Recenze: Pro Evolution Soccer 2009 – kam putuje žezlo

Už několik let světu vévodí fotbalová simulace „PES“. Neusnul psík na vavřínech schovaný ve své boudičce s žezlem v tlapkách? Dozvíte se v recenzi.

Z předchozích odstavců jste si určitě udělali obrázek, jak moc mě hra pohltila. Kromě již zmíněného a hodně rozsáhle popsaného módu „Staň se legendou“ si začutáte i slavnou Ligu Mistrů. Konami to s licencemi nemyslí nikterak vážně, znovu se musíte spokojit se zkomolenými jmény hráčů a klubů, ale přeci jenom by se jedna nová licence našla.

Tak prestižní soutěž jako Liga Mistrů si to opravdu zasloužila. Cestu za pohárem přesně tak, jak ji znáte z televizní obrazovky, absolvujete například s českým týmem Slavia Praha. Před začátkem turnaje vás přivítá známa znělka ligy, před samotným výkopem se na středovém kruhu nachází její znak a i grafika ukazatele skóre se trochu promění. Větší popis si ale nezaslouží, protože se vlastně jedná o další pohár jen s licencí.

Konami to s licencemi nemyslí nikterak vážně, znovu se musíte spokojit se zkomolenými jmény hráčů a klubů

Dále si můžete stejně jako v minulém ročníku vybrat jeden z týmů nebo si vytvořit svůj vlastní a v módu Master League z něj udělat nejúspěšnější mančaft všech dob. Jste vlastně manažerem a staráte se o chod celého kádru. Omrzí-li i tato možnost, zbývají klasické poháry a ligy.

A co komentáře?

Zatím se nový ročník Pro Evolution Soccer zdál být bezchybný, ale i mistr tesař se někdy utne, jak tvrdí jedno staré přísloví. Grafická stránka je na dobré úrovni, konkurenci se stále nemůže rovnat, o to vývojářům stejně podle všeho nejde. V hratelnosti PES stále dominuje a převyšuje FIFA o třídu. Někdo se mnou nemusí souhlasit, pravda, FIFA se snaží dělat arkádový fotbal pro krátké zabavení, pro mě je ale simulace na prvním místě.

Pohyby hráčů vypadají sakra realisticky a míč není na kopačkách přilepený vteřinovým lepidlem a jeho ztráta je otázkou několika málo vteřin. Přihrávky nelétají tam, kam mají a co pak střely. Při střelbě opět záleží na mnoha faktorech. Zda střílíte z místa nebo v plné rychlost, zda jste čelem brance nebo střílíte z otočky a tak bych mohl pokračovat dále.

Již zmiňovaná absence licencí zabolí, stejně jako zapískaný milimetrový offside, v reálu nepostřehnutelný

Již zmiňovaná absence myši v menu a licencí zabolí, stejně jako zapískaný milimetrový offside, v reálu nepostřehnutelný. Toho si všimnete hodně často. Ještě častěji zakroutíte hlavou nad lehkostí, kterou vám protihráč vezme skluzem míč, aniž byste spadli a vynutili si alespoň faul. K lepšímu se obrátila atmosféra na stadionu. Při hraní za nároďák zamrazí na zádech při hlasitém skandování „Kdo neskáče, není Čech“.

Musím se ale zastat českého komentování Jaromíra Bosáka ve FIFA. Spousta kritiků tvrdí, že se jeho komentář oposlouchá. Podle mě se oposlouchá každý komentář ať už je v českém nebo anglickém jazyce. Pro mě největším mínusem letošního ročníku je nedostatek inovací. Kromě skvělého módu „Staň se legendou“ a Ligy Mistrů nenabízí letošní ročník nic nového. Jednoduše se hraje stejně dobře jako předchůdce.

TIP: Zbytečně nefaulujte, nemá to stejně cenu.

Celkově sečteno a podrženo může „pes“ v klidu spinkat ve svojí budce a připravovat se na další rok, s čím konkurence vyrukuje tentokrát. Teď mě omluvte, musím se jít připravit na další zápas.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii, PSP, iPhone