Recenze: Rainbow Six: Lockdown - prostřílím se skrz

Taktická akce, ovládejte svůj tým, skvělá umělá inteligence - to vše a mnoho dalšího byla hesla reklamní kampaně na Rainbow Six: Lockdown. A reklama bohužel často klame. V tomto případě to však stále nebrání příchodu kvalitní akce, připravte se, Go, Go Go!

Platforma: PC, PS2, Xbox,
Žánr: Akce, možná i taktická
Výrobce: Red Storm Entertainment
Vydavatel: Ubisoft (
Distributor v ČR: CD Projekt (
Minimální konfigurace: Pentium 1,5 GHz, 512 MB RAM, 7 GB HDD
Doporučená konfigurace: Pentium 2,0 GHz, 1 GB RAM, 7 GB HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, GeForce 6600 GT, 7 GB na disku

Herní série nesoucí jméno Toma Clancyho jsou tři. Splinter Cell se zaměřuje na boj jednotlivce, konkrétně tedy Sama Fishera, proti zločinu. Týmový a akčněji laděný, by měl být Ghost Recon. A nejvíce taktické práce s protiteroristickou skupinou by si člověk měl užít v sérii Rainbow Six. Správně ale tušíte, že složení předchozí věty vypovídá o jakési výjimce. A tou bude právě Tom Clancy`s Rainbow Six: Lockdown. Konec dlouhému přemýšlení, přichází na řadu akce.

Bylo nebylo

Seš mrtvej, náměstku * Tady se jen tak neschováte * Klika cvakla, dvéře letí, ...

Teroristé obsadili továrnu a drží v ní několik lidí jako rukojmí. Vy se svým týmem sedíte v provizorní základně nedaleko a na poslední chvíli ještě kontrolujete mapu a chystáte různé cesty a plány útoku. Dopodrobna zkoumáte složení každé ze tří skupinek, které sedm vašich mužů a vy tvoříte, kontrolujete si navzájem vybavení a připravujete se vyrazit do akce. Líbí se vám takováto myšlenka? Nehrajte Lockdown, ale některý z dřívějších dílů.

A nebo si také můžete Lockdown koupit a zvyknout si. Oproti Raven Shield se změnilo mnohé, ale jedna věc přímo udeří do očí. Namísto volného výběru svého týmu, se kterým se pustíte do křížku s protivníky, dostanete vždy přidělenu trojici bojovníků. Pozornější z vás si také všimnou, že do boje vyrážejí specialisté čtyři, takže je jasné, proč vás vždy oslovují jménem Ding Chavez. Právě Domingo (Ding) je totiž hlavním hrdinou tohoto dílu a pokud jste si již četli některé dílo z pera Toma Clancyho, je docela pravděpodobné, že jste na něj již dříve narazili.

Potemnělé prostory banky * Pokud to nevypnu, tak si pěkně zapípám * Peníze, peníze, všechny jsou moje

Jeden hlavní hrdina s sebou nese mnohé další prvky, které se na hře velmi rychle projeví. Jednotlivé mise jsou pospojovány příběhem, jež vás povede od prvních akcí proti nepřátelské organizaci GLF až po její rozprášení. Abych to vysvětlil. Pokud se vám povede dobře, rozprášíte GLF, v opačném případě GLF rozpráší po Španělsku biologickou zbraň s názvem Legion. A jak je tomu již klasicky, pouze vy a váš tým stojíte mezi vyhubením pohlavárů NATO na jejich sjezdu v Madridu a klidným průběhem celého sezení.

Osle, dvě slova!

Kdybych měl Lockdown shrnout do dvou slov, asi by to znělo "koridorová střílečka". Tato definice je sice lehce zavádějící, ale bude první, jež vás při hraní napadne. Jak už jsem se zmiňoval, odpadá plánování akce, protože v podstatě není co plánovat. Ano, můžete si sice poslechnout briefing, podívat se na informace od rozvědky (schovávající se pod pojmem Intel), dokonce si i vybrat výbavu, ale cestu, tu si nevyberete. Pěkně se svým týmem podíváte na předem připravená místa, která sice občas budí dojem možnosti výběru více cest, ale velmi rychle odhalíte, že tomu tak není.

Dělba práce, on hlídá a já se kochám * Tady jsem společníkům moc prostoru nedal * Sakra, zašpiním tady koberce

Nejspíš i z okolních screenshotů je vidět, jak si autoři poradili s omezením. Rainbow Six je hra prostá jakéhokoliv skákání, pominu-li tedy občasné sjíždění žebříků. Což s sebou přináší občasné rozpačité momenty, kdy hrdina, nesoucí arzenál menšího tanku, není schopen překonat drobný schodek. Musíte tak, samozřejmě naprostou náhodou, hledat cestu jinudy. Autoři si vás prostě vedou přesně místy, která se jim hodí. Krásně je to vidět i na mapkách, které jsou vám poskytovány v rámci zpravodajské služby před misí.

Zkuste si Lockdown sami v demoverzi:

Rainbow Six: Lockdown - demo (520 MB)

Je na nich však vidět ještě jedna věc, kterou bohužel musím vytknout. U mapek totiž vidíte popisky klíčových částí mise, což by nebylo až tak na škodu, pokud by tyto popisy neprozrazovaly příběh dříve, než do samotné akce vstoupíte. Těžko pak budete překvapeni "náhlým zvratem", kdy se váš vrtulník bude nucen stáhnout a vy pokračovat na bezpečnější místo. Jedině když nebudete věnovat pozornost mapě, máte možnost nezachytit krásně číslovaná místa událostí na mapě.

Gde Proboha Su (GPS)

Není nad dobře vržený flashbang * A Ahmidan je bez počítače * Ár-Pí-Dží!

Když už jsem u té mapy, zvykněte si, že v misi ji mít nebudete. Pokud jste byli zvyklí kontrolovat každý pohyb vašich svěřenců, hlídat, zda šli na záchod (nebo to byl východ?) či na vámi vybraném místě, plánovat postup i uprostřed mise... Tak tady na to zapomeňte. Jednotlivé lokace jsou navrženy natolik jednotlivě, že ani průměrný orangutan se neztratí. To zase na druhou stranu dává autorům větší možnosti ve skriptování různých akcí protivníků, což hru může velmi zpestřit.

Do jisté míry se to i povedlo. Skriptování vám totiž zaručí, že nikoho neminete. Pokud byste se o to totiž pokusili, krásně vám vpadne do zad. Nechápu sice, jak protivníci poznají, že jste jejich dveře už minuli, když celou dobu stojí někde na druhé straně místnosti, ale učiníte-li tak, můžete počítat s jejich útokem přesně ve chvíli, kdy se budete starat o jejich kolegy před sebou. Ono vůbec celá umělá inteligence je podivná. Na jednu stranu zažijete mistrovské kousky, kdy vás vhodně vržený granát pošle do věčných lovišť, na druhé straně zase občas narazíte na slepé a hluché protivníky, kterým vůbec nevadí, že jejich kamarádi se válí ve změti krve s olovem.

Špatně skrytá reklama * AK-47? Tak to bude drahé, k tomu se nedostanete * Klasická arabská vesnička

O to více kontrastují kvalitní výkony vašich spolubojovníků. Málokdy se zaseknou ve dveřích, stavějí se na vhodná místa, kryjí se navzájem, prostě pohoda. Ano, narazíte sice na pár nedostatků - třeba ve chvíli, kdy je pošlete vyčistit prostor za dveřmi a ukáže se, že se nejedná o malou místnůstku, ale nemalý dvorek. Nebo když jen tak vlezou nepříteli přímo do rány. Jinak si ale není na co stěžovat. Extrémně využijete jejich pomoci v nepřehledných situacích, kdy se orientují lépe než vy. A nebo je libo nechat je čistit vedlejší místnosti, zatímco vy budete postupovat dále? Není problém. Navíc záleží jen na vás, jaký způsob otevírání dveří a zajištění místnosti vyberete.

Explosive charges ready

Klasicky si užijete prudkých vstupů do místností, ať už jen tak, nebo za podpory granátů. Vyberte si, zda mají být dveře otevřeny náloží, kladivem nebo normálně vyraženy. Vaši týmoví kolegové tak učiní a je radost je při tom sledovat. Pokud se totiž rozhodnete otevírat dveře sami, narazíte na jednu zajímavost. Již klasicky máte na výběr na otevírání rychlé, jednou klávesou, nebo plynulé, pomocí kolečka myši. Přitom není jediný důvod rychlé používání používat, ba přímo naopak. Nejen že při postupu pomocí kolečka můžete stále střílet, ale navíc je pro protivníky údajně tišší, takže si vás všímají ještě méně než normálně.

Neviděl jsem to už v Diablu? * I tady narazíte na gráfky na vchodech * Nápadité přehrazení cesty, které nejde překonat

Trojí pohled na akci

Nejen Sam Fisher má tři oči, dokonce i příslušníci Rainbow Six mají různé vychytávky pro své zraky:

Pohled normální, klasický

Ukázka nočního vidění * A speciální pohled skrz zeď

Zvyknete-li si na několik zvláštností, o kterých jsem mluvil, dostane se vám skvělé akce. Svůj tým v podstatě nemusíte používat, v jeho společnosti je však hraní příjemnější. Můžete se plížit a naklánět, pokud chcete; je možno postupovat pomalu a rozvážně, stejně tak se ale můžete vrhat střemhlav do akce a užít si Lockdown jako kvalitní střílečku. Však tomu nasvědčují i možnosti ukládat hru v průběhu mise, prvek, kterého byste se dříve nedočkali. Vše však má svůj důvod.

Pominu-li tedy komerční stránku, kdy se autoři nejspíš snaží nalákat více hráčů, je zde i důvod ryze praktický. Mise se totiž příjemně protáhly a mohu říci, že každá z šestnáctky dostupných pro tažení zabere alespoň půl hodiny. A pokud se budete loudat, můžete klidně počítat i s časem mnohonásobně delším. Připočtu-li k tomu ještě vyšší obtížnost, jež přidává hře úplně nový rozměr, máme zde na poměry dnešních stříleček celkem slušnou délku hry.

Kamera, klapka, AKCE!

Zpočátku jsem spíše nadával, jaká že je to svatokrádež, když se Lockdown honosí označením Rainbow Six. Časem jsem si ale uvědomil, že i přes vynechání mnoha zajímavých prvků jsem se dobře bavil. Sice se jednalo o úplně jinou zábavu, než jsem očekával - zábavu plnou akce, rychlých reflexů a zajímavých řešení - ale i takováto je občas potřeba. Jen na házení granátem si snad nezvyknu. Ač uznávám že Ding je jedinečný specialista, tak aby byl schopen na vzdálenost, kam sotva dohodím, trefit granátem malý otvor, považuji za značně přehnané zjednodušení. Nevíte-li tedy, kudy ze zapeklité situace, granát to jistě vyřeší. Jen si představuji odstřelovače, jak zahlédne moji jednotku, vyčkává, až se přiblíží, aby si je mohl pořádně zaměřit - a v tu chvíli k němu doletí můj granát. Holt ne všechno se zdaří.

Obranné postavení funguje * Rozmlaťte dveře a všechno za nimi * Sklo se vysypalo při honu na odstřelovače

Na technickou stránku celé hry si ale stěžovat prostě nejde. Ať už se jedná o příjemnou grafiku, která se mění společně s prostředím mise, nebo o zvuky. Zbraně zní tak, jak by měly, sklo se tříští, a do toho všeho se přidávají hlášky vedení a vašich společníků. Dá se jim krásně rozumět a pokud nepochopíte varování "Ár-Pí-Dží", velmi rychle je vám vysvětleno názorně. Po výbuchu granátů vám piští v uších a pokud se ještě s radostí díváte na svůj flashbang, poznáte, co je to vidět dvojmo.

• AI spolubojovníků
  • technické provedení
  • Akce s možností se zamyslet
  • Příběh
  • Vzdálení se základům Rainbow Six
  • AI protivníků
  • Postup předem danými cestami

Když se za Rainbow Six: Lockdown ohlédnu, jedná se o povedenou hru. Nekráčí sice ve šlépějích svých předchůdců, ale mnohé dobré si od nich bere. Můžete sice, stejně jako já, litovat odstranění některých prvků, ale to je asi vše, co s tím naděláme. Jakmile si na jejich nepřítomnost zvyknete, můžete se bavit po akčnějším způsobu. Jen mi hlavou vrtá jedna otázka. Pokud takto vypadá Rainbow Six, jak si autoři poradí s akčnějším Ghost Reconem, na který najdete po celé hře plakáty?

Zvuky: 9/10

Zajímavá akce s možností přemýšlet. Záleží pouze na vás, zda se rozhodnete využívat podpory svého týmu, nebo si hru proměníte jen ve střílečku.

Žánr: Akce | FPS