Recenze: R-Type Final – poslední boj

Někteří z nás seděli třeba u gumových počítačů značky ZX Spectrum, jiní prostáli hodiny v maringotkách a koukali přes rameno jiným hráčům, když jim došly peníze. R-Type se zapsala do kronik jako nejslavnější „střílečka s raketkou“ a nyní se její předlouhá sága uzavírá ve velkém stylu. Pokud chcete vědět, jak vypadá poslední souboj se strašlivým impériem Bydo, máte možnost.

Paměťová karta: 145KB
Analogové ovládání: pouze páčky
Výrobce: irem
Distributor pro ČR: Game Line (

R-Type se objevila v osmdesátých letech a postupně zasáhla všechny platformy své doby od prvních domácích počítačů po konzole Nintenda. Za úspěchem japonské hry, jejíž náplň netvoří nic jiného než létání s raketkou zleva doprava a střílení všeho co se pohne, stály dva základní kameny, které tenkrát stačily pro masový úspěch titulu: návyková hratelnost a perfektní technické provedení.

Z téhle výšky ještě město nevypadá nic moc * Klidnější pasáž * Konečně lepší zbraň

Podobně jako v případě hry Doom, mám i k R-type velice zvláštní vztah kromě jiného také pro zvláštní způsob, jakým hra vstoupila do mého pařanského života. Byl jsem ještě malý capart, když jsem na R-Type poprvé narazil na automatech v maringotce náležící k místním kolotočům, takže jsem neměl dost peněz na to, abych hru dohrál do konce (R-Type je proslulá svojí neuvěřitelnou obtížností, která štve o to víc, že se za využití maximálního cviku a soustředění dá porazit). Proto jsem postával dlouhé hodiny za zády jiných hráčů a memorizoval každý pohyb, každého protivníka, každou překážku. Byla to silná lekce a zvláštní seznamování s hrou.

Světelné efekty stojí za to * Umírající boss * Vaše hrdinná raketka:-)

Později jsem R-Type hrál dlouhé dny a noci již zadarmo na zmíněném ZX Spektru, kde bohužel nevypadala hra tak dobře jako na automatech. Tento problém vyřešily – jak jinak:-) – konzole. Nintendo SNES nabídlo postupně tři díly R-Type, každý byl o něco úžasnější, nejen svým zpracováním. Na konci devadesátých let pak vyšel pokus o 3D (pouze vzhled, hratelnost „zleva-doprava zůstala naštěstí zachována) vzkříšení série, R-Type Delta pro automaty a PSOne, hra byla velmi dobrá po všech stránkách. A jak je tomu nyní, když s velkou pompou přichází nabušená R-Type Final? Nuže, jen málokterá z jmenovaných typických vlastností hry se změnila.

Rodinné stříbro

Zachován tedy zůstal herní princip: poletíte s malou raketkou (to aby lépe vynikly obří exploze a gigantičtí nepřátelé) zleva doprava a budete střílet po všem co se pohne. Nesmí se vás dotknout žádná nepřátelská střela ani samotný protivník, jinak raketka exploduje. Příjemné nicméně je, že nevadí náraz do stěny – naopak: vypadá působivě a budete si jej tak užívat i pro pouhý efekt létajících jisker (od stěn) nebo cákající (lesklé a průhledné:-)) vody a la Baldur´s gate.

Z obřího křížníku drolí vaše palba trosky * Hra obsahuje "knihovnu" lodí * Každá úroveň má své motto

Aby relativně přežitý herní styl dokázal nalákat současné hráče (nesmíme zapomínat, že OPRAVDU EXISTUJÍ lidé, kteří ještě R-Type nehráli nebo ho dokonce VŮBEC NEZNAJÍ), vládne hra i dalším svým typickým pokladem: perfektním technickým zpracováním a prezentací. Poněkud smutné je, že stejně jako u všech předchozích dílů je R-Type Final s každou úrovní graficky i obsahově zajímavější, povedenější a hezčí – kdyby to bylo naopak, měla by více šancí na polapení zákazníků.

Příběh je opět jednoduchý, ale stylový. 22. století, lidstvo čelí děsivé hrozbě z vesmíru. Organické stroje, označované slovem Bydo, zaplavují lidské planety jako mor, pohlcují vše živé i neživé a přetváří to na vlastní součásti, nadané společným vědomím s jediným cílem – pohltit vše ostatní. Lidé po řadě více či méně úspěšných válek vložili své naděje do mimořádně nebezpečných experimentů a pokusili se využít děsivou technologii Bydo pro vlastní zbraně. Za cenu mnoha obětí a zničených laboratoří se to nakonec podařilo a jako poslední naděje tak do hry vstupuje prototyp vaší lodě, vyzbrojený upravenou zbraní nepřítele, schopnou absorbovat všechny jeho útoky nebo součásti. Tato strašlivá zbraň bude vaši loď doprovázet v podobě létajících koulí koncentrované energie, které můžete do jisté míry ovládat.

Poctivá hra

Hned na začátku vás R-Type Final ohromí nabídkou „jídelníčku“, z něhož můžete vybírat svoji loď. Nejen že R-Type Final obsahuje zhruba stovku (!) volitelných lodí s odlišným designem a zbraněmi, ale navíc si můžete vybranou loď nastříkat různými barvami a vybrat pro ni konkrétní zbraně. Tohle jsem v rámci žánru skutečně ještě neviděl a samozřejmě to přidává na pestrosti či znovuhratelnosti (odkrývání tajných typů lodí).

Když se budete pročítat manuálem, dozvíte se o pěti úrovních nebo světech, v nichž se bude vaše dobrodružství odehrávat. Čeká na vás obligátní začátek u vesmírné stanice, ale podíváte se také do útrob zamořené vojenské laboratoře a doků nebo budete nad početnými mrakodrapy pozemského města celou úroveň bojovat s gigantickou válečnou lodí, asimilovanou Bydo (postupné likvidování obřího křižníku dobře známe již z původní R-Type – a podobného vzkříšení se dočkalo mnohem víc prvků, úrovní nebo protivníků, což pamětníci jistě ocení). Samozřejmě nechybí ani nechutně slizké doupě vetřelců.

• Rychle pochopitelná pravidla
  • Moderní grafický kabátek
  • Originální design strojů a nestvůr
  • Sem tam zajímavá chill-out hudba
  • Zábavná obtížnost a la ještě jeden pokus
  • Věrné pokračování milované série
  • Stovka lodí
  • Atmosférické intro
  • Desítka náročných a dlouhých úrovní
  • Hodně obtížná (ale existuje cheat)
  • Jeden zásah = smrt
  • Většina skladeb není nic moc
  • Průměrné ozvučení, slabý dabing
  • Zbytečný chaotický mód simulace AI

Kromě úrovní zmíněných v manuálu si ale hra schovává ještě několik dalších, které budete muset objevit a projít. Obtížnost samozřejmě narůstá a otevřeně si přiznejme, že pověstná vysoká laťka, neodmyslitelně spojená s touto herní sérií, může řadě hráčů dělat velké problémy již ve třetí nebo čtvrté úrovni z celkových desíti. Přeci jen dnes máme jinou dobu a většina hráčů chce hrát „hned, rychle, bez rozčilování, hladce“, takže pečlivá dřina, cvik a další nezbytnosti pro úspěšný průchod R-Type Final je zřejmě nepotěší. Mají ale v takovém případě možnost sáhnout po existujícím cheatu na nesmrtelnost a zábavnou střílečku si tak pohodlně užít, alespoň si tak budou moci lépe vychutnat detailní polygonovou grafiku, která většinu času vypadá skutečně velice dobře (každá vyšší úroveň je hezčí než ta před ní, jak bylo řečeno). Upřímně ale doporučuji hru si šetřit a hrát poctivě, ten pocit z dalšího pokořeného šéfka a objevené úrovně stojí za to!

Hudba: 6/10
Zvuky: 5/10

R-Type Final je titul ze staré (dobré) školy: jednoduché herní mechanismy zaručují rychlé zapadnutí do hry a vysoká obtížnost dlouhou hrací dobu – uznejte, že to je v dnešním světě žánrových hybridů nádherná příležitost zahrát si „jednoduše podle starých pravidel“, navíc podpořená více než slušně zvládnutým technickým provedením.

Diskuze (16) Další článek: Call of Duty: United Offensive - stahujte E3 trailer!

Témata článku: , , , , , ,

Zakázané názvy. Tyhle složky ve Windows nevytvoříte a můžou za to 70. léta

**Složky ve Windows si nepojmenujete libovolně. **Seznam rezervovaných názvů existuje kvůli kompatibilitě. **Kořeny této záležitosti sahají až do 70. let.

Petr Urban
Operační systémyWindows
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Superodolný tank má na zádech displej z hodinek a baterii, ze které se rázem stane powerbanka

** Výrobci odolných telefonů se stále snaží přijít s něčím novým ** Tentokrát více mysleli na výkon telefonu i na jeho nabíjení ** Druhý displej na zádech se pomalu stává standardem...

Martin Chroust
OukitelDruhý displejZvýšená odolnost
Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

**Meta poskytuje nástroj na vymazání telefonních čísel a e-mailových adres z Facebooku a Instagramu **V minulosti Mark Zuckebrg popřel, že by Facebook vytvářel stínové profily **Metě teď můžete sebrat klíčové iddentifikátory, pořád o vás ale nejspíš ví mnoho dalšího

Petr Urban
MetaSledováníSociální sítě
22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?