Recenze: Pokémon Emerald – už jsou tady zase

Už popáté míří kapesní příšerky na displeje vašich GBA. Dokázala hra přinést dostatek inovací, aby ospravedlnila svoji existenci? Opravdu se jedná o herní Smaragd nebo nám předhazují jen laciné barvené sklíčko z pouti? Odpověď nehledejte u klenotníka, ale v naší recenzi.

Typ hry: RPG
Výrobce: Game Freak (
Distribuce: Nintendo (
Distributor v ČR: Conquest (

Na stařičkém Gameboy to byl Pokémon Yellow, na barevné mutaci GB Color se jmenovala Pokémon Crystal a na GBA to je právě dnes recenzovaný Pokémon Emerald. Nintendo se drží tradice a ke každé dvojici nových her s Pokémony později vydá i speciální verzi, která svoje předchůdce doplňuje o spoustu vylepšení, nových questů a tak dál, přičemž zachovává původní svět a děj. A nejinak je tomu i u Pokémon Emerald. Ale na začátek si pro všechny, kteří zatím neměli s touto sérii tu čest, uděláme krátké shrnutí.

Cesta na vrchol

Už od dob stařičkých Pokémonů Blue a Red jde vždy o to samé. V roli začínajícího trenéra si neúprosně jdete za svým cílem, jimž není nic jiného, než se stát tím nejlepším trenérem Pokémonů na celém světě. Během své pouti ovšem narazíte na spoustu dalších questů, do cesty se vám staví vaši rivalové, zlotřilé spolky toužící po moci a další svérázné postavičky.

A safra, viděla mě, bude bitka * Seznamte se: Team Aqua a Team Magma * Blíží se souboj legendárních Pokémonů

Ať si každý plive na humbuk kolem Pokémonů jak chce, jedno jim nezapřete: klasické hry s těmito příšerkami vždy přinesly RPG jak řemen. Najdete tu všechno; obrovský žijící svět plný měst, cest, lesů, skal a dungeonů, ale i NPC postavy, boje s nepřáteli, levelování, nakupování léčivých a dalších potřebných předmětů, questy, subquesty... Prostě vše, co má být v každém pořádném RPG.

Ovšem Pokémoni se liší v jednom zásadním aspektu. Nikdy nebojujete vy jako trenér, špinavou práci za vás vykonávají vaše roztomilé příšerky, jenž prvně musíte chytit a následně trénovat. Každý z několika stovek Pokémonů, co jich už z to dobu autoři splodili, patří k jednomu z elementů. Najdete tu Pokémony ohnivé, vodní, elektrické, travní, psychické, temné a další. Podle klasického systému kámen, nůžky, papír následné fungují elementy proti sobě. Travní útoky jsou slabí proti ohnivým Pokémonům, ti proti vodním a vodní nic nezmůžou proti travním. Na zemní Pokémony nefungují elektrické útoky, ovšem na vodní potvory jsou ideální. Systém jednotlivých vlastností je komplexní a nabízí spoustu možností.

V různých koutech země, v jiných podmínkach, narazíte na různé druhy Pokémonů a dobrý trenér by je měl poznat všechny a zvolit si tu správnou kombinaci kapesních příšerek, jenž mu zaručí možnost mít v záloze vždy tu pravou volbu ideálního jedince na daného soupeře. Ale zde je další specifický prvek Pokémonů - možností je tolik, že do šestice Pokéballů, které s sebou nosíte, se ideální volba na každou příležitost prostě nvměstná. Čili je potřeba taktizovat.

Boje můžeme rozdělit na tři druhy. Tím základním jsou náhodné boje s jednotlivými Pokémony, jenž na vás vybafnou tu z vysoké trávy, támhle z jeskyně či vody. Jedině během těchto bojů lze chytat nové přírůstky do vaší party. Druhé bitvy jsou s trenéry, které potkáváte během vaší cesty. Trenérům jejich Pokémony brát nelze, byla by to krádež a vy přeci nejste Rakeťáci. I když mě tak napadá, hra z druhé strany barikády by mohl být zajimávý počin. :-)

Souboj Titánů * Moc hezká brána, s Pokémonem, hm * Na teréním kole se dá i skákat

Ovšem nejdůležitější (a nejtěžší) bitvy vždy probíhají s trenéry-mistry v tělocvičnách, které se nacházejí ve většině měst. V každé tělocvičně se specializují na jiné typy Pokémonů, což vám může boj usnadnit, pokud máte v partě zrovna Pokémony vhodné na tyto typy. V jiném případě zapláčete, neboť mistři mají svoje Pokémony vytrénované na vyšší level než běžní trenéři. Porážka každého mistra vám přinese odznáček, přičemž pouze po získání všech odznáčků se vám otevře cesta do Elitní Ligy a možnost získát titulu ultimátního trenéra. Tak snadné to ale nebude, prvně musíte porazit sestavu elitních trenérů.

Co nového nabízí blýskavý Smaragd (Emerald)?

Základní kostra ve všech hrách zůstávala stejná, jen se mění Pokémoni, regiony, záporáci a nové přidané možnosti. Třeba Ruby/ Saphire přinesly, kromě nové grafiky pro GBA, přes sto nových Pokémonů, zcela nový region, možnost bojovat se dvěma Pokémony najednou, účastnit se soutěží krásy, pěstovat rostlinky, budovat si tajnou základnu, dělat rozhovory pro televizi a spoustu dalších vedlejších činností a vylepšení.

A Emerald přináší přesně to samé, plus vybroušení některých detailů, přidání nového obsahu a to celé pěkně zabalené do nové, pěkně zelené krabičky. Většina novinek je rázu spíše malého, na druhou stranu jejich počtem nešetřili. Už při prvním boji si všimnete novinky v podobě přidaných animací u jednotlivých Pokémonů. I příběh tvůrci lehce vyladili, v Ruby představoval záporáky tým Aqua, v Sapphire zase tým Magma, v Esmerald je máte pěkně oba, asi aby se nehádaly. Dočkáte se i nových lokací a bojů, na které jste v minulých hrách nenarazili. Někteří Pokémoni změnili rajón, takže jsou vzácnější, než jiní. Většina změn vám není naservírovaná hned na začátku, ale přicházíte na ně postupně.

Během své cesty prošmejdíte spoustu míst * Tenhle vchod moc důvěru nebudí * Moc hezké, asi muzeum

Největší novinkou her Pokémon Fire red a Leaf green, posledních před Emerald, byl bezesporu bezdrátový síťový adaptér umožňující snadnější propojení více handheldů GBA a tím pádem i bezproblémovější výměnu Pokémonů s kamarády či následné bitvy. Emerald též podporuje bezdrátové připojení, ovšem samotný adaptér už ke hře není dodáván, což je trochu škoda. I tak se ale můžete těšit ze širší nabídku síťových možností a snadnější komunikace v místnosti Unity Room. Jak bývá u spousty her od Ninteda zvykem, dají se propojit s některými dalšími hrami. U Emerald to lze s hrami Pokémon Colloseum na Game Cube a s Pokémon Dash na NDS. Propojením získáte některé skryté bonusy, jenž byste jinak neobjevily.

Stejné, ale skvělé

Technická stránka hry zůstala takřka nezměněna. Určité aspekty grafiky doznaly zlepšení a nejedná se jen o zmiňované nové animace při bojích - ovšem ani tak žádná razantní změny nečekejte. Hra vám nabídne stejně detailní a roztomilou 2D grafiku jako předchozí díly. Možná někoho odpuzuje lehce dětinské zpracování, ale to už je s touto sérií doživotně spjato a já bych osobně nějakou realističtější grafiku snad ani nechtěl. Zvuky i hudba zůstaly víceméně zachovány, znovu se tak setkáte s povědomými melodiemi a skřeky Pokémonů.

Pokémon Emerald si zachoval naprosto brilantní hratelnost předešlých dílů. I když jsem dohrál Ruby, stejně jsem hrál a úspěšně dohrál i Emerald. Možná nepřináší nic převratného, novinky jsou spíše menšího rázu, stejně stojí za to. Naprosto brilantní design hry, který nabízí spoustu nových možností, mě znovu chytl i přes to, že hlavní příběhovou linii hry jsem znal a nemohla mě tím pádem překvapit. Hra nabízí naprosto neuvěřitelnou hloubku strategických možností, existuje celá řada způsobů, jak hrát. Každý může mít ve své skupině úplně jiné Pokémony a používat jiný styl a přes to být úspěšný. Navíc kdykoliv si můžete odskočit splnit nějaký vedlejší úkol - třeba najít některého z nejvzácnějších Pokémonů, jejichž samotné hledání vám může trvat dny.

• Strategická hloubka
  • Pohlcující hratelnost
  • Dlouhá trvanlivost
  • RPG jak řemen
  • Zastaralejší grafika
  • Moc podobné minulým dílům

Stát se ultimátním trenérem se dá asi za 30 hodin, ale i po dohrání můžete vesele dál trénovat svoje kapesní příšerky na vyšší levely, kompletovat Pokédex či třeba jen trávit čas v kasinu a snažit se získat dostatek penízků na speciální předměty. Prostě i přes svoji „provařenost“ stále stojí za to si Pokémon Emerald zahrát. Možná se od Nintenda jedná jen o nastavovanou kaši, ale tu naštěstí posypali strouhanou čokoládou a nastavili kvalitními sladidly, čímž pádem je stejně chutná jako minule. Takže na závěr vám radím: běžte a chyťte je všechny!

Zvuk: 8/10

Vylepšená a obohacená verze her Pokémon Ruby a Sapphire sice nenabízí žádnou převratnou novinku, ale stále stojí za zahrání. Pokud jste s předchozími díly neměli tu čest, přidejte si k závěrečnému hodnocení minimálně bod a půl.

Celkové hodnocení: 7,5/10

Váš názor Další článek: Revolution skrývá další tajemství

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,