Recenze: Prince of Persia – rozpačitá pohádka

Cel-shade grafika, otevřený svět, filmovější boje, sexy pomocnice. To měla být hlavní lákadla nového Prince of Persia. Výsledek však poněkud překvapil.
Kapitoly článku

Sličná společnice

Oním systémem checkpointů je ve skutečnosti vaše partnerka Elika, která představuje jednoho z nejlepších umělou inteligencí řízených parťáků ve hrách.

Žádná smrt? Kde je tedy ve hře ta výzva?

Nikdy nepřekáží, ale vždy je na dosah a podá pomocnou ruku, pokud je potřeba. A to doslova. Pokud zkazíte skok a spadnete, Elika vás díky svému magickému talentu na poslední okamžik zachrání a přesune vás na nejbližší pevnou půdu.

pop01.jpgPokud vás vtáhne korupce, vytáhne vás. Pokud hrozí, že vás protivník zabije, na poslední chvíli jej odrazí. Nikdy tedy nemůžete zemřít. Tedy rozhodně ne v klasické formě s obrazovkou game over.

Už když jsem to slyšel poprvé od tvůrců, dost mě to zarazilo. Žádná smrt? Kde je tedy ve hře ta výzva? Jenže když se nad tím zamyslíte, nejde o nic jiného, než o sofistikovanější variantu klasických checkpointů. Jsou sice blíž u sebe, ale stejně vám dávají najevo, že jste něco pokazili a danou pasáž si zopakujete (při bojích se protivníkovi doplní životy).

Zpátky k Elice. Ta mimo záchran funguje i jako dvojitý skok a zprostředkovává používání sil světla. Navíc v bojích zasazuje magická zranění. Největší její přínos ovšem spočívá jednoduše v tom, že je s vámi. Dělá vám společnost. Komunikuje a pomáhá. Na rozdíl od Yordy v legendárním ICO není tak bezbranná, i když třeba při lezení po popínavých rostlinách je závislá na silných zádech prince.

Což si parchant hrdina nenechává ujít, když čas od času prohodí něco o její váze.

VIDEO: 509 'Prince of Persia: Prodigy - děj hry'

Ostatně celá hra je prošpikovaná různými podobnými detaily jejich vzájemné interakce, ať se jedná už o časté hlášky či různé drobné animace, jako když princ Eliku vytáhne na římsu či ji dole naopak chytí do náručí. Elika je prostě další důvod, proč si Princ of Persia nenechat ujít i přes jeho praskliny v samotných základech hry.

Na ostří čepelí

Zatím jsem se prakticky nezmínil o bojích, což souvisí s tím, že ve hře na ně není kladen takový důraz. Respektive na boje mimo střetnutí s bossy, kterých je ovšem, jak už víte požehnaně. Mimo ně na generického protivníka narazíte jen výjimečně a navíc se soubojům s nimi dá i vyhnout.

pop07.jpg

Samotné potyčky se odehrávají vždy jeden na jednoho a stejně jako o skákání se o nich dá říct, že vypadají skvěle a jsou zatraceně jednoduché. Díky Elice nemůžete zemřít, jen se protivníkovi doplní zdraví a i tomu se dá vyhnout, protože před fatálním úderem máte šanci stisknutím správného tlačítka ráně uhnout a reakční doba je zatraceně štědrá.

pop33.jpgpop34.jpg

Každý boss vyžaduje trochu jinou taktiku, ale jak už na ni přijdete, stačí se jí držet, protože mezi prvním a závěrečným střetnutím s jedním protivníkem není až tak zásadní rozdíl.


TIP: Po transformaci protivníka jeho barva napovídá, na který druh útoku je momentálně slabý. Pokud si nejste jisti, magický útok použijte až jako poslední možnost. Pokud se netrefíte u ostatních, budete jen odraženi, u magie byste museli vyléčit Eliku či čekat, až se vyléčí sama.


I když pár zajímavých osvěžujících nápadů tvůrci v klobouku mají. Třeba finální bitka s jedním z bossů - Konkubínou, při kterém hledáte správnou Eliku, se zapíše do paměti.

Jaké jsou vaše hranice?

pop05.jpgNový Prince of Persia nadchnul, nový Prince of Persia znechutil. Po pravdě už dlouho jsem tak neváhal nad finálním hodnocením hry, jako právě u prince. Je toho tolik co proklít i tolik co vyzdvihnout. Grafická stránka hry je naprosto fantastická, neustále je na co koukat, jednotlivé úrovně jsou prostředím velmi odlišné a level designeři si vyslouží jedničku jako bič za takhle pohádkový svět kombinující polozbořené věže étericky se vznášející v oblacích s holými stěnami příkrých kaňonů, létajícími balóny, tmavými sklepeními a spoustou dalších věcí. Takhle úžasně pohádkovou a mystickou atmosféru, podpořenou stejně magickým soundtrackem jen tak nenajdete. Potlesk si zaslouží i Elika a celkový koncept polootevřeného světa a další dobré nápady.

Jenže jak už víte prakticky od začátku, vše sráží děsivě repetetivní náplň celé hry. Opravdu jsem se do hry musel několikrát nutit i přes to, že se dá dohrát za nějakých 10+ hodin.

Opravdu jsem se do hry musel několikrát nutit i přes to, že se dá dohrát za nějakých 10+ hodin

Celková přílišná přímočarost a nízká obtížnost taky zrovna nepřesvědčí, vše vypadá krásně plynule, ale člověk si místy připadá jak robot, když rytmicky buší do tlačítka skok, skok, chycení, sklouznutí, skok, skok…Chtělo by to víc zpestření narušujících jednotvárnost. Jedna klasická hádanka na svět opravdu není mnoho.

pop19.jpgpop20.jpg

Já osobně jsem si Prince of Persia užíval jako nádhernou podívanou s nezapomenutelným vztahem mezi hrdinou a jeho partnerkou. Jako hru bych ovšem preferoval předchozí díly.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Arkády | akční adventura
Výrobce: Ubisoft Montreal | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 8.12. 2008
  • Nádherná grafika
  • Světlo a temnota
  • Elika
  • Intuitivní ovládání
  • Sbírání orbů
  • Stereotyp
  • Až příliš jednoduché

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,