Recenze: Project Sylpheed – vyšší vesmírná

Japonští Square Enix platí za odborníky v RPG žánru. Jiným hrám se sice nevyhýbají, většinou s nimi ale nedosahují takových úspěchů. Zažitou pravdu se snaží vyvrátit vesmírná střílečka Project Sylpheed. Jak se jí to daří, prozrazuje naše recenze.

Objednejte si Project Sylpheed na shop.Doupě.cz


Project Sylpheed (Xbox 360): 1 799 Kč


Platforma: Xbox 360
Žánr: vesmírná střílečka
Výrobce: Square Enix
Distributor: Microsoft

Název novinky z dílen Square Enix vám jistě připadá povědomý. Hra s velice podobným jménem vyšla před pěknou řádkou let a Project Sylpheed se snaží o její vzkříšení. Naschvál volím tato slova a nepoužívám obvyklého označení „remake“. Tentokrát totiž nejde o 2D akční střílečku zasazenou do vesmíru s jednou raketkou letící střídavě nahoru, dolů, doleva či doprava. Základ sice zůstává neměnný (zasazení do vesmíru a fakt, že usednete za knipl vesmírné rakety), těšit se ovšem můžete na mnohem větší porci nepřátel, mnohem propracovanější model letu (ve vší arkádovitosti, samozřejmě) a především na volnost. Všechny změny souvisí s přechodem do plně trojrozměrného prostředí, díky němuž tak máme čest s úplně jinou hrou.

  

I když je podle některých příběh ve hrách důležitý asi jako děj v pornu a u stříleček by to mělo platit obzvlášť, Project Sylpheed klade na příběh překvapivě velký důraz. Pokud nebudete čekat nic extra propracovaného (stále jde o vesmírnou střílečku), budete vyprávěním o nepovedené kolonizaci vesmíru mile překvapeni. Zápletka pojednávající o tom, jak se pozemšťané vydali dobývat okolní planety a nakonec se jejich získané kolonie proti nim vzbouřily, není dvakrát originální. Příběh však boduje nikoliv obsahem, ale formou, jakou je servírován. Animace posouvající děj nepostrádají napětí a dokáži do dění vtáhnout. Především díky nim je Project Sylpheed pro každého milovníka vesmírných stříleček zážitkem od první mise až do té poslední, logicky nejnapínavější.

  

V některých ohledech je velký odklon od vzoru spíše na škodu než k užitku. Funkcemi přecpaná obrazovka je na první pohled odstrašující. A co je horší – i na ten druhý. I jednoduché úkony jsou zde velice komplikované. Každé činnosti je sice přiřazeno zvláštní tlačítko, nicméně vcelku dlouhou dobu trvá, než zjistíte co a jak. Např. při střílení se těžko odhaduje vzdálenost od cíle. Takže někdy střílíte na prázdno, než vám dojde, že se musíte dostat blíž. A to přece jen chvíli trvá. Řešením není ani masivní forsáž, jíž můžete čas od času využít. Nelze při ní totiž měnit směr, takže si musíte předem ujasnit, kam chcete letět. Samotné zaměření cíle pak už není problém – Project Sylpheed dělá největší vědu z cesty, která ke správnému zaměření vede.

  

S přecpanou obrazovkou souvisí ještě jeden nepříjemný fakt. Minimálně ze začátku vám bude dělat problém rozeznat, kdo je s vámi a koho naopak musíte pozdravit salvou z děl. Přehled komplikují obrovské výbuchy, různé ukazatele (snažící se paradoxně poukázat na to, po kom byste ne-měli střílet) a čáry značící dráhy letu. V útočných misích sice komplikace při rozeznávání raket nepocítíte (vaši spolubojovníci jsou za vámi, takže stačí jen sejmou všechno, co poletí kolem), naplno se ale všechny problémy dostanou na povrch při úkolech, v nichž hlavní roli bude sehrávat obrana nějakého objektu. Hned v druhé misi se bude muset vaše jednotka postarat o obranu mateřské lodi – a vzhledem k zmíněnému si tento úkol budete muset zopakovat hned několikrát. Namísto nepřítele většinou skončí střely ve vlastních řadách.

Světlé stránky hry
  • Důraz na příběh
  • Zběsilá akce
  • Skvělá grafika
  • CG animace
Temné stránky hry
  • Defenzivní mise
  • Kratká trvanlivost

S mnoha blikajícími předměty na obrazovce a ne zrovna jednoduchým způsobem zaměřování se dá časem vypořádat díky tréninku, bohužel už nic nezmůžete s tím, jaké další úkoly budou muset hrdinové plnit. Vývojáři se dle mého až přehnaně snažili o to, aby každá mise byla unikátní. Výsledek je ale takový, že namísto toho, aby vás mise jiného než útočného rázu (doprav tohle tam, uchraň tohle před tím) vytrhávaly od stereotypu, naopak jsou to ony, kdo ho přivolají. Klidně si dokážu představit, že by všechny mise měly stejný základ a šlo by v nich jen o to dostat se z bodu A do bodu B a zničit po cestě objekt C. Pak bych Project Sylpheed s nadšením doporučil všem (už jen díky parádnímu vizuálnímu zpracování – přesvědčte se sami na okolních obrázcích) s tím, že se koupě vyplatí pouze v případě, že si hru budete kouskovat. Takhle se ale bez výhrad mohou radovat pouze oddaní fanoušci vesmírných stříleček. Jen jim nebude vadit, že každá druhá mise je nudná…

Grafika: 8/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 6/10

Máte rádi vesmírné střílečky? Potom v současné době na X360 neexistuje mnoho jiných možností. Přesto Project Sylpheed zdaleka není dokonalá hra a jiným než oddaným fanouškům žánru toho moc neřekne.

Celkové hodnocení: 6/10

Diskuze (3) Další článek: Speciální Zaklínač vyprodán během hodiny

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,