdinové se přitom mezi sebou nijak nerozlišují. Sami to poznáte z příběhu, který vypráví o lásce stydlivého psa PaRappy a květině Sunny Funny. V takovém srdceryvném příběhu ale samozřejmě nesmí chybět ani záporaci. Jejich řady zde zastupuje narcistický Joe Chin. To pro našeho PaRappu znamená asi tolik, že ke své lásce nebude mít snadnou cestu.

Co konkrétně budete muset pro svou drahou budoucí polovičku vykonat? Seznam činností je dlouhý, proto vyberu jen ty nejzajímavější: naučíte se umění kung-fu, zkusíte si upéct dort anebo třeba řídit auto. Zdá se vám, že spolu jednotlivé činnosti moc nesouvisí? O tom to právě ale je. Nadsázce, která prostupuje celou hrou, nasazují bizarní herní úkoly pomyslnou korunu. Netradiční prostředí s netradičními postavami si jednoduše žádá i netradiční úkoly. Netradiční přitom není jen cíl vašeho snažení, ale také způsob, jakým musíte chtěného dosáhnout. Veškeré činnosti ve hře totiž probíhají striktně skrz rap. To ovšem neznamená, že byste ke svému „PSPčku“ museli přikoupit mikrofon. Ono rapování probíhá tak, že mačkáte tlačítka ve správný čas, jak to po vás hra chce.

Přiznávám, že to nezní moc záživně. Musíte si však uvědomit, že herní mechanismy jednoduše pouze vypadají. Jejich pochopení zabere pěkných pár desítek minut a než se nadějete, strávíte v PaRappově společnosti několik zábavných hodin. Za své rapování jste hodnoceni podle toho, jak se vám bude dařit mačkat tlačítka. A nejde jen o slovní hodnocení bez vyššího významu; pokud budete dobří, hra vás obšťastní několika bonusovými úrovněmi nebo třeba alternativním koncem. Dobrou motivací je i hudba, na níž musíte rapovat. Výběr songů se autorům skutečně podařil.

• zábava jako před lety
  • grafika a audio
  • nemusí sednout každému
  • hra je obtížnější, než na první pohled vypadá

Pokud jste před jedenácti lety s otevřenou pusou a velkým nadšením rapovali s PaRappou, remake určený pro PSP je pro vás jasnou volbou. A ostatní? Ti za zkoušku také nic nedají. Ale předem by měli být obeznámeni s tím, že je nečeká žádný tuctový titul – PaRappa the Rapper je typicky „japonsky divná“, přestože pochází z pera Američana. Našinec musí mít prostě štěstí, aby mu nabídka herních činností sedla. Poznal jsem to na vlastní kůži - sám jsem byl nadšený, nicméně kamarád už rapoval podstatně střízlivěji a po zhruba půl hodině dokonce dobrovolně dorapoval.

Remake jedenáct let staré legendy. Mohlo to dopadnou špatně? Ano, mohlo. Ale naštěstí nedopadlo. Což ovšem neznamená, že by hra sedla všem.

Celkové hodnocení: 7,5/10