Recenze: Project Snowblind – Robocop v Hong Kongu

Doba obyčejných vojáků je již minulostí. V roce 2065 je myšlenka integrace moderních technologií na bojišti dovedena k dokonalosti díky kybernetice. Jste připraveni postavit se hordám nepřátel a s využitím nanoimplantátů a svých bojových zkušeností zabránit šílenému generálovi v uvrhnutí celé civilizace nazpět do doby kamenné? Měli byste, protože Project Snowblind je tu.
Seznam kapitol
  1. Malé povídání o cyborzích
  2. Zbraně, multiplayer a ti další...

Platforma: PC (také PS2 a Xbox)
Typ hry: FPS
Minimální konfigurace: procesor 1,5 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta kompatibilní s DirectX 9, DVD-ROM
Doporučená konfigurace: procesor 2,4 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta kompatibilní s DirectX 9, DVD-ROM
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+, 512 MB RAM, GeForce FX 5700 Ultra 128 MB
Výrobce: Crystal Dynamics
Vydavatel: Eidos (
Distributor v ČR: Cenega (

Sakra, co se mi to stalo? Pamatuji si jen, že jsem chtěl dostat Tenga do bezpečí, pak ten záblesk a dál... Dál nevím. Necítím se ve své kůži - a ty divné vzpomínky. Operační sál, nervózní doktoři, technici... Sakra, co se mi to stalo s rukama?

I znalým angličtinářům může název této hry dělat problémy. Budeme snad mít co do činění se sněhem? Nikoliv, jak nás ubezpečují tvůrci, Snowblind je stav kompletního vypnutí všech elektronických systémů vyvolaný elektromagnetickým pulzem. Pokud se k této téměř vědecké definici přidá ještě původní název projektu, tedy Deus Ex: Clan Wars, tak už všem bude jasné, že tady se bude jednat o sci-fi akční hru zasazenou do budoucnosti, konkrétně do futuristického světa série Deus Ex.

Tak to ne, žádný alarm nebude * Kdo maže, ten jede * Na mecha si jen tak někdo nepřijde

Oproti zakladateli této série se zde však nejedná o akčněji laděné RPG s vývojem hlavní postavy, spoustou rozhovorů a složitým příběhem s mnoha dějovými zvraty, ale spíše o čistokrevnou akci střiženou ve filmovém stylu – a se značně neoriginální zápletkou. Project Snowblind (dále jen PS) je však schopen příjemně překvapit nejen tím, že dokáže naservírovat dobře zvládnutou akci podpořenou neobvyklými schopnostmi hlavního hrdiny a skvělým zbraňovým arzenálem, ale zaimponuje i různými možnostmi postupu hrou. Jedná se tak o opravdu černého koně v letošní nabídce her, který svými kvalitami může mnohé překvapit.

Cyborgové, nanoimplantáty – vítejte v budoucnosti

Doufám, že to, co mi doktor řekl, nemyslel vážně. Přece ze mně nemůžou udělat nějakou chodící mašinu? Zatraceně, vypadá to, že budu chodit jako vánoční stromeček až do konce života. Tak dobře, jestli mám být ta nejlepší zbraň, tak si to chci užít a aspoň to pěkně osolím těm mizerům. Těm na druhé straně.

Jsem hacker - a kdo je víc * Slyším a poslechnu * Vězňové na útěku – alááárm

Dostáváme se do Hong Kongu v roce 2065, kde vznikl regulérní válečný konflikt. Je tu jakýsi šílený generál, který chce lidstvu odejmout všechny vymoženosti pramenící z používání elektronických zařízení - a to právě použitím zbraně vyvíjené v Projektu Snowblind (ano, zápletka opravdu nepatří k těm originálnějším). Proti němu stojí Koalice svobody, mezinárodní armáda a jeden z jejích důstojníků, kterým je náš hlavní hrdina podporučík Nathan Frost.

Poté, co je Nathan vážně raněn, stává se adeptem na vyzkoušení špičkových moderních nanotechnologií. A výsledek? Spolu s ním se vydáváme na bojiště nikoliv jako řadový voják, ale jako super cyborg, proti kterému by ani starý dobrý Robocop neměl šanci. Ale právě a jedině tak je zaručeno jeho přežití. Protože i přesto, že mu často na pomoc přijdou spojenečtí vojáci, brzy zjistí, že proti přesile by bez svých vylepšení augmentations)dlouho nevydržel.

Právě tato vylepšení jsou tím, co dělá tuto v podstatě obyčejnou střílečku zajímavým. PS si dokázal vzít z mnoha ostatních her toho žánru to nejlepší a daří se mu to zdárně kombinovat. Ale samotné kopírování by asi nestačilo, takže tu najdeme i řadu nových prvků. Nikoho asi nepřekvapí, že prvním z Nathanových vylepšení je variace na bullet-time neboli nabuzení reflexů, dále mu bude k dispozici energetický štít proti střelám, vylepšený zrak s detekcí protivníků či útočné energetické výboje. Brzy zjistíte, že bez používání těchto speciálních schopností by se Nathan brzy poroučel do věčných lovišť. Ovšem jejich neomezenou zásobou také nevládne, protože spotřebovávají zvláštní bioenergii. Postup ve hře tedy závisí na jejich kombinaci a správném a omezeném užití ve vhodnou chvíli.

Tohle vás naučí * Na parťáky je spolehnutí * Krásný interiér Opera House

Je libo třešničku na dortu?

Hlídky tam byly pěkně nahuštěný, takže nemělo cenu tam bezhlavě vtrhnout. Radši jsem nahodil termooptiku, prošel jsem jako neviditelný přes kontrolní stanoviště a hacknul jim toho jejich obrannýho mecha. To bych vám přál vidět ty překvapený vyděšený pohledy strážnejch, když se na něj vrhnul jejich vlastní mazlíček. Když jsem to tam s ním vyčistil, radši jsem ho ještě odpálil. Přece jim ho tam nenechám jen tak stát, ne?

S používáním zvláštních schopností souvisí i překvapivá variabilita hratelnosti. Díky ní můžete klidně vyzkoušet projít i dohrané pasáže znovu a určitě se vám podaří přijít na jiný způsob, jak protivníky přelstít. A o co se vlastně jedná? Vzhledem k tomu, že PS vychází z původního Deus Exe, se nejedná pouze a jen o čistokrevnou bezhlavou střílečku, jak by se mohlo na první pohled zdát. Hráči je zde dána možnost zvolit místo agresivního postupu stylem průzkum bojem postup více nápaditý za využití svých ukrývacích a hackerských schopností.

Aha, tak takhle to je * Tvůj život se krátí * Bitva v plném proudu

Nathan je vybaven nejen velmi slušným zbraňovým arzenálem (o kterém bude řeč později), jehož používání může podpořit svou speciální schopností energetický štít, ale má k dispozici také zneviditelňovací nanoimplantát, hackovací víceúčelové nástroje a také Kicker neboli jakousi obdobu gravity gunu. A právě za pomoci těchto užitečných zařízení se často může vyhnout přímému boji a strážné či hlídací systémy obejít, nepřímo obelstít či eliminovat za použití nějakého jiného prostředku.

Nejlepší je vždy názorný příklad, jak nám vštěpovali naši učitelé. Takže pokud se Nathan například nachází před minami s laserovými detektory, může do nich klidně naběhnout (třeba s aktivovaným štítem), ale musí počítat s tím, že mu to trochu ublíží, případně ubere bioenergii. Může se ale porozhlédnout kolem, najít aktivační panel, nahackovat se do něj a miny deaktivovat. Anebo může použít Kicker, přitáhnout si nějakou bednu a tu prohodit skrz aktivační lasery, čímž se miny spustí, ale jemu to neublíží.

Transportní letoun, záchrana je tady * Štíty zapnuté a hurá na ně * Zásah EMP granátem

Hackovací zařízení je rovněž možné vystřelit na dálku, čehož využijete například při ovládnutí nepřátelských mechanických bojovníků. Ano, opravdu můžete řídit i mechy. Stačí se někam šikovně uklidit, „napíchnout“ nějakého obranného mecha a protivníci a v podstatě veškerá obranná struktura je pak ničena nepřítelem ze svých vlastních řad. A aby toho nebylo málo, setkáte se v několik misích také s pojízdnými dopravními prostředky (využitelnými také v multiplayeru), takže do seznamu alternativních postupů misemi přibývá také průjezd kolem překvapených strážní okořeněný přejížděním těch, co nestačili včas uhnout.

V následující kapitole se dočtete o tom, jaké jsou ve hře zbraně, jak je vyprávěn příběh, jak vypadá multiplayer... A jaké dostal Project Snowvlind na Doupěti hodnocení