Recenze: Resident Evil 4 – průlom

Resident Evil měl být původně logicky uzavřená trilogie. Peníze a zvučné jméno ale dokáží divy, takže po pěti dlouhých letech vývoje naplněného drastickými změnami obsahu vstává slavný herní horor z mrtvých a přináší novou vlnu děsu, akce a povědomého zápachu. Navíc lze bez váhání prohlásit, že RE4 nastavil novou laťku kvality konzolových her. Odpovědi na všechny otázky hledejte v naší recenzi.

Platforma: GameCube (PS2 koncem roku)
Žánr: akční horor
Multiplayer: ne
Paměťová karta: 9 bloků
Výrobce: Capcom
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (
www.gamecube.cz)
Cena: 1.899,- Kč
Homepage:
http://capcom.com/re4

Resident Evil je klasika. Mnozí z vás si určitě ještě dobře vzpomínají na ohromující pocit, když si donesli domů zázračnou šedivou krabičku od Sony, pustili RE a titulní obrazovka na ně poprvé zakřičela hromovým hlasem: „REEESIIDEEENT EEEVIIIL!“. Načež následoval filmový úvod, jaký do té doby nikdo neviděl… a hororová hra realistická do té míry, že vám hrůzou vstávaly vlasy na hlavě. Pamětnici jistě připustí, že kromě bezkonkurenční prezentace nabídl první RE originální a chytré prvky v rámci hratelnosti, které se sice s druhým a třetím dílem okoukaly, ale ve své době šlo a malou revoluci, dodnes mnoha hrami slepě kopírovanou.

Je ošemetné prohlásit o RE sérii, že jde o nejslavnější pojem v rámci herních hororů. Ale pokud se na konkurenční Doom podíváme jako na akční hru a vezmeme v potaz skutečnost, že Silent Hill na svůj film ještě stále čeká, pak je o RE jistě nejvíc slyšet. Není tedy divu, že fanoušci hltali všechny informace o RE4 od prvního dne jeho vývoje, který se datuje dobrých pět let zpátky k uvedení konzole GameCube na trh.

  

Blíže neurčený zapadlý kout Evropy nabízí bezútěšnou kulisu, děsivou samu o sobě

Hra se mezitím mnohokrát změnila, jak se autoři snažili urputně přijít s něčím novým (jednu dobu šlo dokonce  o víceméně duchařskou záležitost ve stylu Silent Hill série) a zároveň tvrdě pracovali na technické stránce věci, která neměla být nic menšího než revoluční. A přesně to také je, takže člověk má zvláštní pocit návratu čase – stejně jako při hraní původní hry, také u RE4 budete ohromeni realistickou prezentací a nezapomenutelnými filmy, ke hře vás kromě toho přiková svěží a návyková hratelnost… to vše za asistence RPG prvků včetně typické hrací doby RPG titulů - RE4 nabízí několik desítek (tak 30 – 50) hodin strhující zábavy na první zátah, navíc také poctivý bonusový scénář a slušnou bonusovou hru.

Nová vize Pekla

Jestliže v původní RE trilogii tvořil hru sestup ke kořenům zla uvnitř supertajných biologických laboratoří nadnárodní korporace, RE4 nabízí docela jinou noční můru. Také se ocitnete uprostřed hlubokých lesů bez pořádného kontaktu s civilizací, nicméně semeniště zla představuje vesnice obývaná deformovanými lidmi, klášter obsazený tajemnou sektou a konečně: doly, v jejichž útrobách se těží něco mnohem děsivějšího, než si umíte představit.

  

Mentálně zaostalí, děsivě deformovaní vesničané představují mnohem vytrvalejší, chytřejší a nebezpečnější protivníky než staré dobré zombie

RE4 je ale přesto plný odkazů na minulost  - vaší postavou a hlavním hrdinou příběhu je Leon S. Kennedy, mladý policista z RE2. Od událostí v Racoon City uplynulo dobrých pět let a tamějším hororem zoceleného Leona se ujala tajná vládní organizace. V úvodu hry Leon vyráží z pověření prezidenta USA na tajnou misi do Evropy. Vysoko v horách, uprostřed neprostupných lesů, odhaluje Leon vesnici plnou děsivě deformovaných, mentálně zaostalých domorodců, kteří hned v úvodu vyvraždí Leonův doprovod a snaží se za každou cenu dostat i jeho.

Na své misi má Leon zachránit unesenou prezidentovu dceru, mladičkou Ashley - a odhalit původ i záměry sekty, vedoucí vesničany a řídící provoz dolů. Vše se ovšem zkomplikuje, na scéně se vynoří další postavy z Leonovy minulosti a to včetně tajemné agentky Ady, kterou od RE2 všichni považovali za mrtvou. Příběh RE4 je poměrně napínavý a dílčí aspekty zápletky jsou výborně vymyšlené, nicméně zhruba od poloviny hry vše začne být příliš průhledné a podobné předchozím dílům série. Prvních deset hodin si vás nicméně scénárista podrží u obrazovky medvědi silou a po celou dobu hraní na vás bude RE4 chrlit strhující filmové scény, špičkovou choreografií značně připomínající filmy z trilogie Matrix.

  

V hlavních rolích: Desperado * Blondýnka v nesnázích * Rasputin

Největší slabinou příběhu je bohužel jeho závěr: nejen dokonale předvídatelný, ale především neuvěřitelně plochý, prázdný a primitivní. Jeden můj kolega si jej už po pár týdnech nedokázal vybavit:-). Jinak ohromující dojmy ze hry tak na konci nahradí pocit křečovité uspěchanosti… že by už Nintendu ke konci projektu došla s tvůrci trpělivost? Každopádně je to škoda, protože právě finále většinou v hráči nechává nejsilnější dojem a hry jako MGS nebo Final Fantasy toho výborně využívají.

Krásná a chytrá

Resident Evil 4 je nádherná hra. Na první pohled vás ohromí citlivá volba barevné palety, připomínající mrazivé filmy Davida Finchera (Vetřelec 3, Se7en, Skrýš… ), dále fanatický důraz na detail (vesnice sice nemají tak pečlivě zařízené interiéry jako třeba Hidden and Dangerous 2, ale zato obydlenější lokace ke konci hry nabízejí téměř fotorealistické prostředí přeplněné rozličnými drobnostmi), pověstné speciální efekty generované unikátním hardware GameCube (výbuchy, vodní plochy, světlo, stíny… ) či naprosto úchvatné animace všech postav i zvířat, kterých je okolí prokleté vesnice plné.

  

Satanističtí kněží očividně příliš hráli Doom * Nezapomenutelný soboj na jezeře * Ashley je nakažená

To vše běhá naprosto plynule včetně masových scén s dvacítkou nepřátel najednou (dobývání chaty armádou vesničanů, vojenská základna v pozdější fázi hry). Je to ale právě onen pohyb, který má na svědomí také nový kompletně 3D engine, který na obrázcích chybí. Doporučuji stáhnout si jedno z videí ze hry, pokud si chcete o mrazivé kráse RE4 udělat lepší představu. Na závěr povídání o grafice ještě dodejme, že RE4 se stejně jako Doom 3 hodně inspiroval Silent Hill sérií a ve finále je místy těžké tyto tři od sebe na některých místech vůbec rozeznat (barevná paleta, design prostředí).

  

Brokovnice člověku dodá sebedůvěru * Pistole se ale také hodí * Zato tady už je to skoro jedno

RE4 je ale především výborná zábava. Dřívější vzorec adventura + akce je obohacen o několik nových prvků, z nichž nejvýraznější je jistě nakupování zbraní od potulného pašeráka či jejich vylepšování v několika kategoriích (kadence, síla, velikost zásobníku apod.). Mezi další unikátní novinky patří nejoriginálnější souboje s bossy, jaké jsem viděl od Metal Gear Solid. Dech mi vyrazil již vysoce komplexní souboj s lochneskou příšerou na jezeře (musíte zároveň řídit motorový člun, vrhat harpuny a uhýbat… vysoce adrenalinová, graficky úchvatná záležitost), ale souboj s Nikolajem je prostě revoluční.

  

Ada nezemřela, ale Leonovy city k ní ochladly * Ashley budete chránit vlastním tělem * Nikolaj představuje nejúžasnější souboj s bossem, jaký jste kdy viděli

Souboj probíhá na blízko a na nože, přičemž jde v zásadě o vysoce kvalitní renderovaný film s matrixovým střihem, kamerou a choreografií, v němž podle pokynů tisknete tlačítka jako v taneční akci – podle toho vaše postava odráží a zasazuje údery. Pohled na tuto pasáž hry vskutku voní next-gen hrami, garantuji že něco tak vizuálně strhujícího jste ještě u souboje s bossem v žádné hře nezažili (ano, počítám i Final Fantasy).

Slova jsou jen slova

Jednou za čas mi určitá z recenzovaných her pořádně zkomplikuje život. Její kvality jsou natolik výjimečné, že hledání slov při psaní recenze se zdá stokrát těžší. Zažil jsem to již dříve s tituly jako MGS, FF, SH, Ico, Halo nebo třeba Metroid… RE4 mi ten pocit opět připomněla. Berte tedy výše jmenované hry jako určitý srovnatelný stupeň kvality, ovšem s tím dodatkem, že právě RE4 je v tomto okamžiku nejlépe vypadající konzolovou hrou vůbec. Pokud o tom pochybujete, zkuste počkat na první noc a bouřku ve hře – nebo na interiéry vojenské základny.

Světlé stránky hry
  • Špičková grafika
  • Dokonalá atmosféra
  • Nový druh hororu
  • Návyková hratelnost
  • Dravá, rychlá, pestrá akce
  • Nezapomenutelní bossové
  • Chytrá zápletka
  • Dlouhá hrací doba
  • Bezchybné ovládání
  • Vyrovnaná obtížnost
  • Leonovy hlášky
Temné stránky hry
  • Slabý závěr
  • Postrádá multiplayer
  • PS2 verze bude graficky horší

RE4 mi po dlouhé době opět připomenula, jaké to bylo na soutěži o překonání rekordu v kontinuálním hraní (jinak známé jako „100 hodin“). Po dlouhé době mne zase hra dokázala přikovat k televizi po několik dní a nocí, dokud nebylo po všem. Člověk, který píše recenze na hry již několik let, zákonitě otupí, ale jak se náš milovaný herní průmysl rozvíjí stále divočeji, zvedá se i laťka kvality a není problém čas od času zjistit, že zírám na televizi s pokleslou čelistí a krví se mi žene adrenalin jako kdysi, když jsem virtuální světy teprve objevoval. Za tento báječný pocit RE4 děkuji, jsem si jistý, že se zařadí mezi hrstku her, na jejichž první projití nikdy nezapomenu.

Grafika: 10/10
Hudba: 8/10
Zvuky: 10/10
Hratelnost: 10/10
Atmosféra: 10/10

Vzkříšení krále žánru v plné síle. Vzor pro všechna pokračování, která se nechtějí příliš podobat svým předchůdcům. Strhující dospělý horor a těžce návyková akční hra, jaké na konzolích prakticky není rovno.

Celkové hodnocení: 9,7/10

Dostupné pro: iPhone
Žánr: Akce | Hororová akce
Výrobce: Capcom
  • Špičková grafika
  • Dokonalá atmosféra
  • Nový druh hororu
  • Návyková hratelnost
  • Dravá, rychlá, pestrá akce
  • Nezapomenutelní bossové
  • Chytrá zápletka
  • Dlouhá hrací doba
  • Bezchybné ovládání
  • Vyrovnaná obtížnost
  • Leonovy hlášky
  • Slabý závěr
  • Postrádá multiplayer
  • PS2 verze bude graficky horší
Diskuze (29) Další článek: Galerie: Nadupaná nedělní Obrazárna

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,




Aktuality

31. března | Diablo IV vyjde 6. června i v balení s konzolí Xbox Series X. Nejedná se ale o speciální edici konzole, o které se dříve spekulovalo. 
30. března | Live a Live, které původně vyšlo na SNES a následně v předělané podobě na Nintendo Switch, se 27. dubna chystá na PlayStation 4, PlayStation 5 a PC. Už nyní si můžete vyzkoušet demo. 
30. března | Xboxové ovladače z řady Elite Series 2 vyjdou v nových barvách. Modrou a červenou variantu modifikovatelného ovladače si můžete předobjednat s cenovkou 3379 Kč. 

Dubnový Computer

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak AI mění svět

Megatest 15 procesorů

Velké srovnání IPTV

Nejlepší základní desky pro PC