Recenze: Rise of Nations: Thrones and Patriots - přišel, viděl, zvítězil?

Přesně před rokem se na českém trhu objevila real-timová strategie Rise of Nations, která v sobě spojovala přednosti klasických strategií a historický vývoj ala Civilizace. Prorokovali jsme ji velké úspěchy a těch se také dočkala. Nyní k nám míří její první datadisk, jenž syntézu obou stylů dovršuje. Je to ku prospěchu věci?

Typ hry: real-time strategie
Minimální konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 1 GB na HDD, 16 MB 3D grafická karta, Windows 98 a vyšší
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: Big Huge Games (
Vydavatel: Microsoft (
Vydavatel v ČR: AT Computers (
Homepage hry:
Demoverze (244 MB):
Microsoft

Lidská historie je plná velkých konfliktů, hrdinských střetnutí i nevídaných vzepření slabých a utlačovaných proti uchvatitelům i tyranům. Čím dál víc si jí všímají i filmoví a herní tvůrci. Stačí správné přibarvení příběhu, heroizace několika postav a kina praskají ve švech. Sledujeme nerovný souboj Řeků a Trojanů, gladiátora v jeho cestě za osvobozením, Skotů za svobodou anebo sovětských vojáků u Stalingradu za smrtí.

21. srpen 1968 - přijedou Američané na pomoc? * Přijeli * A takhle to dopadlo

Kouzlo monstróznosti

Podobnou cestou se vydala i společnost Big Huge Games s jediným rozdílem - vše vložila do jedné jediné hry. A tak vznikla Rise of Nations, hra sledující vzestupy i pády významných národů za těch několik tisícovek let, co obšťastňujeme tuto planetu svou přítomností.

První římské výboje, pád impéria, středověké objevy, objev střelného prachu, neklidné 19. století, dva největší celosvětové konflikty i taktiku bojů konce 20. století, tím vším jste mohli projít v původní hře. Skoro by se dalo říct, že si tímto autoři sami zavřeli cestu k případným dalším přídavkům a upgradům. Opak je ale pravdou. Ano, datadisk Thrones and Patriots co se historického pokrytí týče nic nového nepřináší, přesto je právě inspirace dějinami jeho nepostradatelným pilířem. Místo na kvantitu se ale zaměřuje na kvalitu.

Pec nám spadla, pec nám spadla - kdopak nám ji postaví? * Vojáci, moc vojáků * Francie poražena - třikrát hurá!

Historický exkurz

Co to v praxi znamená? Asi tolik, že tu máme čtyři kampaně inspirované opravdovými událostmi, kterých se datadisk drží v daleko větším měřítku než původní hra. Zatímco předtím jste si museli všechny dějinné souvislosti pouze představovat ve své fantazii, tentokrát je vám hra přinese na stříbrném podnose. Dozvíte se i pár zajímavostí ze zákulisí a vůbec, vše je takové pochopitelnější a v konečném součtu také "opravdovější".

Ztrácí se tím sice svoboda v rozhodování a vše je více svázané dějinami, na druhou stranu hra má pak větší spád než jen u klasické "Conquer the World" kampaně (která je zde ale samozřejmě také), kde je vaším jediným úkolem skromné ovládnutí světa. Ono úplně jinak vypadá, když vše plyne tak nějak předvídatelně než když na vás hra vybafne, že začala Korejská válka nebo že Praha revoltuje proti Sovětům. Je tu jasný úkol a také časový limit. Na poflakování a mocenské tanečky není čas, musíte jednat.

Doufám, že nemají Tamaru * Tak copak jsme vyrabovali? * Strategická mapa - plná rozličných národů. Napoleon teprve začíná

Kdo je kdo

A za koho vlastně? Autoři vybrali z každé historické epochy jednu význačnou dlouhodobější událost a tu pak rozvedli do detailů. Prakticky však zůstal koncept Conquer the World zachován. Pouze se ve většině případů soustředíte jen na určité místo a čas. Začínáte však opět na mapě s kolovým režimem ala Shogun a po výběru cíle svého tažení se přenesete do real-time módu.

Těšit se můžete na výboje Alexandra Makedonského, dobývání Ameriky, Napoleonské tažení nebo výše zmíněnou studenou válku se všemi krizemi, které do ní patří. Čtyři hry jsou asi silná slova, nicméně každá kampaň je značně specifická, jak svou dobou, tak i dalšími možnostmi, takže se určitě nudit nebudete. Studenou válku vám kupříkladu značně zpestří hrátky s jadernými kufříky a dočkáte se i špionážních akcí. V roli Napoleona si budete muset svou slávu vydobýt, a tak zezačátku budete pouze plnit nařízení shora. Zažijete i všechny zvraty a překvapení, které dějiny přinesly.

Prezident na obchůzce * Milý deníčku, stojíme u bran Stalingradu * Jejda, ona je to vlastně spíš Moskva

Pozitivní je, že hra vás nenudí neustálými bitvami "všechno nebo nic". V misích se střídají klasické deathmatche s křižáckými výpravami bez základen. Občas se dostane i na obranné úkoly. To když musíte ubránit svá města na mapě a odolat nátlaku neustále se valících nepřátel. Zajímavé jsou také mise, kdy vaším jediným spojením se světem jsou dodávky surovin pomocí bombardérů (které ale může sestřelit nepřítel).

Plus pár dalších

K nezbytným pozlátkům přídavků patří i velké novinky. "Šest nových národů" na krabici sice vypadá podezřele, pravdou však je, že většina nováčků má celkem co nabídnout a nejedná se pouze o červené panáčky s útokem +1 a obranou -1. Jedna z přibyvších ras kupříkladu nemá hranice. Jedná se o kočovné Indiány, kteří díky tomu mohou stavět budovy všude na neutrální půdě. Zároveň jsou díky častým přesunům šikovní zemědělci, a tak nepotřebují farmy. Jídlo získávají automaticky.

Artilérie - ve 20.století základ úspěchu * Vojenská přehlídka - jaktože nesalutujete?! * Happy endy mě vždy rozpláčou

Američané mají zase bonusy ve vědecké činnosti a také nezbytné mariňáky, Holanďané jsou prezentováni jako národ obchodníků a mořeplavců. Peršané mají možnost stavby dvou hlavních měst, takže je dobývání složitější. Příznivci sloních zápasů se zase mohou těšit na souboje s Indy, kteří mají tato zvířata ve svém repertoáru. Pro příznivce čísel dodávám, že celkově je nových jednotek něco málo přes dvacet, žádný revoluční zázrak však nečekejte.

Pomodlit se a jít padnout za krále

Zlepšovat něco, co je takřka dokonalé, prakticky nejde. Rise of Nations dokázal jak intuitivně a jednoduše se dá ovládat složitá real-time strategie a Thrones and Patriots v tomto trendu úspěšně pokračují. Opět nemůžu než vynachválit povedený sběr jednotek, systém zkratek či tabulky a boxíky, které vás v každém okamžiku informují o situaci vašeho království.

Království, to mi připomíná další zajímavou novinku add-onu. Tou je systém vlády. Sami si můžete určit své státní zřízení a poté si užívat jeho výhod. Kapitalismu jako ráje pro obchodníky, despotismu ve válečných konfliktech nebo socialismu, pokud chcete vybudovat dělnický ráj na zemi. Systém vlády prezentuje samotný panovník, který dle svého zaměření posiluje okolo stojící jednotky. Kupříkladu takový demokratický prezident podporuje rychlejší stavbu budov a dokáže také léčit v boji. Despotického vůdce upotřebíte při plundrování cizích měst, monarcha pomáhá jezdeckým jednotkám a tak dále. Obecně se pak vyplatí se svým vládcem vyrážet do bitev, které jsou pak okořeněny nejen starostí o výsledek šarvátky ale také strachem o stav panovníka.

• čtyři nové kampaně s vlastním
  • příběhem a historií
  • každá s unikátní atmosférou
  • šest nových národů
  • pár nových jednotek
  • drobné úpravy v interface
  • pořád stejně zábavné
  • misí mohlo být více
  • nepřináší nic revolučního
  • oficiální čeština narozdíl od původní hry
  • nebude

Inovací se dočkala i diplomatická stránka. U protivníků je vidět větší snaha se dohodnout. Prakticky nikdy vaši nabídku neodmítnou jen tak, ale určí si svoji cenu. Ta ale rozhodně není malá. Můžete se dohadovat o aliancích, vyměňovat území anebo bonusové karty. Není to diplomatický simulátor, ale to co hra nabízí, dostatečně postačuje, aby nebyla příliš složitá a zároveň jí nic důležité nechybělo.

Vítězství je naše

Ostatně takový je Rise of Nations a koneckonců i jeho datadisk Thrones and Patriots celý. Asi se budu opakovat, ale jedná se o strategii, která je v rámci možností dovedena k dokonalosti. Má vše co má správná strategie mít. A stejně jako původní hra, i tady se nejedná o žádnou revoluci, pouze vybroušení menších kazů na strategickém diamantu, který nese značku Big Huge Games.

Nadprůměrný datadisk vylepšující takřka dokonalou strategii. Co chcete víc? Mít více volného času na hraní, chápu....

Celkové hodnocení: 7,5/10

Žánr: Strategie | Real-time strategie