Recenze: Red Dead Redemption – Grand Theft Kobyla

Místo aut koně, místo města celý stát, místo Uzi Colt a i ty prostitutky mají jiné spodní prádlo. Vítejte na divokém západě v režii Rockstar.
Seznam kapitol
  1. Minulost se neodpouští
  2. Krásy divokého západu

Grand Theft Auto… asi je trochu obskurní začínat recenzi na Red Dead Redemption názvem jiné hry, ale nedá mi to jinak. Nejnovější titul ze studií Rockstar má totiž s jejich největší perlou spoustu styčných prvků. Ať už se jedná o ty velké, jako použití formátu otevřené hry, podobný styl a tempo vyprávění, identické frázování herního postupu, prakticky shodné rozložení ovládacích prvků, nebo třeba takové drobnosti, jako shodnou minimapu v levém dolním rohu.


Pokud prostě budete chtít Red Dead Redemption někomu přiblížit, spojení: „je to jako GTA na divokém západě“, jde asi o nejefektivnější (a nejlínější) vyjádření.

Pokud budete chtít Red Dead Redemption někomu přiblížit, spojení: „je to jako GTA na divokém západě“, je asi to nejefektivnější (a nejlínější)

Přes to všechno, už jen díky svému zasazení do dnes pomalu mytického světa kovbojů, desperátů, šerifů a indiánů, má Red Dead Redemption obrovskou dávku osobitosti, a to nemluvím o spoustě dalších věcí, na které prostě v ulicích Liberty City nenarazíte.

Pronásledován minulostí

John Marston je, stejně jako Niko Bellic, charismatický darebák s temnou minulostí. Jenže kde se jí Niko vydává vstříc, John před ní utíká, aby ho v podobě federálních agentů dostihla a postavila před ultimátum: „dostaň pro nás členy svého bývalého gangu, jinak svoji rodinu už neuvidíš.“ První konfrontace však nekončí dobře a John se tak ocitá na nule, kdesi na farmě kus od mexických hranic. Začíná tak klasický koloběh plnění úkolů pro nejrůznější postavy, aby se pomalu skládaly střípky indicií vedoucí k cíli a touženému vykoupení.


Tvůrci opět dokázali skloubit pohlcující příběh namíchaný z výborných dialogů, dějových zvratů a sympatických postav. Už samotný John Marston je možná ještě o něco sympatičtější než Niko, neustále tlačen a zmítán okolnostmi, toužící jen splnit úkol a setkat se s rodinou. Jenže kriminální minulost se nedá jen tak hodit za hlavu. Nepomáhá mu ani dobové zasazení (geniální tah od tvůrců) do finálních roků éry divokého západu, kdy je Johnovi dáváno najevo, že čas pro lidi, jako je on, se chýlí ke konci.

Red Dead Redemption 19.jpg Red Dead Redemption 20.jpg

Hra ale není jen o Johnovi, i ostatní epizodní figurky jsou dobře napsané, nesmírně zajímavé, osobité a uvěřitelné, i když často i klišovité. Ať už se jedná o mladou farmářku Bonnie, typického podloudního prodavače zázračných lektvarů, opilého Ira prodávajícího zbraně, či revolucionáře, který není zase o tolik jiný než režim, jenž chce svrhnout. Všichni ti se vám zapíšou do paměti a budete je milovat/smát se jim/nenávidět je. Pro ty přemýšlivější se stejně jako v GTA IV najde i celá řádka různých paralel s realitou a zajímavých myšlenek pro filozofování.

Od mise k misi

Příběh hry, jak už je v žánru third person akcí v otevřeném světě zvykem, je posouván prostřednictvím hlavních misí zadávaných některou z už zmíněných vedlejších postav. Pro posunutí v ději opět musíte splnit všechny, ale často si můžete vybrat, pro kterou postavu budete dělat teď. Pozitivní je plynulý nárůst obtížnosti misí, začínáte na farmě plněním každodenních povinností, jež zároveň fungují i jako tutoriál seznamující s ovládáním hry. Střílíte králíky a vlky, vyháníte skot na pastvu, či krotíte divoké koně. Následně pomáháte šerifovi v nedalekém městečku lovit první lumpy, přepadat úkryty banditů a tak dál.

Red Dead Redemption 15.jpg Red Dead Redemption 16.jpg

Postupně pak přepadáte pevnosti, ochraňujete vlak, zachraňujete zajatce, nebo třeba závodíte na koních či oblbujete farmáře…naplň misí je rozhodně velmi pestrá, ovšem jedním dechem musím doplnit, že jich je výrazně méně než v GTA IV.

John Marston je možná ještě o něco sympatičtější než Niko, neustále tlačen a zmítán okolnostmi, toužící jen splnit úkol a setkat se s rodinou

Ostatně i obtížnost je nižší než v předchůdci z Liberty City. Tvůrci sice nechali ovládání a schopnosti hlavní postavy skoro stejné, takže John dokáže běžet a sprintovat, skákat i ručkovat, krýt se za překážky (vylepšené, ale stále to občas není ideální), neumí sice plavat, ale zase dokáže schopností jménem Dead Eye zpomalovat čas při přestřelkách a hlavně, tvůrci vyhodili systém lékárniček a vsadili na postupnou regeneraci zdraví (pravda, dá se zrychlit lékarničkami). Výsledek? Statistiky mi po dohrání ukazovaly 10x opakování mise, v GTA 4 se počítadlo zastavilo na 40.

Red Dead Redemption 11.jpg

Navíc, misi nemusíte celou opakovat, ale funguje tu systém checkpointů, a pokud se vám opakovaně nedaří, můžete přeskočit k dalšímu checkpointu. Zjednodušení, ale vítané. Hardcore hráči navíc můžou klidně vypnout automatické zaměřování cílů, čímž budou mít při střelbě za jízdy o zábavu postaráno. To nicméně nemění fakt, že v porovnání s GTA 4 je Red Dead Redemption výrazně kratší, nechť promluví statistiky – GTA (32 hodin, 92 misí splněno a 62 % ze hry komplet), RDR (18,5 hodiny, 57 misí splněno a 73 % ze hry komplet).

Red Dead Redemption 21.jpg Red Dead Redemption 22.jpg

Jedním dechem musím ale dodat, že v RDR jsem v pozdějších fázích víc využíval instantního přesunování po mapě – stačí si rozdělat kemp mimo osídlení a cesty, a po krátkém loadingu se dostanete prakticky kamkoliv. Kromě toho lze ještě využít služeb drožky a vlaku (ekvivalent taxi a nadzemky z GTA IV).

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Akce | westernová akce
Výrobce: Rockstar San Diego | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 21. května 2010
  • Živoucí svět
  • Postavy a příběh
  • Spousta zábavy
  • Western jak bič
  • Hrst bugů, pokles FPS
  • Prázdnější free roam
Související články
  1. Recenze: GTA: Episodes from Liberty City – ztracen ve velkoměstě
  2. Recenze: The Saboteur - velké pařížské náckobraní
  3. Preview: All Points Bulletin – MMOGTA na scéně
  4. GTA IV jakožto strhující obraz doby (který ale raději nikdo nechce vidět?)
  5. Recenze: Grand Theft Auto IV - na velikosti nezáleží

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 6 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A
Nové obrázky ze závodů F1 2018 vás vezmou do víru dění

Nové obrázky ze závodů F1 2018 vás vez…

Další závody formulí od Codemasters se blíží a tvůrci nám uvolnili čerstvou várku obrázků.

3.  7.  2018 |