Recenze: Rogue Galaxy – hvězdné války po japonsku

Proč zapomínat na Playstation 2, když je stále dominantní platformou? Japonské RPG Rogue Galaxy ji vymršťuje vysoko nad současnou novogenerační arénu a dokazuje, že i na sterém systému se mohou objevit originální kousky hodné pozornosti.
Objednejte si na shop.doupe.cz
Rogue Galaxy
  • PS2: 1399 Kč
  • Platforma: PS2
    Žánr: RPG
    Výrobce: Level 5
    Vydavatel: Sony
    Distributor v ČR: Sony Czech

Japonská RPG jsou v drtivé většině charakteristická jednou zásadní věcí – přestože se nad nimi recenzenti rozplývají jako šlehačkový dort v kbelíku kyseliny sírové, pro běžného Evropana jsou obtížně uchopitelná. Jejich dálnovýchodní rysy obřích monster, ještě větších mečů a netradiční zasazení do světů snoubících techniku, magii a infantilní vzezření stylu manga proklouzávají mezi prsty nezkušeného publika, jež se nemá o co zachytit. Rogue Galaxy je jiná. Okatě připomíná Hvězdné války, a ačkoliv mohou tvůrci ze studia Level 5 (Dragon Quest VIII) oponovat, seč jim vydrží stamina, svým příběhovým pozadím galaktické války je hra kopií fenoménu George Lucase. Ovšem kdykoliv se Japonci nechají inspirovat západem, dopadá to zpravidla na jedničku. Důkazem budiž například převzetí drákulovské legendy sérií Castlevania, rytířská legenda Vagrant Story a ano, k těmto legendám se po dnešku zařazuje rovněž Rogue Galaxy.

Kam se vydáme teď? * Jasper a jeho parta * Lodní inženýři měli pod čepicí

Napnout plachty!

Jasper Rogue lovcem, jenž každé ráno vyráží za hradby rodného města do nebezpečné pouště, aby pochytal hrst obskurních živočichů a vydělal si na živobytí. Klučina je hrdinou-snílkem – jak rád by vyrazil za epickým dobrodružstvím! Místo toho prodává dvojicí mimozemských parafrází na kachny nabubřelým vojákům Longardianského impéria, jež před dvěma roky obsadilo planetu Rosa kvůli jejím surovinám. Pár prohozených slov na účet longardianců s mentorským knězem, zemětřesení, a již v příběhové peripetii na město útočí obrovské monstrum volající Jaspera do akce, která se pro hráče protáhne minimálně na padesátku hodin čistého herního času. A ne, ve dveřích kaple vedoucích do světa hráč od starce neuslyší „Nechť tě provází Síla!“

Odkud se vzala obrovská monstra? Je Longardianské impérium skutečně tak špatné, jak se o něm vyjadřují područí v jím uzurpovaných planetách, nebo je jen nutným zlem v odvěkém boji o přežití? Na tyto otázky se divákovi odpovědí nedostane. Přestože je příběh výpravnou filmovou podívanou se spoustou ostře vykreslených postav, jenž každou chvíli tlačí na plynový pedál umně režírovanými sekvencemi v herním enginu, jako celek vyznívá naprázdno. Ústřední zápletka, v níž Jasper po úvodních úkolech na pouštní Rose nasedne na pirátskou loď a odpluje vstříc novým světům a výzvám vesmíru, pouze dává smysl lemujícímu sbírání zkušeností a vybavování postav, ale bojí se zařadit vyšší rychlost, natožpak forsáž, která by hráče skutečně vyzvedla ke hvězdám. Je zde chrabrý Jasper, zhrzený pirát Zegram nebo humorný element dvojky robota Stevea a obtloustlého Simona (aneb C-3PO a R2-D2 vracejí vtipný úder), ale i oni by si v ideálním stavu zasloužili víc pozornosti scénáristů.

Jeden z úvodních soubojů na planetě Rosa * Bossové vyžadují správnou taktiku * Efekty to jen hýří - východní styl se nezapře

K pirátovi patří meč

U příběhu výtky končí, jelikož celý vnitřní vesmír (slovo svět není na místě z hlediska astrofyziky a již vůbec ne rozlohy) Rogue Galaxy a jeho možnosti hře podvazují krvácející tepnu grifem chirurga. Hráč začíná sám, přičemž postupně se k němu může přidat dalších sedm postav sdílejících Jasperova dobrodružství. Boje se účastní vždy pouze tři dle vlastního výběru, ovšem zkušenosti za vítězství jsou přerozdělovány i odpočívajícím hrdinům, takže odpadá nervozita z případného utečení několika protěžovaných postav o několik úrovní výše.

Souboje jsou hlavní pýchou Rogue Galaxy. Klasický japonský systém tahových soubojů à la Final Fantasy je tatam, zde přichází ke slovu akce! Každá postava je charakterizována svým vlastním typem primární a sekundární zbraně – Jasper vyznává dvojici meče a pistole – přičemž kolikrát a jakou rychlostí zaútočí na protivníka, závisí pouze na kondici palce a bojujícího hrdiny. Tomu postupně ubývá výdrž (rána z pistole paradoxně vyčerpá víc než máchnutí pistolí) a jakmile dojde dech úplně, je potřeba se chvíli pouze krýt nebo pobíhat kolem, aby se stupnice doplnila. Specifikem soubojů je jejich živelnost a spád. Tam, kde se v jiných RPG čeká na vlastní tah nebo než hráč naplánuje, zda použije léčivou lahev až po čtvrtém útoku dvouhlavé kudlanky, v Rogue Galaxy se kontinuálně drtí nepřátelé s neustálým pobíháním sem a tam.

Faktor tupé mlátičky eliminují slabiny a rezistence protivníků. Pokud padouch vykryje úder, neubude mu ani zlomek života, takže taktika upižlání soka jedním naučeným pohybem je pohřbena pár stop pod zem. Jelikož například golem blokuje standardní rány tak nějak celým tělem, je třeba najít slabé místo, vyskočit k němu a zasáhnou v pravé chvíli. Právě to po hráči žádá neustálou mentální účast na bitkách včetně těch nejjednodušších. Přestože jsou souboje náhodně generované při toulkách krajinou a je jich jen několikrát méně než hvězd ve vesmíru (dělení nekonečna je zábava), nezačnou nudit na rozdíl od tahových systémů, kdy hráč v pozdních fázích již jen mechanicky odklikává naučené sekvence příkazů.

Zajímavě v rámci boje jsou řešení pomocníci. Zvolit si lze pouze jednu primární postavu, jíž hráč přímo ovládá, o ostatní dva souputníky se stará umělá inteligence s vrozenými sebevražednými sklony. Absence regulérního léčení astrálními silami vyžaduje neustálé zalévání svých druhů ve zbrani hojivými lahvičkami, takže fungují vesměs jako užitečné křoví, nicméně ve větších chumlech slabších monster jsou nepostradatelní. Ba co víc, křoví je interaktivní a ve vichřici boje mává větvemi! Parťáci na hráče zařvou, aby jim poradil s následující akcí – vyléčit se nebo hodit granát? Stiskem postranních tlačítek lze vybrat jednu z dvojice nabízených akcí a během vteřiny pokračovat v masakrování. Jednoduché a oživující!

Každá postava má své zbraně... * ...a styl boje * Obligátní mimozemské kudlanky jsou i zde

Maxihry na palubě

Obrovský herní vesmír by se zhroutil, kdyby byl postaven pouze na neurážlivém, klasickém příběhu o kosmických pirátech. Naplňuje jej navíc takové množství postranních aktivit, že Grand Theft Auto si může jít ukrást trabanta a odhrkat do nejbližší garáže. Doplňkové činnosti v Rogue Galaxy nelze nazývat minihrami – vždyť již možnost získání kosmické továrny a následné shánění surovin na výrobu exkluzivního vybavení pro své reky ukousne několik hodin času a distancuje se od předpony mini-. Stejně arogantně se chová sbírání zvířátek insectronů, s nimiž se lze účastnit meziplanetárních soutěží, nebo kompletní oddání se cestě lovce odměn. Ani ten však nemá vesmírnou dálnici dlážděnu hlavami monster s odměnou vypsanou na jejich hlavy. Je nutné obstarat si řadu licencí a až pak se stát velmistrem ve svém oboru.

Studio Level 5 má rádo nejaponské publikum a práci přesčas. Nádavkem do evropské verze totiž přidalo jeden zbrusu nový svět k prozkoumání, jež ovšem není třešinkou na dortu, tedy pokud neváží standardizované třešně přes pět kilo. Přidaný obsah tvoří zhruba sedminu hry, což by jiný výrobce považoval za samostatnou expanzi, nicméně zde se hráčům dostává již v základním balení. Jen aby jej vzhledem k mamutí délce ocenili všichni, nejen skalní fandové předurčení k prolezení každého virtuálního koutu.

• Dobrodružství kosmických pirátů
    • Soubojový systém
    • Vnitřní náplň herního vesmíru - spousta vedlejších aktivit
    • Čistá herní délka
    • Pohledná cel-shaded grafika
    • Žádné nahrávání
    • Příliš přímočaré
    • Postavy by si zasloužily víc prokreslit
    • Místy zdlouhavé

Rogue Galaxy překrývá stáří Playstation 2 uhlazenou cel-shaded grafikou zobrazující stylově laděné planety od pouštní Rosy po primitivní kouty na konci vesmíru a hustě zalidněné světy poseté mrakodrapy nebo vodní říše. Prostředí je samo o sobě členité a vtahuje hráče stejně jako souboje do sebe, takže již nelze jen polospánkově kvedlat analogem a hledat lineární cestu kupředu – tu je nutné vyskočit na kámen, tu zase přelézt kmen a podobně. Technickou kvalitu vařící víno z poslední vody přežité konzole podtrhuje absence nahrávání při přechodech mezi lokacemi a výtečný dabing. Lze si na závěr životnosti platformy přát něco víc?

Zvuk: 8/10

Rogue Galaxy je vkusným epitafem Playstation 2, jenž strhne poutavými souboji, náplní obrovského vesmíru a jeho možnostmi. Příběh je sice předvídatelný, ale na druhou stranu příjemně pochopitelný se srozumitelnými evropskými vlivy. A to pro Japonská RPG nebývá zvykem.

Celkové hodnocení: 8,5/10

Dostupné pro: iPhone
    Žánr: RPG | JRPG