Recenze: Rail Simulator - jede vláček motoráček

Nejlepší, nejrealističtější, nejdokonalejší vlakový simulátor, nástupce a pokořitel velké legendy s reálnými tratěmi i fyzikálním modelem. To vše můžeme o Rail Simulatoru číst v propagačních materiálech. Skutečnost ale není ani z části tak růžová, ovšem nevadí. Tohle jsou vláčky a ty si své příznivce najdou vždy.
Recenze: Rail Simulator - jede vláček motoráček
Objednejte si na shop.doupe.cz

Rail Simulator
  PC: 1 250,- Kč

Platforma: PC
Typ hry: Železniční simulátor
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 1,7 GHz, 512 MB RAM, grafická karta se 64 MB RAM Nvidia GeForce FX5200 / Radeon 9500 Pro, 6 GB na HDD, Windows XP a Vista
Testovací konfigurace: Athlon X2 BE-2350 (2,1 GHz dualcore), 2 GB RAM, Radeon X1600 Pro, Windows Vista
Výrobce: Kuju Entertainment (
http://www.kuju.com)
Vydavatel: Electronic Arts (
http://www.electronicarts.cz/railsimulator)
Distributor v ČR: Electronic Arts (
http://www.electronicarts.cz/railsimulator)
Homepage:
http://www.railsimulator.com

Nevím, jak k tomu došlo, ale o přípravách následníka největší legendy mezi vlakovými simulátory a zakladatele tohoto herního žánru Microsoft Train Simulatoru, jsem vůbec nevěděl. Pouze náhodou padl pohled na haldu her a konzolí na stolech okupovaných redaktory Doupěte a co nevidím – vláčky! Nevyšel jsem z toho lacino. Žádné vyzkoušení, hned že recenzi napsat. Až později vyplynulo, že nový Rail Simulator je nástupce zmíněného titulu Microsoft Train Simulator, dnes již šestiletého herního dědečka. Rail Simulator spáchal stejný tým, distribuci však přijali Electronic Arts.

  
Jednoduché hlavní menu * Nastavení grafiky je detailní * Vyberte si vláček

Rozbalení a instalace

Jak jinak než nedočkavě jsem doma ještě oblečený nastartoval počítač a jal se mezi tím rozbalovat celofán na obalu DVD. Kdo to kdy zkoušel, ví, že čím víc člověk chce dovnitř, tím to jde hůř. Kromě samotného DVD jsem se těšil i na bohatou příručku s popisy všech ve hře obsažených tratí a technickými parametry a ovládáním lokomotiv, jak se na správný simulátor patří.

Smůla. V balení (nejen v Česku, ale na celém světě) je pouze stručný návod v černobílém tisku a skládaná kartička s popisy železničních signalizačních zařízení a ovládáním hry. Návod jsem měl prostudovaný dříve, než skončila instalace. Již během ní jsem začínal mít podezření. Přestože Rail Simulator stojí oficiálně 1 400,- Kč (v Británii je k dostání za 40 liber, v přepočtu 1 600,- Kč, což je na tamní poměry drahá hra), vše – od balení přes instalátor až po samotnou hru – působí laciným dojmem. Nejvíce mi na instalaci vadilo, že při ní program nevytváří zástupce na ploše ani v nabídce Start.

Pro první svezení

První cesta každého hráče věrného platformě PC směřuje do nastavení. V Rail Simulatoru toho příliš k uživatelskému uzpůsobování není, ke cti tvůrců však slouží dobré možnosti kontroly kvality zobrazení. Majitele slabších a průměrných strojů potěší, že hra je hratelná s vysokými detaily i na starším železe. Rozlišení obrazu a také podporu prostorového zvuku je však třeba nastavovat v konfiguračním nástroji ještě před spuštěním samotné hry.

  
Trochu jiný komfort příměstského motoráku * Na přístroje netřeba hledět - HUD je podrobný a přehledný * HUD zůstává na obrazovce i při pohledu zvenku

Rail Simulator nabízí tři modely ovládání. V nejjednodušším řídíme lokomotivu jako auto, ovládáme pouze její pohyb vpřed či vzad a brzdu. Ve středně pokročilém modelu již ovládáme samostatně brzdy vlaku a lokomotivy, můžeme vypínat a zapínat motor, otevírat dveře či žádat o povolení průjezdu signálu k zastavení. Vlakoví experti pak dají přednost ovládání nejtěžšímu, které umožňuje mimo jiných i lahůdky typu řízení pískovače, sběrače či dynamické brzdy. Ovládat lze klávesami stejně dobře jako přímo hejblátky a točítky v kabině lokomotivy.

Po hlavním menu vede další cesta k výběru trasy, jíž se chceme prohánět. Tratě jsou reálně existující železniční dráhy v Británii (Oxford – Paddington, Bath Green Park – Templecombe, Newcastle – York) a Německu (Hagen – Siegen). Skutečné tratě znamenají skutečné rychlosti a skutečné jízdní doby. Rail Simulator tedy není zábava, kterou si pustíte v práci na konec polední přestávky, každá trať zabere desítky minut. Nemůžu si pomoci, ale za počet tratí má RS u mě o bod za hratelnosti méně. Jistě, časem se objeví tratě uživatelské, nicméně za vysokou cenu bych čekal víc.

Po všech tratích se dá prohánět ve dvou módech. Vedle volné jízdy (bez omezení jízdním řádem, trasou či místem) jsou v nabídce scénáře. Těch je v základní hře devatenáct. V každém z nich máte konkrétní úkol. Od jednoduchých typu „Vyzvedni pasažéry zde a vylož je tam“ až po složitější posun na nádražích a jízdu nákladním vlakem, jízdu mlhou či halloweenskou jízdu duchů. Scénáře jsou zpracovány kvalitně, trpí jen všudypřítomnými chybami umělé inteligence, ale o tom za chvíli. Scénářů je podobně jako lokomotiv uspokojivý počet.

  
Romantický pohled... na slepé koleji * Některé cestující to ale ze spánku neruší * Kamera nabízí řadu různých pohledů

Lokomotiv je v nabídce hned osm. Může se to zdát málo, na projížďky to však stačí. Z webových stránek hry je navíc již nyní ke stažení balík dalších šesti mašinek. Kromě něj vývojáři oznámili chystanou podporu pro import modelů ze 3D Studia, množství pracovních nástrojů pro hráče-strojvůdce se tak bude pomalu ale jistě rozrůstat. Už se těším na nádherně brblavý zvuk motoráčku řady 810.

Hurá na koleje

Pro začátek je lepší vybrat nejjednodušší ovládání lokomotivy a herní mód volné jízdy. Až dostanete do ruky základní pohyb lokomotivy a vlaku (rozjezdy, brzdné dráhy apod.), můžete přepnout na středně pokročilé ovládání a vrhnout se na scénáře. Ty lze samozřejmě projet i za použití tří tlačítek v jednoduchém režimu, ale koho by takový simulátor bavil. Až budete mít pocit, že se vám prsty nepletou, přijde vysoká železničářská – expertní ovládání vlaků.

Pomalé a klidné výlety krajinou jsou úžasné. Pro mě osobně jsou důvodem mít rád simulátory. Jen se tak volně projíždět, relaxovat a přitom pořád zvládat na druhém počítači číst zprávy v RSS či se vypovídat na Live Messengeru. Vykreslení krajiny je ostatně při hodnocení této hry jednou z jejích nejsilnějších stránek. Grafika je příjemná, dostatečně detailní a v jedné věci fascinující. Tou věcí jsou stromy. Nejenže mají rozeznatelné listí, což ani v době dnešních výkonů grafických karet není běžné, mají jej dokonce rozeznatelné do té míry, že poznáme druh rostliny. Grafika obecně je ale průměrná a neodpovídá roku 2007. Subjektivně mi hezčí připadala i grafika při průjezdech krajinou v postarším Railroad Tycoonu 3.

  
Zkáza se blíží * A už je neodvratná * Dopadlo to výborně, jsem jen trochu v šoku

Zvuková stránka rovněž neexceluje. Těžko mohu posoudit, nakolik jsou věrné zvuky anglických a německých lokomotiv (podle názorů z fór na internetu nejsou), co však zhodnotit mohu, je výběr a složitost zvuků a především chyby v nich. Po půl hodině jízdy přijde jednomu neustálé monotónní hučení motoru poněkud otravné. Hardcore příznivci simulátorů mě teď nejspíš ukamenují, ale kdyby šlo v kabině „zapnout rádio“, zábavnost by to určitě zvedlo. Hodnocením zvuku se plynule dostáváme k příčině nízkého výsledného skóre hry. Všudypřítomné chyby v programování totiž ovlivňují i audio. Ruch okolí je náhodně přerušován, přeskakuje a obecně náhodně zlobí. Náhod je však v celém Rail Simulatoru mnohem více, a to bohužel těch nepříjemných.

Umělá idiocie

Neodpustitelným problémem jsou všudypřítomné chyby. Zádrhely v grafice i zvuku najdeme kdekoliv. Rail Simulator se ale chová, jako by jej nikdy nedostali do rukou betatesteři. Jen namátkou: stromy rostou z tratě, na přejezdech se zčistajasna objevují auta, jimiž vlaky projíždějí, spojování a rozpojování vlakových souprav je čirá noční můra náhod a zmatku, nastavení výhybek je z okna soupravy zcela nečitelné, přičemž signalizace jejich polohy neexistuje. Závod s jízdním řádem je vskutku zábavný, časy dojezdů se totiž přizpůsobují rychlosti a vlak tak nikdy nepřijede pozdě.

  
Game over * Na své si přijdou i příznivci klasiky * K ovládání lze využít do podrobna zpracovaná tlačítka a hejblátka v kabinách lokomotiv

Samostatnou kapitolou jsou cestující. Nečekal bych, že si budou spontánně kupovat bagety s Colou, ale jejich elementární pohyb na nástupištích do vlaků a z nich a přirozené chování uvnitř vlaků jsou více než otázkou umělé inteligence (idiocie v tomto případě) otázkou dobře provedeného skriptování akcí. Ani inteligence ani skriptování však nečekejme. Na nástupištích cestující jednoduše nejsou. Stojí v hloučcích u nádražních budov a nehýbou se. Překlep ve skriptu? Je pak úžasné plnit úkoly založené na přepravě cestujících. Zastavíte na nádraží, otevřete dveře a ve správný čas odjedete. Splníte úkol, dovezli jste cestující až na to, že žádní nevystoupili ani nenastoupili. Cestující uvnitř ve vlacích jsou úplně stejně zcepenělí a upřeně hledí před sebe. Takové chování bohužel ubírá hře na kýžené realističnosti.

Světlé stránky hry
  • Jsou to vláčky
  • Jsou to vláčky, které mají nahradit legendu
  • Komunita hráčů ze hry novou legendu udělá
Temné stránky hry
  • Chyby v grafice
  • Chyby ve zvucích
  • Chyby v AI
  • Hra nejspíš neprošla betatestováním
  • Málo muziky za hodně peněz

Množství chyb výrazně snižuje celkový dojem ze hry. Hodnocení pět z deseti je pro kvalitní vláčkový simulátor ostudou. Kdybych stejnou hru recenzoval bez chyb v programu (tedy třeba po prvním opravném patchi) a snad i s množstvím dostupných uživateli vytvořených modelů lokomotiv i tratí, zvedlo by se hodnocení na beze všeho na pěkných 8,5 z 10. Máte-li ale rádi vláčky, ignorujte můj verdikt a utíkejte do obchodu. I projíždění auty může být zábava.

Grafika: 7/10
Zvuky: 6/10
Hratelnost: 4/10

Nové dílo od Kuju se snaží pokořit staršího sourozence – neúspěšně. Chyby najdeme úplně všude. Jsou to ale vláčky. My, blázni do vláčků, si rádi počkáme na záplaty a především uživateli vytvořené tratě a modely vlaků.

Celkové hodnocení: 5/10