Recenze: Ridge Racer - nová generace útočí

Revoluce mobilního hraní dorazí na naše pulty tento týden. Vy se nyní dozvíte, jak vypadá pokračování úspěšné série z PS2 po miniaturizaci a zda PlayStation do kapsy stojí za to. Tato recenze na hru pro PSP patří nejpovedenějšímu titulu z první vlny.

Ridge Racer
Žánr: závodní
Multiplayer: ano, až 8 hráčů
Výrobce: Namco
Vydavatel: Namco
Distributor v ČR: Sony Czech (

Ridge Racer, arkádovitá a snadno uchopitelná závodní hra v moderním pojetí pro širokou masu hráčů, byla u startu konzole Sony v obou případech z minulosti. Není tedy divu, že ani třetí ze stáje PlayStation výrobků se bez tohoto vlajkového titulu neobejde. Namco opět prokázalo technickou vyspělost japonských vývojářů, protože je to právě tato hra, která vám z nabídky prvních pětadvaceti titulů pro PSP nejlépe ukáže, jak fantasticky výkonná hračka ta malá černá potvůrka vlastně je.

Začátek je stejně nevinný jako kdysi na staré dobré první PlayStation. Než se hra nahraje do paměti přístroje, spustí se vám remake prehistorické (rozuměj z osmdesátých let:-)) závodní hry se čtyřmi barvami a pípáním místo hudební či zvukové kulisy. Jako zručný filmový režisér, Namco vás nechá se rozesmát („Tak tohle má být ten ohromný grafický výkon nového železa?“) a uvolnit, aby vám v následujících okamžicích zasadilo pořádnou ránu, z níž vám přejde mráz po zádech.

Za hlubokých a magických tónů silné titulní melodie se spustí filmové intro, jehož barevná paleta, zpomalené záběry, umělecké pojetí a fanatický důraz na výrazové detaily (kapky deště, stopky, ženské vlasy, odlesky světla, stíny) jasně prozradí příslušnost k Japonské filmové škole. Virtuální kráska Reiko Nagase vás uvede do této závodní hry způsobem, z nějž se každému opravdovému chlapovi bude vařit krev v žilách. Již úvodní film vás tedy nenechá na pochybách, že a)zíráte na displej, jehož ostrost a kvalita převyšuje zobrazovací schopnosti většiny průměrných televizorů plus b) půjde o hru, nabitou silnými emocemi.

Vynikající prezentace je silnou stránkou tohoto titulu. Neplatí to jen pro špičkovou in-game grafiku, běžící s mnoha efekty odlesků apod. bez jediného zaseknutí i při hře osmi hráčů v rámci bezdrátového multiplayeru (každý hráč musí mít vlastní UMD disk s hrou). Platí to také pro všechna menu, nahrávací animaci a vůbec každou vteřinu, kterou ve hře strávíte. Připočtěte k tomu sbírku 30+ vynikajících moderních elektronických skladeb, včetně zpívaných (některé jsou remixy notoricky známých hitů z předchozích dílů série). Díky tomuto designově dokonalému počinu budete mít pocit, že držíte v rukou přístroj z budoucnosti.

Na jednom zahraničním serveru jsem narazil na tvrdou kritiku první vlny her pro PSP. Autor tvrdil, že největší slabinou je nedostatek původních her. Podle něj jsou všechno jen konverze her z PSOne a PS2. Pokud by to bylo v případě každé hry stejné jako u RR, pak mi to vůbec nevadí. Výběr nejlepších tratí, skladeb a mechanismů z pěti úspěšných dílů série, převedený do lepší grafiky, mi dával podobné pocity jako ty hudební výběry, u nichž při každé další skladbě řvete nadšením.

V rámci hratelnosti se autoři soustředili prakticky na jedinou herní mechaniku. Perfektně ovladatelným smykováním se vám nabíjí ukazatel nitra, které pak můžete použít pro dočasné zrychlení. Nestačí to na jisté vítězství a někdy (v zatáčkách) se zrychlení může obrátit proti vám, ale je to dostatečně zábavný nástroj, aby udržel vaši pozornost a umožnil i méně zkušeným hráčům získat rozhodující výhodu. Pocit zrychlení je přitom dokonalý, stejně jako pocit z jízdy jako takový. Svůj podíl na tom má citlivé ovládání zapuštěnou analogovou páčkou, která právě u této hry plně ukazuje svoji sílu (podle všeho nás stejné páčky čekají u PS3 ovladačů).

• Vynikající grafika
  • Vynikající ozvučení
  • Vynikající hratelnost
  • 54 vozů, 24 tratí
  • Sbírka toho nejlepšího plus nové tratě
  • Nedostatek originality
  • Otravné výkřiky komentátora

Ridge Racer si nehraje na simulátor reality jako GT4 (ačkoliv graficky jistě překoná vaše představy) ani na akční závody typu Burnout nebo nějaký simulátor upgradování. Je to prostě divoká jízda napříč širokou nabídkou tratí, se snadným ovládáním, herními mechanismy a pravidly. Vynikající odreagování pro sváteční i fanatické závodníky a dokonalá ukázka fantastického potenciálu nového přístroje.

Hratelnost: 10/10
Zvuk: 10/10

Návyková závodní hra s jednoduchými pravidly, ale revolučním technickým zpracováním. Něco takového jste si ještě ve vlaku nezahráli.