Recenze: Port Royale 2 – studená válka novověku

Plavba přes rozbouřené moře, boje s piráty, obchodování s koloniemi raného novověku a plenění nepřátelských měst. Že vás první věta zaujala? Potom se vydejte na moře a vyzkoušejte dnes prezentovanou novinku Port Royale 2. Zajímavá vás, jak tahle hra obstála v naší recenzi? Zda-li je perlou moří nebo vás při jejím hraní čeká závrať a mořská nemoc?

Typ hry: Námořně-obchodní strategie
Minimální konfigurace: Procesor 500 MHz, 256 MB RAM, 550 MB na HDD, 32 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 800 MHz, 512 MB RAM, 550 MB na HDD, 64 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 512 MB RAM, 550 MB na HDD, 128 MB grafická karta
Výrobce hry: Ascaron Entertainment (
Vydavatel hry: Ascaron Entertainment (
Distribuce v Česku: Cenega (
Lokalizace: Titulky

S námořně-obchodními strategiemi je to většinou jako se syrečky – buď je milujete, nebo nenávidíte. Já patřím ke střednímu proudu. Osobně tímto herním žánrem nepohrdám, ale ani nepláču štěstím, když se dozvím, že jedna z takovýchto her zavítá i na český trh. Her úzce spjatých s námětem středověkého (popřípadě novověkého) obchodování tu bylo mnoho. Nevím však o žádné, jež by v povědomí hráčů zůstala déle než několik měsíců. Druhé pokračování Port Royalu bohužel nedopadne jinak.

Bude raut! * Romantická projížďka dvou milenců * Milý deníčku,…

Jdeme na věc

Základní historická fakta

Port Royale 2 vlastně popisuje soudobou napjatou atmosféru mezi evropskými velmocemi na poli námořního obchodu. Těžko bychom ho tedy mohli hrát bez znalosti základních historických souvislostí dané doby.

Herní děj je zasazen do počátku novověku, konkrétně vše začíná roku 1600. Proč by měla být obchodní strategie spjata právě s rokem 1600? Je to prosté. V tomto období došlo k mnoha změnám ve vnitřní politice většiny států Evropy. Definitivně skončila snaha Španělska o získání nadvlády v Evropě (jak obchodní, tak i politické). Důvodem byla porážka španělské flotily Anglií v kanálu La Manche roku 1588 a pozdější smrt španělského krále – fanatického katolíka - Filipa II. Podobně skončila i španělská armáda, jež působila ve Francii, kde poskytovala pomoc katolické straně v průběhu místní občanské války. Po krvavé Bartolomějské noci, při níž bylo v Paříži vyvražděno 20000 hugenotů, se poměry ve Francii ještě více vyhrotily. Francouzské nepokoje nakonec ,,vyřešil” toleranční edikt vydaný roku 1598 v Nantes. Jeho podstatou byla snaha o zklidnění situace mezi katolíky a hugenoty. V Anglii se mezitím dostali k moci Stuartovci, konkrétně Jakub I. Nepokoje vládly i v Holandsku, to však nakonec se znepřátelenou španělskou stranou uzavřelo mír. Obchodně nejsilnějšími se v té době staly Holandsko společně s Anglií.

Jednotlivé státy vedly ozbrojené konflikty mezi sebou a zároveň soupeřily v oblasti námořního obchodu. Ten byl důležitý z hlediska kontroly nad obchodními trasami do Amerických kolonií. Kontrola nad obchodními trasami = silný ekonomický vliv v Americe + možnost okupace nepřátelských kolonií. Proto byl konec 16. a začátek 17. století z hlediska evropské ekonomiky tak důležitý.

Vše začíná roku 1600 v oblasti Karibského souostroví, kde probíhají boje mezi čtyřmi obchodními velmocemi tehdejší Evropy – Španělskem, Holandskem, Francií a Anglií. Vy se ocitnete v roli řadového obchodníka, jenž vlastní jednu plachetnicí a pár městských skladů. Hlavní náplní hry jsou pochopitelně námořní bitvy a boje s piráty, ale obchodování zde hraje též důležitou roli. Ze začátku totiž nebudete dělat nic jiného, než obchodovat. Princip je jednoduchý. Je třeba nakoupit určité komodity co nejlevněji a pak je prodat co možná nejdráž. V praxi to však tak jednoduché není. Jednotlivé výrobky se složitě shání (nejhorší je to asi s bílým rumem). Vezmu-li navíc v potaz, že na začátku hry disponujete pouze jednou lodí, jsou první desítky minut hraní zábavné stejně jako zimní katalog Quelle.

Dané výrobky můžete prodat buď svému městu, nebo (a to považuji za výhodnější) městu, v němž je po onom zboží vysoká poptávka. Váš zisk je pak mnohem vyšší. Potřebujete lodě, abyste mohli obchodovat, potřebujete peníze, abyste mohli koupit lodě a potřebujete prodávat, abyste získali peníze. Dodáváním zboží do ostatních kolonií si získáte jejich přízeň. To vám umožňuje koupi povolení k prodeji v dané oblasti a možnosti stavět nové podniky. Peníze lze, krom prodeje, získávat i jinými aktivitami, například hazardem. Jednoduše se uvelebíte v městské herně a budete-li mít štěstí, odejdete odtamtud s pěkným balíkem zelených papírků. Kdybyste byli klasickým novověkým karbaníkem, jednoduše byste zašli do místního nevěstince a onu výhru propili, nebo prohospodařili jiným, pro noční podniky tak typickým, způsobem. To vy však neuděláte a namísto toho si pořídíte fungl novou nákladní či vojenskou loď. Lodě vypadají opravdu hezky a krom GPS disponují opravdu vším!

Čekání na rozkaz * Není nad poklidný život vesničana * Moře je tu čistší než v Chorvatsku

Ale zpět k obchodování. Váš obchodní vliv v okolních koloniích vám pochopitelně zaručí dobrou pověst. To neunikne pozornosti guvernéra a v tu chvíli je práce na světě! Bude vám zadávat úkoly, za jejichž splnění vás bohatě odmění. Záchrana trosečníků, boje proti pirátům atd. Ale pozor, budete-li si chtít pobyt ve slunném Karibiku zpestřit, můžete se sami pustit do pirátství a do podobných lumpáren.

Všichni hezky do fronty k zaměřovači

Port Royale 2 nabízí dva herní módy - kampaň a volnou hru. Ve volné hře jednoduše vyplníte své jméno, vyberete své postavě určitou vlastnost či charakterovou vadu a hurá na moře! V režimu kampaně máte na výběr z osmi různých scénářů. Čtyři z nich jsou tutorialové a čtyři dějové. A tak budete lovit piráty, plenit jejich lodě, popřípadě budete pomáhat při řešení ekonomické krize nevelkého ostrovního města. Celkem je ve hře 16 druhů lodí a to vše od klasických obchodních až po těžké vojenské lodě.

-"Aj kostelík.." -"Ale ten už k tomu samozřejmě nepatří" -"Ja vim, nejsu blbý" * Pestrý výběr lokalit * Je to drahý, asi budu muset prodat hadraplán

Kamenem úrazu jsou boje. Nemám teď na mysli souboje na souši, tedy možnost obsazení a dobytí jiného města. Mluvím o nesmyslném zpracování, pro tuto hru podstatných, bojů na moři. Poté, co se vám pracným získáváním prostředků konečně podaří vybudovat si vlastní flotilu, zřejmě se zděsíte samotného boje. V souboji se silným anglickým loďstvem tak budete muset nečinně přihlížet tomu, jak JEDNA vaše loď čelí anglické přesile. Proč jedna? Autoři na nás hráče vymysleli pěkný podraz – v boji můžete ovládat jen jednu loď ze své flotily. Ostatní jen stojí na svých pozicích a boje se neúčastní. Můžete tedy ovládat jakoukoli svou loď,ale vždy jen jednu. Nepovažoval bych to za nedostatek hry, kdyby ovšem autoři neopomenuli podobným způsobem znevýhodnit i vaše soky. Po prvních osmi prohrách mě námořní bitvy přestávaly bavit. Jejich zpracování se vám opravdu snadno znechutí – stejně jako konzerva lančmítu.

Po dlouhé snaze a marném odporu jsem nakonec přišel na taktiku, která zaznamenala úspěch. Ve hře máte k dispozici tři druhy dělových koulí. Na začátku samotné námořní bitvy je tedy nutné použít, v rámci ostřelování, koule spojené řetězem – ty zaručí zpřetrhání plachet a zničení stožárů nepřátelských lodí. Taková loď je pak pro zbytek flotily snadným cílem, neboť je nehybná stejně jako autobus brněnské MHD. Proč jsou největším mínusem hry s pirátskou tématikou souboje na moři? Tak tuhle otázku jsem si pokládal mnohokrát. Představte si situaci, kdy by v Doomu 3 bylo vše dokonale strašidelné až na stvůry, které by byly ztvárněny baletkami s růžovými piškoty a žlutými sukýnkami. A nejsou právě stvůry podstatou Doomu?

Hned po spuštění * Tak to je můj skromný byteček * Podrobný popis jednotlivých lodí

Grafika a mateřština

Překročme nyní k tématu, které je o poznání příjemnější. Grafický engine Port Royalu 2 je 2D, což nepovažuji za nedostatek, ale za výhodu. Terén je malebný a detailně zpracovaný. Tady zkrátka není autorům co vyčítat. Hlavní menu vypadá o poznání přehledněji než v prvním díle. Co se uživatelského rozhraní týče, je v něm pořádek. Všechny důležité zprávy o flotile, nákladu, městech a stavu vaší pokladny máte na očích, takže se nemusíte starat o neustálé kontrolování údajů. To hráči značně ulehčuje práci, což je dobře, protože jsem si u her tohoto typu často připadal jako nějaký chemik v Iráku – zkontrolovat tohle, zkontrolovat tamto. České hráče určitě potěší kompletní textová lokalizace do naší rodné češtiny. Překlad je skvěle provedený a osobně jsem si žádných významných chyb nevšimnul.

• Česká lokalizace
  • Přehledný interface
  • Propracovaný ekonomický systém hry
  • Občas obtížné obchodování
  • Nešťastné zpracování námořních bitev
  • Stereotypní prostředí i úkoly

Tak jak?

Celkově je Port Royale 2 stereotypní stejně jako pěvecký repertoár Standy Dolínka. Prostě obchodujete, prodáváte, jezdíte přes moře. Tu a tam někoho zabijete, či město vyvraždíte. Nakradete, oloupíte, podpálíte. Města projíždíte. Nic víc vás nečeká. Po několika prvních úkolech se hra stává monotónní a nezáživnou. Města vypadají stejně, obchodování probíhá stejným způsobem a ke všemu ono nešťastné zpracování námořních bitev.

Přesto však Port Royale 2 není hrou, jež by si zasloužila hodit do koše. Určitě nabízí zábavu minimálně na několik podzimních večerů a fanoušky žánru rozhodně potěší. Nečekejte však zázraky, ty se dějí jen v reklamách na prací prášky.

Grafika: 6/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 6/10