Recenze: Rails Across America CZ - Railroad Tycoon v USA

Dobývání Divokého Západu mělo svou neopakovatelnou atmosféru. Ať už to bylo budování osad, rančů či boje s Indiány nebo dobývání poněkud jiného rázu, které se dělo několik století poté, pomocí železničních pražců. A právě na toto období se můžete těšit, pokud zavadíte o Rails Across America, který se k nám dostává přeložený do češtiny.
Recenze: Rails Across America CZ - Railroad Tycoon v USA

Platforma:  PC
Typ hry: ekonomická strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 64 MB RAM, 300 MB na HDD, 2 MB 3D grafická karta 
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: Flying Lab Software (
www.flyinglab.com)
Vydavatel: Strategy First (
www.strategyfirst.com)
Distribuce v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz
Homepage hry:
www.railsacrossamerica.com
Demoverze:
http://www.gamesdomain.com/demos/demo/1450.html (46.2 MB)

Za všechno může čas

Recenzenti jsou nevděčná cháska. Ač sami nic nevytvořili pořád jen něco kritizují. Jednou je to příliš černé, podruhé zase moc bílé a potřetí zase moc nevýrazné. Pořád žehrají po originalitě a strhávají pouhé kopie úspěšných her a tzv. "sázky na jistotu". Ale když jim člověk nabídne něco, co tu ještě nebylo, tak to opět zkritizují, protože přístup je příliš novátorský a překombinovaný. Přesně tak by si mohli stěžovat tvůrci Rails Across America po přečtení této recenze.

  

Asi už tušíte, že následující řádky nebudou zrovna oslavnou ódou, a proto se vám v nich pokusím důvody svého hodnocení objasnit (klidně se dolů na počet bodů koukněte, já počkám :-). První problém Rails Across America je datum výroby. Značka "made in 2001" ve světě počítačových her, v odvětví, které se stále rozvíjí raketovým tempem, znamená docela dost velkou indispozici. Na druhou stranu toho je si vědom i samotný CD Projekt a hra tak směřuje do obchodů se solidní cenou necelých pěti set korun.

Netradiční pojetí

Od začátku jsem ke hře přistupoval jako ke klonu legendárního Transport Tycoonu. Jenže má představa stavění tratí a převážení lidí/zvířat či zemědělských plodin vzala brzy za své. Rails Across America se totiž nesoustředí na problematiku železniční dopravy do nejposlednějšího vagónku či pražce, ale spíše se zabývá řízením železniční společnosti v globálu. Ve hře vás tak nebude zajímat, jestli máte na trať mezi New Yorkem a Philadelphií umístit o jeden vagónek s prasaty víc, ale budete muset zařídit, aby toto spojení dokázalo pojmout padesát vlaků denně.

Stejně tak můžete zapomenout na stavění kolejí, jež neodmyslitelně k podobnému typu her patří. V RAA jednoduše kliknete na dvě města, které chcete propojit, nastavíte, zda chcete stavět levnou trať nebo kladete důraz na rychlost a vše se zařídí automaticky. Jen musíte pár měsíců počkat než dělníci převedou vaše plány do reality.

  

Inovace?

Logicky jsem očekával, že nejdůležitějším faktorem úspěšnosti každé trati bude optimální nastavení ceny jízdného, rychlosti, komfortu atd., leč není tomu tak. Ve hře se nastavení ceny lístků překvapivě nedočkáte a spíše než o uspokojení zákazníků se budete starat o to, aby jste každou trať s minimálním provozními náklady stoprocentně využili. Pro lepší ilustraci si dovolím popsat, jak probíhá "management" jedné trati v RAA.

Po dokončení prácí na kolejišti vás hra zvukem upozorní, že je třeba toto meziměstské spojení začít nějak smysluplně využívat. Načež musíte v jednom menu nastavit, který typ lokomotivy bude sloužit k převážení nákladu, a který pro osobní vlaky. Zmáčknete tlačítko "Aplikovat" a chvíli čekáte až si hra vaše údaje přebere a nějakým svým mechanismem vyplivne poptávku po daném druhu přepravy. Podle ní pak musíte nastavit, kolik vlaků každý den vypravíte. Aby jste toto číslo nemuseli složitě počítat, součástí každé trati je graf, ve kterém se zobrazuje, zda-li na tomto převládá nabídka či poptávka (čili jestli vlaky jezdí prázdné či přeplněné).

  

  

Zní to zatím celkem logicky. Jenže jelikož se každou chvíli poptávka mění a s postupem času vzrůstá počet vámi kontrolovaných tratí, v okamžiku, kdy se jejich počet blíží stovce se ze hry stává výuková záležitost pro tříleté děti aneb "klikej na graf tak dlouho, až se objeví zelená barva" (která značí optimální vykrytí dané tratě).

Sice se na každou trasu dá najmout manažer, který ji automaticky spravuje, jenže výsledky jeho práce jsou velice pochybné. Manažeři jsou značně omezeni po finanční stránce (mohou využít max. 10% vašich prostředků), takže často je výsledkem jejich práce pouze chybová hláška na obrazovce a stejně si vše musíte nastavit ručně. Nehledě na to, že je jako správné zaměstnance musíte také platit.

Inovace!

Naproti tomu si moje sympatie získala jiná vlastnost hry. Tou je možnost všelijak ovlivňovat čistou konkurenční soutěž. Můžete třeba na pár měsíců vyřadit z provozu protivníkovu vydělávající trať nebo si podmanit lokální soupeře, rozdmýchat skandál okolo šéfa soupeřící společnosti anebo provést finanční razii. Děje se tak pomocí speciálních karet různého typu, které postupně dostáváte (stejně jako vaši soupeři). Nezní to příliš reálně, na druhou stranu je to zajímavý nápad.

  

Ono celé prostředí hry je takové netradiční se specifickou atmosférou, která mi připomněla éru osmibitů. Ve hře se vyskytují dražby, půjčky se řídí na základě úrovně ekonomiky, která se samozřejmě často mění.  Bohužel přes nadšení tvůrců, které ze hry sálá, je spousta věcí (zbytečně) nedotažena do konce. Kupříkladu při aukci máte pět sekund, abyste projevili o nabízenou trať zájem, což podle mého názoru není moc dlouho na to, abyste vůbec zjistil, kde se nachází, natož jestli se vám hodí.

Grafika a spol.

Co vás určitě udeří na první pohled udeří do očí, je technické zpracování. Nejsem zapřísáhlý příznivec nablýskaných grafických efektů, ale podoba RAA je na první pohled velice odpudivá. Já vím, že tato složka hry je ve ekonomických strategiích poměrně zanedbatelná, ale přesto by hra z roku 2001 neměla vypadat o dvě třídy hůře než Transport Tycoon nepoměrně staršího ročníku. Hudební doprovod se omezuje na jednu dokola hranou skladbu a zvuky? Nějaké ve hře jsou, ale to je tak vše co se o nich dá říct.

Přídavek pro fanoušky

Fanouškům železnice se bude určitě velice zamlouvat přídavek v podobě encyklopedie s fotkami a popisy všech strojů, na něž narazíte ve hře. Jedná se zejména o nefalšované parní staříky, takže je určitě na co koukat. Navíc se o každé lokomotivě dozvíte nejednu zajímavou informaci.

  

Závěrečný vlakový soud

RAA nabízí celkově několik desítek misí, které pokrývají 19. a částečně i 20. století vlakové historie. Úkoly v nich jsou celkem zajímavé, bohužel se často opakují. Třeba stavba trati přes celý americký kontinent se vyskytuje snad ve čtvrtině misí. Paradoxně právě tyto scénáře mě zaujaly ze všeho nejvíce. Kromě toho ještě můžete vyzkoušet "volnou hru" bez zadaného úkolu a díky přítomnosti multiplayeru a editoru si tak hru užít co nejdéle.

Světlé stránky hry
  • ekonomická strategie tak trochu jinak
  • zajímavé nápady
  • parní lokomotivy
  • přiložená encyklopedie s fotkami
  • česká lokalizace
Temné stránky hry
  • nedotaženost nápadů do konce
  • otravná potřeba starat se o jednotlivé trati
  • grafické zpracování
  • složitost ovládání

 

Jenže jak autoři sami přiznávají v manuálu, chtěli vytvořit jednoduchou hru, u nichž každá mise nebude trvat tři dny, což se jim určitě povedlo. Bohužel pokud máte v oblibě století dlouhé strategické bitvy ala Transport Tycoon, nemá vám RAA co nabídnout.

RAA je zajímavým pokusem vyrobit ekonomickou strategií tak trochu jinak. Obsahuje několik dobrých nápadů, bohužel jejich implantace do hry se moc nepovedla díky některým vcelku zbytečným chybám.

Grafika: 4/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 6/10

Netradiční pohled na žánr ekonomických strategií. Hra nesází na propracovanost, ale naopak na jednoduchost a funkčnost konkurenčního prostředí. Nebýt několika otravných chyb, mohlo být hodnocení lepší.

Celkové hodnocení: 6/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

13.  1.  2018 | | 7 N/A
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A