Recenze: Rogue Trooper – modrá pomsta

Klonovaná armáda vojáků, stvořená pro účely války na zamořených bojištích budoucnosti, je zrazena jejich nadřízenými. Jediný voják přežije, nesouce mysl i schopnosti jeho zavražděných spolubojovníků, elektronicky vtělených do pušky, batohu a helmy. Společně tvoří „armádu jednoho muže“ s jedinou misí… pomstou.
Recenze: Rogue Trooper – modrá pomsta

Platforma: PS2 (také PC a Xbox)
Žánr: (Stealth) akce z třetího pohledu
Multiplayer: ano, splitscreen i online
Výrobce: Rebellion
Vydavatel: Eidos
Distributor v ČR: Cenega (

„Povídá se, že existuje voják, který přežil masakr Jižanů v pásmu Quartz – ale svému velitelství se už neohlásil. Dobrovolně se odříznul od Mili-comu a stal se osamělým vlkem, bojujícím vlastní bitvu. Povídá se, že zešílel a zdivočel.“

Z rozhovoru nepřátelské hlídky, pár vteřin před její smrtí

Ne každá hra (nebo film), založená na kvalitní předloze, se povede a reprezentuje úspěšný originál způsobem, jenž vzbudí stejné nadšení. V posledních letech je stále více v módě těžit inspiraci z komiksů pro dospělé (Sin City, Batman začíná, V jako Vendeta, 300, Soudce Dredd a mnoho dalších), které samy o sobě představují hlubokou studnici vizuálně i obsahově mimořádně rozmáchlých děl. Jeden takový kultovní kousek, veleúspěšný anglický komiks o brutální válce v daleké budoucnosti, si vybrali vývojáři ze studia Rebellion, jenž nám v minulosti nadělili špičkovou hru Alien versus Predator (PC), ale i průměrnou Judge Dredd versus Judge Death (PS2).

Válka je plná velkých strojů a explozí * Nálety stíhaček jsou pro pěchotu vražedné * Zrada bolí

Rogue Trooper nabízí divoké bojiště plné početných pěších armád i těžké techniky v podobě děl, obřích tanků, rychlých motorových člunů nebo vražedných stíhaček. Navíc je hlavní hrdina vyzbrojen puškou, helmou a batohem, jež mají vlastní inteligenci (dokonce i osobnost) a řadu unikátních funkcí. Příběh voní klasickými tématy jako jsou přátelství bratrů ve zbrani, zrada, pomsta atd. To vše okořeněno syrovou, nelítostnou brutalitou. Autoři hry si s tímto bohatým základem poradili hodně dobře, nicméně ve výsledku jejich dobré nápady poněkud shazuje zastaralost technického i hratelnostního zpracování.

Modrý mstitel

Daleká budoucnost. Vesmír je jedno velké bojiště. Jedním z jeho nejdivočejších koutů je planeta Nu-Earth, plná cenných surovin, ale zdevastovaná a zamořená díky nekonečným bojům (nejen) chemickými zbraněmi. Do jejího otráveného prostředí vysadí Jižané armádu geneticky vypěstovaných vojáků nové generace, kteří jsou silnější, chytřejší, hbitější – a nepotřebují (na rozdíl od normálních lidí) skafandr pro přežití v otráveném vzduchu planety. Jejich poznávacím znamením je kromě jiného modrá barva kůže.

Vaše puška se o sebe postará sama * Brutální útoky zezadu stojí za vidění * Snake by měl radost

Masivní vylodění a útok klonované armády měly být šokujícím úderem pro nepřítele, Nordickou armádu. Jenže někdo z vlastních řad Jižany zradil, nepřátelé na místě vylodění (přezývaném „Quartz pásmo“) čekali dobře připravení a to, co mělo být triumfálním útokem, se během pár minut změnilo v strašlivý masakr modrých vojáků. Rogue je jediným z klonů, kdo tuto událost přežil. Podařilo se mu ještě zachránit biočipy s osobnostmi tří umírajících spolubojovníků, které zapojil do svého vybavení (puška, helma, batoh). S vidinou nemilosrdné pomsty se vydává napříč nepřátelskými liniemi a nehostinnou planetou, aby našel zrádce.

Rudá pomsta

Rogue Trooper je v první řadě akční hrou. První úroveň, během které se účastníte vylodění a masakru v pásmu Quartz, připomíná ze všeho nejvíc zoufalý útok na pláži Omaha nebo slavnou scénu vylodění z filmu Hvězdná pěchota. Nicméně jakmile jsou všichni vaši spolubojovníci pobiti, hratelnost otevře náruč poněkud pozvolnějšímu stylu v duchu stealth akcí. V žádném případě se ale nebudete plížit ve stínech, jako je tomu například ve Splinter Cell (i když hra nabízí možnost potichu se přikrást k nepříteli zezadu). Spíše budete využívat brutálních taktik „zasáhni a uteč“ jako to prováděl Rambo.

Některá města ještě nejsou úplně zničená * Ostřelování se v této hře vřele doporučuje * Další brutální dorážečka zblízka

Hratelnost se soustředí okolo střelby všeho druhu, neobsahuje boj na blízko v jiné podobě, než smrtící dorážecí údery, pokud se k nepříteli dostanete zezadu (ty jsou ovšem podívanou na úrovni Prince of Persia nebo God of War, takže vřele doporučuji – navíc obří mechové se ani jinak zabít nedají). Pro tyto účely máte (kromě pistole s nekonečnou municí) pušku, schopnou používat několik druhů střeliva (od plazmy přes tradiční samopal až po ostřelovačku či raketomet). Různé druhy munice včetně granátů si vyrábíte v batohu, přičemž suroviny sbíráte ze šrotu a mrtvol na bojišti. Chytré rozhraní vám umožní takticky rozhodovat, jakou technologii nebo zbraň chcete sestrojit/vylepšit a kolik munice do ní vyrobíte. Tyto strategické elementy dodávají hře na různorodosti a zábavnosti, rozhodně nijak přehnaně nekomplikují akční zábavu.

Střelba naslepo občas pomůže * Ve stíhačce se proletíte i vy, ale řídit bude vaše helma:-) * Smrt z nebes

Jelikož vaše vybavení má vlastní osobnosti, nejen že se spolu navzájem baví během vašeho putování (komentáře a diskuze jednotlivých biočipů mezi sebou nebo s hlavním hrdinou jsou snad ještě podařenější, než ty ze hry Star Wars: Republic Comando), ale je možné jej také ponechat samostatně bojovat. Puška vysune stojan a dá vám podporu krycí palby z určené pozice, helma vygeneruje váš hologram a odláká palbu nepřítele, batoh zase může okolo sebe vytvořit minové pole. Ovládání všech těchto funkcí je jednoduché a zábavné. Kromě toho vás hra pro zpestření nechá často ovládat nějakou masivní statickou zbraň (většinou dělo) nebo zbraň, upevněnou na palubě vznášedla, řítícího se bojištěm.

Šedý kabát

Největším kladem hry je nepochybně kvalitní a vyvážená akce, podpořená chytrými prvky v rámci využití vaší unikátní výzbroje. Jádro hry je funkční a zábavné, hratelnost pestrá a obtížnost příjemně vyvážená. Dalším velkým kladem je výborně prezentovaný příběh – filmové animace mezi úrovněmi mají Hollywoodský švih, dialogy jsou drsné jako břitva a nepostrádají přehršel černočerného humoru. Bohužel je příběh plný až příliš profláknutých klišé (zrádce, mstitel, nepřátelský diktátor atd.). Dalším velkým kladem je výborný elektronický soundtrack, jenž ze všeho nejvíce připomíná Metroid Prime - se silnější ústřední melodií.

• Solidně podaný příběh
  • Kvalitní hudba a dialogy
  • Syrovost a brutalita
  • Průměrná grafika
  • Neoriginální hratelnost
  • Řada profláknutých klišé

Pokud jste se už podívali na závěrečné hodnocení, určitě si říkáte, proč po vší té chvále není vyšší. Hlavním důvodem je přinejlepším průměrná grafika, která opravdu nesnese srovnání se špičkami žánru na PS2, natož na PC (kde hra také vyšla). Pokud porovnáte Rogue Trooper s Resident Evil 4, God of War či Metal Gear Solid 3, snadno pochopíte, co mám na mysli. S poněkud schématickou grafikou souvisí také hratelnost, která je vystavena víceméně v rámci klasických klišé a nijak zvlášť vás nepřekvapí – vše tady už v nějaké podobě bylo a to mockrát. Nedostatek originality a průměrné zpracování bohužel nezachrání ani jedinečný styl, ani přítomnost docela slušného multiplayeru. Vřele lze tedy tato hra doporučit pouze fanouškům předlohy, ostatní ať se raději zamyslí, zda nevynechali některé z lepších voleb (výše jmenované hry, plus třeba takový Devil May Cry 3).

Zvuk: 9/10

Stylová akční zábava, plná pěkných nápadů a okořeněná solidním podáním příběhu. Bohužel technické provedení zůstalo daleko za konkurencí a jádro hratelnosti je poněkud okoukané. Přesto dokáže chytnout a nepustit.