Recenze: Psi – Ops: The Mindgate Conspiracy – osvoboďte svou mysl

Věříte na mentální schopnosti jako telepatie nebo třeba telekineze? Ne? Vaše chyba. Svět je totiž plný tajných agentů s těmito schopnostmi. Jedním z nich se můžete stát v jedné z nejlepších a nejoriginálnějších her poslední doby na PS2.

Platforma: PS 2
Multiplayer: 2 hráči
Paměťová karta: 110 KB
Analogové ovládání: všechna tlačítka
Vývojář: Midway
Distributor: Midway
Od 18 let!

Používej mysl

Představte si, že vládnete speciálními mentálními schopnostmi.Co byste s nimi udělali? Jasně, můžete si třeba pomocí telekineze přitáhnout dálkové ovládání ze stolu bez toho, abyste se zvedli z křesla. Nebo pomocí pyrokineze si můžete připálit čvaňháka, jen tak, bez sirek nebo zapalovače. Nemluvě o úplně ultimátní možnosti šmírovat pomocí astrálního průzkumu v dívčích sprchách. A co taková telepatie? Myslím, že každý student u tabule by uvítal kamaráda s telepatií.

Co blbneš? Řeklo se žádný francouzáky * Že by peklo? * Hmm, hezký fialový oči

No prostě možností každodenního používání je nekonečno, jen škoda, že těmito schopnostmi vládne málokdo. Ovšem Nick Scryer, člen speciální armádní jednotky, tyto schopnosti má. A všechny najednou. Jenže místo podávání si piva na dálku radši metá šutráky po protivnících, případně zapaluje jejich slipy. Co si budem povídat - prostě běžné armádní využití.

Proč se vůbec snažit

Během dvacátého století se mnoho vlád věnovalo zkoumání zvláštních mentálních schopností (schopnosti PSI). Jednou z agentur sdružujících jedince s těmito schopnosti byl i Projekt Mindgate. Poté, co jeho velitel, známý pouze jako Generál, zneužíval agenty k neoprávněným akcím, byl Mindgate na popud kongresu zrušen a civilní obyvatelstvo bylo uklidněno smyšlenými historkami. Ve skutečnosti se ale potají dále pokračovalo ve výzkumu. Generál mezi tím shromáždil svoje PSI agenty a ve snaze splnit své temné plány založil skupinu Movement. Nejlepší z agentů Mindgatu, Nick Scryer, postoupil proceduru vymytí mozku a potlačení jeho PSI schopností ke snadnější infiltraci zločinecké skupiny. Uvnitř mu má dvojitý agent Sara Blake pomoci získat zpět všechny vzpomínky a PSI schopnosti a pomoci mu v pátrání po Generálových cílech.

Příběh už znáte, teď si řekneme, co je vlastně Psi – Ops za hru. I když by všechno mohlo vést k představě nějaké akční hry, ať už z prvního nebo třetího pohledu, není to tak. Ve skutečnosti se jedná o velmi rafinovanou variaci pexesa. Na jedné straně jste vy a na druhé se postupně střídají nohsledové Generála, až na konci vás čeká samotný starý pardál. To vše na pozadí strhujícího příběhu vyprávěného mezi jednotlivými partiemi. A třeba pyrokinezí můžete pálit protihráčovy kartičky přímo pod rukama. Prostě super.

Kulometný věže jsou svinstvo, stačí chvilka a... * Sem ti říkal, nelep se tolik na to sklo * Jo a pozdravuj dole

No dobře, dobře, tak kecám. Psi – Ops je akční hra z třetího pohledu (ne že by se to nedalo z okolních obrázků poznat :-). V osmi kapitolách máte za úkol se prostřílet, proplížit, proházet nebo propálit až k samotnému Generálovi. Hlavním tahákem jsou právě psychické síly a super fyzikální model. Aby taky ne, když je hra postavena na enginu Havoc. Zdatně mu sekunduje zajímavý příběh.

Ovšem... Jednou z mála chyb je až ukrutně krátká hrací doba. Po dohrání na mě v závěrečném hodnocení svítil čistý herní čas pod čtyři hodiny. A to jsem ani nijak extrémně nespěchal. Navíc konec je taky vysloveně trapný. Sice sám sebe tak nějak ospravedlňuje, ale stejně mohl být zvládnut lépe. To je ale z nedostatků téměř vše.

Takže v poločase recenze tady máme první shrnutí pro netrpělivé. Běžte a kupte si to. Zvlášť pokud máte rádi akční hry.

Zapoj své schopnosti

Tak fajn, nedočkavců jsme se zbavili, vám ostatním teď přidám další informace týkající se tohoto herního skvostu. Začneme třeba podrobnějším popisem hraní. K tomu budete potřebovat všechny tlačítka ovladače. Levou páčkou se klasicky ovládá pohyb Nicka, pravou hýbete zaměřovačem. Střílí se pomocí tlačítka R1, k dispozici je i možnost „uzamykání“ cílů. Při zaměření se můžete pohybovat i úkroky, což jinak nelze. Samozřejmě tu máme i tlačítko na plíživý pohyb, s nímž souvisí i možnost zabití protivníka jednou ranou pažbou do hlavy. Ke zdem se dá po metalgearovsku i přitisknout zády a opatrně koukat za roh. Pak už jenom tlačítko na změnu zbraně, inventorář a menu hry a ostatní butonky už zabírají jen PSI schopnosti.

Těch je celkem šest a zpřístupňují se postupem celé hry, tak jak si na ně Nick vzpomíná. Za prvé je tu telekineze, asi nejzábavnější věc. Pomocí ní můžete po protivnících házet kde co; bedny, kamení atd., ale ještě zábavnější je mlátit samotnými nepřáteli. Ať už s nimi fláknete třeba o strop, o zeď nebo je například hodíte z mostu až uuuuuplně dolů, případně využijete třeba otevřeného kotle a řádně mu zatopíte, možností podobného dovádění jsou mraky a skvěle pobaví.

Slečně se zapalujou lýtka * Nechovej se tak bezhlavě, hahaha * Jeden z bossů, tenhle je dost psycho

Další schopností je, hmm... Můžeme tomu říkat třeba astrální průzkum. Nick při něm vystoupí ze svého těla a jako nehmotný může procházet dveřmi. Hodí se to k průzkumu a získávání informací zpoza zavřených dveří. Dále je tu pyrokineze, což je něco jako metání fireballů. K čemu se to hodí asi netřeba rozvádět.

K dispozici je i ovládnutí mysli, to ale platí pouze na slabší druhy protivníků. Nick se přepne do zaměřeného protivníka a může ho plně ovládat. Ať už třeba k odemykání nepřístupných míst nebo pálení do vlastních řad. Předposlední schopností je Aura vidění. Dostanete ji skoro na konci hry a funguje zhruba jako rentgen. Dají se s ní vidět například praskliny ve zdech, neviditelné stvůry a podobně.

K používání všech těchto schopností potřebujete PSI energii. Její stav vidíte jako modrý proužek pod svým zdravím. K doplňování slouží buď různě poschovávané modré lahvičky nebo schopnost vysávání mysli. Vysávat PSI můžete jak z už mrtvých těl (z těch je energie ale málo), tak i ze živých oponentů. K tomu se ovšem musíte připlížit k zvolenému cíli nepozorován; a až pak to můžete spustit. Chudák se vznese metr do vzduchu, začne se klepat a vyřvávat něco jako: „Ohh, nenenene nezabíjejte mě...“ PLESK! To potom takříkajíc ztratí hlavu. :-) Prostě srandy kopec a důvod, proč je tahle hra až od osmnácti.

Zapoj i zbraně

Kromě PSI schopností jsou tu k dispozici i nějaké ty kvéry. Není jich ale moc, to ale není ani různých typů nepřátel. Po celou dobu má Nick u sebe pistoli s tlumičem, dále se dá najít kulomet, útočná puška, brokovnice nebo sniperovka. Toť vše. Fakt málo, co? Navíc hlavní zbraň můžete mít pouze jednu.

Nepřátel jsou jenom čtyři druhy plus bossové. Základní tři variace vojáků, se kterými se budete celou dobu potýkat, se dělí podle vybavení, inteligence a odolnosti proti PSI schopnostem. Přičemž ti nejdrsnější, odolní proti PSI schopnostem a vybaveni navíc raketometem, jsou opravdu chuťovka. Párkrát během hry jsem byl při konfrontaci s nimi opravdu sprostej.

Dvě vteřiny a máš to na hlavě * Vysávání myslí v praxi * Hoř ohníčku, plápolej

Na konci skoro každé kapitoly na vás čeká nějaký ten boss. Jsou to agenti Movementu specializovaní na nějakou PSI schopnost. Například expert na telekinezi po vás může metat vagóny, expertka na pyrokinezi si vytváří výbušné ohnivé dvojče a podobně. Souboje s bossy patří k tomu nejzábavnějšímu, co vám hra nabídne; na každého platí jiná taktika a i když ji už znáte, není to žádný med. Ostatně na střední obtížnost je celá hra vcelku drsná. Je to hlavně díky AI, které je na vysoké úrovni.

Zapoj svůj mozek

Psi – Ops je hrou jdoucí spíše akční cestou, ale chvíli po jejím vydání se objevila i další hra takřka se stejným námětem, Second Sight. V ní se klade větší důraz na plížení. Nic vám nebrání jít stejnou cestou i v Psi – Ops stealth a lámat nepřátelům vazy pažbou zbraně, místo porcování je kulkami. Ostatně cest, jak hrát Psi – Ops, je vícero. Můžete se spolehnout na zbraně a každého bez skrupulí rozstřílet na krvavý aerosol nebo se zaměřit na telekinezi a všechny omlátit o zdi do hranata, nemluvě o hraní si na inkvizici a pálit a pálit a pálit. Ne pokaždé to jde, ale můžete si najít vlastní cestu hraní, kterou budete preferovat.

Hraní vám budou osvěžovat i různé logické hádanky, většinou spojené s nějakou PSI schopností. Pomocí astrálního průzkumu můžete projít zamčenými dveřmi a uvnitř si přečíst kód ke dveřím nebo se pomocí telekineze a vhodné desky přenést přes elektricky nabitou podlahu. Rozhodně to zpestřuje hru a za celou dobu jsem ani chvilku nenudil.

Obraz jak břitva

Ani za technickou stránku hry se Psi – Ops nemusí stydět. Příběh vypráví hezké renderované filmečky.  Modely postav jsou také na úrovni - jen tak mimochodem, někteří vojáci vypadají dost jako ti z Killzone – a jednotlivé grafické efekty vypadají nádherně. O fyziku se stará engine Havoc, rag-doll efektu si vychutnáte do sytosti i s jeho neduhy (občas těla létají hodně podivně). Jednotlivé herní lokace jsou velmi pěkně vymodelované a variabilní. Ať už se jedná třeba o podzemní laboratoře nebo svatyni v himalájských horách ke konci, vždy je na co se dívat. Navíc jsem si za celou dobu nevšiml žádného poklesu frameratu, což se dá také jen pochválit.

Dokonce ani zvukový a hudební doprovod ostudu nedělají. Vyzdvihnout lze výborný dabing všech postav; navíc výbuchy i střelba zní realisticky. Hudba je též v pořádku, neruší, ale skvěle doplňuje atmosféru. Jako bonbónek je skladba „With my mind“ od skupiny Cold, kterou si můžete poslechnout při závěrečných titulcích.

• PSI schopnosti
  • svižná hratelnost
  • technická stránka
  • zajímavý příběh
  • krátké
  • nic moc konec
  • malá znovuhratelnost

Tak jak?

Tak tu máme závěr recenze. Doufám, že jsem vás dostatečně navnadil a že si tuto akční pecku nenecháte ujít. Přeci jen v málokteré hře můžete nepřátelského vojáka rozmlátit o zeď na kaši a ještě ho potom podpálit. Největší slabinou je krátkost hry navíc v kombinaci skoro s nulovou znovuhratelností. Jsou tu sice nějaké skryté předměty a možnost kooperativní hry, ale nic moc zásadního. Každopádně mám ale pocit, že na druhý díl se těšit můžeme. :-) No a jako na konci první části recenze tu mám doporučení. Prostě běžte a kupte si to.

Zvuk: 9/10

Super akční hra obsahující boj se speciálními mentálními schopnostmi. K absolutní dokonalosti ji chybí jen pár maličkostí a delší herní doba.

Celkové hodnocení: 9/10