Recenze: Prince of Persia: Warrior Within - krvavá pohádka

Jestli má na něco Princ Perský talent, jsou to překvapení. V každém svém dobrodružství alespoň jedno přichystá, nemluvě o tradičně báječné hratelnosti, kterou už všichni berou jako samozřejmost. Warrior Within v tomto ohledu z davu nevybočuje: zábava je zaručena, stejně jako pravidelný přísun překvapení.

Žánr: akčníMartin Demiger
Platforma: Java MIDP 1.0
Testovací hardware: N-Gage
Výrobce: Gameloft (

Prince of Persia: Warrior Within je už třetí hrou se sympatickým Princem v hlavní roli na mobilech. Obě předešlá Princova dobrodružství - Harem Adventures a Sands of Time – dopadla na výtečnou, a tak byly práce na dalším pokračování, které po vzoru druhého dílu tematicky vychází z „velké“ předlohy vycházející na konzolích a PC, vcelku logické. Divné tedy není ani to, že se Warrior Within opět řadí k tomu nejlepšímu, co se v rámci javovek dá momentálně sehnat.

Už není, co býval

Hlavní charakter si prošel výraznou změnou. Z bojovníka, který by za normálních okolností neublížil ani mouše a za jehož největší přednost můžeme považovat psí pohled (účinná zbraň především v soubojích s ženským pohlavím), se stal nelítostný zabiják se vším všudy. Na jednu stranu se z Prince stal člověk trochu odtažitý, s nímž se hráči jen těžko sžijí a po čas hraní k němu budou přihlížet jen jako k cizí osobě, jejíž osud mají shodou okolností zrovna v rukou. Na straně druhé ovšem z princátka vyrostl pořádný princ, který sice nemá zlatou hvězdu na čele, zato ovšem disponuje nepřebernou řadou způsobů určených k likvidaci nepřítele.

Základní zbraní je dvojice mečů. S ní je likvidace nepřátel celkem pohodlná; ovládání je rozmístěno po všech klávesách a už brzy se vám dostane pod kůži, takže není problém s princátkem už za chvilku zvládat i složitější pohyby. Je přitom neuvěřitelné, že se vývojáři nemuseli nijak omezovat a nabízejí prakticky všechno, co bylo k vidění ve „velké“ verzi hry. Můžete se tak těšit na běh po stěně, rozseknutí soupeře vedví a v neposlední řadě také používání písků času, které vám napomohou k získání potřebného náskoku před nepřítelem.

Než se dostanete až do fáze skládání několika komb dohromady či dokonce používání pouze komb, uplyne hezkých pár desítek minut. Ne že by bylo ovládání těžkopádné, ale na rozdíl od velké klávesnice stolního počítače, kde mícháte pohyby s údery pomocí písmenek, si musíte vystačit s devíti číslicemi. Zapamatovat si každé kombo je tedy nemožné. Nemluvě o tom, že je k dosažení kýženého výskoku / úderu / kopu nezbytně nutné moc nepřemýšlet. Stačí chvilka otálení a z chtěného výskoku zakončeného efektní otočkou a kopem se stane obyčejný výskok na místě s úderem levou paží. Klávesy musíte mačkat těsně za sebou, jinak se jejich účinnost nesloží a hrdina neprovede zrovna efektní číslo.

Cvičení dělá mistra

Naučením se různých kombinací kláves ovšem nemáte ani zdaleka vyhráno. I když musím ovládání jako celek pochválit, nelze přehlédnout občasné problémy s odezvou kláves. Někdy se totiž stane, že nesledujete dění na klávesnici a věnujete se plně displeji. To vede k zahlcení paměti – telefon si pamatuje vaše povely dopředu, a vy tak nemůžete reagovat na aktuální dění. Řekněme, že byste potřebovali uhnout, jenže váš svěřenec zrovna provede parakotoul a skočí nepříteli přímo do rány. Ano, to nepotěší.

Hratelnost je příjemně variabilní. Nevystačíte si s pouhým mačkáním pětky (pod tímto tlačítkem je tradičně ukryt útok) a po čas hraní budete muset zapojit také mozek a především svůj důvtip. Sem tam je zapotřebí přijít na jinou cestu, která nevede přes hejno nepřátel a na níž nepadne ani kapka krve. V tom horším případě budete naopak muset vymyslet způsob, jak se dostat skrz mnohanásobnou přesilu v jednom kuse.

Bez příběhu ani ránu

Warrior Within obsahuje dva herní módy. První zastupuje klasickou kampaň: procházíte misemi, systematicky vyvražďujete všechny nepřátele a hltáte s otevřenou pusou drobky příběhu (zde to nebude zase až tak horké - moc textu a do děje vtahujících filmečků vývojáři logicky do mobilů narvat nemohou, takže žádné zázraky nečekejte), kterými jsou vyplňovány mezery mezi jednotlivými úkoly. Druhý mód představuje méně trvanlivější zábavu. Jde v něm totiž pouze o zabíjení nepřátel na čas. Dostanete minimální limit a několik desítek nepřátel. Čím více se vám jich povede zabít, tím lépe. Nemusíte se řídit žádnými pravidly a pouze se nezávazně odreagujete. Bohužel autoři nepočítali s tím, že by tomuto módu někdo chtěl věnovat větší pozornost. Jeho obsah totiž plně závisí na tom, jak se vám bude dařit v příběhu. S navyšujícím se číslem v kolonce „levely“ se odkrývají nová prostředí, mise a v neposlední řadě také roste obtížnost.

Marně přemýšlím, co vytknout. Ani grafika totiž nesklouzává k průměru a vypadá báječně. Prostředí oplývají detaily, hrdina si vesele skáče a vypadá přitom báječně, stejně roztomilé jsou také překvapení, která si na vás vývojáři připravili. Některé komba jsou odměněna neskutečně krásnými animacemi a čas od času vám spadne sanka hodně nízko. Celá hra je přitom v klasickém 2D zpracování. Ale je neuvěřitelné, kolik se toho autorům povedlo na malé displeje telefonů vtěsnat!

Přece jen by se jedna drobná výtka našla. I když se prostředí jednotlivých levelů pravidelně střídají, neubráníte se pocitu, že se stále opakují. Na vině není ani tak jejich pozadí, které se vždy radikálně obmění, ale zdánlivé maličkosti. Není přece možné, aby byly všude v pravidelných intervalech rozmístěny bedny! Odlišnost prostředí je potom na nic, když se v hratelnosti absolutně neprojevuje.

• Dva herní módy
  • Hratelnost
  • Komba
  • Dlouhá hrací doba
  • pomalá odezva
  • různorodost prostředí

Prince of Persia: Warrior Within je skvělá hra. Dokazují to všechna slova dnešní recenze, vyjma posledního odstavce. Ale nebuďme hnidopiši! Hlavní aspekty zvládl Gameloft na jedničku, a na hráče tak čeká parádní zábava. Nad nějakou (ne)varibialitu prostředí asi každý rád přimhouří oko.

Zvuk: 6/10
Hudba: 6/10
Originalita: 9/10