Recenze: Paraworld – cesta do pravěku

Jen máloco z historie naší matičky Země dokáže fascinovat tolik, jako tvorové, kteří tu byli pěkných pár miliónů let před námi. Pokud vás nudí už všechny ty tuctové strategie s tanky či gobliny, osedlejte T-Rexe a ponořte se do světa, kde být sežrán mnohotunovým ještěrem patří na denní pořádek.
Recenze: Paraworld – cesta do pravěku

Typ hry: real-time strategie
Minimální konfigurace: procesor 1,6 GHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta, 3,5 GB na HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+, 1 GB RAM, GeForce 6600 GT 128 MB
Výrobce: Sunflowers
Distributor: Aspyr
Distributor v ČR: Hypermax (
Homepage: (
Předobjednat hru na shop.Doupe.cz

Už jsem zase Jura

Na začátek malá hádanka. Co mají společného Sir Arthur Conan Doyle, Karel Zeman, Steven Spielberg (nebo spíš Michael Crichton) a Ross ze seriálu Přátelé? Nevíte? Napovím, Sir  A.C. Doyle napsal knihu Ztracený svět, Karel Zeman režíroval film Cesta do pravěku, Steven Spielberg zase film Jurský Park, který je dle knihy Michaela Crichtona. A Ross? Ten je paleontolog. Svítá? No jasně, přerostlé ještěrky, dýňosýři, dva mozky, žádnej rozum...znáte to. Teď si dělám trochu legraci, ale jinak považuji, asi jako většina z vás, pravěké ještěry za fascinující a stále trochu mystická stvoření. A právě dinosauři hrají hlavní roli v nové strategii od tvůrců Anno 1602.

Že by sám hrabě Zeppelin? * Není nad bytelnou bránu * Kdepak Čína, pořád pravěk

Když jsem zmiňoval Sira Arthura Conana Doylea na prvním místě, nejednalo se o pouhou shodu náhod. Právě jeho Ztracený svět Paraworld svoji atmosférou velmi připomíná. Jen tu místo profesora Challengera máme hned tři vědce, kteří se dostávají do tajemného světa plného obřích ještěrů a roztodivných domorodců. Už na začátku vás překvapí povedená a hlavně dlouhá animovaná scéna, která vás příjemně uvede do děje a v nastoleném tempu hra nepolevuje ani dál. Sice se z počátku může zdát, že se dějová linka stává páteří Paraworldu, ale později se na povrch vynoří celková plytkost a nekonzistence hlavní zápletky. I když mě většinou logické nedostatky nechávají chladným, tentokrát jsem čas od času přemýšlel nad spletitými zákrutami scénáristova mozku. Ale nakonec zvítězil pozitivní pocit, protože samotné animace vypadají vážně dobře a navozují atmosféru dobrodružství v barevně kouzelném  pravěkém světě velmi zdařile.

Deinos sauros - "strašný ještěr"

Pokud oškrábeme dinosaury a podobnou havěť stranou, dostaneme se na samotné jádro hry, které nezůstává nic dlužno žánru real-rime strategií a léty prověřenému principu postav základnu-vybuduj armádu-smeť nepřítele. Což ve své podstatě nemusí být chyba, zvlášť když jednotlivé dílky hratelnosti do sebe zapadají stejně hladce, jako v případě Paraworldu. Navíc němečtí borci do svého díla implementovali několik změn, jenž dodávají hratelnosti lehce netradiční příchuť. Začneme pěkně popořadě, jak se sluší a patří - od budování základny.

Sním, či bdím? Tank? * Skoro jako Zakázaný palác * Podzim už klepe na dveře

Až na pár příležitostných výjimek si vždy musíte postavit a opečovávat svoji základnu, postarat se o ekonomickou stabilitu, abyste následně mohli popadnout meč a jít na zteč, nebo jak to vlastně bylo. Základní stavební jednotkou pravého socialistického státu a strategií též je dělník, neboli pezáň, pejón, pracant či „stavtorychlejitybastarde“. V Paraworldu dokáže stavět budovy a těžit některou ze tří základních surovin, které čítají klasickou trojkombinaci jídlo, dřevo, kamení. Ovšem pokud si myslíte, že své dělníky pošlete někam těžit a tím končí vaše starosti, jste na omylu. Paraworld totiž lehce netradičně omezuje počet surovin, které lze mít v jeden okamžik natěžené. Sice tento limit zvyšujete stavěním speciálních budov (třeba skladiště), ale hlavně ze začátku je velmi nepříjemný. Během pár okamžiků máte sklady plné, nic pořádného z té trochy surovin postavin nelze a dělníci mají zybtečné prostoje. Na druhou stranu to beru jako plus, protože se tak víc než v jiných hrách musíte starat o své dělníky a posílat je těžit suroviny dle momentální potřeby a plnosti skladů.

Pokochejte se grafikou

Sice se s postupem rozvoje základny tento aspekt vytrácí, ale i tak stále musíte věnovat dělnictvu víc pozornosti, než třeba v Age of Empires. Překvapí i rychlost, s jakou  se dostáváte k novým jednotkám a budovám. Vlastně prakticky jako v AoE (a ve spoustě dalších her) musíte projít několika vývojovými etapami, jenž vám zpřístupňují nové možnosti k budování a vylepšování. Ovšem, že se k většině nejvyspělejších budov a jednotek dostanete už ve třetí úrovní kampaně docela překvapí. Naštěstí si postupem času vyzkoušíte i další dvě odlišné rasy, což boří všechny obavy o nedostatečnou motivaci k dalšímu hraní.

Tři do party

Na začátku se dostáváte do kontaktu s domorodým kmenem podobným Vikingům. Disponují mohutnými obrannými hradbami, obrannými věžemi a silnými bojovníky, jako třeba jezdci na divočácích, mamutech a dokonce se vám do rukou dostane i regulérní tank. Dalším kmenem se stávají potulní Dustraiders, kteří inklinují k důrazu na rychlost a pohyblivost. Disponují pohyblivou základní budovou, staví velmi rychle potřebné budovy, takže pro ně není problém si kdykoliv zabalit svých pět švestek a tři dinosaury a přesunout se na výhodnější místo. Trojlístek ras uzavírají technicky (to berte v rámci možností prehistorického světa obydleného ještěry) vyspělý asijským dojmem působící kmen – rýžové klobouky a majestátně působící architektura pochopitelně nesmí chybět

Army Controller zabere dost místa * Sedlat šavlozubého tygra má něco do sebe * Zlý vodník Kebule zřejmě vaří mlhu

Když už jsme nakousli jednotky, pěkně i zkousneme. Najdete tu tradiční pestrou paletu různých druhů jednotek, jenž mají svoje silné i slabé stránky. Dobývací jednotky se hodí na ničení budov, ale proti útoku zblízka jsou bezbranné, kopiníci nadělají pyré z jezdců raz dva, jízda si zase dokáže svižně poradit s lučištníky atd. Pokud máte už nějakou real-time strategii za sebou, ani nemá smysl si procházet úvodní tutoriál. Ovšem i když se funkcí od podobných her neliší, vzhled už hraje zcela jinou ligu. Až poženete stádečko obrovských osedlaných ještěrů zadupat soupeřovu základnu do země i s jejím osazenstvem, získáte pocit, který vám žádná jiná strategie nenabídne. Ať už budete prohánět mamuty zasněženými horami či velociraptory hlubokou džunglí, vždy si opravdu připadnete jako hrdinové knihy (komiksů, filmů, seriálu) Ztracený svět.

Oficiální obrazky prostě vždycky vypadají lépe

Jak už se snad od dob Warcraftu 3 stalo pravidlem, ani v Paraworldu nesmějí chybět hrdinové se svými unikátními dovednostmi. S tím souvisí i drobné RPG prvky, ale pozor, němečtí vývojáři na to šli od (pra)lesa. Cepovat na vyšší úrovně totiž lze všechny jednotky, a tím vážně myslím všechny, včetně dělníků. Povýšit jednotku znamená utratit určitý počet lebek, což je vlastně čtvrtá surovina, kterou získáváte pobíjením nepřátelských jednotek. Samotných levelů je pět, ale nesou s sebou určité omezení. Tvůrci této funkci říkají Army Controller. Na levé straně obrazovky najdete padesát dva slotů rozdělených do pěti pater. Každé patro představuje jednu úroveň, každá jednotka zabere jeden slot, čím vyšší úroveň, tím méně slotů nabízí k dispozici – na nejvyšší úrovni lze mít pouze jednu jednotku.

Pár stanů a nomádi mají zabydleno * Trochu odlišná, od mé představy vědkyně * Večerní poezie maloměsta

Chápete dobře, maximální počet jednotek je vskutku pouze padesát dva. Což je málo a když si přidáte, že poměrně slušnou část pro sebe zaberou nebojové jednotky – dělníci, transportní prostředky a rybářské lodě, tak na obrovské bitvy můžete v klidu zapomenout. Na druhou stranu Army Controller nabízí zcela novou škálu taktických možností. Silnější jednotky se automaticky budují na vyšším levelu a pokud si všechny sloty dané úrovně vyplácáte na povýšení základních jednotek, máte smůlu. Tank čidinosaurus prostě nebude, dokud se slot neuvolní. A to nemluvím o tom, že hrdinové na vyšších umožňují stavět pro ně unikátní jednotky. Povyšováním různých jednotek jde i v rámci jednoho klanu postavit zcela jiné armády, čímž míra taktizování stoupá exponeciální řadou.

Koprolit či  vzácný trilobit?

Interní graficky engine Pest dokáže vykouzlit pravou druhohorní nádheru. Pokud na to máte hardware, dočkáte se světa plného do nejmenších detailů vymodelované pravěké zvířeny, která působí jako živá. Díky bohatému využití efektu bloom a perfektní barevné paletě obraz navíc dostává až kouzelnou atmosféru. I když po technické stránce nemusí být grafika na tom absolutně nejvyšším stupínku, po vizuální stránce se jedná o ojedinělé dílo. Až se po spektakulárním západu slunce setmí, ještěři ulehnou ke spánku a z oken vašich budov začne tryskat záře ohňů, zůstanete zírat. Grafice navíc napomáhá budovat skvělý pocit z výborné prezentace i monumentální orchestrální doprovod. Nepamatuji,  kdy se naposledy z reproduktorů u RTS linuly takhle podařené melodie.

Grafika je prostě kouzelná * Už vidím Bílé útesy Doverské * Hlavně se nenechat sežrat

Multiplayer hra nabízí celkem tři módy a patnáct map k vašemu vyřádění s kamarády, ať už po Lan či Online. Mezi nabízené módy patří team deathmatch, defender (jeden hráč se brání proti zbytku) a capture the flag. Samozřejmě nechybí možnost si zahrát skirmish jen tak proti umělé inteligenci, která v rámci žánru patří mezi průměr. Díky Army Controlleru nabízí hra ve více hráčích jiný zážitek, který se však třeba oproti podobným strategiím až tak neliší.

• Spousta příběhových animací
  • Výborná grafika a hudba
  • Povyšování jednotek
  • Tři rozdílné rasy
  • Dýňosýři...ech, tedy dinosauři
  • Nekonzistentní příběh
  • Drobná nevyváženost
  • Nízký počet jednotek
  • Slabší AI

Paraworld nabízí klasickou real-time strategii, která exceluje díky výbornému prostředí a několika nápaditým inovacím. Na druhou stranu, jádro hry se neliší zbytku produkce strategií. Pokud jste po velkohubých tiskových prohlášeních očekávali něco víc, zapomeňte na to. Dočkáte se jenom zklamání. Čekejte a chtějte poctivou real-time strategii, pak můžete spokojeni odcválat na zádech triceraptose vstříc západu slunce.

Zvuk: 7/10

Solidně odvedená práce na klasické RTS v poněkud herně netradičním prostředí. Fanoušci Jurského parku zůstanou u vytržení.

Celkové hodnocení: 7,3/10