Recenze: Ridge Racer 2 – na plný plyn

Skvělá grafika, vybroušená hratelnost. To je vražedná kombinace, jíž se mohl na PSP pochlubit jen málokdo. Ridge Racer byl světlou výjimkou a dokázal si získat srdce nemála hráčů. To logicky vyústilo v tvorbu druhého dílu, který přichází právě teď. Tak na co ještě čekáte? Nastartujte motory a nechte se unášet ve víru arkádového závodění.
Recenze: Ridge Racer 2 – na plný plyn

Martin DemigerPlatforma: PSP
Žánr: Arkádové závody
Výrobce: Namco Bandai
Distributor: Namco

Série Ridge Racer je přítomna při launchi každé nové konzole od Sony. Od tvůrců je to jistě dobrá taktika – titulů je v té době málo a známá značka, která si drží kvalitu na vysoké úrovni již několik let, dokáže hráče oslovit. Ridge Racer 2 je v tomto ohledu výjimkou, což ostatně evokuje dvojka v názvu. Namco vybočuje z řady a předkládá nám RR podruhé na téže platformě. Je PSP připraveno na druhý nápor skvělé arkádové hratelnosti? O tom není pochyb. Otázkou zůstává jen to, jak skvělá tentokrát bude.

Pokud vás neminul první díl, budete zde od první minuty jako doma. Nabídka módů ničím nepřekvapí: k dispozici máte klasický závod, duel nebo závod s časem. Hlavním žroutem času bude ale klasicky režim World Tours, což je zdejší obdoba kampaně. Začínáte v Basic Tour jako jezdec s jedním vozem a na výběr máte jen omezený počet tratí, postupem času se ale propracujete k obtížnějším Tour a tedy vyzkoušíte i jiné tratě a budete čelit zkušenějším protivníkům. Spolu s přibývajícími vítězstvími na vašem kontě přibývá také aut v garáži.

Po čas hraní rozhodně nechybí motivace. Už od prvního závodu se jede naostro a vy musíte plnit přesně dané úkoly (v tomto případě dojet na předepsané pozici, případně dojet lépe). Za ty posléze získáváte odměnu v podobě nových aut a tratí. Je to nesmírně chytlavé a jen tak vás to nepustí. Už jen proto, že bez splnění zadaných úkolů se prostě nedostanete dál. Bez výher totiž nejsou tratě, nejsou auta... a zůstává jen to, co jste si již vybojovali. A koho by bavilo jezdit pořád dokola ve stojných lokacích za volantem stále stejných aut?

S odemykáním různých motivačních prvků přímo souvisí i obtížnost, která je i tentokrát vybalancovaná do posledního detailu. Nestane se, že byste ze závodu pro začátečníky skočili do první ligy, kde se jede doslova guma na gumu. Hra se rozjíždí polehoučku, při jednodušších závodech si přivyknete ovládání a pak už jedete intuitivně za cílem, jako by volant byl od narození součástí vašeho těla. Tím pádem jste připraveni na měření sil s ostatními závodníky, kteří jsou na tom podobně. K tomu budete samozřejmě potřebovat lepší vůz, abyste byli rychlejší. S novým vozem se naučíte ještě lépe řídit... až se vypracujete zase o fous výš a přestoupíte k ještě lepším závodníkům, kteří jezdí na ještě výkonnějších vozech. Jde o nekonečný kruh, který prakticky nemá konce. A když už se na konec World Tours náhodou propracujete, stále je tu multiplayer.

Drobnou změnou prošel vozový park. Obsahuje sice staré známé modely vozů (namátkou jmenujeme třeba Bisonte či Fiera), přidává ale další rozdělení – podle smyků. Existují tři základní druhy smyků: standardní drift, lehký drift v zatáčkách a naprostá šílenost, která si říká „dynamický drift“. U prvních dvou jmenovaných asi nezaznamenáte žádnou výraznou změnu; vozy se drží a ovládají na vozovce zcela totožným způsobem jako minule, bez větších problémů si okamžitě zvyknete a přechod mezi jednotlivými auty pro vás nebude tak drastický. Bohužel se totéž nedá říct o dynamickém driftu. Tomu, kdo dokáže obstojně ovládat auta s tímto druhem smyku a nebude na výhru potřebovat deset pokusů, gratuluji.

Grafické zpracování bylo minule výrazné, doslova až dech beroucí. Možná i proto mě tentokrát nechalo chladným. Od dob Ridge Racera přece jen už uplynul rok a na podobný grafický nářez jsme si všichni už tak nějak zvykli. Z předchozích slov je vám asi jasné, že dvojka nic nového nepřináší. Jistě – všechno vypadá úžasné, auta jsou překrásná, tratě žijí nejen dějstvím na silnici, ale i mimo ni atd. atd. Ke své smůle však Ridge Racer 2 nepřináší nic, co by ohromilo. A tak by se v mnoha ohledech dala grafika nazvat i horší. Ne že by tomu tak skutečně bylo – otevřenou pusu jsme však měli po čas hraní jedničky, tentokrát zůstane zavřená a co víc, oči si začnou všímat některých ne zrovna lichotivých detailů. Zvuková stránka věci je na tom totožně. Přibylo pár nových melodií, ovšem nic, co by hráče znalé prvního dílu zvedlo ze židle.

• grafika
  • hratelnost
  • dlouho vydrží
  • nic nového; pouhá kopie prvního dílu

Od posledního odstavce se očekává shrnutí celé hry do několika vět a také vynesení jednoznačného verdiktu. Bohužel to v případě Ridge Racera 2 není tak jednoduché. Rád bych druhý díl chválil, bavil mě dlouhé hodiny a prakticky na jeho adresu nelze říci křivého slova, na druhou stranu nemohu přehlédnout nápadnou podobnost s jedničkou. Přirovnání „jako vejce vejci“ je od pravdy velice daleko... Víc než kdy jindy je  proto tentokrát volba na vás. Pokud už Ridge Racera doma máte, dobře si investici do pokračování rozmyslete. Pokud vás ale minul, není lepší volby.

Zvuk: 8/10

Špatné pokračování, skvělá hra. Jasná volba pro všechny, které první díl minul, pro ostatní nic nového.

Celkové hodnocení: 6/10 (máte-li původní hru)