Recenze: RollerCoaster Tycoon 3: Soaked! – vzhůru na tobogán!

Spolupráce týmu britských vývojářů z Frontier Developments a slavného Chrise Sawyera se ukázala být velmi úspěšnou. Jejich projekt plný jednoduchého a zábavného gameplaye spojeného s pohlednou grafikou si vybojoval popularitu - a spolu s tím samozřejmě i vysoká místa v žebříčcích prodejnosti. A tak není divu, že práce na datadisku byly odstartovány již několik měsíců před vydáním samoté hry.

Typ hry: budovatelská strategie
Minimální konfigurace: P3-733, 128MB RAM, 32MB grafická karta
Doporučená konfigurace: P4-1.3, 384MB RAM, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: Athlon 2.6, 512 MB RAM, Radeon 9600
Výrobce: Frontier Developments
Vydavatel: Atari
Distributor v ČR: SeVeN M

Ještě předtím, než se autoři pustili do něčeho nového, se rozhodli opravit to staré. Pravdou je, že RollerCoaster Tycoon 3 obsahoval opravdu úctyhodné množství nejrůznějších chyb a bugů. Většina z nich byla úspěšně odstraněna druhým patchem. Samotná aplikace se stala mnohem stabilnější, optimalizovanější, znovu byla zretušována grafika a oprav se dočkala i velká část dostupných atrakcí. Zkrátka, práce přinesla své výsledky. A navíc, získané zkušenosti byly plně zužitkovány při vývoji dnes recenzovaného datadisku.

Laserová party právě vrcholí (ano, ty tlusté neforemné čáry všude kolem jsou právě ty lasery) * Havaj. Co by za to člověk jenom nedal * Bu-bu-bu! Tak jízdu na takové draze bych si klidně nechal i vymluvit

Jak to chutná?

Add-on se zcela přirozeně integruje do samotné hry. Pro začátek je doporučeno omrknout si osm nových kapitol tutorialu, jenž srozumitelně a ve zkratce přibližují všechny doplňky. Naštěstí se úkoly nemusí plnit, a tak klidně stačí si pouze přečíst textovou nápovědu a až ve hře uplatnit naučenou teorii v praxi. Horší už je, že každá jednotlivá část má určený cíl, blokující všechny ostatní možnosti.

“Kariéristům” jistě udělá velkou radost devět misí nové kampaně. Každá z nich nabídne hráčům unikátní dekorace, které místy opravdu lahodí oku (pirátský záliv, Atlantida, pouštní oáza a jiné), a úkoly, spojené se získáním určitého finančního obnosu. Občas také dostanete nějaké pověření. Jako například když vám společnost pro výzkum vesmíru zadá výstavbu zvláštní dráhy s předurčenými technickými charakteristikami. Ty se sice dají odmítnout, ale úspěšná realizace podobných projektů přináší nové návštěvníky a prostředky navíc. Nejtěžší je ale začínat ve volném módu na naprosté rovině bez jediného stromu, zato však s nekonečným peněžním obnosem a s ještě nevynalezenými novinkami.

Proces managementu parku se prakticky nezměnil. Stejně jako dřív bude nezbytné se starat nejen o bohatství, spokojenost návštěvníků a originalitu svého výtvoru, ale usilovat i o kladnou kritiku důležitých hostů. Ti nyní nejenom navštěvují park za účelem inspekce, ale mohou se sem vrátit jen tak pro vlastní potěšení. Po hospodářské stránce přibyla práce hlídačům, hercům a mechanikům. Mini-management byl posunut do úrovně, kdy se budete muset starat dokonce i o nákup dezinfekčních přípravků do bazénu.

Všichni v okolí musí mladé rekreantce takového delfína jistě závidět * Tak podobné věci se v žádném skutečném luna-parku asi jen tak neuvidí * No co? Není snad hladový žralok tou skutečnou adrenalinovou atrakcí, po které jste celý život podvědomě toužili?

Časté stížnosti hráčů vyvolávalo chování a chutě návštěvníků, které nebylo možno žádným způsobem předem odhadnout. Ukázalo se, že to tam vývojáři zakomponovali schválně, domnívajíc se, že tímto hru více přiblíží realitě. Vyslechnuvši ale kritiku se rozhodli nároky panáčků v parku a jejich často nepřiměřenou náladu omezit tak, aby byl gameplay co možná nejvyváženější.

Stavíme a budujeme

Letní čas pochopitelně nejvíce svědčí vodním radovánkám, a právě ty se staly hlavním námětem datadisku. Takové mini-parky se teď stávají neodmyslitelnou součástí vašeho pozemku a jejich hlavní součást tvoří bazény. Naplniv je vodou a postaviv šatny, vířivé koupele, místa pro odpočinek a trampolíny... Můžete ještě přistavět další patro s vlastním bazénem či skokanskou věží. Což dovolí nejenom ušetřit místo, ale i udělat radost návštěvníkům, poněvadž toto nové patro se spojí s předešlým speciálními schůdky a dostat se seshora dolů bude díky nejrůznějším klouzačkám ještě jednodušší. Čím lépe je vybaven takový komplex, tím více budou klienti ochotni zaplatit za vstup, přičemž používání celé jeho infrastruktury bude pro ně poté bezplatné.

Celkový počet atrakcí se zvětšil přibližně na 50, přičemž do tohoto čísla nejsou zahrnuty pouze ty vodní a různé designy horských drah, ale i všechny ostatní kategorie. Velká část novinek byla přitom provedena opět podle ohlasů hráčů. Zbylé nápady autoři zřejmě čerpali z nekonečných vod internetu, virtuálně se seznámiv se všemi nejznámějšími parky světa.

Přibyly také nové prostředky pro spojování různých výškových úrovní. Nové výtahy, včetně dlouhé skleněné tuby, dovolují zdolávat velké vzdálenosti, a přes obrovské jezero do opačné části parku je nejjednodušší dostat se k tomu určeným motorovým člunem. První dva díly série se také mohly chlubit tunely, které však ve třetím z nepříliš jasných důvodů chyběly. Nyní už je tato nepříjemnost opravena.

Hezké, hezké... * Tak, suprový park, vybudovaný hrdě uprostřed nehostinné pouště, bychom měli, teď ještě nalákat nějaké ty hosty * Fantazii se meze nekládou

Samo sebou že se objevily i nové předměty určené k dekoraci. Asi nejzajímavějšími z nich jsou megafony, které se dají umístit na strategických rozích s možností synchronizace zvuku, stánky s výhrami, jejichž návštěva obdaruje ty nejtrpělivější bezplatným suvenýrem, a též vodní děla, tentokrát nesloužící pro potlačování nepokojů, ale pro zábavu návštěvníků. Vezmeme-li v potaz všudypřítomné horko, hosté takovou vymoženost jistě ocení.

A jak to vypadá?

Nad praktičností interfacu se dalo rozplývat již v původní hře. A není divu, když i obyčejná změna čísel se dá provést hned několika různými způsoby. Práce s půdou byla doplněna novými ikonkami, ale pořád zůstala na srozumitelných mezích, dokonce pro úplné nováčky. Za pár vteřin se dá vykopat jezero, naplnit jej vodou, nebo přenést horu. Největší kus práce zůstává u prokládání tratí, ale ti nejpilnější stále mohou vytvořit působivá díla s nespočtem piruet, zatáček a náhodných událostí (kupříkladu někoho nečekaně polít vodou). Mnohem lépe také začalo pracovat vyhledávání automatického zakončení dráhy.

Pouhými dvěma kliky se teď dá postavit realistický vodopád, pokud chcete vyvolat miniaturní bouři v bazénu, stačí jen zatočit kurzorem po povrchu. Utilita pro tvorbu ohňostrojů MixMaster byla doplněna možností použít lasery, programovat fontány, přičemž, pokud vás stávající varianty nebudou uspokojovat, můžete si udělat vlastní, odregulovány přitom množství parametrů, včetně úhlu, pokud kterým bude vycházet laser. Podobná show se dá navíc sloučit s jinými zajímavými představeními. Hodní instruktoři naučí delfíny a velryby všemožným trikům pro pobavení publika.

Grafický engine RCT3 byl upraven, především, v oblasti blízké vodním atrakcím. Nově se dá ponořit na mořské dno nebo vlastníma rukama vytvořit malebný kus přírody s jezery, říčkami a vodopády. Rozsáhlost nových, neméně kvalitních animací se týká schopností hostů se převlékat, plavat a používat nové předměty. Velmi hezky je realizována změna dne a noci, což se pozoruje ještě lépe s použitím nových zdrojů osvětlení. Pozornost si zaslouží i vcelku povedené speciální efekty, kterých je ve hře opravdu habaděj, včetně vodních plesků a stékajících kapek vody na kameře, když se zvedá ze dna. Vývojáři všemi pěti prsty poukazují na doporučené požadavky, které jsou však přibližně dvakrát menší, než je potřeba pro hru se všemi vizuálními efekty zapnutými na maximum. Nesmí se zapomínat ani na to, že ve velkém parku se může najednou pohybovat až několik tisíc návštěvníků, což se na hardwarových požadavcích také citelně odráží.

Je libo trochu golfu? * Vskutku malebné. Lépe by se to ale možná vyjímalo v nějakém fantasy RPG, než v zábavním parku * Jo jo, já jsem fakt masér, projel jsem tu všechno, co se projet dalo

Nádherné zvukové efekty, doplňující vodní svět, jsou doprovázeny šesti novými tracky ve stylech funk, rock a house.

Na nových atrakcích se dá jezdit v režimu vlastních kamer, jejichž ovládání je naštěstí velmi jednoduché. Pro nejnáročnější hráče se také objevily speciální cheaty, dovolující jim rozvinout své umění s ještě menšími omezeními. K tomu jim pomůže mocný a pohodlný redaktor, ve kterém se výsledky práce dají sdílet s jinými uživateli.

• ve svém žánru naprosto bezkonkurenční grafika
  • nové atrakce a dekorace
  • podvodní svět
  • jednoduché a intuitivní ovládání
  • v podstatě je hra pořad o tom samém
  • časem (vcelku rychle) omrzí

S releasem Soaked! byly už beztak široké možnosti RollerCoaster Tycoon 3 rozšířeny ještě mnohem dál. Pokud v žánru budovatelských strategií, co se týče hratelnosti, okupovala tato hra jedno z prvních míst, tak z hlediska grafiky v té samé kategorii dosud nemá konkurenci. A tak to zřejmě prozatím zůstane, aspoň do vydání The Movies.

Zvuk: 8/10

Datadisk, který splnil to, co se od datadisků formálně očekává, a tím v podstatě neurazil. Kdyby se však pokusil o něco víc, mohl by i potěšit.

Žánr: Strategie | Budovatelská strategie - datadisk