Recenze: Penumbra Overture – noční můra začíná

Hororová hříčka Penumbra zažila přechod z pole volně šiřitelných her ke komerčním produktům. Stojí lepší grafika a zpracování za koupi, nebo měli autoři raději zůstat u freeware? Podívejte se s námi.
Recenze: Penumbra Overture – noční můra začíná
Seznam kapitol
  1. Začátek konce: staronová Penumbra synonymem pro Atmosféru
  2. Konec začátku: klady i zápory a hlavně závěrečné hodnocení

Platforma: PC
Typ hry: FPS v kombinaci adventurních prvků
Multiplayer: Ne
Minimální konfigurace: Procesor 1.5 GHz, 512 MB RAM, 64MB grafická karta, 1 GB HDD
Testovací konfigurace: Athlon XP 1600+, 1.5GHz, 768MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce: Frictional Games
Distributor ČR: Neoznámen
Homepage:
http://frictionalgames.com/

Když si nejlepší z nejlepších sednou ke stolu a začnou přemýšlet nad tím, čím by se dala obohatit klasická FPS akce se směsicí adventurních prvků, většinou se ke kloudnému nápadu nedopracují. Většinou ale neznamená vždy, což v důsledku může vést k příjemné souhře náhod i nápadů potvrzujících jinak nezáživné pravidlo. Penumbra Overture je dost možná mezníkem ve svém žánru, neboť přináší neotřelý herní koncept zabalený do nesmírně hutné atmosféry.

Nadechnutí před velkým potopením

Z chystané trilogie první díl příliš o příběhu neprozradí. Pokud jste ovšem hráli freewarovou verzi, nebude vám zápletka cizí. Vžijete se do role Philipa, obyčejného člověka, jehož zastihnul nepěkný osud. Před nedávnem mu totiž zemřela matka a aby toho nebylo málo, doručen mu byl i dopis od otce, který rodinu opustil ještě před jeho narozením. Onen kousek popsaného papíru ale nevěstí nic dobrého, neboť v něm stojí varovná slova hovořící o knize. Philip je vyzván, aby ji vyzvednul z bezpečného místa a ihned zničil, aniž by třeba jen letmo nahlédnul na první stránku. Zvědavost ovšem přemůže rozum a neposlušný synáček neuposlechne otcovy rady. Z vyčtených řádků se dozvídá o tajemném místě kdesi v Grónsku, umístěném hluboko v zemi. Netrvá dlouho a vydá se na průzkum. Průzkum, z něhož se možná ani nevrátí.

  
Bílá tma jak v „nechciříctco“ * Jsem blízko své největší osudové chyby * Do pytle, a okna tady nevedou?

Ocitáte se v zaprášené kajutě malé loďky plující v ledových vodách. Lampa matně osvětluje místnost a ani malým okénkem umístěném po straně kajuty příliš slunečních paprsků nepronikne. Venku řádí zima, a proto není dobré vycházet ven... ne, dokud si neosvojíte jisté praktiky. První okamžiky v Penumbře se odehrávají právě zde a slouží především k osvojení si ovládání. Úvod ale není zdlouhavý, během chvíle loď dopluje do přístavu, a vy se tak objevujete poblíž kýženého bodu, o němž je psáno v knize. Stačí ujít pár kroků sněhovými závějemi, přetrpět padající vločky, jež se mrazivě zarývají do kůže, a stanete u tajemného poklopu. Podivně znějící zvuky zespod ovšem nenavozují příjemné pocity a něco vám říká, že není dobrý nápad poklop otevřít. Zvědavost nicméně stále přehlušuje rozum. Uplyne pár minut a jste dole.

  
Sluneční zář?! A přece se točí! * Tady chcípl pes * A tady pes nechcípl

Žebřík se stal zrádnou pastí a v temnotě jste zaváhali. Konec poslední žebřiny byl nečekaně vysoko nad zemí a i když vás pád na chvíli dezorientoval, uvědomujete si, že už není cesty zpět. Okolní prostředí působí značně frustrujícím dojmem, nemáte rádi pavouky a ani jinou havěť, jež by se mohla nacházet v podobných místech. Na výběr však není, a proto se vydáváte dál, byť už v této chvíli pociťujete nepříjemný pocit v zádech. Ne – ten už jste pociťovali tam nahoře, v ledové vánici. Jakoby vás někdo pozoroval.

  
Skoro jako podkroví, akorát v přízemí... vlastně sklep. Takže podkroví ve sklepě. Jo, to sedí. * Hraboš Polní to asi není * Lampa. Ale kdo jí rožnul?

Cestou ale na nikoho nenarážíte, uplyne deset minut, pak půl hodiny... hodina i dvě, jenže stále nic. Do rukou se vám dostávají jen podivné deníky, útržky papírů mírně poodhalující význam tohoto místa. Začínáte pomalu litovat, že jste otcova slova neuposlechli a knihu opravdu nespálili. Podle všeho zde lidé už dávno nejsou, podle všeho tento obrovský podzemní komplex opustili. Dobrovolně? Jenže co ty rozsvícené lampy? Co to podivné šeptání a jiné zvuky? Jakoby tu někdo byl... ale kde jsou teď? Začíná se vás zmocňovat stísňující pocit, obtížně se vám dýchá a slyšíte akorát svoji ozvěnu o stěny jeskyní. Musíte dávat pozor, neboť vás může někdo slyšet, ve stínech se možná něco ukrývá. Stíny jsou vaším nepřítelem, ale zároveň se v nich lze i skrýt.

Naskriptované sekvence a jiná překvapení

Tu a tam se objevíte na místě, které autoři prošpikovali hororovými scénkami. Dobré je dávat pozor na začátku, poblíž robustních olověných dveří umístěných v zemi. Něco tam dole je a zrovna to nemá náladu na pexeso. Působívá je rovněž část v dřevených místnostech, přičemž v jedné z nich se s největší pravděpodobností nachází na smrt vystrašený člověk. A dlouho žíti nebude, takže se tam nezdržujte.

První kontakt

Jak dlouho tu už bloudíte? Začínáte ztrácet přehled o čase, baterie ve svítilně dochází a nezbývá, než si vytvořit pomocí zapalovače a hořlavého paliva zdroj světla. Máte sice světlice, ale něco vám říká, že je lepší si je šetřit. V okolních lampách se totiž stále nachází kapky petroleje. Naštěstí. Pokud neztratíte rozum a dokážete racionálně uvažovat, můžete se dostat ven, nebo alespoň někam dál. Tak myslete! Všude kolem se nachází spousta věcí, jež lze využít, skombinovat a uchránit se jimi. Někdy je třeba sáhnout i k násilí, rozbít zámek, odstranit desky, případně si postavit malý provizorní most z desek a jiných objektů, ale není to nic těžkého. Kladivo, které s sebou nosíte v batohu, vám v mnohých situacích pomůže.

  
To je úplně ta samá lampa, akorát z jiného úhlu * Meť tady auto, tak najedu na ty dvě desky * Po kom šutr hodíme?

Zrovna procházíte stísněnou chodbou a zavíráte za sebou mohutné dveře, když v tu chvíli strhnete. Bojíte se otočit, protože tam něco je a cítíte to. Slyšíte jeho dech, slyšíte jeho kroky. Že by to byl pes? Podivné vrčení linoucí se z jeho úst stále sílí, blíží se k vám a jediné, nač se zmůžete, je bleskurychlé přikrčení k bednám stojícím poblíž. Malá škvíra mezi nimi vám přitom dovoluje pozorovat siluetu schovanou v temnotě. Jenže v tu chvíli to přišlo zase – udělalo se vám špatně, stísnění prostor vám neprospívá a hluboké dýchání může uslyšet To, co tam teďka nehybně stojí a zírá vaším směrem. Podivně zírá. Ty oči... nikdy jste nic podobného neviděli.

  
Číselná kombinace... její dohledání ovšem bylo snadné * Tak tady je několik pátých kol od vozu, koukám * Hranaté stíny mě doslova rajcují

Pohledem střelíte po nepravidelné skalní stěně nacházející se za vámi. Je tam tma, svit lampy z protější strany je příliš slabý. Tiše se proto dáváte do pohybu, stále přikrčeni. Kráčíte směrem k malé skulince a i když víte, že vám bude ještě hůře, možná si zachráníte život. Stvoření vás nemusí vycítit, nemusí vás vidět, tak tam nestůjte a běžte!

V další kapitole naleznete nejen shrnutí všech kladů a záporů, ale také verdikt a závěrečné hodnocení.

Dostupné pro: PC
Žánr: Adventury | Hororová adventura
Výrobce: Frictional Games
  • Příběh a jeho postupné skládání
  • Hororová atmosféra
  • Fyzikální model
  • Zápisky a deníčky
  • Začlenění logických rébusů a hádanek
  • Inovativní zpracování
  • Hudba společně se zvuky dotvářející atmosféru
  • Horší grafické zpracování
  • Velice špatná vyladěnost enginu - vysoké HW nároky
  • Souboje, byť inovativní, nejsou vyřešeny šťastně
  • Místy odfláknutý level design

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Playstation 5: datum vydání, výkon a vše, co víme o příští herní konzoli

Playstation 5: datum vydání, výkon a v…

Playstation 5 ještě možná neukázal ani palec u nohy, to ale neznamená, že o nim nic nevíme. Pojďme se podívat na to, co je známo.

24.  4.  2018 | | 239 N/A
Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdinové a pestrý svět

Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdin…

Kromě pěkného CG filmečku jsme stále z Cyberpunku 2077 neviděli vůbec nic. S přibližující se E3 se ale začaly objevovat opravdu zajímavé informace. Co všechno o megalomanském projektu víme?

22.  4.  2018 | | 7 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A