Recenze: Prince of Persia – rozpačitá pohádka

Cel-shade grafika, otevřený svět, filmovější boje, sexy pomocnice. To měla být hlavní lákadla nového Prince of Persia. Výsledek však poněkud překvapil.
Kapitoly článku

Souboj temnoty a světla

Redaktorská příručka standardizované recenze sice napovídá, že zhodnocení grafické stránky hry by mělo přijít později, ale zkuste si to, když vlastně vizuální podoba představuje onu špičku pomyslné pyramidy, proč si Prince of Persia zahrát.

Výrazná linka, pastelové barvy a netradiční filtry slaví úspěch už na obrázcích a to počkejte na celou tu lahůdku v pohybu

Nejde jen o technickou stránku, která je sama o sobě vyleštěna do záře tisíce supernov, kdy i přes poměrně rozsáhlý svět nenarazíte prakticky na pokles fps, ale co víc, ani vás nezazlobí kamera, tradiční zhouba third person her. Jde hlavně o samotný výtvarný styl a celkové pojetí boje mezi temnotou a světlem.

pop04.jpg

Po kouzelné práci s bloom efektem a světly celkově v Sands of Time nyní štafetu pro co nejpohádkovější ztvárnění přebírá dechberoucí cel-shade technika. Výrazná linka, pastelové barvy a netradiční filtry slaví úspěch už na obrázcích a to počkejte na celou tu lahůdku v pohybu. Jak se vyjádřil art director projektu, Michael Labat, vzory pro grafickou podstatu hry se staly starší anime kousky, dílo proslaveného kreslíře Yoshitaka Amana i novodobější inspirace v podobě her Street Fighter IV a Okami.

pop13.jpgpop14.jpg

Právě z posledně jmenované hry si půjčili i trochu víc, než jen pestrými barvami hýřící grafiku. Princ totiž stejně jako vlčí bohyně Amaterasu postupně vrací barvy světu tam, kde ho zničil bůh temnoty Ahriman. 


TIP: Orby dost často najdete za hranou zábradlí či přímo pod plošinkou. Rozhlížejte se a používejte intuici.


Po očištění každého posvátného místa si užijete naprosto dechberoucí proměnu, ve které se začnou trhat temná mračna a sluneční paprsky si mezi nimi hledají stále více cestiček, aby mohly světlem zalít zpustošený svět: Na zemi se postupně objeví chomáče čerstvě trávy, rozkvetou stromy, kaluže smrtící černé břečky nahrazují křišťálově čisté potůčky a vše dostává svěží a prosvětlený nádech.

pop29.jpgpop30.jpg

Zubem času zničená architektura postupně opuštěných míst se sice zázračně neopraví, ale je rozhodně lepší koukat na mechem a trávou romanticky obrostlé zříceniny než na depresivně šedivé a tmavé trosky. Ani po dvacáté se vám proměna překvapivě neokouká, a pokud mě otravovalo sbírání orbů, touha prohlédnout si celou lokaci v nových barvách fungovala jako silný motor pro pokračování vpřed.

Elegantní akrobat

Stejně jako na celé prostředí, i na prince se skvělé kouká. Ne tedy přímo na něj, ale hlavně na akrobatické kousky, které provádí a které k sérii naprosto nezapomenutelně patří. Hlavním mottem tvůrců se bezpochyby muselo stát spojení elegance a plynulost. Princ vždy disponoval daleko, hm, „filmovější“ průpravou než Lara Croft, takže jeho kousky se vymykaly schopnostem člověka a nový díl jde ještě o kousek dál

VIDEO: 725 'Prince of Persia: Prodigy - launch trailer'

Princ s neskutečnou elegancí běhá po stěnách, klouže po sloupech, metá veletoče na hrazdách, balancuje na trámech, ručkuje a díky speciální rukavici klouže po stěnách, škrábe se po stropech a provádí další prostocviky. Špičková animace je jistotou u každého pohybu a jen pouhou plynulost princova pohybu budete sledovat s otevřenou čelistí.

pop21.jpgpop22.jpg

Trochu smutné je, že i při samotném hraní si místy budete připadat, že jste jen pouhý divák. Tvůrci totiž hodně zjednodušili ovládání, princ se automaticky otáčí směrem dalšího pohybu, takže stačí v podstatě se správným načasováním mačkat tlačítka pro skok a další interakce s danou překážkou.

Princ vždy disponoval daleko „filmovější“ průpravou než Lara Croft

Korigování směru používáte daleko méně, než je zvykem a občas si s tím spíš uškodíte než pomůžete. Princ rozhodně nespadl na úroveň akrobacie v Assassin’s Creed, která byla opravdu až dětsky snadná, ale rozhodně se nemůže rovnat předchůdcům.

pop27.jpgpop28.jpg

Svůj díl na tom nese i osekání prostorových hádanek a navržení úrovní pro co nejplynulejší průchod. Prakticky nikdy nebudete dumat, kudy dál a když, stačí stisknout tlačítko a magický ukazatel naznačí kudy kam.

pop23.jpgpop24.jpg

Cestu neznepříjemňují ani tradiční překážky v podobě časovaných plošinek, ostnů, seker a dalších nabroušených kusů ocele, které nahradily fixní a pohyblivé kusy smrtící hmoty jménem korupce a pár dalších záležitostí. Cesta vpřed je tak daleko jednodušší, zvlášť v úvodních fázích, kdy ani na korupci nenarazíte. A přestože nízká obtížnost vede ke stereotypu, díky úžasné plynulosti a intuitivnímu ovládání jsem si skákání a překonávání překážek většinu hry užíval. Navíc lehká obtížnost neznamená, že nespadnete. Spadnete a kolikrát, jenže díky novému systému checkpointů vám to ani tolik vadit nebude.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Arkády | akční adventura
Výrobce: Ubisoft Montreal | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 8.12. 2008
  • Nádherná grafika
  • Světlo a temnota
  • Elika
  • Intuitivní ovládání
  • Sbírání orbů
  • Stereotyp
  • Až příliš jednoduché

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,