PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Recenze: Rainbow Six: Vegas 2 – hazard se životem

Tohle už jsem někdy viděl. Ne, že by mi to vadilo, protože i předtím byla zábava pořádná, ale už jsem to viděl. Neřeším, jestli Deža ví, prostě Rainbow Six se opět vydávají do Las Vegas a opět jsou v souboji s krupiéry úspěšní.
Objednejte si na shop.doupe.cz
  Rainbow Six: Vegas 2
  • PC: 899 Kč
  • X360: 1 599 Kč
  • PS3: 1 499 Kč
  • Platforma: PC, Xbox 360, PS3
    Žánr: taktická akce
    Výrobce: Ubisoft (
    Vydavatel: Ubisoft (
    Předpokládané datum vydání: 18. března 2008

Ten čas ale letí. Běžný obří vydavatel her by to nazval zpožděním oproti každoročnímu plánu, ale už je tomu téměř rok a půl od vydání taktické střílečky Rainbow Six: Vegas. A za tu dobu stačila vyrůst obstojná konkurence snad na všech platformách. Série Rainbow Six se nyní rozrůstá o pokračování s podtitulem Vegas a dvojkou na konci, což neznačí nějaký výraznější posun. Přesto však při pohledu na konec recenze vidíte slušné číslo, takže nějaké pokroky být musí.

Pro neznabohy, co je zajímá pouze Tom Clancy v názvu hry, ještě připomenu, že série her Rainbow Six pojednává o protiteroristické skupině, která obecně bývá nasazována všude po světě. Vy se klasicky stavíte do role velitele jednoho z úderných týmů, skládajícího se z vás a dalších dvou pomocníků. I když někdy lze vaše úkoly splnit i frontálním přístupem s prstem na spoušti a bez ohledu na ostatní, je povětšinou přinejmenším pohodlnější spoléhat na svůj doprovod. V extrémních podmínkách totiž stále platí, že dobře mířená rána od protivníka vás může poslat na špatnou stranu výroby v květinářství, čili pod drn.

A koho že to zastupujete tentokrát? O vaší úloze ve skupině jsem se již zmiňoval, ale nejspíš očekáváte, že se vžijete do kůže některé propracované postavy, jak tomu bylo už dříve. Ovšem chyba lávky, už tvorba vašeho hrdiny a široké spektrum možností napoví, že se dočkáte pouze univerzální přezdívky, pod kterou váz zná velení, a vyrazíte do boje na vlastní triko. O to jednodušší bude sžít se a nebude vás tak v bojích mrzet smrt nějakého neznámého hrdiny, nýbrž vás samých.

Chvilka nostalgie nikoho nezabije

Bylo nebylo, jednoho krásného dne před devatero lety vyšel na PC první díl série Rainbow Six. Mimo skvělé protiteroristické akce nabízela i týmové plánování, plížení a možnosti se naklánět zpoza rohu. To jde samozřejmě v Vegas 2 také. Přiběhl jsem vesele k rožku budovy, podíval se na něj, popaměti nahmátl tlačítko na naklonění se vlevo a hodil si do obličeje granát. Velmi rychle jsem tak odhalil, že naklánění funguje jinak, než tomu bylo v herním středověku. A přitom jsem našel i novou možnost oproti minulému dílu – sprint.

Čestná stráž špatně otexturovaných dveří * Odemykání jde i v noci * Hvězdář zaměřen

Jednou z největších změn oproti minulým dílům je již zmíněná možnost na chvíli přejít z poklusu do běhu. Toto oceníte nejen v případě granátů, ale také při spoustě dalších příležitostí. I když se vám to může zdát nicotné, dodává běh hře potřebnou dynamiku a namísto pomalého ploužení se již projitými koridory vás bleskově přiblíží hledané akci. Jen nesmíte vaše atletické choutky přehánět, protože série Rainbow Six si netyká s filmovým podáním superhrdinů střílejících s rozběhem uprostřed trojného salta s pěti vruty. V běhu prostě netrefíte ani slona na metr.

I když, popravdě řečeno, zpočátku trefíte podobně i v klidu. Hra poctivě rozlišuje veškeré zbraně ve svém nemalém arzenálu a chytíte-li do rukou slavný AK-47, je jasný váš první krok. Nastavte si střelbu na plně manuální, protože jinak při delší dávce sice vyhráváte soutěž o zlatý držák, ale i kolegové za vámi se mohou obávat munice z vaší hlavně. Zato ultimátní odstřelovačka Arctic Warfare vám dá i na extrémní vzdálenosti neskutečnou přesnost spojenou se smrtící účinností. Protivníka stačí zasáhnout i do nohy, náboj mu prostě končetinu urve až u krku. Nesmíte však takovouto zbraň používat v uzavřených prostorách, nebo vás přesila protivníků hravě rozloží na prvočinitele.

Každý správný sniper má kšilt dozadu * Valná hromada * Jasný plán

Jak se ale k podobně účinné hračce dostat, když ve zbrojnici zpočátku máte jen omezený výběr? Za zneškodnění každého teroristy (myšleno trvale a kovově, pouta nyní můžete nechat doma) získáváte zkušenosti, navíc i s bonusy ve třech kategoriích – ostrostřelci, boj nablízko a útok. Zásah do hlavy vás pasuje na ostrostřelce, sejmutí protivníka zezadu se počítá do uzavřených prostor a útočníka si zlepšíte třeba granáty. Každá z těchto částí vám odemyká jiné bonusy a zbraně, navíc sbíráte i zkušenosti globální, pomocí nichž se posunujete ve vojenských hodnostech a otevírají se vám sklady s výbavou.

Přepadení * Vzhůru dolů * Ještě pohled na dámské záchodky

Spolu s vámi si výstroj a výzbroj zlepšují i vaši parťáci, takže čím více zabíjení zvládnete kvalitně, tím jednodušší pro vás hraní bude. Jediným problémem je, že jejich výkonnost je kolísavá. Většinu času sice plní úkoly dokonale, můžete jim zadávat cíle a být si přitom jisti, že je splní, nebo je nechat prostě jen vás krýt. Ale občas se přihodí, že se někde zaseknou a pak s nimi nic neuděláte. Na rozdíl od vás vydrží docela slušnou palbu a většinou končí pouze v bezvědomí, z něhož je proberete, občas se ale nepodaří a třeba díky dobře mířenému granátu zemřou. To pro vás znamená neúspěch v misi a opakování její části.

Ostatně, tuto činnost budete vyvíjet až nepříjemně často. Zemře vám parťák – návrat na kontrolní bod. Zemřete vy, což je jev výrazně častější – návrat na to samé místo. Rukojmí padnou přirozenou smrtí na následky přílišného množství olova v těle – můžete si danou část hry zopakovat. A to ještě nemluvím o dalších možnostech. Naštěstí se checkpointy hra jen hemží a nebudete hrát zbytečně zdlouhavé úseky s těžkými přestřelkami, ale hlavně v případě civilistů budete občas slušně nadávat.

Dveře jako štít nezabraly * Zuřivý býk na červené * Hlavně nenápadně

I když se najdou lidé, pro něž bude hlavní náplní hraní kampaň s příběhem, velká část hráčů si Vegas 2 pořídí kvůli multiplayeru. Přitom obě cesty se dají libovolně kombinovat, když zkušenosti získané vaší postavou v jedné části můžete využít i v druhé. Mimo několika povedených misí kampaně se tak můžete těšit na lov na teroristy, ať už sami, nebo ve dvou hráčích, nebo mnohé zápasy čistě na síti. Za nejlepší možnost je pak zatím považován Team Leader, kde každý tým může své hráče oživovat pouze tak dlouho, dokud žije jejich vůdce. Jakmile zemře, následuje rychlá zkáza celé skupiny.

Ať už si za soupeře vyberete počítač, nebo živé protivníky, vždy vás čeká svižná akce plná zajímavých momentů. Často stačí jedna dávka a stavíte se do role diváka, nebo naopak protivník vám připisuje na konto další zabití. Postupně si takto otevíráte další a další odměny a přitom zjišťujete, že se skvěle bavíte. Jak už jsem říkal, lví podíl na tom má i sprint, kterým se rychleji dostanete do akce, ale svůj díl si vezme i návrh jednotlivých úrovní. Je poznat, že tvůrci měli na mysli jak dobrou možnost pro přestřelky, tak i poutavost navenek, takže mezi nejlepší kousky patří třeba i střechy budov, nebo divadelní hlediště.

To není moje práce * Výfukové plyny jsou nebezpečné * První z mnoha postupů

Kapitolou pro sebe je pak zvukové ztvárnění celé hry, kdy posloucháte za dveřmi rozhovory stráží, potichu do vysílačky rozdáváte rozkazy spolubojovníkům, nebo dostáváte naopak shora nařízení vy. K tomu si přičtěte i perfektní zvuky podbarvující děj hry a zjistíte, že kvalitní sluchátka jsou naprostou nutností (a vyjde to levněji, než izolovat pokoj s počítačem). Po grafické stránce je na tom hra podobně, kouř v garážích je problém, přes flashbang nic nevidíte a někoho trefit je pak ještě těžší. Efektů je dostatek a všechny se dle mého názoru povedly. Přitom hra běží plynule a bez problémů. Jen nahrávání je čas na uvaření několika čajů, oběda, večeře a snídaně najednou.

• Sprint
    • Zkušenosti a vylepšování
    • Světlé chvilky AI
    • Divadlo a ostatní úrovně
    • Rozdílnost zbraní
    • Záseky AI
    • Málo změn
    • Šílené nahrávání

Ubisoft se zase vytáhl. Sice neudělali příliš změn a nenachystali mnoho novinek, ale i tak se jim podařlo několika drobnostmi hru posunout zase o krok dále. Něco by se dalo ještě vychytat, zejména inteligence spoluhráčů, ale tak tomu bývá vždycky. Jakmile okusíte hraní online, přestane vás to zajímat a budete si jen vesele užívat. Tak vzhůru do toho. Tango spoted!

Zvuky: 10/10

Skvělá kombinace zkušeností do příběhu i hry více hráčů se povedla, stejně jako sprint učinil hru dynamičtější. Kdyby Vegas 2 vyšli namísto předchozího dílu, byla by to ideální koupě, takhle se jedná jen o velmi povedenou hru.

Celkové hodnocení: 9/10

Žánr: Akce | Taktická akce
    Výrobce: Ubisoft