Recenze: Prince of Persia: Revelations – malý princ

O tom, že Princ z Persie vyleze kde kam, jsme se mohli přesvědčit už v úžasné trilogii, kterou Ubisoft dobyl herní svět. Jen málokoho by ale napadlo, že se vyškrábe až na plotny UMD disků. Nepřecenil tentokrát svoje síly?

Platforma: PSP
Typ hry: 3rd person akce
Výrobce hry: Pipeworks Software (
Distributor hry: Ubisoft (
Distribuce v ČR: zatím není rozhodnuto

Vývojářských studií je dnes mnoho. Jsou velká, malá, zkušená, začínající, nechutně zazobaná i na pokraji krachu. Jelikož se dnes ale hraje o velké peníze, bez výjimky jsou všechna studia především opatrná. Jistě se ptáte proč vlastně ne? Vždyť opatrnosti není nikdy dost. Když se to ovšem přehání, výsledek může být všelijaký. Proč tvrdě dřít na nové hře a riskovat komerční neúspěch, když stačí předělat hru už hotovou, že?

Někdy více znamená méně * A mám tě * Stejně zábavné jako vždy

Výraz „všelijak“ překrásně vystihuje to, jak Princ na PSP nakonec dopadl. Podtitul nejnovějšího dílu sice nese název Revelations, většina z vás se ale už jistě zarazila nad tím, proč jen jsou okolní screenshoty tolik povědomé. Vězte tedy, že Princ na PSP je portem hry PoP: Warrior Within. Už zde začínají první nesrovnalosti a těžko pochopitelné jevy.

Novodobá princovská série je uzavřenou trilogií, proč se tedy vývojáři rozhodli předělat na PSP zrovna prostřední díl, který byl navíc v době svého vydání přijat rozporuplně? Nikdo by jistě neprotestoval proti portu skvělého Sands of Time a více ovací by jistě sklidil i The Two Thrones. Nemůžeme se tak zbavit dojmu, že PoP: Revelations vyšel trochu mimo mísu i mimo okruh zájmu hráčů. Naštěstí pro všechny nemůže port výborné hry dopadnout jako úplná tragédie. I když…

Od smrti jen krůček

Princova pouť začíná tam, kde v prvním díle skončila. Princův hřích – otevření Písků času - měl mnohem horší následky, než si vůbec dokázal představit. Nejen že přišel o všechny své blízké, kteří se pod vlivem Písků času proměnily ve stvůry, které musel pozabíjet, ale je psáno, že každý, kdo otevře písky času, musí zemřít. Zemřít je princův nenaplněný osud.

I když princ přinutil Písky času, aby vrátily čas do doby před katastrofou spojenou s jejich otevřením, je jimi poznamenán - a smrt z rukou strážce času Dahaky je mu neustále v patách, aby tak naplnila jeho osud a uvedla linii času zpět do rovnováhy. Princův osud se zdá být zpečetěn. Dahaka je nezničitelný a není místo, kde by se princ mohl skrýt.

Bojováním strávíte větší než malé množství času * Nebojte, on to vybere * Princ si rád hraje s ostrými hračkami

Až rozhovor se starým mudrcem prince přivede na zoufalý plán, jak vyváznout z náruče smrti, která se stále blíží. Existuje legenda o portálech, které vedou skrze čas až k samotnému okamžiku stvoření Písků času. Portály jsou však skryty na tajemném ostrově, který obývá vládkyně času. Jestliže princ zabrání vytvoření Písků času v daleké minulosti, nebude mít Dahaka důvod chtít princovu smrt.

Samotný příběh je poutavé a temně laděné vyprávění o snaze uniknout vlastnímu osudu, který právem patří k jedné z neoddiskutovatelných kvalit hry. Pokud jste si však již Princovo druhé dobrodružství jednou prožili ve hře Warrior Within, potom vás již těžko něčím překvapí. A to neplatí jen o příběhu.

V principu princ

I přes náš, ne příliš optimistický, pohled princi nemůžeme odepřít jednu věc. V základu se konceptuálně jedná o geniální hru. Všechno to skákání, přeskakování, běhání po stěnách, uskakování před pastmi a ostatní kaskadérské kousky jsou stejně zábavné jako kdykoliv předtím; a to hlavně díky skvělému designu jednotlivých lokací, který k akrobatickému dovádění nenásilně vybízí.

Beze změny je i soubojový systém, kde princ může kombinovat boj s jednou či dvěma zbraněmi. Pouze evropská verze je na rozdíl od americké (i té původní na PS2) zbavena veškeré krve. Proč? Nejsou to děti v Evropě, kdo si jako předsevzetí dává vystřílení učitelského sboru místní základky. Navíc některé násilné, leč uměle nekrvavé scény vypadají dost podivně.

Kruhový sek v akci * Nedráždit, nekrmit * Hra se nedoporučuje osobám trpícím strachem z výšek

Pýcha předchází pád

Pomalu se dostáváme ke kapitole, která prince sráží nepěkným způsobem na kolena - a tou je technické zpracování. Z obrázků kolem je vidět, že hra rozhodně nevypadá špatně; ovšem cena, kterou za to platí, je hrozivá. První negativum je téměř neustálé padání frameratu, které dokáže dokonale zkazit celý zážitek z hraní. Dalším hřebíčkem do rakve jsou loadingy. Kromě úvodního, asi dvouminutového načítaní se totiž budete setkávat i s častým donačítáním lokací přímo v průběhu hry.

V principu by to ani nevadilo, tyto předělové loadingy nejsou nijak dlouhé. Jejich problém však je, že jsou naprosto nevyzpytatelné a vy nikdy nevíte, kdy se vám hra zastaví. Pokud vás loading zastihne v souboji, není to takový problém. Když ale začne mechanika zběsile načítat zrovna když máte naběhnuto na skok (který pochopitelně seknete úplně vedle), budete na adresu Ubisoftu posílat velice neslušné výrazy. Obdobná situace nastane, když vás hra „obdaří“ loadingem v průběhu překonávání pastí.

Poslední chybkou, která vám bude znepříjemňovat hraní je zpracování zvuku. Ozvučení prostředí nepochopitelně doskakují a opět mizí, občas v závislosti na úhlu kamery, občas náhodně. Alespoň že hudba je v pořádku a vy si tak rockový koncert kombinovaný s orientálním ženským vokálem užijete do sytosti.

Nerad bych hře křivdil. Je pravda, že vícekrát než vinou načítaní zemřete vinou vlastní nešikovnosti, je to ale právě pocit technické nedoladěnosti, který se celou hrou táhne jako červená nit.

Vývojáři se chlubí, že si speciálně pro PoP Revelations připravili celou řadu zbrusu nových prostředí a lokací. Že je huba nebolí. Nové lokace tu sice skutečně jsou, ale za prvé vypadají velice nepěkně a za druhé je jejich procházení, díky odfláknutému designu, skutečně o nervy.

• Hudba
  • Příběh
  • PoP: WW se vším všudy
  • Zdlouhavé a všudypřítomné loadingy
  • Žádná krev
  • Padání frameratu
  • Výpadky zvuků
  • Nic nového pod sluncem

Prince of Persia Revelations není rozhodně hrou špatnou. Trpí ale celou řadou technických nedostatků, které se nedají přejít mávnutím ruky. Všichni betatesteři si pravděpodobně vzali dovolenou a tak světlo světa spatřila trestuhodně nedodělaná a především neoptimalizovaná hra. Pokud jste PoP Warrior Within nikdy nehráli a toužíte si na PSP nějakého toho prince zahrát, může se vám Revelations postarat o slušnou porci zábavy. Jestli jste už ale s perskou sérií měli tu čest, dejte ruce pryč, kterýkoliv z dílů trilogie na libovolné platformě strčí PSP prince bez problému do kapsy.

Zvuky: 6/10

Port hry Prince of Persia: Warrior Within s rozporuplným technickým zpracováním, nic víc, nic míň.