Jako batole jsem prý rád cucal krásně se lesknoucí ozdobné knoflíky. Přece když tak hezky vypadají, musí být dobré. Nebyly. Klamaly tělem, mrchy. Proč na to vzpomínám? Capcom se pokusil potěšit nás novým dílem Resident Evilu. Snažil se, z obrazovky hrozí zombie a monstra. Bohužel, hře cosi chybí. Necenzurovanou recenzi pro vás sepsal nový člen redakce, kolega z magazínu Blesk.
Platforma: PlayStation2
Multiplayer: ne
Paměťová karta: 130 KB
Analogové ovládání: ano
Externí podpora: G-Con 2 light gun
Výrobce: Capcom
Vydavatel: Capcom
Distributor pro ČR: Cenega
Orientační cena: 1600 Kč
Homepage: http://www.capcom-europe.com/residentevil/deadaim/
Těšil jsem se jako malý kluk, když jsem zpozoroval, že Capcom vytváří další pokus prorazit na poli stříleček se světelnou pistolí a dokonce se opět vrátil k Resident Evilu. Jenže se to již tradičně nepodařilo. Proč? Takhle to dopadá, když se při tvorbě hry zapomene na atmosféru: naděje – rozčarování – zklamání. Je asi hodně her, na která se hodí spojení těchto tří slov, ale momentálně si dovolím je použít na nejnovější počin Capcomu pro PlayStation2, Resident Evil: Dead Aim.

Boj s monstry zuří i na palubě lodi * Staří známí z RE: Code Veronica v nové úpravě
Dostat hodně peněz za exkluzivitu úspěšné herní řady je milé. Na druhé straně se odříznout od systému, který se prodává stále raketovým tempem a má masivní základnu, je pitomost. Proto se asi Capcom rozhodl, že obětuje svoji zadnici a pokusí se o pohodlný posez na dvou židlích. Pravou hýždí u Sony, levou na Nintendu. Hráči, těšte se!
První kroky na palubě
A tak zatímco majitelé GameCube slintají blahem při mrazení, které v nich vyvolávají procházky remakem Resident Evilu a jeho prequelem RE Zero, pusu vlastníků PS2, plnou vzteklých výkřiků, měl ucpat RE: DA. Ehm. Když jsem viděl první screeny a movies z této hry, byl jsem celkem spokojený. Plný očekávání, eufemisticky řečeno. Mechanika zabzučela a logo Capcomu překryla dvě slova, která rozechvějí srdce každého zombiefila. Resident Evil. S G-Conem 2 (nebo jak se ten laserový kvér jmenuje) proklatě nízko u boku jsem očekával shnilé námořníky (pro změnu), abych je poslal do věčných pekel. Vida, prošel jsem místností a žádný mrtvolák na obzoru. Zvláštní, obvykle se hrnuli do směny ihned. Že by zákeřné vyčkávání ve stínech?

Některý úder může být pro hrdinu fatální * Vítejte v zombielandu, již se na vás všichni těší
Mno, alespoň se musí nechat, že hoši z Capcomu si dali záležet na ovládání pomocí pistole. Žádné křeče, hrdinou pohybuji bez problémů, dokonce tu netikají přihlouplé časové limity, které z Dino Stalkera udělaly frustrující zážitek, při kterém vůbec nebylo možné vychutnat si velmi kvalitní engine v lesích a roklích. Místnosti jsou ztemnělé, narozdíl od poslední Lary neprocházím stěnou jako duch. Že by první body pro gamesku?
Chyba v Matrixu
Á, dočkal jsem se. S tradičním huhláním se ke mně belhá umrlec pro porci olova. Ták, stisknout spoušť, zamířit, bác, bác, bác a je po něm. Sice bez efektních přemetů jako v Time Crisis 2/3 či Vampire Night, ale padá. Kupodivu se neplazí. Nojo, pistole má limitované zorné pole. Ach jo. A tak si chodím po lodi, kam se tentokráte tvůrci hry rozhodli děj umístit. Nikde žádný kapitánův papoušek, jen potvory, kterým nejsem ani trochu sympatický.

Někteří nemrtví působí značně toporně * Zombíci jsou neodbytní, zatraceně neodbytní!
Něco tu ale proklatě nesedí! Já hraju Resident Evil, já fanatický milovník tohoto titulu, který byl schopen najít i pár slov chvály pro RE Survivor (NE pro Survivor 2, jsem fanda, ne blb) a žádný pocit blaha. Představte si situaci, kdy jste obklopeni sexuchtivými kráskami a … NIC. Sakra, to je ale nepříjemný pocit. Zatímco zvažujete, co je s vaší mužnou silou a kalkulujete si v duchu nákup Viagry, náhle se dozvíte, že to chlípné okolo vás jsou dokonale namaskovaní transvestité. Zmatek a strach vystřídá úleva. Bože, ty jsi mi dal ale chytrého kamaráda, který poznal přichystanou lumpárnu a odmítl ztopoření.

O grafice snů bohužel nemůže být ani řeč * Ne, mrtvoláci nestojí za sklem, jde o „efekty“
Otevřený dopis Capcomu
No a tady je zakopaný pejsánek v Resident Evil: Dead Aim. On to totiž vlastně žádný Resident Evil není. Tváří se tak, vypadá tak, ale není. Jo, jasně, máme tu zombie, T-Virus, spiknutí, Umbrellu, hrdinu, který má za úkol PŘEŽÍT atd., ale nenene, přátelé z Capcomu, na nás si nepřijdete. Každý Resident Evil má totiž znamení, podle kterého ho dobře poznáte. Jmenuje se to ATMOSFÉRA… s ní stojí a padá. Díky ní a ne díky hnusným zombiím, děsivému prostředí a stresující hudbě jsme roztřesení, prsty se na ovladači klepou a přesto jdeme stále dál, vstříc nočním můrám a Nemesisům. Tyhle ingredience je třeba umět míchat s precizností lékařských vah. Jinak je to jako když pejsek a kočička vařili dort.

Dlouhý by byl, ještě širokého a bystrozrakého * Takhle by to mělo vypadat tam, kde projdete
Kam kráčíš, Resident Evile?
No, a přesně tohle, tedy atmosféru, RE: DA nemá. Mnohem více atmosféry bylo i v Resident Evil: Survivor pro PSOne, než v této hře. Zombie sice sugestivně hučí, prostředí je vytvořeno docela pečlivě (i když přeci jen monotónně), ale bát se nebudete. Půjdete, pokrčíte rameny, odstřelíte zombíky a jdete dál. Až za dvě, tři hodinky dohrajete, nebudete se shánět po nitroglycerinu pro zklidnění srdce, mobilní jednotka intenzivní péče bude v klidu lapat padající prach. Dohrajete a bez třesu prstů vyjmete disk, odložíte do krabičky a hluboce se zamyslíte.

Nevěřte na láskyplná obětí, chce vaše maso * Inventorář naštěstí nedoznal razantních změn
Nad čím? Inu, proč jste tu hru vlastně kupovali. Proklejete blbce Mikamiho za jeho útěk pod křídla Nintenda, která ho k nebesům jak vidět stejně nevynesla a zadoufáte, že v případě dalšího pokusu Capcomu udržet si hráče PlayStation2, jmenovitě titulu Resident Evil: Outbreak se atmosféry dočkáte. Já jsem tak učinil s uchechtnutím při vzpomínce na nenávist, kterou jsem k Capcomu pocítil při konci RE3, když Racoon City vzala bomba do pekel. Myslel jsem si, že své milované veverčí městečko už neuvidím. A vida, zanedlouho se spokojeně do jeho ulic vrátím. A věřím, že mě tam čeká atmosféra, díky které sanitka k mému srdečnímu kolapsu vyjede.
Světlé stránky hry |
- Zapomeňte, že jde o Resident Evil, a nebudete mít výhrady
- Inovativní nápad přepínání z pohledu třetí osoby a vlastních očí
- Hezké příšery
|
Temné stránky hry |
- Tvůrci vám namlouvají, že je to Resident Evil
- Pokud trefíte zombii do hlavy, moc si nepomůžete
- Jestliže se vám titul zalíbí, pak vás rozzuří jeho krátkost
|
Přejte si to také a nezlobte se na Capcom za RE: DA. Vážně se snažili, nakonec, pokud hru nebudete hrát coby nováčci, který o hrách série Resident Evil dosud neslyšeli (i takoví lidé prý existují), budete se docela dobře bavit. A kdo si rád nevystřelí na zombíka z pistole, byť jen světelné?
Grafika: 6/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 6/10
Byl to dobrý pokus, bohužel zombie nedělají Resident Evil.
Celkové hodnocení:
6/10 pokud zapomenete, že to je Resident Evil
nebo
4/10 jestliže se do hry pustíte jako milovník RE série