Recenze: Pusher - zábava pro dlouhé zimní večery

Logické hříčky v poslední době zrovna v žebříčcích prodejnosti neexcelují a asi těžko někdy v budoucnu budou. Přesto i v dnešní době čas od času vznikne nějaký ten hlavolam, který se uchází o přízeň počítačových hráčů. Posledním kouskem tohoto druhu je právě Pusher. V této recenzi si povíme, jestli v dnešní době vůbec mohou podobné kousky uspět.

Platforma:  PC
Typ hry: logická
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 32 MB RAM, 30 MB na HDD
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 30 MB na HDD, 64 MB 3D grafická karta
Distributor hry: Jowood (www.jowood.com)
Distribuce v ČR: není rozhodnuto

Přiznám se, že už jsem ani nečekal, že by se dnes nějaká logická hříčka mohla pokoušet dobýt trh, jemuž jednoznačně vládnou jiné žánry. Podobné kousky jsem v duchu odsoudil do světa freewaru, kde se snáze zakryje fakt, že tyto hry nepodporují nejnovější funkce grafických akcelerátorů, 3D zvuk a další vymoženosti moderní doby. Ale Pusher ve mně zasel zrnko pochybnosti. Je tomu opravdu tak, že dnes geniální avšak zároveň primitivní nápady nemají v herním světě šanci?

Klíčem celého nahlížení na Pushera bude bezesporu cena. Nedá se očekávat, že jestli bude stejně drahý jako Mafia, koupí si jej spousta lidí. Přece jen i přes nespornou životnost logických her, jsou tyto hry spíše záležitosti na přestávky mezi neustálou prací nebo na uklidnění po nevydařeném dni. Nedovedu si představit člověka, který by v kuse hrál Pushera celé odpoledne, což je jev, který se u Mafie stává zcela běžně. Každopádně informace o ceně zatím v žádném dokumentu českých distributorských společností nefiguruje, takže v této můžu jen hádat. Pusherovi by rozhodně slušela cena pod pět set korun, ale nechám se překvapit s jakou nakonec přijde na trh.

Ale dost bylo obecných úvah. Podívejme se raději, co nám Pusher nabídne konkrétního. Není toho zrovna moc, ale i tak vás možná dva režimy hry zaujmou. V hlavním módu máte danou jistou plochu, na které se vyskytuje několik různobarevných kuliček. K nim musíte ze všech stran přidávat další, tak aby se seřadili tři či více kuliček stejné barvy vedle sebe. Ty tak zmizí a na váš účet přibude pár bodíků. Mnohem větší ocenění dostanete, jestliže se vám podaří "vymaazt" všechny kuličky z plochy, což je valstně hlavní cíl vašeho snažení. Zní to celkem jednoduše, ale opak je pravdou. Neustále vás totiž straší váš úhlavní nepřítel. Ne nebojte se, žádný podivný příběh (zlý vlk unesl nebohou Karkulku a jedině, když jej porazíš v jeho oblíbené hře, tak ji nesežere) se nekoná. Nepřítel je mnohem skutečnější - je jím čas.

Jeho přítomnost naprosto mění veškeré předsudky, které jste kdy měli k logickým hrám. Odvěká představa - zamyšlený hráč s úporným výrazem ve tváři půl hodiny přemítá nad následujícím tahem není případem této hry. Ke slovu se totiž dostává zcela netradičně u tohoto typu her adrenalin. Nevěřili byste, jak se můžete zpotit při hledání správné kombinace barev, zatímco počítač zlomyslně odtikává poslední sekundy hry. Na každou misi totiž máte jen pár minut a budete se muset sakra ohánět, abyste dosáhli vytouženého bodového ohodnocení dříve než se objeví odporná tabulka s nápisem Game Over!

Naštěstí můžete využít mnohých bonusů, které hra nabízí. Aktivujete je však pouze předem definovaná posloupnost barev. Takže třeba, aby váš následný pokus byl ohodnocen dvojnásobným počtem bodů, musíte nejdřív sestřelit trojici růžových kuliček, pak žlutých a nakonec modrých. Jinou kombinací se dá docílit zmizení všech míčků určité barvy z herní plochy. A pokud jste s časem na štíru nic nenahradí tři červené nebo růžové kuličky, které posunou těsný limit zase o kousek zpět.

Postupem času se k základním třem barvám přidávají další a je mnohem obtížnější najít na obrazovce několik kuliček stejné barvy, natož je pak poskládat vedle sebe. Navíc se drasticky zkracuje čas, zvyšuje se počet potřebných bodů ke vstupu do dalšího levelu a vy vůbec nestíháte až najednou milosrdný konec hry vám připomene, že jste u hry strávili dobrou půlhodinku, a že jste unavení a propocení jako po fotbalovém zápase nebo misi ve Flashpointu.

Jedinou nevýhodou je, že pokaždé musíte začít od píky, tedy od první mise. Jasně, má to svůj smysl, ale přesto je to někdy docela otravné. Když hrajete a dostanete se třeba do třinácté mise (což se pro mě stal nepřekonatelný problém) a o fous propásnete časový limit, asi se vám hned poté nebude chtít začínat znova.

Druhým režimem, který jsem zatím nezmínil, je tzv. Puzzle mode. Ten je naopak věrný klasice žánru a neobsahuje žádný časový limit. Naopak nabízí pěkně zapeklité případy, které pěkně potrápí vaši hlavičku. Cílem je opět skládat barevné míčky k sobě, ale tak aby na ploše nezbyl ani jeden. K dispozici je bezmála stovka takových případů, které jen čekají na vyřešení. Tento mód je trochu méně zábavný, ale na druhou stranu pokud jste zrovna dostali infarkt kvůli nezvládnutí limitu v prvním z režimů, na uklidnění a pochopení různých fíglů hry stačí.

• originální herní režim s časovým limitem
  • bonusy znásobující herní možnosti
  • skoro 100 dalších puzzlů
  • ideální hra pro "přestávkové seance"
  • rozpumpuje vám adrenalin v krvi
  • druhý režim je trochu nudnější
  • nedá se ukládat

Po technické stránce nelze Pusheru nic vytknout. Grafika je pěkná a hudba pohodová a nevtíravá. Vše se ovládá pouhým jedním tlačítkem myši, takže si hru můžete zahrát i třeba se svou přítelkyní či přítelem, který si s počítačem příliš netyká.

Pusher je zajímavá a neotřelá logická hříčka, která je jako vyšitá pro krátkou chvíli oddychu. Přijdete domů z práce či ze školy, spustíte Pushera, zahrajete si několik misí a pak se vrátíte zpátky do věčného životního koloběhu práce/jídlo/spánek. Jestli nebude příliš drahá, vřele vám ji doporučuji!

Zvuky: 6/10

Dobrá logická hra, která se hodí, pokud si chcete na malou chvíli odpočinout od světa, zbavit se svých všedních starostí a na pár minutek si lámat hlavičku s hlavolamy, které nejsou vůbec tak nudné, jak na první pohled vypadají.

Celkové hodnocení: 6/10