Recenze: Pro Evolution Soccer 2008 - nejfotbalovější?

Platforma: PC, PS3, Xbox 360
Typ hry: Fotbalový simulátor
Multiplayer: Ano (2-8 přes Xbox Live)
Výrobce: Konami (
Vydavatel: Konami (
Distributor v ČR: CD Projekt (

Pro Evolution Soccer byl vždy skvělou alternativou ke komerčně úspěšnějšímu bratříčkovi z dílny EA Sports. Zatímco série FIFA vsázela na důstojnou simulaci fotbalových utkání se vším všudy, čili i s oficiálními licencemi jmen hráčů, týmů i pohárů, PES se vždy přikláněl směrem k ryzí hratelnosti a dynamičnosti. Jenomže letos je všechno jinak a misky vah se konečně vyrovnávají.

Ten tam prostě musí padnout * Šlápni na mě a useknu ti nohu * Takhle se tančí kozáček

Něco pro virtuální sportovce

Ze všeho nejdříve je potřeba vypíchnout, že Pro Evolution Soccer s koncovkou 2008 nedoznal oproti svému předchůdci žádných větších změn. Proto v hlavní nabídce naleznete staré známé položky s ligami a poháry. Jestliže jste v oblasti fotbalových simulátorů nováčkem, zřejmě využijete funkci tréninku, ale nikoliv naplno, protože ve srovnání s loňským ročníkem byl do značné míry zredukován o mnoho vynikajících prvků. Nyní si můžete vyzkoušet pouze volný trénink, v němž se v podstatě naučíte pouze ovládat jednotlivé panáčky a osaháte si funkce ovladače. Jakoby autoři již počítali s rozsáhlou základnou ortodoxních fanoušků a vykašlali se na nově příchozí.

Spuštění prvního zápasu evokuje další posun směrem k realitě. Panáčci se opět hýbají reálněji a dá se říci, že i o fous dynamičtěji. Fyzika míče, jakožto samostatného objektu, opět v řádech desetin pokročila k lepšímu a radosti i starosti hráčů lze nyní sledovat prostřednictvím zdokonalené mimiky. Přes všechny grafické novinky se však nemohu zbavit neblahého dojmu, že v přímém srovnání s konkurencí Pro Evolution Soccer 2008 jasně ztrácí. Přestože pohyby vypadají senzačně a na první pohled bez chyby, po vložení datového nosiče s FIFA 08 nabudete opačného dojmu. To mimochodem krásně vystihl kolega v recenzi pro Oficiální Xbox 360 magazín, když uvedl, že hráči v PES vypadají oproti hráčům ve FIFA 08 jako hadroví panáci.

A znovu jako na diskotéce * Heh, prý neprůstřelná zeď! * Zase si hraje na brankáře

Radost pohledět?

Technická stránka Pro Evolution Soccer 2008 strádá i v některých dalších oblastech – kupříkladu špatné optimalizaci. Čas od času, zejména pak v animovaných sekvencích, kdy pomalu proplouváte celým stadionem, pocítíte nepříjemné sekání a snížený počet snímků za vteřinu. Ani předdefinovaný počet kamer, které snímají urputné zápasy, není jakkoliv oslnivý. Černý kůň společnosti Konami ve zkratce sice vypadá hůř a má menší počet kamer, nicméně se ve výsledku dá označit za přehlednější. V poměru požitku ze hry (maximální přiblížení na jednotlivé hráče) a přehledu na hřišti (nejmenší přiblížení) Pro Evolution Soccer 2008 jasně vede.

S tím úzce souvisí celková hratelnost. V případě recenzovaného titulu je již zaběhlým standardem, že spadá do kategorie „velmi velmi dobrých“. Zdali to stačí na porážku konkurence, je těžké posoudit, neboť každý kandidát na titul nejlepšího fotbalového simulátoru letošního roku jde trochu jiným směrem. Samozřejmě dva nesmiřitelné tábory si budou vždy tvrdit tu svou. Z ryze subjektivního hlediska se mi lépe hrál Pro Evolution Soccer 2008, protože se mohl mírným odkloněním od reality soustředit na maximální požitek z fotbalu jako takového. Rozhodně nabídne zajímavější akce na trávníku, což je dáno zejména vyšší úrovní dynamičnosti.

A je to doma * Jako laňka * Průchod obránci? Žádný problém

Dynamika nadevše

Bohužel vlivem špatného systému vhazování z autu nebo výkopů po faulech hra mnohdy nepříjemně zdržuje v tom nejlepším. U autů máte na výběr vždy pouze dva hráče, kteří stojí jak jelita na místě. Při odkopech se naopak čeká na hvizd rozhodčího, takže oponent stihne rozestavět obránce na patřičné pozice. Mimoto nemůžete přihrát nikomu, kdo stojí za vaší úrovní, zřejmě je preferovaná pouze hra směrem k bráně. Přímé volné kopy se naopak pyšní užitečnou změnou. Do živé zdi před kasou lze umístit libovolný počet hráčů, nicméně hýbat s nimi dále nemůžete. I přes mírné zdržování se míč nikdy nedrží pouze ve středu pole, ale neustále mění svou pozici od jedné kasy k druhé.

Brankáři mají proto obvykle plné ruce práce. Jejich umělá inteligence je v drtivé většině případů na vysoké úrovni a vstřelení branky jedním způsobem si žádá mnoho hodin cviku. Samozřejmě nejsou neomylní. Občas špatně propočítají vzdálenosti od míče, vyběhnou z branky a dorazí k míči později než nažhavený protihráč. Podobné situace se ale stávají zřídka.

Samozřejmě si s tebou ty piškvorky dám * Uvidíme, co z toho vznikne * Držení za dres se stává samozřejmostí

Ruku v ruce s umělou inteligencí brankářů jde i virtuální IQ celého týmu. Horká novinka od Konami, kterou si firma mimochodem nechala i patentovat, nese název Team Vision. Tento prvek zaručuje dokonalou symbiózu týmu jako celku. Hráči přesně plní své poslání v zápasech – obránci zneškodňují kritické situace před brankou a staví se do cesty úderným útočníkům, jejichž rychlé nohy mají za úkol proměňovat situace (pozor na ostřejší bránění, hráčům byla nyní do vínku přidána funkce nafilmovaného pádu). Záloha se konečně staví do role tvůrce šancí.

Team Vision v praxi

Jedním z nejdůležitějších aspektů Team Vision měla být učící se umělá inteligence oponentů. Pokud dáte gól průnikem po levém křídle, obránci by si v příští situaci měli pohlídat, aby nedošlo k identickému inkasování branky. Inu, funkce pracuje podle stanovených regulí jen z poloviny. Někdy se zkrátka „nepřítel“ poučí a někdy ne, ovšem k nalezení slabých míst umělé inteligence budete potřebovat sáhodlouhé hodiny ustavičného hraní.

• Dynamická akce
  • Míč se nedrží pouze ve středu pole
  • Perfektní hratelnost
  • Množství menších chybek
  • Horší grafické zpracování
  • Špatná optimalizace

Pro Evolution Soccer 2008 je téměř dokonale zábavným fotbalovým simulátorem s množstvím malinkých chybiček, z nichž se autoři doposud nepoučili. Bohužel trpí grafickými nedostatky a nevábnou optimalizací. Řadovým hráčům strádání vykompenzuje maximální hratelností, byť s neoficiálními týmy z anglické ligy (až na dvě výjimky). Veškeré názvy naštěstí lze editovat, takže pro puntičkáře nebude nejmenší problém takový nedostatek odstranit.

Multiplayer: 9/10

Že je Pro Evolution Soccer 2008 komplexně nejlepším fotbalovým simulátorem letošního roku nelze s jistotou říci. Nicméně co se týče hratelnosti, stále má ve srovnání s konkurencí navrch.

Celkové hodnocení: 8,5/10