Recenze: Peter Jackson’s King Kong – The Official Game of the Movie

Znáte jej z filmu. Viděli jste jej v televizi. Ale na svém monitoru? Teď už ano. King Kong se rozhodl, že spolu s remake od Petera Jacksona, režiséra Pána Prstenů, se objeví i v počítačové hře. A řekněme si hned na úvod – ta hra vypadá sakra dobře.
Seznam kapitol
  1. Jak se hraje King...
  2. Jak se hraje Kong...

Platforma: PC (také Xbox, Xbox360, GC, NDS, GBA, PS2, PSP)
Typ hry: FPS/adventura/plošinovka/simulátor přerostlé opice
Minimální konfigurace: procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, 1,5 GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2,5 GHz, 512 MB RAM, 128MB grafická karta, 1,5 GB HDD
Testovací konfigurace: Pentium procesor 2,4 GHz, 1 GB RAM, GeForce 6600
Výrobce: UbiSoft
Vydavatel: UbiSoft (
Distributor v ČR: Cenega (

Ostrov z pověstí. Zvířata z pravěku. Stvůra z noční můry... I tak se několika členům filmového štábu Carla Denhama jeví ostrov, na kterém přistáli. Nebo dokonalá filmová kulisa s domorodým komparsem v kostýmech, jaké v Hollywoodu jen tak neseženete? Tak jej vidí sám Carl. A pro King Konga je to domov, kde je přirozeným vládcem a bohem místních domorodců.

Jaké budou vaše dojmy?

Ann, o ni tu jde * King Kong, o toho tu jde především * A nějací lidé, o které tu sice také jde, ale nikoho nezajímají

Hra podle filmu, který natočili podle filmu

Hra Peter Jackson’s King Kong – The Official Game of the Movie (dále jí budeme říkat raději prostě King Kong, protože tohle jméno je proklatě dlouhé) je hrou podle filmu Petera Jacksona (jak už sám název napovídá), který byl natočen podle legendárního filmu z roku 1933. Tolik historický úvod. Samotná hra staví na zajímavém mixu mezi akční adventurou z pohledu první osoby za Jacka Driscolla a plošinově akční skákačkou z pohledu třetí osoby za King Konga.

Příběh je de facto stejný jako ve filmu, jen úvod (a bohužel i závěr) jsou výrazně zjednodušené, zatímco střední část, odehrávající se na Skull Island, je naopak o pěkný kus propracovanější.

Pro jistotu jej ale shrnu – režisér a kameraman v jedné osobě, Carl Denham, stojí před životním krachem. Zdá se, že jediné, co může jeho skomírající filmovou kariéru zachránit, je úžasný trhák s minimálním rozpočtem. Když se tedy objeví možnost nalézt tajemný ostrov, ztracenou civilizaci a tím i perfektní filový trhák, neváhá ani chvilku a společnoě se scénáristou Jackem Driscollem a herečkou Ann Darrow vyráží na pronajaté lodi vstříc životnímu úspěchu.

A pak už jde vše jako v nějakém filmu: Jack se Zamiluje do Ann, na ostrově se ocitnou ještě s dalšími čtyřmi námořníky zcela odděleni od zbytku posádky a záhy na ně začnou vyskakovat první dinosauři, bere to Carl jako učiněný zázrak, a zatímco všichni bojují o holý život, on nadšeně točí. Ztracenou civilizaci bere jako dokonalý doplněk filmu a zajetí Ann a její obětování tajemnému bohu jako skvělý trhák. A když se objeví King Kong, vidí v něm jen svůj vysněný úspěch, zatímco ostatní se strachují o unesenou Ann. A tak začíná hon na King Konga s cílem zachránit krásnou herečku a, pokud to jen trochu půjde, natočit co nejlepší záběry boje o přežití v až příliš obydlené džungli...

Atmosféra tajemného ostrova v pár screenech...

Kde žije Rákosníček

Zatímco Rákosníček žil za mlhou hustou tak, že by se dala krájet, na King Kongově ostrově by se totéž dalo říci o atmosféře. Celá, ale opravdu celá hra je totiž podřízena jenom jí. O atmosféru tu jde v první řadě, o herní zážitek v řadě druhé a o požitek z hraní hned za nimi.

Už jen základní obrazovka za Jacka. Sice si můžete zapnout zobrazení počtu nábojů v pušce a v batohu, ale defaultně je tato možnost vypnuta a nahrazena tím, že Jack při každém nabíjení zbraně slovně hlásí, kolik nábojů ještě má. Co je tohle za blbost, ptáte se? Inu, tahle blbost vede k tomu, že na obrazovce během hraní nemáte ani jediný ovládací prvek. Vidíte jen to, co by doopravdy viděla vaše postava. A věřte, že je až s podivem, jak moc to zvýší požitek ze hry.

Další věcí je třeba level-design. Sice se neustále pohybujete v úzkých, omezených koridorech a nestvůry vás čekají pouze na nachystaných místech, ale tohle vše má jediný cíl: atmosféru. Ani chvíli nebloudíte, ani chvíli se nenudíte. Neustále se něco děje, neustále se musíte něčeho bát, neustále se máte čím zabývat. Prostě design udělaný na jedničku s hvězdičkou a pochvalu do žákovské knížky k tomu.

Další věcí je třeba řev Tyranosaurů nebo samotného King Konga. Mají totiž doprovodný grafický efekt, který je de facto stejný, jako motion blur z Need for Speed – prostě takový... Adrelanlin blur. Je zde použit za trochu jiných okolností a když vám taková ozubená tlama zařve z metru do obličeje, budete díky tomuhle efektu mít doslova pocit, jak vás zvuková vlna tlačí dozadu...

Veškerý dojem z hraní ještě podporuje perfektní ozvučení a hudba, která je opravdu... Já vím, že se opakuji, ale ona prostě je atmosférická. O dabing se postarali skuteční herci z filmu, hudba je také převzata z filmu a zvuky jsou také převzaté. Ale ať tak či tak, stojí za to.

Něco se tam hýbe! Něco se tam hýbe! * ... * NEEEEEEE! Nech ji, ty přerostlá opice!

Pohled první osoby

V kůži Jacka se budete pohybovat po většinu hry, když budete procházet ostrov, pátrat po Ann, bojovat či prchat před dinosaury či hledat cestu dál. A jak už jsem předeslal, na obrazovce můžete mít maximálně zobrazení, jakou zbraň u sebe zrovna máte a kolik do ní je nábojů... Zdá se vám to málo? Ptáte se, co životy, mapa, questy, další zbraně, brnění..? Nic. Prostě nic.

Třeba zbraně - můžete mít naráz jen jednu pušku/pistoli a k tomu kopí. Dokud držíte kopí, nejde střílet, až kopí zahodíte, tak to jde. Prosté, jednoduché...  Kopím můžete bodat i házet (a pak jde asi o nejúčinnější zbraň ve hře), pak jej třeba znovu zvednout. Můžete jej i zapálit a pak jím podpalovat okolní křoviska, nebo prostě útočit na potvory, které oheň zraňuje. Jediná nevýhoda kopí je, že se opotřebovává. Po chvíli se ulomí hrot, pak se rozštípne a nakonec se rozpadne úplně. Nicméně kopí se ve hře povaluje opravdu dost, takže i když o nějaké přijdete, během pár minut zaručeně najdete další.

A životy? Na ty se tu tak úplně nehraje. Tvůrčím záměrem jednoznačně bylo hráče co nejvíce vtáhnout do atmosféry tajemného ostrova a ne jen nutit, aby se strachoval o každé procento svého zdraví. Stav svých životů proto poznáte jen podle rozmazání pohledu a jeho červeného nádechu. Ale když k tomu dojde, stačí se na chvíli zastavit a budete zase jako rybička. Ale byste si nemysleli, že celá hra bude moc jednoduchá... Bude. Jako celek ano. Ale pokud si uvědomíte, že – podle velikosti a síly potvory, která vás kousne – přežijete někdy jednu, někdy i tři rány a pak už jste mrtví, tak takový dav Raptorů podporovaný několika rádoby-Pterodaktyly vás dokáže ukousat během pár sekund, když si nedáte pozor.

King Kong se pere... * ...zuří... * ...a jásá

V základním nastavení dokonce nemáte ani zaměřovací kříž pro střelbu. A světe div se – není ho třeba. Jednak se můžete přepnout do speciálního módu, kde se díváte skrz mířidla své zbraně, a jednak. Inu, jednak jsou všechny potvory opravdu velké a hra dost tolerantní na to, kam míříte, že není problém úspěšně zasáhnout i bez míření. A je to jen dobře, protože to opět napomáhá atmosféře. Máte totiž dost času se bát, obdivovat okolí, sledovat dění na bojišti a ne se jen koncentrovat na to, abyste náhodou nemířili o dva pixely jinam, než máte.

Navíc jako Jack nejste po většinu hry sami. Někdy jde s vámi režisér Carl, jindy námořníci Hayes a Jimmy či krásná Ann. Někdy všichni, někdy nikdo. Pokud ale s vámi jsou, jedná se o soběstačné osoby, které jsou na tom přesně jako vy – sbírají zbraně, bojují, chrání vás - a třeba i umírají. Pokud jste zraněni, snaží se vás alespoň trochu ochránit; ale pokud jsou zranění oni, očekává se totéž od vás. Pokud totiž zemřou, je to totéž, jako byste zemřeli vy – konec hry. Naštěstí ale se umí postarat i o sebe navzájem, takže většinou stačí jen poslouchat, jak zní plán a co máte dělat vy a vše proběhne hladce a podle plánu.

Celkově bych část za Jacka přirovnal k jiné hře od UbiSoftu – k Brothers in Arms. De facto stejné ovládání, velmi podobný (možná stejný, ale džungle se s francouzským venkovem srovnává obtížně) engine a velmi podobný pocit. Jen jiná atmosféra a jiná hra. Ale rozhodně je toto vykradení sebe sama jen ku prospěchu věci.

Atmosféra jako z učebnice

V další kapitole se dočtete nejen, jak se hraje za King Konga, ale i jak vypadá speciální edice této hry, co nabízí navíc - a hlavně, jaké hodnocení hra Peter Jackson`s King Kong - The Official Game of the Movie dostala.