Recenze: Polda 5 – paranormální humor

Nejdéle žijící česká herní série připomíná zlaté časy Led Zeppelin. Rocková kapela sedmdesátých let natáčela desky jako na běžícím pásu. Na rozdíl od Poldy se však slavná skupina s každým novým albem překonávala…

Typ hry: Adventura
Minimální konfigurace: Procesor 800 MHz, 64MB RAM, 64 MB grafická karta, 300 MB na HDD
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 1 GB RAM, Radeon9600PRO 128 MB
Výrobce: Zima Software (
Distributor: Cenega (

Mým tělem projel silný elektrický výboj, když jsem si uvědomil, že od vydání prvního dílu adventury Polda uplynulo celých sedm let! Vývojářská společnost Zima Software navíc stihla od roku 1999 přivést na světlo světa další čtyři pokračování. Polda prošel za dobu své existence výraznou evolucí v rámci technického zpracování, pojetí samotného konceptu hry však nedoznalo větších změn. Pro Poldu byly vždy typické hádanky, které díky svému humornému nádechu nejednou odporovaly logickému uvažování.

Infantilní, místy až trapné, vtípky jsou pro sérii typické jako joint a kytara pro Jimmiho Hendrixe. Autorské výstřelky v podobě humoru se sexuálním podtextem nám však nikdy příliš nevadil, neboť vše zachraňoval výtečný dabing Luďka Soboty a jistý nadhled, který byl ze hry patrný. Páté pokračování úspěšné adventury je založeno na osvědčených tradicích svých předchůdců, ale hráč se při jeho hraní může cítit jako dlouholetý kuřák. Z prvotního procesu vychutnávání zapálené cigarety se za sedm let kouření snadno stane nicneříkající rituál, po němž i oblíbená značka přestane chutnat.

Copak asi najdu v odpadcích? * Výraz „lézt někomu do zadku“ nabyl nového rozměru * Ryba trosečník

uktápzop těvS

V posledním díle se hrdina Pankrác zapojil společně s profesorem Santusovem do akce, jež měla odvrátit budoucí katastrofu v podobě světové nadvlády Sovětského svazu. Rozsáhlá mezinárodní spiknutí však pro Poldu 5 nejsou dost dobrá a rozmazlený strážník z Lupan se stane strážcem lidské věčnosti!

Vše začíná nenápadným balíkem před dveřmi Pankrácova domku. Tajemná zásilka se vzkazem a naváděcím zařízením přivede našeho hrdinu na městskou skládku, odkud je teleportován na vesmírnou základnu policejního oddílu P.R.Č.A. (Policejní rekonstrukce časových abnormalit). Zmatený a šokovaný je pak obeznámen s důvodem svého únosu. Země je, jako obvykle, v nebezpečí a právě Pankrác je mužem, který má dohlížet na korektnost chodu událostí lidských dějin.

Šmírování Afrodity * Nechybělo mnoho a Pankrác měl na psy zoofilní poznámky * CML z Návštěvníků?

Jeden z prvních úkolů pro českého pomatence, jemuž opět propůjčil hlas Luďek Sobota, je pomoct Řekům při dobývání Tróje. V opačném případě bude antický vliv v Evropě značně oslaben, což povede ke katastrofickému scénáři, jenž změní současnou podobu světa. Budete tedy teleportováni do Tróje, kde budete vydáni na pospas švihlým úkolům, které pro nás tvůrci připravili. Odtud až do konce hry se budete pohybovat po historické linii významných událostí dějin. Okem zvědavého detektiva nahlédnete do dění první světové války, do antického světa a konečně i do starověkého Egypta, který svým příchodem doslova spasíte.

Lupanské vtípky

Během svých historických hrátek se mnohokrát setkáte i se samotnými bohy. Konkrétně v Tróji Pankrác podlehne kouzlu krásné Afrodity, jež se stane terčem jeho nemravných vtípků. Průpovídky a předměty se sexuálním obsahem hrají v Poldovi tradičně silnou roli. Pátý díl mi však místy začal nabourávat smysl pro dobrý vkus a některé dialogy jako by ztrácely na zábavnosti i významu. Vtipy a scény s homosexuály známe již z Poldy 2, nakupování vibrátorů a jejich užívání v praxi se objevilo snad v každém z dílů série. Nicméně Polda 5 je jakýmsi odvarem všech členů svého rodu, přičemž přináší minimum invence, kterou se snaží nahradit množstvím tolikrát ohraných narážek na různé sexuální praktiky.

Stodola bude za chvíli hořet * Vyhlídkové lety nad Německem * Tohle už však není Německo

Za vše hovoří scéna, při níž se Pankrác vrací z úspěšné mise a zjišťuje, že celá základna (včetně vězněného homosexuála Charlese Darwina) je posedlá touhou po pohlavním styku. Po celém prostoru základny se tedy povalují podprsenky, použité kondomy a hory robertků. Následné dialogy se zaměstnanci stanice jsou jako vystřižené z pořadu Peříčko. Nutno říci, že nebýt výborného dabingu některých postav, byly by co do zábavnosti podobné scény méně než poloviční. Některé z anekdot však dokáži pobavit – krom tradičně dobře zvládnutého dabingu Luďka Soboty a Zdeňka Izera vykouzlí úsměv na vašich rtech výskyt inteligentních dvojsmyslů.

A když říkám inteligentních, v žádném případě nemám na mysli slova typu „koza“, popřípadě „koule“ či „klacek“ (i podobná slova se na vás budou valit v rádoby vtipných kontextech). Za inteligentní dvojsmysl považuji například dialog mezi Pankrácem a vojákem, jenž na něj křičí „stát!“, na což Pankrác odpoví „Česká republika“. Podobné průpovídky vám polechtají bránici především v poslední třetině hry, kdy se laťka humorných situací malinko zvedá. Celkově je však humor Poldy 5 stejně pokleslý a ohraný jako mýdlové písně vítězů české Superstar.

Zábava na jedno odpoledne

Náročného a dychtivého hráče potěší spád, jakým hra disponuje. Polda 5 se umí hnát za řešením problémů a objevováním nových lokací stejnou rychlostí, s jakou Mick Jagger běhá po koncertních pódiích. Hra od začátku nasazuje vysoké tempo – hluchá místa byste na Poldovi 5 nacházeli stejně obtížně jako nedostatky na albech Beatles. Bohužel možná i proto se dá nový počin z dílny Zima Software dohrát za slabých pět hodin čistého herního času. Herní postavy si oproti přijatelnému hernímu tempu a spádu příběhu nevedou příliš dobře (v rámci jejich rozdílného významu). Z mého pohledu je hráč nucen vést nesmyslně dlouhé dialogy i s postavami, se kterými by nebylo třeba. Autoři jako by se snažili prodloužit hrací dobu jak jen je to možné. Nejednou došlo k tomu, že jsem nudné a neinformativní dialogy přeskakoval častěji než program hudební stanice MTV.

Faraon Pankra´ch I.? * Sexuální obtěžování postarší hvězdářky * Pankrác si zahrál i v Čelistech 4

Polda též doznal výrazných změn v rámci grafického zpracování – zatímco první tři díly série vycházely z ručně animovaných sekvencí, čtvrtý díl byl pojat o něco seriózněji a polda se převlékl z uniformy do 3D kabátku. Zřejmě se však jednalo o autorský výstřelek, neboť s pátým dílem se  vše vrací do starých kolejí. Scenérie a postavy jsou stylizovány do tradičních komiksových animací, což ve výsledku hře spíše uškodilo. V oblasti grafické pohlednosti na tom byly lépe předchozí díly (konkrétně třetí a čtvrtý).

• další dál české adventury
  • příjemný dabing
  • spád, jakým hra disponuje
  • místy trapný humor
  • hrací doba okolo pěti hodin, což je méně oproti minulým dílům
  • slabá hudba a průhledné řešení úkolů

Ačkoliv Pankrácova nová sexuálně-detektivní dobrodružství dohrajete za jedno až dvě odpoledne, v zimních měsících – plných zahřívání se u počítače – není na škodu si podobnou adventurou zpříjemnit život. Ti, jenž hráli předchozí díly série, budou možná zklamáni délkou titulu, což však nic nemění na faktu, že Polda 5 stojí za dohrání (i přes výskyt výstřelků, jež se táhnou od začátku s celou sérií). V současné době se navíc můžeme těšit na pokračování geniálního Horkého léta. Duholetý marketingový souboj mezi Pankrácem a Honzou Majerem tím dostane nový rozměr, který snad obě série posune v dál v evoluci. Co se týče Poldy 5, pánové ze Zima Software se za své staronové dílko rozhodně stydět nemusí.

Grafika: 5/10
               Hudba: 3/10
               Dabing: 5/10

Nové pokračování české adventury Polda. Znalce série nepřekvapí ani neurazí. Milovníkům inteligentního humoru a zajímavého příběhu však raději doporučuji oprášit staré dobré Grim Fandango (popřípadě jiný skvost).

Celkové hodnocení: 5/10

Žánr: Adventury | Praštěná adventura
Výrobce: Zima Software | Webové stránky hry