Recenze: Rambo on Fire - hon na teroristy

Většinou stál mimo zákon a hájil pouze své zájmy. Nyní se však Rambo vrací a ve svém novém dobrodružství naopak musí zachránit celý svět před teroristy. Něco ale přece zůstalo: John se do akce opět vydá sám a musí čelit mnohanásobné přesile.

Žánr: akčníMartin Demiger
Platforma: Java MIDP 1.0
Testovací hardware: N-Gage
Výrobce: In-Fusio,

John Rambo se může bez váhání nechat prohlásit za legendu. Ať už hovoříme o jeho výstupech ve hrách ještě z dob automatů a 8- či 16bitových počítačů či filmech. Jeho způsob zabíjení pomocí ničivých zbraní a posedlost nezanechat za sebou ani živáčka se dokonce staly obecným pojmenováním pro osamocený styl boje. Rambo styl se tomu říká. A dneska jej uvidíte v podání samotného Johna...

Série filmů se sympaťákem Sylvesterem Stallonem v hlavní roli byla natočena před pěknou řádkou let. Vydání Rambo on Fire je tedy z tohoto pohledu zcela nečekané. Na druhou stranu se nekoná žádné ždímání hráčských peněženek za účelem svést se na vlně toho, co aktuálně „letí“. Rambo už je dávno za zenitem, a tak musí pro slávu pokaždé udělat maximum. Možná i proto můžeme bez váhání každý jeho produkt označit za povedený. Jeho poslední herní reinkarnaci také. Do rukou se totiž dostala In-Fusiu, jednomu z nejostřílenějších studií v rámci mobilních vývojářů. Zkušenosti autorů, atraktivní námět a známá licence... to prostě nemohlo dopadnout jinak než dobře!

Hurá do akce

Rambo on Fire ovšem nemá nic společného s předešlými dobrodružstvími. Zcela nový příběh se zabývá světlými stránkami hrdinova života. Po několika státem-zrovna-ne-moc-podporovaných akcích totiž John dostal důvěru a jako neohrožený bojovník byl pověřen bojem proti terorismu. Kupodivu mu však vláda nepřidala žádné posily, takže bude chudák opět zcela sám na několikanásobnou přesilu. Zde bych si dovolil povídání o ději hry utnout. Ne že bych vás nechtěl připravit o překvapení – jednoduše už bylo řečeno vše. Žádné zázraky se v tomto ohledu nekonají. Víte tedy jen, že jste tentokrát na straně dobra, bojujete proti zlým, k tomu se pokaždé dozvíte, do jakého koutu světa vás vyslali... a co víc si přát? Příběh hraje pouze druhé housle, v popředí stojí akce. A té je zde požehnaně.

Začínáte v prorostlé džungli. Nepřítel se chová doslova a do písmene jako pako, což sami zjistíte už po prvním zásahu. Stačí jediná střela a už mu můžou vyměřovat rakev. Ani co do počtu se nevyznačují nepřátelské jednotky zázračnou velikostí – zpočátku vás tedy čeká pomyslná procházka růžovým sadem se vším všudy (nebo naopak bez ničeho?). Záhy se však situace obrátí o sto osmdesát stupňů. Nepřítelovi svěřenci nabudou na kvantitě i kvalitě. Najednou se z řadového vojáka ozbrojeného pouhým samopalem vyklube sebevražedný atentátník či borec ozbrojený pancéřovou pěstí. Netřeba dodávat, že likvidace těchto jednotek je mnohem složitější než ničení řadových pěšáků. Správný zásah si žádá kombinaci důvtipu a především hbitých prstů.

Sami si dokážete domyslet, kolik neplechy dokáže takový sebevrah natropit. S jistotou si jde pro jasnou smrt, a tak před vašimi kulkami nijak neuhýbá. Zároveň je však ověšen výbušninami, takže musíte dávat pozor, abyste do vzduchu nevyhodili sebe sama. Navíc jsou kolem budov vždy rozmístěny výbušné sudy, které se okamžitě vznítí po jakémkoliv zásahu. Hratelnost se tak rozhodně nezvrhává v pouhé mačkání tlačítka pět, jak by si mnozí mohli představovat. Musíte promýšlet i jednotlivé výstřely, neboť záleží na každém detailu. Na to ovšem nepřítel nedbá a na přemýšlení vám přestávku rozhodně neudělá. Naopak se na vás požene jako buldozer, což (bohudík) znamená nulovou dobu vyhrazenou k dumání nad tím, co provést. Chce to cvik a dvojitou porci štěstí k tomu.

Hratelnost jako z pohádky

Hratelnost jako celek působí znamenitým dojmem. Předně vydrží docela dlouho, neboť nepřátel je dostatek a motivace k důslednému dohrání až do konce se dostavuje v pravidelných dávkách. Neustále jsou před vás předhazovány nové a nové výzvy. Každá akce si přitom žádá maximální soustředěnost a hlavně trochu praxe.... Ze začátku se tedy určitě nevyhnete několika loadingům. Časem však zjistíte, odkud vítr vane, a umírání omezíte na přijatelnější úroveň.

Levely jsou maximálně různorodé. Počáteční etapa v džungli se brzy promění v zasněženou tundru a ke slovu se dostanou prakticky všechny kontinenty. Různorodost prostředí si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Zpracování každé lokality bere dech, a to nemluvím o nejrůznějších detailech, se kterými si autoři vyhráli. Nešli ale do takové hloubky, aby se hráč začal kousat nudou. Kdepak, to v žádném případě nehrozí! Rambo on Fire se hraje jedna báseň a dokončit se dá na jeden nádech. Žádné zádrhely se nekonají, jen si čas od času projdete jedním levelem vícekrát, než přijdete na to, kde děláte chybu.

Pozadu nezůstává ani otázka audiovizuálního zpracování. Zvuky se o vyslovené překvapení ještě nestarají, spíše si drží lehce nadprůměrnou úroveň a v lecčem dokonce spadají do průměru. Avšak grafika, to je jiná. Hodně ale záleží na přístroji, který máte k dispozici. Kupříkladu verze pro N-Gage vypadá pohádkově a nabízí kromě bohatšího výhledu také více detailů a živější prostředí. Oproti tomu nám dojmy z hraní na Nokii 6610i naznačují, že na starších a hůře vybavených telefonech to není žádná sláva.

• zbraně
  • příběh
  • hratelnost
  • grafika
  • dlouhá hrací doba
  • na "normálním" mobilu nehratelné

U rozdílů mezi jednotlivými verzemi hry ještě chvilku zůstaneme. Vražedné tempo, kdy se na vás z vrchu valí řada nepřátel, si totiž žádá dobré ovládání. N-Gage v tomto ohledu nezklame; dobře rozmístěné klávesy umožňují hráči lépe proniknout do hry a nevšímat si tolik toho, které tlačítko musí nyní zmáčknout. Druhá testovací Nokie však nic podobného nedovolovala. Neustále jsme vinou přehmatů zbytečně vyplýtvali munici a nesčetněkrát se připravili i o život. Před koupí tak musíte počítat s tím, že kdo nemá dobrý přístroj, nemůže čekat dobrou hru. Zážitky z N-Gage jsou s běžnými telefony nesrovnatelné – a kdo hru vyzkoušel právě na nich, bude určitě rozhořčen našim vysokým hodnocením. Ale nedá se nic dělat, Rambo on Fire je jedním nejlepších akčních titulů na mobilech.

Zvuk: 6/10
Hudba: 6/10
Originalita: 7/10