PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Rainbow Six Vegas – síla okamžiku

Jen si to přiznejme. Původní série Rainbow Six umřela před dlouhými lety a s každým novým dílem žijí fanoušci v očekávání změn, přesněji řečeno dalších ústupků od taktiky k intenzivní akci. Vegas v nastoupeném trendu pokračuje, odkrajuje další zbytky taktických prvků, ale kupodivu to nevadí. Stále se totiž báječně hraje.
Platforma: PC, Xbox 360, PS3, PSP
Typ hry: Týmová akce
Multiplayer: Ano
Minimální konfigurace: Procesor 3 GHz, 1 GB RAM, 128 MB grafická karta, 7 GB na HDD
Doporučená konfigurace: Procesor 3,5 GHz, 1 GB RAM, 256 MB grafická karta, 10 GB na HDD
Testovací konfigurace: AMD 64 3000+, 1,5 GB RAM, ATI Radeon 1800 GTO
Výrobce: Ubisoft Montreal
Vydavatel: Ubisoft
Distribuce v ČR: Playman
Cena: 899 Kč
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Ujasněme si to hned na počátku. Můžeme plakat, že je Rainbow Six Vegas je stínem vynikající kombinace akční a taktické hry minulého století, v níž nás dlouhé minuty bavilo detailní plánování nadcházející akce. Pídili jsme se po každém detailu konkrétní mapy, vychytávali i sebemenší chybičky v současném plánu a často se jen kochali probíhající akcí z povzdálí, jako generál na válečném bojišti. To vše je ale dávno pryč. Jakkoliv i já sám postrádám duch původních Rainbow Six, dnešní svět starému pojetí nepřeje. Pokud nedokážete odpustit postupné zjednodušování série a snahu zavděčit se širšímu spektru hráčů, následující řádky přeskočte a vrhněte se přímo k závěrečnému verdiktu. Vy ostatní vítejte a bez předsudků nahlédněte pod pokličku Rainbow Six nové generace.

Vše podřízeno intenzivnímu zážitku

Pozornější ví, našinec tuší. Vegas si svou premiéru odbylo na konzoli Xbox 360, kde jsem ji měl možnost hrát už z kraje loňského podzimu. Kdo by čekal změny nebo ořezání verze pro PC, bude potěšen - Ubisoft převedl (až na drobnosti v multiplayeru) hru v celé své kráse, což se týká jak herní náplně, tak i technologické stránky. Před zvědavým hráčem se rozprostírají detailně zpracované scenérie Las Vegas a akce plná výbuchů i světelných efektů, jež si svou daň vybírá z kraje po nainstalování hry, kdy budete trávit dlouhé minuty dokonalým vyladěním hry na vaší sestavě (Vegas mě ze všech her posledních měsíců zaměstnalo nejvíce – a počet pádů hry bych nespočítal ani na prstech obou ruky). Testovací konfigurace se ukázala jako přijatelná, leč nikoliv dokonalá cesta k maximálnímu požitku ze hry. Rainbow Six Vegas je žrout grafického výkonu - počítejte s tím, až se budete o nákupu hry rozhodovat.

Až mě z té výšky popadla závrať * Každé dveře jsou jako tajemství - co se za nimi skrývá? * Kamerou pode dveřmi si můžete nejen prohlédnout místnost, ale i označit prioritní nepřátele, jež váš tým zlikviduje

Grafické pozlátko ale není aspektem, který by měl tvořit stať dnešní recenze - a důvodem není ani Unreal 3.0 engine, jakkoliv jsme jeho příchod na PC toužebně očekávali. Mluvil jsem o lahodné náplni, která zůstala v PC verzi hry zachována, a s ní se pojí také oblasti z kategorie méně příjemných. Budeme-li hledat místo, kde tvůrci zaváhali, pak ho objevíme už v počátečním aspektu - ať již je řeč o výpravě nebo rozvíjení zápletky, Rainbow Six Vegas nenabízí nic neviděného nebo dokonce originálního. Příběh působí jako nekvalitní pojítko jednotlivých misí a ani jeho vyústění hráče neuspokojí. Nějakým záhadným způsobem to ale nevadí - vždyť důvod, proč si budete Rainbow Six Vegas vychutnávat, má jméno intenzivní zážitek.

Konec taktiky, počátek krytí se

Rainbow Six Vegas před hráče staví nutnost neustálého krytí a využívání veškerých překážek, což je popravdě základní (a jeden z mála) z taktických elementů hry. V této oblasti se Vegas podobá jinému z podzimních hitů, Gears of War od Epic Games. Nezbytnému krytí se je zde podřízeno takřka vše, včetně doslova banálního ovládání (v pozitivním slova smyslu), jehož základní mechanismy byly svěřeny jen několika málo klávesám. Základy jsou pochopitelně klasické. Kurzorovými šipkami se pohybujete, levým tlačítkem myši střílíte, pravým se namáčknete k překážce, z níž můžete dalším pohybem odstřelovat nepřátele z „tepla úkrytu" (buď pouhým vystrčením ruky a zmáčknutím spouště, což je velmi nepřesné, nebo jen lehce vykouknete a zamíříte přesněji). Hra v takových momentech plynule přechází z first-person do third-person pohledu, vše je přitom natolik přirozené, že změnu možná ani nezaznamenáte.

Vše je dovedeno až na hranici dokonalosti - včetně přehledné mapy * Nočni vidění se sice nezapojí do práce tak jako v minulosti, využití přesto najde * Jste v úkrytu a jak dokazuje obrázek, kamera přechází do třetí osoby

A zbylé klávesy? Jistě, musíte umět odhodit granát, nabít zbraň, ale co se týče ovládání týmu, postačí vám vedle klávesy Alt (zformování skupiny, následování, udržení pozice) pouze Space, jenž je takový užitečný všeuměl. Namíříte před sebe a jeho stisknutím naznačíte týmu směr dalšího postupu. Označíte dveře a vaši parťáci se postarají o zbytek. Přitom nevybíráte z žádné nabídky, typ úkolu určujete pouze pohybem kamery – přímý pohled na dveře ze vzdálenosti několika kroků dá rozkaz týmu, aby se připravil k infiltraci místnosti. Zmáčknete-li Space v těsné blízkosti, sami je otevřete. Namíříte-li na práh dveří, nabídne se vám možnost využít kameru a prozkoumat obsah místnosti. Je to zkrátka jednoduché a funkční.

Bylo by se bláhové domnívat, že Rainbow Six Vegas změní žánrové zařazení a zcela vypustí práci protiteroristického týmu, jehož členové se navzájem doplňují. Také zde stojí po vašem boku útočné komando, jehož počet se smrsknul na dva počítačem řízené bojovníky. Hra však odvádí obrovský kus práce díky vyvážené umělé inteligenci, která dává zapomenout na nelogická rozhodnutí postav, časté zasekávání o předměty nebo další dětské nemoci, tolik typické pro daný žánr. Vaši podřízení věrohodně využívají překážek a výhod prostředí, problémy nepocítíte ani při vydávání rozkazů, které jsou rychle a bez okolků plněny. Téměř se na jazyk dere tvrzení, podle něhož by si vaši souputníci v řadě okamžiků poradili bez vás - a také při hře toto několikrát pocítíte. Pozitivnímu dojmu z průběhu hry napomáhá také její spád, když jste neustále podrobování palbě/pozornosti nepřátel, hráč je donucen jednat, což mimo jiné ústí v řadu chyb a špatných rozhodnutí.

Jste-li zasaženi, nevyplatí se pokračovat v přestřelce, ale rychle se schovat za překážku * Tvůrci přesně dávkuji boxy se zbraněmi i v průběhu misí * Dodatečné informace k aktuální misi nově získáváte i pomocí efektního vysílání (viz levý horní rožek)

Nesmrtelnost v přeneseném slova smyslu

Nápaditost každé z misí je zde navíc umocněna nejen rozličností levelů (nově se hraje na přestřelky v mnohapatrových budovách, potrápí vás odstřelovači na balkónech apod.), ale také řadou možností, vedoucích k vyřešení aktuálního problému. Málokdy se setkáte pouze s jedinou přístupovou cestou, mnohem častěji se hráči nabízí hned několik alternativ pro vstup do další místnosti. A další scénář už dobře znáte na vlastní kůži. K jedněm dveřím postavíte spolubojovníky, druhými vhodíte do místnosti Flash granát, abyste v průběhu následujících pěti sekund zlikvidovali veškeré její osazenstvo. Nemusíte se přitom omezovat (do místnosti lze vpadnout několika způsoby, pomalu a potichu, nebo prudce a s patřičným rachotem, nevyhnete se ani slaňování), ale ani to není změna oproti tomu, co již dobře známe z minulosti.

Rainbow Six Vegas se přesto nevyvarovalo zjednodušení v podobě automaticky se doplňujícího ukazatele zdraví, jež na obtížnost Normal přímo ovlivňuje náročnost hry (je-li hráč zasažen, informuje ho hra efektním roztřepáním a rozostřením obrazu, jež se po několika chvílích opět ustálí). Výzvu zde představuje pouze obtížnost Realistic, v níž se hráč musí vyvarovat zbrklých útoků: ke kýženému výsledku (čili dokončení mise) ho přivede pouze pomalý postup misí, dostatek rozvahy a neustálé připomínání si, že ukrývat se není zbabělé, ale navýsost rozumné. Protože však nepředpokládám, že by většina z vás přijala výzvu v podobě nejvyšší obtížnosti (a s ní i nutnost několikanásobného opakování každé z mise, nezbytné učení se z vlastních chyb, analyzování postupu misí atd.), musím chtě nechtě negativně hodnotit zařazení checkpointů pro uložení hry. Kombinace obnovujícího se života a checkpointů stojí za vkrádajícím se pocitem, že z týmové akce nezůstaly zachovány ani naprosté základy. Navíc, když můžete snadno a rychle oživit mrtvého (zraněného) spolubojovníka a tím nepřijít o šikovnou pomoc po vašem boku.

Grafické pozlátko hry v celé své kráse

Zmíněný pocit je v kombinaci s plýtkým příběhem a neuspokojivou délkou také jedním z důvodů, proč Rainbow Six Vegas - jakkoliv lepší předchozího dílu série - neosloví každého. Stojí na půlce cesty mezi klasickou střílečkou a týmovou akcí typu SWAT - a je tedy vhodnou alternativou pro hráče, kteří do tajů taktického boje teprve pronikají. Fanoušci však nad výsledkem zapláčou, malým kapesníkem k utření nostalgických slz zůstává jen bohatý a nápaditý multiplayer. Vévodí mu zejména možnost kooperativního hraní až ve 4 hráčích (zatímco v klasické kampani jste pouze tři, vy a dva další členové jednotky), a to jak v klasickém story módu, tak při honu na teroristy. Nechybí ani možnost hraní po internetu či LAN až pro 16 hráčů, k dispozici je dostatek módů, možnost zrušit respawn (aby bylo realismu učiněno za dost) a strach nemusíte mít ani o mapy, mezi něž se řadí levely jak z kampaně, tak speciálně vytvořené lokace.

• Intenzivní akce
  • Bohaté prostředí
  • Jednoduché ovládání týmu
  • Vizuální zpracování
  • Multiplayer s kooperativním hraním
  • Hardwarově náročné
  • Fanoušci série nebudou (opět) nadšeni
  • Slabší příběhové pozadí

Intenzivní je to správné slovo

Nová generace herních konzolí s sebou přináší tlak na vývojáře. A ti se činí - přepracovávají své strádající hry nebo série, snaží se nabídnout jen to nové, neokoukané. Nemyslím si, že by původní koncept Rainbow Six se vším plánováním byl nefunkční – zastaralý a dnes neatraktivní, to jistě ano. Podstatné je, že i přes řadu změn (a postavení hry na mechanismu krytí se) zůstává Vegas týmovou akcí, v níž takřka vše funguje na jedničku. Akce má spád, hráč se nenudí ani chvíli, obrovské a prostorné levely velí k opatrnosti, úzké uličky pak k rychlému postupu – ale přitom všem zůstává zachována taktika, styl Rambo vede pouze k vlastní záhubě. Nezklame ani interaktivita prostředí plná obrovitých výbuchů, až má člověk pocit, že nehraje hru, ale sleduje hollywoodský snímek.

A pak je tu řada samozřejmostí, mezi něž se řadí realistická výbava vašeho týmu, skvělý soundtrack nebo přece jen překvapující nedostatek v podobě slabších zvukových efektů. To nic nemění na faktu, který zazněl již výše. Rainbow Six Vegas je intenzivní a návyková akce, která je nově přístupná takřka všem bez rozdílu, když od vás vyžaduje už jen minimum trpělivosti a taktického uvažování.

Jako každý, i série Rainbow Six doznala změn vstříc moderním trendům. Jakkoliv obměněný, s citem stvořený koncept nejenže funguje, ale nabízí intenzitvní zážitek, který od bodového absolutna sráží jen několik (bohužel bolestivých) nedostatků.

Celkové hodnocení: 8,5/10

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PSP
Žánr: Akce | Taktická akce