Recenze: Red Alert 3 – dvojitá porce

Ve dvou se to lépe táhne, řekli si u EA. A jak řekli, tak udělali. Red Alert 3 přináší všeho jistotu dvojnásobku a okrade vás jedině o čas.

Dvojnásobek bitevních ploch

Jistě si říkáte, že všechny obrázky, co se kolem motají, jsou nějak podivně namodralé. To je dáno zvýšeným důrazem kladeným na námořní bitvy, kdy téměř na každé mapě je nějaká strategicky důležitá část pro běžné pozemní jednotky nedostupná. Pochopitelně tak zbývají dvě možnosti, jak se přes vodu dostat – buď se přeplavit, což většina armády zvládá, nebo využít výhod a nevýhod letecké dopravy.

Nemusíte se ale bát, že by vás vodní plocha nějak omezovala. Jednak je velká část jednotek obojživelných, jak už jsem říkal, a zadruhé je ve vodě sranda. Dvojnásobná díky tomu, že existují ponorky, které jsou pro běžné oko neviditelné, dokud se nevynoří, což dává základ mnoha užitečným strategiím.

Nasaďte si sluchátka, připravte mikrofony, a vyrazte společně na protivníky

Jen nechte protivníka, aby si připlul vesele k pevnině a pak jej sevřete do kleští jak ponorkami, které úspěšně přeplul, tak pozemními silami, jež už na něj netrpělivě čekají. To vše ve svižném tempu.

Dvojnásobek zábavy

Je však možné, že nebudete stíhat dělat obě potřebné věci najednou, ale s tím si autoři také poradili. Již se nebudete na bojišti cítit sami, protože do každé mise kampaně půjdete s nějakým spoluvelitelem. Tomu můžete vesele rozkazovat a on se bude snažit v rámci svých chabých možností vaše rozkazy plnit. Tedy chabých, to asi není úplně přesné, zvlášť když si vzpomenu na své první mise, kdy jsem se ani nestačil rozkoukat a počítač už plynule klestil cestu nepřátelskou základnou jako nadopovaný dřevorubec.

Předpokládám ale, že máte nějaký přístup k Internetu, jinak byste nejspíš tento článek ani nečetli, takže klidně na počítačem ovládaného spolubojovníka zapomeňte. Podle známého hesla double gun, double fun si stačí vybrat z desítek, stovek a tisíců hráčů, kteří vám rádi pomohou nějakou zapeklitou misi v kampani projít. V redakci jsme takto za (značně prodloužený) večer prošli téměř celou kampaň za Císařství a shodli jsme se, že tohle je úplně jiné kafe.

Je vidět, že autoři se spoléhali na tuto možnost a vsadili na to při sestavování misí. Často se tak stane, že každý z hráčů má úplně jiné možnosti a díky tomu spolu musejí oba úzce spolupracovat. Nasaďte si sluchátka, připravte mikrofony, a vyrazte společně na protivníky. Tuhle jeden z vás disponuje silnou leteckou podporou, zatímco ten druhý zase pozemní armádou, jinde se síly zase vymění. Když narazíte na silnou protivzdušnou obranu, protivníka snadno zničí váš kolega, zatímco správně načasovanými přílety ve hře s šéfredaktorem jsem si vysloužil pro tento měsíc dokonce i nějaké prémie.

Už vidím dvakrát

Věřím tomu, že při prvním pohledu na okolní obrázky si většina z vás pomyslí, že ta hra je fakt hnusná. Jakmile se vám ale dostane do rukou a uvidíte ji v pohybu, můžete rychle názor změnit, určitě se vám však začne líbit po několika lítých bojích. Přijdete totiž na to, že silně stylizovaná grafika pomáhá orientaci a támhle ta jednotka s děsně velkým kanónem asi bude střílet hodně bolavé náboje, ale taky jedou za půl hodiny. Nemusíte se nijak dlouho rozmýšlet, ale všechno uvidíte pěkně na první pohled.

O filmečcích jsem se už rozepsal, zbývá ale potřeba podotknout jednu jejich stinnou stránku. Když se s nimi setkáte ve hře, přímo uprostřed některé z misí, tak zatímco probíhají, nezastaví se ostatní dění. Že v tom nevidíte problém? Pak si představte, že půlka vaší armády vesele pochoduje po mostě k protivníkovi a zrovna když chcete použít nějakou ze schopností, začne se odehrávat děj.

Můžete soutěžit o hry a stylové ušanky s rudým znakem EA na čele

Vy v tu chvíli nemůžete nic dělat a do animace slyšíte jen jednu hlášku o ztrátě jednotky za druhou. Když se pak podíváte zpátky, zjistíte, že protivník most zničil a klíčová část vaší armády zůstala před ním, zatímco předvoj byl potupně masakrován.

Zajímavostí je také to, že ačkoliv se tvůrci spoléhají na hru více hráčů v kampani, občas z nepochopitelných důvodů nejde spojení uskutečnit, což bylo obzvláště okultní v případě, že jsme seděli asi dva metry od sebe na lokální síti. Navíc multiplayer obyčejný trochu trpí zaměřením hry na vzájemnou spolupráci, ale to je zase jiná pohádka.

Dvojitá odměna

Pokud jste fanoušci série Command and Conquer, jistě už máte Red Alert 3 doma a nějaké čtení o něm vás v podstatě ani nezajímá. Jestliže však nepatříte mezi vyvolené, mohu vám to jen doporučit. Pokud překonáte prvotní úlek nad grafikou, dostane se vám za odměny skvělé strategie, možná trochu akčnější, než by zkostnatělí stratégové chtěli.

Tip: Nemáte rádi červenou? Otočte si papír v obalu na DVD, má i druhou stranu.

A pokud ji ještě nemáte, je zde pro vás druhá odměna za to, že jste se dočetli až sem. Prozradím vám totiž, že sám nejmocnější šéfredaktor, slunce naše jasné, sepsal recenzi do časopisu Computer, kde můžete navíc soutěžit o hry a stylové ušanky s rudým znakem EA na čele. A to se vyplatí.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Electronic Arts | Webové stránky hry