Recenze: Prey – Freeman Indiánem

Platforma: PC (Xbox 360)
Minimální konfigurace: CPU 2 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafický karta
Testovací konfigurace: P IV 3,2 GHz, 1 GB RAM, Radeon X800
Vývojář: IO Interactive
Distributor: Cenega
objednat hru na shop.Doupě.cz

Prey je jedním ze zásadních akčních titulů letošního roku. First person shooter hody se letos nekonají, což je pro Prey ideální doba na to, aby se usadil na stoličce herního trhu a čekal až hráč „zabere.“ Na rozdíl od her typu Quake, Fear a Doom, disponuje Prey zajímavým, místy až bizarním, příběhem, jenž vám nedá spát již od samého začátku. Krom nechutností v příběhové linii si hráč užije výtečných hrátek s gravitací na každém kroku. Ten, kdo dohraje Prey, už si nikdy nebude jistý, jestli doma náhodou nechodí po stropě.

Inzerát na vesmírnou loď + kk

Ústřední postavou střílečky z prostředí posledních amerických Indiánů je mladý a vlasatý Tommy (nevládne příliš indiánským jménem). Tommy je typickou postavou znechuceného teenagera, hledajícího něco víc, než jen chlast, drogy a tanec kolem ohně. Jeho kmen žije v jedné menší rezervaci, což se Tommymu moc nelíbí. Rád by do většího. Navíc mu vadí chování jeho soukmenovců. Parta nevybouřených Indiánů i usedlých staříků chodí čtyřikrát týdně do hospody, kam by ani notorik nevkročil. Zde pak popíjí místní pálenku a v noci se vrací domů v pokročilém stavu mentální inkompetence. Nejstarší navíc pořád něco mumlá o tom, že dnes večer se má stát něco velkého; něco významného. Neměl by tolik drogovat (jako správný šaman sice droguje, aby víc „viděl,“ ale nic se nemá přehánět). Tommy proto neváhá,  sbalí svůj luk, pět brambor, a chystá se odejít do světa a najít si vlastní byt mimo rezervaci.

Jako správný džentlmen však Tommy nechce odejít sám. Přemlouvá svou přítelkyni a dlouho ji přesvědčuje o výhodách velkoměstského života. Slečna Jen však odmítá s tím, že se jí v rezervaci líbí a své blízké neopustí. Tommy už vše pomalu vzdává a přemýšlí o tom, že odejde sám, ale jeho plány naruší obří mimozemská loď, jež unese celý indiánský kmen i s Jen. Překvapivý zvrat nedělního odpoledne jej samozřejmě nezastraší a jeho (vaším) prvořadým cílem se stane záchrana Jen (potažmo záchrana kmene a celého světa). Stará písnička se starým anglickým textem však dostala nový refrén a nový most. Prey v žádném případě není áčkovým titulem, či dokonce revoluční střílečkou. Při postupu hrou se však kvalitně pobavíte, jelikož autoři pro hráče přichystali několik zajímavých vylepšení, z nichž nejpopulárnější jsou hrátky s gravitací.

Hlavou dolů

Hnacím motorem každé FPS je rozmanitý zbraňový arzenál, na což autoři Prey nezapomněli. Hrdina Tommy je sice stylizován do podoby mladého indiánského výrostka s dlouhými vlasy, džínovou bundou a mokasínami, ale futuristické zbraně a technologie ovládá vskutku bravurně. Prey je do jisté míry evoluční záležitostí (v rámci FPS), neboť nenajdete hru, v níž byste mohli nepřátelské jednotky sestřelovat ze stropu, zdí, podlahy i bočních stěn. Vesmírné potvory, mrchožrouti a jacísi podivní humanoidi nevládnou schopností chůze po stropě, ale polohy, v jakých se pohybují (a v jakých se pohybujete vy sami), ovlivňuje sám hráč.

V nedávno vydané demoverzi jsme si mohli vyzkoušet novinky v podobě zábavného přepínání gravitace na palubě lodi. Stisknutím jediného tlačítka, které napájí gravitační plošiny, se vše převrátilo a nepřátelé, jež proti vám zběsile vystartovali, spadli z podlahy na strop a naopak. A to se jednalo jen o demoverzi. V plné verzi hry je podobných hračiček spousta. Dočkáte se desítek spínačů (častokrát jich bude i několik vedle sebe), což místy zapříčiní vaši zmatenost, neboť v jedné vteřině budete střílet na podlahu na příchozí mrchožrouty a po stisknutí tlačítka se polovina z nich ocitne na stropě. Pokračujete tedy dál ve střelbě a zjišťujete zábavnou věc – ihned po sestřelení padá „stropní“ nepřítel na podlahu.

Často budete procházet dlouhými chodbami, po jejichž stropech a zdech se budou prohánět tucty nepřátel. Proběhnutí dlouhou chodbou s hlavní vztyčenou nad sebe zapříčiní tzv. zombie déšť, který  vaší postavě však naštěstí životy neubere. Síla gravitačních hrátek Prey spočívá v tom, že autoři jejich vytvořením smazali staré pravidlo všech stříleček – vejdi do místnosti, zkontroluj rohy a zajisti místnost (objekt). Když nyní vtrhnete do místnosti, nepřítel může být klidně na stropě, na stěně, či dokonce přímo za vámi, přilepený ke stropu nad vchodovými dveřmi jako Jean Reno ve filmu Leon (ve scéně, kdy z tohoto svého úkrytu poslal na druhý břeh asi 11 těžkooděnců).

Vidím tě, stvůro…

Nejen gravitací živ je Prey. Jelikož je celá hra postavena na Doom 3 enginu, nečekejte, že se na toulkách vesmírnou lodí podíváte dál než za její hranice. Většina herního děje je situována do interiérů kosmického vznášedla, po kterém se však můžete volně pohybovat. Mám nyní na mysli teleporty (portály), jež nemají za úkol jen usnadnit hráči cestu z bodu A do bodu B, ale řádně mu znepříjemnit život. Portály jsou nahodile rozmístěnými a průhlednými technologiemi. Slovem „průhledný“ rozumíme stav, kdy  hráč do portálu nevkročí, ale v jejím odrazu vidí místo, na které vede, a případné nepřátele. Vše samozřejmě funguje i obráceně – nepřátelé vidí vás. Často za vámi vyběhnou skrz portál a vy pak budete mít co dělat, abyste jejich útoku odolali.

Nepříjemná situace nastane v momentě, kdy vás portál cíleně posune jen o metr a půl dál. Zůstanete ve stejné místnosti, ve stejné chodbě a téměř na stejném místě (jen nebudete vědět jakým směrem stojíte, neboť všechny chodby vypadají stejně). Přičtěte ke všemu fakt, že ze stropu a bočních stěn na vás začnou střílet dvouhlavé obludy a je vymalováno. Pokud se však následkem nedokonale fungujícího portálu ztratíte, nebo se dostanete do problém, existuje ještě jiné řešení. Aby se síly na obou stranách vyrovnaly, vybavili autoři hlavního hrdinu Tommyho unikátní schopností. Tommy sice není skalním fandou indiánského šamanismu, ale od malička byl veden k tomu, aby si uvědomoval, že není svým tělem. Od raných dětských let se učil ovládat vlastní mysl. Dospěl do takové fáze, že je schopen opustit fyzické tělo a pohybovat se v astrálu, kde se stává pro nepřátele neviditelným.

• Skvělé hrátky s gravitací!
  • Zajímavý příběh
  • Solidní AI
  • Možnost opustit fyzické tělo ;-)
  • Zbraňový arzenál
  • Vysoké HW nároky
  • Nic revolučního, ani převratného. Zkrátka průměrná FPS s několika esy v rukávu

Představte situaci, kdy se potřebujete dostat přes silové pole, kde musíte vypnout napájení, abyste měli volný průchod. V daný moment „stačí jen“ opustit fyzické tělo a přejít do astrální sféry. Jako, smysly nepostřehnutelná, forma energetického pole pak přejdete za silové pole a vypnete jej. Pak se stačí jen vrátit do těla a pokračovat v bojích. Zajímavé je, že v astrálním těle můžete též likvidovat nepřátele, ale máte k dispozici jen luk, kterým byste stěží vyplašili srnku, natož mimozemšťana se třemi hlavami a šesti oči. Umělá inteligence nepřátel vás však potěší a ačkoliv Prey není dokonalou střílečkou s áčkovým potenciálem, disponuje zajímavým příběhem, několika příjemnými žánrovými inovacemi a co především – jedná se o zábavný titul. Osmička je rozhodně zasloužená. Proto si Prey rozhodně nenechte ujít.

Hudba: 8/10

Výtečná střílečka se zajímavým námětem, příběhem a několika novinkami, které vás ještě dlouho donutí pochvalně pokyvovat hlavou.

Dostupné pro: PC, X360