Recenze: Rifts: Promise of Power

Země už není co bývala. Proudy magické energie se kříží a vzniklými trhlinami se dere ven vesmírná havěť. A že se nesnese mezi sebou ani s domorodci, je zaděláno na pořádný průšvih. Mobilní stratégové a RPG hráči, osud planety je ve vašich rukou.
Recenze: Rifts: Promise of Power

Žánr: Strategie/RPG
Multiplayer: Ano (Bluetooth / Arena)
Platforma: N-Gage, N-Gage QD
Výrobce: Backbone Entertainment (Digital Eclipse)
Vydavatel: Nokia
Homepage hry:

"Seize a greater destiny… or die trying."

Nedaleká budoucnost. Zlatý věk technologického rozvoje je vystřídán návratem přírodních magických proudů a výskytem teleportačních trhlin, díky nimž je část původní pozamské populace nahrazena osazenstvem alieních světů a dimenzí. Po třech stech letech Temna se lidstvo oklepává a snaží se znovu dokázat, kdo je tady šéfem. Proti příchozím rytířům, upírům, démonům a časoprostorovým nájezdníkům  může postavit svoje nano-implantáty, bioniku, chemický doping a možnosti nové magie.

Zájem o tuto práci je ovšem pramalý. Klíčky odboje raší ze substrátu nejnižší spodiny, která nemá co ztratit - psanců, vyhnanců a  vězňů. Jejich životnost ale v post-apokalyptickém megaverzu Rifts nebývá příliš dlouhá. V kůži jedné takové existence se ocitáte i vy, a je jen na vás, jak se svým osudem naložíte. Pozice vězně na útěku s minimem výbavy i zkušeností, navíc s rozsáhlými bílými místy v paměti, rozhodně neznamená růžové vyhlídky.

Na svých cestách potkáte všelijaké lidi * Typické čínské městečko * Typická severoamerická scenerie

Pokud po přečtení minulého odstavce nepotřebujete vysvětlit pojem megaverzum, jste buď ostřílení hráči her na hrdiny, kteří už zkusili  kde co, nebo se malinko frajeříte. V každém případě toto slovo s menší nadsázkou označuje herní světy D&D klonu Rifts, jehož základy před patnácti lety položil Kevin Siembieda. Rozměry nových dimenzí, které se za cestovními trhlinami objevují, jsou limitované pouze  fantazií hráčů a počet možných scénářů je, podobně jako u ostatních her tohoto druhu, v podstatě nekonečný. Pokud k tomu připočítáte  knížky, připravovanou novou edici původní hry, film od Jerryho Bruckheimera a současnou mobilní podobu Rifts, výsledkem takové menší, i když produkční, megaverzum skutečně je.

Scénáři filmu Rifts můžeme popřát více štěstí, než měla legendární mezinárodní taškařice Dračí doupě, ale jak bez úhony na hratelnosti převést několik pozemských a mimozemských dimezí do elektronické podoby, nota bene je vtěsnat do třiceti megabytů mobilní hry? Aby tento úkol dopadl dobře, bylo by třeba splnit několik předpokladů. Za prvé, Siembiedův osobní dozor nad projektem by i přes nutné redukce zajistil věrnost adaptace. Za druhé, práce ostříleného mobilního producenta Shane Nevilla by zpracování a ovládání hry ušila  cílové platformě na tělo. A za třetí, designéři Backbonu a Digital Eclipse by hru atmosféricky nazvučili a vybavili stylovou grafikou a arty.

Rozpočet si vylepšujete páčením beden * Pátrání po vlastní minulosti nikdy nekončí * Časem přijdete k nejrozmanitějším artefaktům

Od duchaplných rozhovorů s občany měst a vesniček si nejlépe odpočinete při rozmluvě s jejich mladšími obyvateli. Jejich filozofie a osobitý pohled na věci jsou často velmi překvapivé.

Jsou mimořádně vnímaví.

Řídí se správnými příklady.

Ovšem, v Německu se mluví německy.

Bývají mnohomluvní…

...i zakřiknutí

No a přesně to se stalo. Vyzbrojen vlastním elektronickým příběhem a novou herní osobní třídou živelného taviče vyráží Příslib síly zaplnit mezeru v nabídce realtimovo-tahových strategických RPG na N-Gage, a podobně jako Advance Wars, Final Fantasy Tactics Advance nebo Fire Emblem na GBA míří vysoko. Elemental Fusionist je sice jako osobní třída i s dvojím větvením chabou náhradou za dvě vypuštěné základní proto-třídy, ale i jejich stávající nabídka, žoldák, mág a paní psychicová, nabízí postupem času celkem 14 různých způsobů,  kterým je můžete profilovat.

Není voják

Pokud za svého hrdinu zvolíte žoldáka, otevírají se vám po první třetině hry možnosti stát se kýmkoli od nadopovaného juicera přes hellboyovského lovce lebek s bionickou kyberpařátou po super vojáka obaleného titanovou skořápkou nebo éterického bitevního kouzelníka. Mág se může změnit například v dosti univerzálního line walkera s podporou ovládání mnoha zbraní a magie, nebo zmíněného živelného taviče, který si v bitvách vypomáhá přivoláváním elementů vody a země, hrajících jako další postava. Paní psychicová disponuje asi nejefektnější skupinou tříd, mezi něž patří lidská pochodeň burster, vlezlý mind melter a slintající crazy s implatovným psycho čipem. Rozumí se samo sebou, že všechny třídy mají své vlastní sprity s patřičnými animacemi chůze a boje.

Paralyzované Cernum je (jako) beránek * Zákeřní ještírci mají naštěstí špatné oko * Kupte si co chcete, ale musíte na to mít a musíte to umět používat

Možnosti, které se touto typologií herních tříd otevírají, jsou vskutku široké. Každá třída má svá pro a proti, ať už se to týká používání různých druhů zbraní, možností upgradu, volných "slotů" na zbraně a bonusové předměty nebo používání magie. Aby hráč po definitivním výběru vývoje své postavy přišel do kontaktu i jinými třídami, přiberete do party později dalšího jednoho až dva členy, které pak můžete měnit v každém větším městě s hospodou. Je třeba říct, že bez této možnosti by hra ztratila dvě třetiny ze své zábavnosti a prakticky by nešla dohrát, protože byste většinu času museli věnovat bohapustému expení. Zkušenost postav je určena hodnotami jejich levelu, na němž závisí statistiky všeho od schopnosti vypáčit zámek po detekci neviditelného nepřítele, ale hlavně základní ukazatelé, kterými jsou vedle síly štítů a míry zdraví počet action pointů a magic pointů. Ty se potom zúročují v tahově  pojatých soubojích, stejně jako v Pathway to Glory. Action pointy v každém kole dělíte mezi střelbu, léčení, opravy štítů a další činnosti včetně kouzlení, pokud na toto zároveň máte dostatek magic pointů. Chození je zdarma, ale počet kroků na kolo je určen dalšími statistikami.

Magické útoky na vyšších levelech jsou působivě animované * Ohnivá stěna je výborný izolant * Undead má sice velké zuby, ale taky žádné štíty

Souboje i běžný realtimový pohyb po trojrozměrných světech Rifts probíhají v izometrickém pohledu, otočitelném načtyřikrát o celkem 360 stupňů. Toto otáčení se děje dvojkou a trojkou a vše ostatní včetně konverzací a pohybu po mapě potvrzujete či vracíte zpět pětkou a sedmičkou v menu, která lze v případě potřeby vyvolat přes levý či pravý softkey. Na mapě slouží k přesunu na místo červených praporků, questů, jejichž plnění posunuje děj. Stejně tak probíhá hledání a práce s inventorářem a tabulkami statistik, kde si při každém postupu na vyšší level můžete určit, do kterých oblastí získané bonusové body investujete. Pokud cestujete oblastí s převážným výskytem gorilích Undeadů, vyplatí se body vložit do pravděpodobnosti úhybu před útokem na blízko, a naopak proti potulným mágům je lépe vybavit se odolností proti uspání či paralýze nebo investovat do vlastních aktivních schopností. Jestliže se takovými podrobnostmi  nechcete zatěžovat, jednoduše se přepnete na stránku, jejíž potvrzení tyto body rozdělí automaticky.

Projekt Shackle vyžaduje silnější žaludek * Výběrem vhodné otázky hledejte správnou odpověď * Masakr v úlu Xiticix

Jako voják

Co mají všechny postavy společné, je způsob jejich vystupování. Ten pramení jednak z pozice společenského vyděděnce a jednak z faktu, že spíše než záchranu světa sledují vlastní cíle, především se snaží dozvědět se něco o sobě a vlastní minulosti. Rafinovaná psychologie některých dialogů a hloubka, s níž se postupem času příběh vaší postavy vyvíjí, si nezadají s epickou šíří Final Fantasy a na mobilní platformě působí o to překvapivěji. O tomto rysu se bohužel nemůžu zmínit podrobněji, aniž bych se přitom nevyhnul spoilerům, ale fakt je, že skoro s každým krokem se dozvíte něco nového, jednou za čas i v podobě renderů s textovým komentářem. Sympatické antihrdinství je zřetelné především v cornových hláškách a je vždy radostí setrvat s obyvateli nejrůznějších osad a měst v kratších srdečných rozhovorech. Kromě fyzického profilu ale máte ve svých rukou i vývoj toho morálního. Nabídka prodeje nalezeného artefaktu s rodinnou hodnotou potulnému překupníkovi je jistě lákavá, zvlášť pokud jde o vedlejší nepovinný quest, takže je na vás, co pro vás znamená vlastní slovo, které jste dali jeho majitelce. Pokud vydržíte s některým členem party dostatečně dlouho, dočkáte se při akci, která hrubě neodpovídá vašemu dosavadnímu jednání, příslušného komentáře. Musím říct, že poznámka k momentu, kdy jsem pro větší plynulost akce odstranil nevinného svědka, mě opravdu zaskočila a drobet jsem se i zastyděl.

Vaše nervozita neujde zbytku party * Není nad upřímnou výměnu názorů * Číhání na příležitost (proklouznout)

Počet nepovinných questů a množství lokací, které hra nabízí - Severní Amerika, Svobodný Quebec, Nové Německo, Skotsko a Čína - vybízí k dvojímu způsobu jejich řešení. Buď můžete jít přímo po povinných úkolech, jejichž plnění otvírá brány do nových oblastí, nebo se pro zkušenosti a peníze věnujete i subquestům. Pro první případ je dokonce možné procházet políčky s nepřáteli za použití mapy tak, že vyčkáváte, až budou tito mimo akční rádius, v němž by vás mohli spatřit, a takto realtimově projdete celou oblastí. Kámen úrazu nastává, pokud je na vybití určité oblasti naskriptována nějaká událost, optimálně zpřístupnění nové oblasti na mapě, a na vaši přítomnost o kus dále jiná událost, potvrzující splnění té předchozí. V takovém případě se na mapě objeví praporek s novým klíčovým místem, ale kdybyste se rozkrájeli, nemůžete na něj ani po dodatečném pobití všech mrch vstoupit. Pokud tady nemáte nějaký starší save, jednoduše řečeno jste dohráli. Je vidět, že ani autoři Rifts nemysleli tak úplně na všecko. Rada na závěr je jednoduchá - vždycky všecka nepřátelská pole do mrtě vybijte.

Některým nestačí zabít … * Někteří nejsou, kým se zdají… * Některým nestačí žít

• Epický příběh
  • Systém herních tříd a nepřátel
  • Odemykatelné wallpapery a arty
  • Více než 50 hodin hraní
  • Formát multiplayeru
  • Možnost vzniku slepých uliček
  • Po čase stereotypní přecházení z lokace do lokace

Jako každý správný N-Gage titul i Rifts podporuje Bluetoothovou hru pro 2 až 4 hráče. Pro tento případ obsahuje pět hlavních módů, mezi kterými nechybí všichni proti všem, king of the hill a capture the flag. Pro hru přes GPRS nabízí jako jedna z mála pohodlné vyhledávání přátel nebo oponentů podle určených kriterií, například úrovně postavy, a hlavně možnost oznámit konec kola. Rozehranou bitvu tedy můžete v půlce opustit a vrátit se k jejímu pokračování třeba za tři dny, což je celkem praktické, vezmeme-li v potaz i rozdíly mezi časovými pásmy, kde se jednotliví hráči můžou nacházet.

Dalo by se toho ještě mnoho povědět o druzích nepřátel, systému kouzlení, zbraních, lokacích a mapách, ale verdikt už bude, doufám, ve vší stručnosti stačit.

Zvuk: 7/10
Originalita: 7/10