Recenze: Perfect Dark Zero – další z legend je zpátky

Platforma: Xbox 360
Paměťová karta: 100 kB
Multiplayer: ano (2-32 hráčů)
Vývojář: Rare
Distributor: Microsoft

Trocha historie

Dobrodružství krásné agentky Joanny Dark se začalo psát před pěti lety na konzoli N64. Tehdy ještě ne tak slavné studio Rare vydalo sci-fi střílečku v prvním pohledu a zaznamenali neuvěřitelný ohlas. Perfect Dark se stala jednou z nejúspěšnějších her všech dob a na Gamerankings ji najdete v první dvacítce bez rozdílu platforem.

Dual zbrane - inspirace Halo 2 * Hong Kong budoucnosti * Divoké přestřelky v džungli

Proč jsme čekali na pokračování tak strašně dlouho, to mi dodnes není jasné. Svou roli tu určitě sehrály dlouhé prsty Microsoftu, který Rare přetáhnul na svou stranu, aby vyvíjeli hry pro konzoli Xbox. Všechny následující tituly od Rare byly výborné, ale věhlasu Perfect Dark prostě nedosáhly. Naštěstí se na druhém dílu v tichosti pracovalo a ačkoliv byl původně směřován na starý Xbox, nástup nové generace si vyžádal urychlené přepracování projektu pro Xbox 360.

Příběh ala James Bond

Děj hry se retrospektivně vrací před události prvního dílu. Joanna, se svým otcem Jackem, jsou nájemnými lovci zločinců. Při jedné rutinní akci však mají smůlu a připletou se do války tajných organizací. Ačkoliv si okamžitě uvědomí svou chybu, je pozdě vycouvat a nenápadně se ztratit. Všichni svědkové musí být umlčeni.

Zpočátku to vypadá, že příběh má potřebnou dynamiku a spád, ale tempo postupem času zvolňuje a logika se pomalu vytrácí. Mnohdy bylo pro mě obtížné chápat souvislosti a často jsem netušil, proč musím splnit konkrétní úkol a jak vlastně souvisí s dějem. Nepřesvědčilo mě ani ztvárnění některých charakterů a snaha autorů o unikátnost mnohých postav přišla vniveč.

Kulomet M60 - základní vybavení každé pořádné akce * Sexy agentka Joanna Dark * Hypermoderní sniperka

Přesto nechci, aby tohle hodnocení vyznělo striktně záporně. Příběh má své kvality a určitě se řadí k nadprůměru mezi FPS střílečkami. Pokud ale srovnám děj hry s pět let starým předchůdcem, je očividné, že scénář není na takové úrovni, jak by fanoušci očekávali. Je to škoda, i když příběh u FPS akce není pro většinu hráčů až tak podstatný.

První dojmy

Po spuštění hry vás čeká elegantní, profesionální prezentace. Úvodní video, menu, tohle všechno je na velmi vysoké úrovni a já jsem si u většiny titulů pro Xbox 360 všimnul, jak šla kvalita jednotlivých částí výrazně nahoru. Zklamal mě briefing, ale tomu jsem zase nepřikládal takovou důležitost.

Mnohem více jsem byl zvědav na grafiku hry, kterou považuji za výbornou. Na větvi jsem z ní ale nebyl. Rád bych také uvedl, že poněkud nepochopitelně vypadají obrázky výrazně hůř než samotná hra. Jistě, hra v pohybu udělá vždycky lepší dojem než jeden statický záběr, ale až takhle markantní rozdíl, toho jsem si nikdy předtím u jiného titulu nevšimnul.

Abych to ale uzavřel. Jak už jsem jednou uvedl, grafika hry je skvělá. Engine podporuje všechny možné efekty, které jsme byli zvyklí vídat pouze u nejnovějších her pro PC. Autoři šli ještě dál a zřejmě aby zakryli fakt dlouholetého vývoje pro starý Xbox, snaží se nás ošálit přemírou všudypřítomných efektů bump map, normal map, reflexe, refrakce atd.

Startovací plošina pro raketoplány * Venkovní lokace jsou opravdu úchvatné * Exploze, výbuchy a zase exploze

Bohužel, na mě mnohé lokace působily přeplácaným, nerealistickým dojmem a to jsem si byl vědom skutečnosti, že Perfect Dark Zero vychází z comicsového prostředí. Prostě méně by někdy bylo více. Samozřejmě je možné, že mnohým hráčům se to bude líbit bez výhrad. Já osobně bych volil střízlivější zpracování s důrazem na realističtější materiály. Přesto s grafickou stránkou převládá spokojenost.

Připomínky naopak nemám k animacím. Jsou vynikající, rychlé a perfektně na sebe navazují. Troufám si říct, že v animacích je next-gen vidět mnohem víc, než ukazuje zbytek hry. Stejně tak jsou skvělé zvuky, obzvláště střelba ze zbraní. Xbox měl vždycky perfektní audio a většina her plně podporovala standard Dolby Digital. Ve stejných šlépějích pokračuje i druhá generace konzole a pokud vlastníte domácí kino 5+1, pak se můžete těšit na opravdovou zvukovou smršť.

Jak se to hraje?

Na výběr máte tři herní režimy: Solo Agent, Co-Operative a Combat Arena.

V singleplayeru si volíte jednu ze tří možných obtížností, přičemž pokud se vám podaří dokončit hru jako Perfect Agent, odemkne se čtvrtá obtížnost Dark Agent. Pokud nehrajete přímo na Easy, budete mít u vyšších obtížností občas problém dokončit misi. Některé úkoly jsou až zbytečně náročné a mnohdy vám hra nahlásí nesplnění úkolu aniž tušíte, co se vlastně stalo. Není to příliš častý jev, ale jako naschvál se stane v okamžiku, kdy nemáte automatický save, takže začínáte pěkně od začátku. Proto jsem se musel několikrát obrnit pevnými nervy a na adresu Rare zazněly různé nelichotivé výrazy.

Hi-Tech vybavení nemůže chybět... * ...stejně jako nechybí hackovací nástroje * Hovercraft - jedna z nejlepších částí hry

Ovládání postavy je bezproblémové, běžný standard dnešních FPS her. Kamera se přepíná do třetího pohledu v okamžiku speciálních akcí, jako je šplhání po žebříku, střelba zpoza rohu, kotouly apod. K dispozici máte širokou škálu zbraní od pistolí, pušek, samopalů a kulometů přes raketomety, sniperky, granáty, miny až po speciální elektronické vybavení (hackovací nástroje, špionážní kamery,…). Každá zbraň má dva nebo tři režimy palby, které počítají i s možností nasazení tlumiče nebo rozsvícení baterky. Před hrou doporučuji řádně prostudovat manuál, protože některé zbraně mají mód automatické destrukce, takže pokud začnete během hry testovat, co dělají další tlačítka gamepadu, může se vám stát, že nechtěně odhodíte zbraň, která pak exploduje. A to nepotěší, zvláště, když zůstanete stát s holýma rukama proti bandě nepřátel.

Nebyl jsem také zcela spokojen s inventářem, protože je zbytečně komplikovaný a během hry budete muset přemýšlet, co vám vlastně zbude, když si vezmete právě nalezený raketomet nebo jinou velkou zbraň. Ve hře máte čtyři zbraňové sloty a každá puška zabere nějaké místo. U tohoto systému je tedy logické, že raketomet zabere více místa než pistole. A s tímto faktem musíte neustále kalkulovat a hlídat si, abyste se omylem nezbavili lepšího vybavení.

Ostatní aspekty singleplayer hry jsou bezproblémové. Vývojáři se hodně inspirovali Halo 2 a neudělali chybu. Převzali například dual zbraně, ovládání vozidel a systém automatického dobíjení životní energie.

Hra je rychlá, akční a nebude po vás chtít, abyste dlouze přemýšleli. Kvůli tomu se může někomu zdát, že upadne do trochu stereotypní lineárnosti, ale variabilita prostředí, slušné AI nepřátel, kvalitní ovládání dvou dopravních prostředků a zajímavé nápady, to všechno vás nenechá vydechnout a udržuje rychlé tempo.

Mnohé filmečky by zasloužily lepší zpracování * Joanna Dark v akci * Krkolomné kousky se vznášedlem

Vysokou kvalitu hru dále podtrhuje skvělý kooperativní mód. Zahrát si jej můžete na jedné konzoli ve Split Screenu, přes System Link a samozřejmě i online díky perfektní službě Xbox Live. Jak už název napovídá, v co-op režimu bojujete s kamarádem proti AI nepřátelům. Společně procházíte stejnou kampaní jako v Solo Agent, ale tentokrát se můžete spolehnout na to, že vám někdo kryje záda.

Řešení mnohých misí se sice s dalším živým spoluhráčem hodně zjednoduší, ale nic vám nebrání nastavit si vyšší obtížnost. Hra tak dostává úplně nový náboj a je víc než pravděpodobné, že se u ní budete bavit ještě mnohem víc, než v singleplayeru.

Neméně kvalitní je i multiplayer, který podporuje hru až 32 hráčů. Na jednom Xboxu 360 si zahrajete pouze ve čtyřech, ale pravá zábava přichází od většího množství lidí. K dispozici máte různé typy map, obvykle variace na Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag atd. Hra podporuje také přítomnost botů, jejichž AI je překvapivě kvalitní a několikrát mě dokázali hodně zákeřně sejmout. Mapy se rovněž přizpůsobují počtu hráčů, takže se nestane, že byste se museli dlouze hledat.

Pár slov závěrem

Perfect Dark Zero je velmi povedená FPS střílečka. Má hezkou grafiku, perfektní animace, kvalitní audio a vyváženou hratelnost. Vývojáři se na každém kroku snaží demonstrovat možnosti nové technologie a tak nás zbytečně zahlcují přemírou všemožných efektů. Neuvědomují si, že u téhle komiksové grafiky mnohé efekty nevyniknou tak, jako u reálněji vypadajících her. Občas tedy vypadá vizuální stránka hry přeplácaně, což ovšem nevylučuje možnost, že tím zaujmou velké množství mladších hráčů.

Pokud budu hodnotit naprosto střízlivě a bez mysli oslněné marketingovým tahákem jménem „next-gen“, konstatuji, že Perfect Dark Zero je jakýmsi mezistupněm pro novou generaci her. Ačkoliv ani dnešní PC nenabízejí takhle dobře ztvárněnou hru, mnohé jsou kvalitativně velmi blízké. A to může být pro spoustu lidí příčinou velkého zklamaní, zvláště když očekávají hry podobné nádhernému videu z Killzone 2. Inu, od Sony to byl neskutečně chytrý tah, jak oslabit pozici konkurence, protože tím přesvědčili mnohé hráče, že next-gen opravdu přijde teprve s PS3.

Na druhou stranu je nutné zdůraznit fakt, že na hře je až příliš vidět spěch a také skutečnost, že původně vznikala pro starý Xbox. Next-gen potenciál Xbox 360 určitě má. O tom nás přesvědčil přinejmenším Project Gotham Racing 3, který na velkoplošném LCD televizoru vypadá fantasticky. Nezapomínejme ale na široké možnosti hry, kterými jsou skvělý Co-Operative mód a parádní multiplayer. Tohle všechno když sečteme, pak nám vychází jednoduchý výsledek – ačkoliv Perfect Dark Zero nemůže nahradit Halo, stále se jedná o výborný launch titul.

• Hezká grafika
  • Propracované animace
  • Vynikající co-op mód
  • Zábavný multiplayer
  • Perfektní audio
  • Slabší příběh
  • Občas frustrující obtížnost
  • Zbytečně komplikovaný inventář
  • Určitá nedotaženost singleplayeru

Mě osobně především těší, že Perfect Dark Zero se povedl a je velkým příslibem do budoucna. Jak je z historie známo, první hry využívají potenciál nového hardwaru pouze částečně. Ty největší pecky nás teprve čekají a to je moc fajn pocit.

Zvuky a hudba: 8/10
Singleplayer: 7/10
Multiplayer: 9/10

Kvalitní a rychlá FPS akce, která nám naznačuje možnosti konzole Xbox 360. Je více než evidentní, že tahle hra zdaleka nevyužívá celý potenciál nového Xboxu, ale současně vás její vizuální ztvárnění v žádném případě neurazí.