Recenze: Pět kouzelných amuletů – české adventury nevymřely!

Čas se zastavil, sen se stal skutečností. Opět přichází doba kouzel a hrdinů. A jedním z nich jste i vy. Nejste však muž, ale krásná panna. Čeká vás nelehká cesta plná nástrah, zapeklitých úkolů a roztodivných stvoření. Správný milovník adventur už jistě spěchá do obchodu. Zbytečně - tato hra je totiž zadarmo. Vážně.

Typ hry: adventura
Minimální konfigurace: Intel Pentium 500 MHz, 64 MB RAM, 8 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Intel Pentium 1 GHz, 128 MB RAM, 32 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Intel Pentium 4 2,4 GHz, 512 MB RAM,  128MB grafická karta
Výrobce hry: OFF Studio (
Distributor hry: Není
Distribuce v ČR: Není

Česká adventura. A zcela zdarma. Zdarma! Nahání vám to hrůzu? Káží vaše zkušenosti, že vše, co je zadarmo, oplývá nevelkou kvalitou a v případě adventur i krátkou hrací dobou? Jistě, není se čemu divit, dokazuje to i kopa her, na které přesně takový popis skvěle sedí. Výjimka ale potvrzuje pravidlo. U této hry z dílem OFF Studia můžete váš alarm s klidem vypnout. Pět kouzelných amuletů je sice ryze amatérským počinem, přesto však šlape na paty svým komerčním kolegům. V čem se jim vyrovná a co jí naopak schází?

Zarkyran moc krásy nepobral * Teď dostane co proto * Vyděračský trpaslík, kam to ten svět spěje?

Jmenuji se Linda a jdu zachránit svět

Jak již ze samotného názvu hry vyplývá, vše se bude točit kolem kouzelných amuletů. Těch je všehovšudy (překvapivě) pět a každý má zcela odlišné vlastnosti. Po jednom kousku vlastní pět čarodějů roztroušených po celém světě. Právě ony amulety udržují na světě klid a mír, dávají rostlinám růst a tvorům schopnost množit se. Všechno vypadá idylicky, dokud moc jednoho z amuletů nezaslepí kouzelníka Zarkyran z říše Nyron. Ten začne usilovat, jak jinak, o světovládu. K dosažení tohoto cíle mu pouhopouhý jeden kouzelný šperk ale nestačí a tak začne lačnit i po ostatních. A právě v tuto chvíli se na scéně objevujete vy, Linda.

Stejně jako v mnoha adventurách i zde hlavní hrdina vlastně ze začátku neví, co se po něm doopravdy chce. Většinou tedy hra začíná nějakým jednoduchým úkolem. V tomto případě si vás zavolá čarodějnice Twelga, která byla po dlouhý čas vaši adoptivní matkou, a požádá vás, abyste navštívili jejího syna Tveirana ve městě Gadmor. Vysvětlí vám, že mu potřebuje doručit svůj kouzelný amulet a seznámí vás s jeho silou a schopnostmi. Se slovy, že se cítí velice slabě a staře (i když vypadá nanejvýš na čtyřicet let) vás odkáže spolu s dopisem na svou kamarádku Ambru, od které prý máte čekat pomoc na vaší nebezpečné cestě. Nestačíte se s Twelgou ani rozloučit a už záhadným způsobem zmizí. Jste odkázáni pouze sami na sebe a své logické uvažování. Vaše pouť zemí může začít.

Hezčí než Di Caprio * K osudu se nelze stavět zády * Tučňáci přišli až z dalekého Linuxu

Až se rozzlobím, budu zlá

Jakmile začnete opravdu hrát, rozhodně si všimnete, že naprostá většina úkolů je zcela logických a tudíž s troškou přemýšlení i lehce zvládnutelných. Bohužel je tu ale jeden, na první pohled (možná ne) zřejmý, háček; první kapitola z celkového počtu čtyř je jak obsahově, tak graficky nejslabší. Zase na druhou stranu díky lehčím úkolům si v ní přijdou na své i ti, kteří s adventurami prozatím nemají moc zkušeností. Jakmile se ovšem dostanete do města Gadmor, vše se podstatně zlepší. Přibude předmětů, lidí i zajímavých lokací.

Díky amuletu země, který máte už v první části ve svém opatrovnictví, si dokonce vyzkoušíte, jaké je to mluvit zvířecí řečí. Ze začátku se vám třeba podaří vyzrát na zlou kukačkou, ošálit trpaslíka falešnou marmeládou nebo sehnat Honzíkovy doporučení na školu. Víc už raději nebudu prozrazovat, abyste z toho také něco měli. Během hraní vás provází poutavé filmečky, nakreslené ve stylu celé adventury. Ty vás zahrabávají více a více do příběhu a také navozují tu pravou pohádkovou atmosféru. Motion capture se sice ke slovu nedostal (to už by jsme toho vážně chtěli moc), ale jak již bylo řečeno, jedná se o čistě amatérským nikým nefinancovaný projekt. Přesto kvalita in-game videí není vůbec špatná. Škoda jen, že autoři nezabudovali do hry dabing. Jistě, vydání by se kvůli němu o hodnou dobu protáhlo, ale přesto hře dost citelně chybí.

Ovládání je naprosto intuitivní, na nic nezvyklého nenarazíte. Jakmile najedete kurzorem na nějaký předmět, v dolním řádku se vám zobrazí jeho název. Následně se vám stiskem pravého tlačítka myši otevře nabídka úkonů, která obsahuje standardní 3P (použít, prohlédnout, promluvit). Do inventáře, který je jednoduchý a přehledný, se dostanete lehce. Stačí najet kurzorem do vrchní části obrazovky. Prostě klasika. Stejně tak se přesunujete z jedné lokace do druhé. Namísto kurzoru se vám objeví dva otisky nohou a kliknutím na ono místo přejde i samotná postava. Pokud použijete dvojklik, objevíte se rovnou v následující lokaci.

Úvodní obrazovka* Twelga vám dává amulet * Milá Lindo, babička ti zabalila Monte od Cot...

Jsem kráska nebo ošklivka?

Grafické zpracování je hodně rozporuplné. Osobně mě na první pohled nijak neuchvátilo, ovšem dá se na něj rychle zvyknout a v podstatě ke konci hry už jsem se dokonce dostával do stavu, kdy se mi některé lokace vysloveně líbily. Rozhodně záleží především na vkusu samotného hráče, zda ho kreslená grafika osloví či ne. Neoddiskutovatelně skvělé je však ozvučení. A to především hudební zpracování, které bylo nakomponováno přesně na míry hry. Rozhodně to je znát. Každý se alespoň chvilku zaposlouchá do líbivých tónů, které se linou celou hrou.

Inventář v akci * Nabídka možností * Pozor! Je to blondýnka!

Autoři mysleli i na anglicky mluvící „menšinu“ našeho světa a tak je hra dopřána s kompletním překladem i jim. O tom, že se tento titul jen tak lehce ve světe neztratí, svědčí i fakt, že se recenze na něj objevila už na několika cizích, rozhodně ne neznámých, serverech.

• příběh
  • délka hry
  • hudební doprovod
  • cena
  • první kapitola
  • dabing
  • grafické zpracování
  • nefunguje s graf. kartou S3

Stáhni si mě a hraj zadarmo!

Pět kouzelných amuletů je prostě vydařeným dílkem, kterému nahrává do karet jak nulová cena, tak celková délka hry, která se pohybuje v řádu několika desítek hodin. Ač nijak zvlášť neoplývá humorem, jedná se bezpochyby o dobrou českou adventuru z velké části srovnatelnou s komerčními tituly. Těch 142 MB, které vám zmenší měsíční datový limit, za to rozhodně stojí!

!STAHUJTE HRU ZDARMA! (142MB)

Grafika: 5/10

Dobrá česká adventura. Když přihlédnete k faktu, že je publikována jako freeware, klidně si přidejte k výslednému hodnocení další dva bodíky navíc.