Recenze: Railroad Tycoon 3 – návrat krále?

Zlatá pokladnice strategií není bohužel tak rozsáhlá, abychom do ní každý měsíc ukládali nové kousky. Každý rok se najdou bohužel jen dvě, tři hry, které si umístění mezi výjimečné zasluhují. Railroad Tycoon 2 mezi ně bezesporu patřil. Najde si však cestu také jeho graficky vylepšený, trojrozměrný mladší bráška?

Platforma:  PC
Typ hry: ekonomická strategie
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 1,2 MB na HDD, 16MB  3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1,5 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: PopTop Software (
Distributor hry: Take 2 Interactive (
Distribuce v ČR: Cenega (
Homepage hry:

Možná vám to ani nepřijde, ale 2D a 3D, to je jako nebe a dudy. Tíživou sílu tohoto sdělení pozná školák, když se poprvé setká s 2D výkresem, do něhož má podle naprosto nepochopitelného zadání vymezit trojrozměrné těleso, stejně jako človíček, jenž v seznamce po zhlédnutí 2D fotografie seznal, že právě ta osoba je jeho nastávající, načež byl tvrdě zkonfrontován s jejím třetím rozměrem. A koneckonců co si budeme nalhávat, poznali jsme to i my, hráči, v raných dobách trojrozměrných, když nadšení „to je super, ono je to třidé“ přešlo plynule k nadávání nad nepřehledností celého systému.

Jede, jede mašinka * Prý velkoměsto * I takhle se dá 3D pohled natočit

Porodní bolesti 3D projektů jsme sice úspěšně přečkali bez civilních obětí, přesto sdělení, že modla strategických hráčů, Railroad Tycoon, bude v nadcházejícím pokračování disponovat jedním rozměrem navíc, nevzbudila mezi zarytými stratégy příliš nadšení. Přehledné stavění tratí, zažitý systém i troška toho konzervativního zvyku se ocitly v riskantní sázce, kterou do banku vložily vývojáři z PopTop. Vyberou si na konci svého tvůrčího snažení výhru nebo odejdou s prázdnou?

Z 2D 3D, ze složitého jednoduché?

Jednou z největších obav hráčů bylo, zda se s třetím rozměrem ze hry nevytratí vcelku složitý, zároveň však propracovaný koncept. Trh spěje jednoznačně k masovosti, a tak bychom to snad ani neměli autorům moc zazlívat, pravdou však je, že Railroad Tycoon 3 (a to si povězme otevřeně hned na úvod) není rozhodně posledním vztyčeným praporem fanatických stratégů, ale důkazem sdělení z počátku věty. Hardcore časy jsou nenávratně pryč...

Ach ta romantika  * Jak to tu bude vypadat za sto let?  * Hoří, hoří, hoří

V rámci laicizace railroaldí kultury bohužel ze hry trochu vymizel ten krásný pocit z řízení železničního podniku, o němž víte vše a znáte jej do posledního sedátka posledního vlaku. Nový systém už od hráče totiž nevyžaduje, aby vlakům určoval přesný počet vagónů, kde co naložit, kam to zase vyložit, vyměňoval lokomotivu za lokomotivou či hledal nejvhodnější spojení dvou měst postupným kladením jednoho dílku kolejí za druhým.

Kdeže ty blízké vztahy jsou?

Automatizace pokročila, a tak se většinou nemusíte s ničím moc párat. Postavíte stanice v Horní a Dolní Lhotce, spojíte je kilometr dlouhou rovnou dráhou, přidáte dvě servisní zařízení a koupíte vlak, který necháte drandit mezi oběma dědinami a o víc se nestaráte. Počítač sám vybere ve stanici zboží, které se v té druhé prodává dráž a vy se můžete jít věnovat dalšímu rozšiřování svého impéria.

No řekněte, není to nádhera? * Postavit první trať do města je také otázkou společnenské prestiže * Násep o velikosti XXL

Ve výsledku vám na konci každé mise mapu brázdí desítky různých vlaků, o kterých ani nevíte, že existují, pokud se náhodou únavou nerozloží na součástky. V rámci produkce dalších a dalších vlaků nemáte prostor ani čas na optimalizaci těch stávajících. Vypadá to, že hra s ohlížením do minulosti ani příliš nepočítá. Mezi základním herním interface totiž obyčejný hráč příliš statistik nenajde a velká účetní kniha je zase spíše čtením pro dlouhé zimní večery.

RT 3 není RT 2

Aby však nedošlo k mýlce, herní koncept Railroad Tycoonu 3 není primitivní ani špatný. Pokud jste předchozí díly nehráli, určitě se vám bude zdát dostatečně komplikovaný, ovšem fanouškům žánru a celé série nemůže uniknout, že se prakticky jedná o odlehčenou verzi dvojky, co se složitosti pojetí problematiky týče. Railroad Tycoon 3 zkrátka a dobře není Railroad Tycoon 2. Je to o vláčcích, je to o převážení lidí, zboží a zvířat, ale není to totéž.

Kalifornie není pro obchodní účely vůbec špatná, horší je to se Skalistými horami za rohem * Pohled z moře * Skalisté hory, docela fuška je pokořit

Do hry byly více implantovány i nevláčkovské problémy. V mnohem větší míře je žádoucí stavět či kupovat průmyslové a zemědělské objekty a následně operovat i s jejich profitem a i účast na burze se hodí nezanedbávat (i když tak tomu bylo i dříve). Vzhledem k výše popsanému pojetí hry ani nepřekvapí, že některé mise ekonomické strategie se vůbec nezajímají o čísla, zisky a jmění, ale o to, jak dokážete nakonfigurovat vlaky, aby svezli v časovém limitu určené zboží do přístavu nebo roztrousit z vlaku životadárné semínka do co největší oblasti. Je to povedené, originální a zároveň další důkaz odloučení od hardcore budovatelské hry.

Pro zelenáče i veterány

Své si ve hře veteráni také najdou. Ono je značný rozdíl pustit si hru na lehkou obtížnost, kdy vám hra pomáhá s naplněním vašich nádraží, odbytem zboží a nižšími náklady na stavbu a poté na těžkou, kdy si podobných výhod dopřávají vaši konkurenti. Vypracovat v takových podmínkách plán na trať, která by vám vydělávala dostatek peněz, abyste si mohli půjčit více než jednu splátku u banky je docela solidní práce na několik minut ekonomického kalkulu.

Pusté a suché prérie, ani Indiána by z domu nevyhnal * Hurá vstříc dalším zastávkám * I na elektrifikaci dojde

Pro hračičky, kteří si na finanční stránku věci příliš nepotrpí, je tu režim sandbox. Stavte si co chcete, jak chcete a kde chcete. Na peníze se nehraje a je jen na vás, co si na svém „pískovišti“ postavíte. K dispozici jsou i volné scénáře, ovšem hlavní těžiště hry samozřejmě spočívá v kampani.

Kampaň – základ strategické krmě

Ta se soustředí zejména na zlaté časy průmyslového boomu předminulého století. Postupně se budete podílet na stavbě prvních železnic do nitra USA, překonávat Skalisté hory, spojovat východní část pobřeží se západním, rozvíjet železnici v staré dobré Anglii či budovat trať Orient Expresu. Dostane se i na období, kdy kolejím pomalu začaly dominovat elektrické stroje a pokud budete chtít, můžete se kochat rychlostí šinkanzenu.

Síň slávy, ty medaile jsou ....ehm moje * Trans Euro * a model z roku 2015 - tak toto u ČD nenajdete

Mise jsou celkem variabilní a pokaždé po vás chtějí něco jiného. Tradiční rozdělení cílů na bronzové, stříbrné a zlaté zůstalo, takže pokud máte dosti vůle, můžete zkoušet pokořit hru vícekrát než se vám podaří splnit úplně vše, co po vás požaduje. A když se vám i toto podaří, celkem povedený editor misí je zárukou dlouhé životnosti takřka na věčné časy.

Júú, mašinka

Lákavé tři rozměry grafiky se nakonec neukázaly býti natolik úžasné, jak bych si přál. Railroad Tycoon 3 není škaredou hrou, ale přeci jen, doba už je trochu dál. Efektů ve hře moc není a ani celkový dojem není příliš uchvacující. Zpracování lokomotiv sice není špatné, ale pixely na texturách v prostředí a nepěkné stromy by se v moderních hrách objevovat asi neměly. Dost úděsně vyznívají vysoké náspy, které spíše připomínají středověké hradby než cokoli jiného. Navíc se také špatně odhaduje, kudy se dá trať vést. V případě horských oblastí hledání správné cesty občas bývá dost frustrující. Občas stačí i jeden malý domeček v cestě a vše se neskutečně zkomplikuje.

Jedním z kladů hry je realistické zobrazení vlaků * Modelová mapka ČD - je libo z Brna do Prahy rychlíkem? * Elektrická verze známé lokálky

Loco Commotion

Pokud si Railroad Tycoon 3 koupíte, tvůrci vás krom hry, podrobného manuálu a krásného plakátu se všemi lokomotivami ze hry potěší také plnou hrou navíc. Je jí Loco Commotion, logická prvotina brněnského studia Plastic Reality Technologies (nyný mají za sebou také Korea: Forgotten Conflict). Na kolejišti musíte po vzoru legendárních Lemmingů dopravit určené vlaky do cíle v podobě velkého teleportu. Aby vše nebylo tak jednoduché, jste v některých misí omezeni třeba počtem přehození výhybek, využitím speciálních schopností jednotlivých vlaků a jinými překážkami. 54 misí s vzrůstající obtížností důkladně prověří vaše dovednosti střízlivě a rychle uvažovat. Skvělá věc, pokud se vám nebude chtít pouštět se do další zdlouhavé mise v Railroadu! Recenzi hry najdete zde (7/10)

Na druhou stranu je třeba říci, že nad mapou se střídá počasí, a také den s nocí, a tak občas neodoláte pocitu svézt se jen tak krajinkou zavěšeni pohledem nad překrásnou parní lokomotivou za hřmění blížící se bouřky.

• zábavné
  • spousta krásných lokomotiv
  • zajímavá kampaň
  • originální úkoly
  • propojení železnice s dalšími
  • ekonomickými problémy
  • dlouhá životnost
  • Loco Commotion
  • zjednodušené postupy
  • „anonymnost“ vlaků
  • grafika mohla být lepší
  • stavba tratí není ideální

Král? Princ?

Jak to říct a neurazit? Railroad Tycoon 3 je bezpochyby zábavnou hrou. Po pochopení základních souvislostí se budete dobře bavit při plnění jednoho úkolu za druhým, hledáním výdělečných tras, bojem na burze ve snaze pokořit konkurenty, přemýšlením, zda-li se vám vyplatí investice do destilérie či raději do kravína anebo vybíráním nejvhodnějších lokomotiv na tratích. Výhodou je, že do ní může proniknout v podstatě i strategický začátečník. Ovšem značná zjednodušení, které bylo nutné tomuto kroku podřídit, způsobily, že zkrátka nemůžu dát hře víc než, kolik stojí psáno o pár řádků níže. Stratégové si sice také hru určitě užijí, ovšem RT3 se určitě jejich nejtajnějším přáním docela vzdaluje.

Hratelnost: 7,5/10

Nadprůměrná strategie s vláčky a také vším tím okolo. Oproti předchozím dílům však trošku zjednodušená. Král z ní zkrátka nebude, důstojný nástupce ale ano.

Celkové hodnocení: 7,2/10