Recenze: Rails Across America CZ - Railroad Tycoon v USA

Dobývání Divokého Západu mělo svou neopakovatelnou atmosféru. Ať už to bylo budování osad, rančů či boje s Indiány nebo dobývání poněkud jiného rázu, které se dělo několik století poté, pomocí železničních pražců. A právě na toto období se můžete těšit, pokud zavadíte o Rails Across America, který se k nám dostává přeložený do češtiny.
Recenze: Rails Across America CZ - Railroad Tycoon v USA

Platforma:  PC
Typ hry: ekonomická strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 64 MB RAM, 300 MB na HDD, 2 MB 3D grafická karta 
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: Flying Lab Software (
www.flyinglab.com)
Vydavatel: Strategy First (
www.strategyfirst.com)
Distribuce v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz
Homepage hry:
www.railsacrossamerica.com
Demoverze:
http://www.gamesdomain.com/demos/demo/1450.html (46.2 MB)

Za všechno může čas

Recenzenti jsou nevděčná cháska. Ač sami nic nevytvořili pořád jen něco kritizují. Jednou je to příliš černé, podruhé zase moc bílé a potřetí zase moc nevýrazné. Pořád žehrají po originalitě a strhávají pouhé kopie úspěšných her a tzv. "sázky na jistotu". Ale když jim člověk nabídne něco, co tu ještě nebylo, tak to opět zkritizují, protože přístup je příliš novátorský a překombinovaný. Přesně tak by si mohli stěžovat tvůrci Rails Across America po přečtení této recenze.

  

Asi už tušíte, že následující řádky nebudou zrovna oslavnou ódou, a proto se vám v nich pokusím důvody svého hodnocení objasnit (klidně se dolů na počet bodů koukněte, já počkám :-). První problém Rails Across America je datum výroby. Značka "made in 2001" ve světě počítačových her, v odvětví, které se stále rozvíjí raketovým tempem, znamená docela dost velkou indispozici. Na druhou stranu toho je si vědom i samotný CD Projekt a hra tak směřuje do obchodů se solidní cenou necelých pěti set korun.

Netradiční pojetí

Od začátku jsem ke hře přistupoval jako ke klonu legendárního Transport Tycoonu. Jenže má představa stavění tratí a převážení lidí/zvířat či zemědělských plodin vzala brzy za své. Rails Across America se totiž nesoustředí na problematiku železniční dopravy do nejposlednějšího vagónku či pražce, ale spíše se zabývá řízením železniční společnosti v globálu. Ve hře vás tak nebude zajímat, jestli máte na trať mezi New Yorkem a Philadelphií umístit o jeden vagónek s prasaty víc, ale budete muset zařídit, aby toto spojení dokázalo pojmout padesát vlaků denně.

Stejně tak můžete zapomenout na stavění kolejí, jež neodmyslitelně k podobnému typu her patří. V RAA jednoduše kliknete na dvě města, které chcete propojit, nastavíte, zda chcete stavět levnou trať nebo kladete důraz na rychlost a vše se zařídí automaticky. Jen musíte pár měsíců počkat než dělníci převedou vaše plány do reality.

  

Inovace?

Logicky jsem očekával, že nejdůležitějším faktorem úspěšnosti každé trati bude optimální nastavení ceny jízdného, rychlosti, komfortu atd., leč není tomu tak. Ve hře se nastavení ceny lístků překvapivě nedočkáte a spíše než o uspokojení zákazníků se budete starat o to, aby jste každou trať s minimálním provozními náklady stoprocentně využili. Pro lepší ilustraci si dovolím popsat, jak probíhá "management" jedné trati v RAA.

Po dokončení prácí na kolejišti vás hra zvukem upozorní, že je třeba toto meziměstské spojení začít nějak smysluplně využívat. Načež musíte v jednom menu nastavit, který typ lokomotivy bude sloužit k převážení nákladu, a který pro osobní vlaky. Zmáčknete tlačítko "Aplikovat" a chvíli čekáte až si hra vaše údaje přebere a nějakým svým mechanismem vyplivne poptávku po daném druhu přepravy. Podle ní pak musíte nastavit, kolik vlaků každý den vypravíte. Aby jste toto číslo nemuseli složitě počítat, součástí každé trati je graf, ve kterém se zobrazuje, zda-li na tomto převládá nabídka či poptávka (čili jestli vlaky jezdí prázdné či přeplněné).

  

  

Zní to zatím celkem logicky. Jenže jelikož se každou chvíli poptávka mění a s postupem času vzrůstá počet vámi kontrolovaných tratí, v okamžiku, kdy se jejich počet blíží stovce se ze hry stává výuková záležitost pro tříleté děti aneb "klikej na graf tak dlouho, až se objeví zelená barva" (která značí optimální vykrytí dané tratě).

Sice se na každou trasu dá najmout manažer, který ji automaticky spravuje, jenže výsledky jeho práce jsou velice pochybné. Manažeři jsou značně omezeni po finanční stránce (mohou využít max. 10% vašich prostředků), takže často je výsledkem jejich práce pouze chybová hláška na obrazovce a stejně si vše musíte nastavit ručně. Nehledě na to, že je jako správné zaměstnance musíte také platit.

Inovace!

Naproti tomu si moje sympatie získala jiná vlastnost hry. Tou je možnost všelijak ovlivňovat čistou konkurenční soutěž. Můžete třeba na pár měsíců vyřadit z provozu protivníkovu vydělávající trať nebo si podmanit lokální soupeře, rozdmýchat skandál okolo šéfa soupeřící společnosti anebo provést finanční razii. Děje se tak pomocí speciálních karet různého typu, které postupně dostáváte (stejně jako vaši soupeři). Nezní to příliš reálně, na druhou stranu je to zajímavý nápad.

  

Ono celé prostředí hry je takové netradiční se specifickou atmosférou, která mi připomněla éru osmibitů. Ve hře se vyskytují dražby, půjčky se řídí na základě úrovně ekonomiky, která se samozřejmě často mění.  Bohužel přes nadšení tvůrců, které ze hry sálá, je spousta věcí (zbytečně) nedotažena do konce. Kupříkladu při aukci máte pět sekund, abyste projevili o nabízenou trať zájem, což podle mého názoru není moc dlouho na to, abyste vůbec zjistil, kde se nachází, natož jestli se vám hodí.

Grafika a spol.

Co vás určitě udeří na první pohled udeří do očí, je technické zpracování. Nejsem zapřísáhlý příznivec nablýskaných grafických efektů, ale podoba RAA je na první pohled velice odpudivá. Já vím, že tato složka hry je ve ekonomických strategiích poměrně zanedbatelná, ale přesto by hra z roku 2001 neměla vypadat o dvě třídy hůře než Transport Tycoon nepoměrně staršího ročníku. Hudební doprovod se omezuje na jednu dokola hranou skladbu a zvuky? Nějaké ve hře jsou, ale to je tak vše co se o nich dá říct.

Přídavek pro fanoušky

Fanouškům železnice se bude určitě velice zamlouvat přídavek v podobě encyklopedie s fotkami a popisy všech strojů, na něž narazíte ve hře. Jedná se zejména o nefalšované parní staříky, takže je určitě na co koukat. Navíc se o každé lokomotivě dozvíte nejednu zajímavou informaci.

  

Závěrečný vlakový soud

RAA nabízí celkově několik desítek misí, které pokrývají 19. a částečně i 20. století vlakové historie. Úkoly v nich jsou celkem zajímavé, bohužel se často opakují. Třeba stavba trati přes celý americký kontinent se vyskytuje snad ve čtvrtině misí. Paradoxně právě tyto scénáře mě zaujaly ze všeho nejvíce. Kromě toho ještě můžete vyzkoušet "volnou hru" bez zadaného úkolu a díky přítomnosti multiplayeru a editoru si tak hru užít co nejdéle.

Světlé stránky hry
  • ekonomická strategie tak trochu jinak
  • zajímavé nápady
  • parní lokomotivy
  • přiložená encyklopedie s fotkami
  • česká lokalizace
Temné stránky hry
  • nedotaženost nápadů do konce
  • otravná potřeba starat se o jednotlivé trati
  • grafické zpracování
  • složitost ovládání

 

Jenže jak autoři sami přiznávají v manuálu, chtěli vytvořit jednoduchou hru, u nichž každá mise nebude trvat tři dny, což se jim určitě povedlo. Bohužel pokud máte v oblibě století dlouhé strategické bitvy ala Transport Tycoon, nemá vám RAA co nabídnout.

RAA je zajímavým pokusem vyrobit ekonomickou strategií tak trochu jinak. Obsahuje několik dobrých nápadů, bohužel jejich implantace do hry se moc nepovedla díky některým vcelku zbytečným chybám.

Grafika: 4/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 6/10

Netradiční pohled na žánr ekonomických strategií. Hra nesází na propracovanost, ale naopak na jednoduchost a funkčnost konkurenčního prostředí. Nebýt několika otravných chyb, mohlo být hodnocení lepší.

Celkové hodnocení: 6/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Playstation 5: datum vydání, výkon a vše, co víme o příští herní konzoli

Playstation 5: datum vydání, výkon a v…

Playstation 5 ještě možná neukázal ani palec u nohy, to ale neznamená, že o nim nic nevíme. Pojďme se podívat na to, co je známo.

24.  4.  2018 | | 215 N/A
Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdinové a pestrý svět

Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdin…

Kromě pěkného CG filmečku jsme stále z Cyberpunku 2077 neviděli vůbec nic. S přibližující se E3 se ale začaly objevovat opravdu zajímavé informace. Co všechno o megalomanském projektu víme?

22.  4.  2018 | | 7 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A