Recenze: PSP – revoluce dorazila

Kapesní PlayStation vstoupil na pulty českých obchodů – a podle všeho se tam dlouho neohřeje. Objednávky převýšily očekávání Sony dvojnásobně. My vám nyní nabízíme ortel nad walkmanem nového tisíciletí, než o jeho úspěchu rozhodnou v budoucnu vydané hry a vy sami svými penězi.
Recenze: PSP – revoluce dorazila

Sony PlayStation Portable: „PSP“
Multimediální přenosné zařízení
Rozměry 170x74x23 mm, váha 280 g
LCD TFT displej, 16 770 000 barev
Stereo reproduktory, konektor pro sluchátka
UMD mechanika, pouze čtení
Paměťová karta Memory Stick Duo
Rozhraní DC IN 5 V, USB, infra, Wi-fi
Kodeky MPEG-4, MP3, Atrac 3, JPEG
Baterie Li-io (3-6 hodin provozu)
Hry, filmy, hudba, fotky, internet

Cena: 7.890,- Kč za Value pack

Kdo neviděl, neuvěří. Takže se raději běžte podívat do nejbližšího obchodu s elektronikou: zázrak moderní techniky, walkman nového tisíciletí, babylónská věž mobilního hraní… PSP se opravdu špatně popisuje slovy. Rozrušení ze setkání s nejnovějšími technologiemi, proměněnými ve splněný hráčův sen, silně připomíná rok 1995 a zrození prvního modelu PlayStation na svět. Právem – podobně jako PSOne před deseti lety nakopla celý herní průmysl a učinila ze zábavy pro uhrovité puberťáky technicky i obsahově vyspělý kulturní průmysl, PSP nyní činí to samé s mobilním hraním.

Kapesní PlayStation - ztělesněná svůdnost

Doposud jste mohli hrát na mobilních telefonech, pokud jste nechtěli utrácet za specializovanou cestovní hračku. Nebo na handheldech, citelně orientovaných na „hravou“ podstatu herní zábavy: byly to jednoúčelové hračky nejlépe známé skrz víceméně dětské tituly jako Mario, Pokémon nebo Zelda. PSP jde ale mnohem dál. Jistě, zahrajte si hry… ale nejsou to žádné „hravé hříčky“, jsou to technicky super-vyspělé plnohodnotné (většinou obsahově ještě větší než jejich protipóly pro domácí konzole) tituly pro dospělé publikum. A navíc, pokud chcete během cestování větší porci zábavy, máte možnost. PSP vám umožní sledovat klasické i vlastní filmy či videa, přehrávat hudbu, prohlížet fotografie nebo brousit po internetu. Pokud tohle není revoluce, pak tedy netuším, co revoluce je.

Cesta do obchodu

Vstup PSP na český trh odráží jistotu, kterou v tento malý zázrak mateřská Sony vkládá. Herní novináři a odborníci z branže neustále naříkají, jak zoufale zaostalý český herní trh je – především díky téměř nulovém povědomí a důvěře v toto extrémně úspěšné odvětví moderního zábavního průmyslu ze strany naší vlády a masových médií. Díky bohu za každého rozumného (neherního) novináře jako je Ondra Škoch z Blesku (autor mnoha současných konzolových článků na Bonuswebu), protože na něj připadají desítky krátkozrakých zaostalců z ostatních masových médií. Zatímco česká televize ukazuje hry jako zábavu pro děti (GamePage), Nova je ve večerních zprávách čas od času prezentuje jako zdroj skandálů, krvavých afér a zničeného zdraví i sociálních schopností mládeže. A naše vláda? Tlačí na distributory i vývojáře, místo aby kývla na některý z projektů oficiálního vysokoškolského vzdělání v oblasti herního průmyslu.

Podívejte se zázraku z očí do očí

Sony těmto problémům čelí s odvahou a bez ohledů na náklady, pevně věříce v budoucnost a narůstající čísla (meziročně se prodej konzolí i konzolových her na území naší země zvedá o desítky procent nebo téměř dvojnásobně). Víra v budoucnost je cítit nejen z masivní kampaně pro uvedení PSP na náš trh (150 klíčových obchodů po celé zemi zajištěno reklamními stojany a zásilkami přístrojů, mimořádné akce jako „PSP stan – vyzkoušejte si sami“), ale také ze samotné ceny přístroje: každý kus je ztrátový; Sony věří, že se jí vše mnohanásobně vrátí díky úspěšnému prodeji samotných her (složité kopírování nového druhu disků je dobrou ochranou proti pirátství).

V rámci marketingové kampaně uskutečnila Sony Czech podařenou tiskovou konferenci

Jinými slovy, PSP vstupuje do naší země oficiálně, s plnou parádou a v rámci kvalitní záruky (reklamovat poruchu zde zakoupeného přístroje lze v celé Evropské unii). Přesto můžete mít problémy s jeho zakoupením – podle aktuálních informací se z první vlny přístrojů pro ČR podařilo uspokojit pouze okolo 50% závazných maloobchodních objednávek. Takže si koukejte pospíšit, pokud nechcete s nákupem čekat na vlnu druhou:-).

Po rozbalení

Za necelých osm tisíc korun se u nás prodává tzv. Value Pack, takže při nákupu dostanete v krabici zároveň s přístrojem také pěkné a užitečné ochranné pouzdro, 32 MB paměťovou kartu (na kterou se vám kromě pozic z her vleze i nějaká ta hudba, obrázky nebo filmový klip), síťový adaptér, sluchátka s vlastním ovládáním (PSP samo o sobě má speciální konektor, ale můžete do něj připojit samotné ovládání a do toho zapojit jakákoliv sluchátka se standardním 3,5 jackem), nabíjecí baterii, demo-disk (včetně rozhraní 2.0 s internetovým prohlížečem, podporou dalších formátů videa, hudby i obrázků a vylepšeným rozhraním), zajišťovací řemínek na zápěstí, utěrku – a samozřejmě podrobný, poctivě lokalizovaný návod kompletně v češtině. Zatímco kolega Lukáš Codr se ihned po rozbalení svého PSP radoval z nabité baterie a vyzýval mne na klání ve Wipeout Pure, baterie v mém balení nabitá nebyla, takže s tím počítejte, pokud se těšíte na vyzkoušení přístroje rovnou po cestě z obchodu.

Kliknutím otevřete obrázky přístroje ve vysokém rozlišení

Jaké jsou první dojmy ze samotného PSP, kdy jej vezmete do ruky? Než jej zapnete, obdivujete jeho fantastickou lehkost, souměrné úhly, průhledný povrch tlačítek a shiftů, tenkost celého přístroje. Pocit, že držíte v rukou designově nádherně vybroušený klenot je zde neskonale silnější než u nGage a ostatních. Největším problémem designu je, zdá se, nechráněný displej. V prodeji je nicméně tenoučká (prakticky neviditelná) samolepicí folie, která dokáže displej vašeho PSP spolehlivě ochránit před poškozením.

Čemu se dnes říká „walkman“

Název „walkman nového tisíciletí“ je mnohem vhodnější, přesto Sony nakonec pojmenovala přístroj „Přenosný PlayStation“. Proč? Možná také proto, že přístroj s oficiálním názvem „walkman“ již ve své nabídce má. Současný walkman je však něco docela jiného, než kazetové krabice, kterými veškerá mobilní zábava začala. Walkman NW-405 je elegantním „válečkem“ v kovově-skleněném designu, jenž se vám snadno ztratí v dlani (to platí i pro dlaně drobnějších dívek:-)). Přesto pojme několik CD hudby, nabízí rádio, třířádkový špičkový displej a výdrž desítky hodin na jediné nabití akumulátoru. Více informací hledejte na www.sony.cz.

Krev v žilách vám rozproudí a čelist rozevře okamžik, kdy PSP poprvé zapnete. Displej, zabudovaný do přístroje, odpovídá vysoce kvalitnímu širokoúhlému displeji nejmodernějších současných notebooků, koncipovaných jako „domácí DVD kino na cesty“. Jeho ostrost a barevné podání jsou natolik silné, že se vám pravděpodobně většina her bude líbit více, než PS2 tituly na vaší průměrné domácí televizi. A Sony ví, jak takový potenciál využít – veškerá menu, jejich barvy a animace, jsou jedním slovem nádherná. Mírným zklamáním pro někoho může být slabý zvuk miniaturních repráčků, nicméně PSP je koncipován jako zábava do vlaku apod. takže se počítá z využitím sluchátek (v nich je zvuk vysoce kvalitní a navíc přístroj podporuje pětici přednastavených deformací zvuku pro mohutnější basy, hloubky apod.).

První jízda

Pokud jste jako první hru zvolili některou z těch nejlépe hodnocených (Ridge Racer, v horším případě Wipeout Pure), pak bude pro vás první setkání s herní tváří PSP skutečnou jízdou (připomínám že na přibaleném UMD disku v krabici najdete jen videa, nic hratelného).

Ridge Racer: hra, jakou jste na kapesním přístroji ještě neviděli

Nahrávací doba při čtení z disku je samozřejmě bližší PS2 než dosavadním handheldů, využívajícím kazety místo disků. Jenže těch pár sekund čekání navíc se vyplatí: odměnou je strhující filmové intro (Ridge Racer), zpívaná moderní hudba v CD kvalitě či množství herního obsahu (tratě, vozy… ). A především grafika, jakou jste na kapesním herním přístroji dosud neviděli. Jistě, na obrázcích to vypadá že jde o slabší verzi PS2 grafiky, nicméně pokud vezmete v potaz menší displej, výsledný dojem při hraní je přesně opačný.

Světlé stránky přístroje
  • Zázrak moderní techniky
  • Grafika na úrovni velké konzole
  • Hry, filmy, videa, hudba, fotky
  • Bezdrátová konektivita
  • Internetový prohlížeč
  • Vylepšené rozhraní 2.0
  • 25 her v nabídce od začátku
  • Filmy s českými titulky
  • Poměr cena - kvalita
Temné stránky přístroje
  • Nutnost chránit displej
  • Slabé reproduktory
  • Návykovost

První minuty ve hře vám spolehlivě vezmou dech. Nový druh analogové páčky (zcela plochá, zapuštěná do těla přístroje) umožňuje ovládání někde mezi klasickou páčkou z PS2 ovladače, křížového tlačítka a myši – poprvé se prohnat po závodním okruhu za jejího použití je zážitek, na který se nezapomíná. Dojem, že jste si domů přinesli kus budoucnosti je v prvních minutách po vstupu do hry nejsilnější. Extrémně vyšperkovaný design menu Ridge Racer podobné pocity podporuje. Poprvé v životě jsem měl při hraní na cestách stejné pocity a herní zážitky, jako při hraní doma na velké domácí konzoli. Plnohodnotný herní zážitek bez kompromisů, nic méně PSP nenabízí.

Design přístroje: 9/10
Funkce: 10/10
Grafika: 10/10
Zvuk: 8/10

O budoucnosti nového herního přístroje rozhodnou jako vždy samotné hry, ale PSP je mnohem více než „jen“ plnohodnotná nová herní platforma. Multimediální zábavní centrum do kapsy vám bude na cestách neustále připomínat, že žijeme v digitálním věku, kdy magie a zázraky nezmizely, pouze získaly nová jména.

Celkové hodnocení: 10/10