Recenze: Rome: Total War: Alexander – zpátky do boje

Všichni už netrpělivě vyhlíží Medieval 2: Total War. Bohužel do vydání je ještě hodně daleko, a tak nezbývá než čekat. Naštěstí přichází datadisk Alexander pro starší Rome: Total War. I když to není plnohodnotná náhrada očekávaného Medievalu, určitě by jím neměl pohrdnout žádný fanoušek série.

Martin DemigerPlatforma: PC
Typ hry: Strategie
Minimální konfigurace: procesor 1,0GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: AMD 64 3000+, 512 MB RAM, ATi X800 256 DDR3
Výrobce: Creative Asembly
Vydavatel: SEGA
Distributor v ČR: CD Projekt (

Alexander je již druhým datadiskem populární strategie Rome: Total War. Po boji s barbary a sjednocování Říma nás v něm tentokrát čeká opravdová hvězda – sám Alexander Veliký. Tím bychom měli za sebou výčet hlavních změn (v jiných aspektech se toho skutečně moc nemění) a můžeme se vrhnout na popis toho, co vás po instalaci přídavku (ke spuštění je potřeba původní hra ve verzi 1.5) čeká.

Největším lákadlem je samozřejmě nová kampaň, která začíná krátce po nástupu mladičkého Alexandera na trůn. Nepřátelé z okolních zemí cítí šanci, podrobené provincie také – a tak nezbývá Alexandrovi nic jiného než všem dokázat, že je ve své zemi pánem. Vaším úkolem proto nebude nic menšího než dobýt a zároveň si udržet dobyté desítky provincií. Ani tím však starosti makedonského vládce nekončí. Neustále musíte čelit náporu okolních národů… a bránit se, samo sebou.

Situace je tentokrát mnohem komplikovanější než obvykle. Proti všem totiž stojíte sami – nemáte možnost jakékoliv diplomacie, na rozdíl od nepřátel, kteří se proti vám hojně spolčují. Naštěstí máte na své straně ty nejlepší jednotky v celém okolí. Můžete se spoléhat na chytré velitele, svou elitní jízdu a především na samotného Alexandera, který se účastní všech bitev a vojákům jde příkladem. Důležitou makedonskou jednotkou je těžká pěchota (oštěpy / kopí) a kavalerie. Bohužel Alexanderovci ztrácí v boji na dálku – v tom jsou lehce porazitelní, kdežto v boji muž proti muži nikdo nemá šanci.

Kromě Makedonců se ve hře potkáte ještě se třemi dalšími novými národy –  Peršany, Barbary a Indy. Za zmínku stojí ale asi jen vojáci Perské říše, kteří mají jednotky srovnatelné s Alexandrovými. Další dva nováčci jsou na tom o poznání hůře a se sílou vaší armády se nemohou měřit. Jejich přítomnost je přesto opodstatněná – každá armáda má, jak se již stalo zvykem, speciální jednotky. V tomto případě se utkáte s polonahými (!) lukostřelkyněmi a vojenskými slony. Hlavně na krásky ve zbroji je radost pohledět…

Kampaň je v Alexandrovi zpracována trochu nudně. Jistě – vývojáři jeli určitě podle historických reálií, které jakoukoliv diplomacii neumožňují… jenže je to na úkor zábavnosti. Vy tady totiž jen stavíte a následně s jednotkami útočíte. Případně stavíte a potom se se svými jednotkami bráníte útokům nepřátel. Nemusíte na nikoho brát ohledy, s nikým vyjednávat, ani dbát na požadavky senátu.

K dobru nemůžeme hře přičíst ani to, že byla ošizena o některé zajímavé prvky. Třeba noční boje. To byl zážitek! To samé platí o chůzi přes vodu, která chybí. Trochu to postrádá smysl, když se podíváme na předešlou expanzi, ale co už. Jinak je všechno přesně tam, kde byste to čekali. Dělání formací, přeskupování jednotek a stavbu budov (nebo to řekněme souhrnně jedním slovem: všechno) budete zvládat beze problémů od první minuty.

Jedna velká změna by se ale přece jen na Alexandrovi dala zpozorovat. Už po prvních několika minutách hraní vám dojde, že hra nabrala na obrátkách a je mnohem obtížnější. Často bojujete proti mnohanásobné přesile, na celé tažení máte jen 100 tahů, takže musíte vážit každý krok a často jednat ve stresu… osobně tuto změnu směrem k vyšší obtížnosti vítám. Už jen proto, že je to prakticky jediná změna, které se hratelnost dočkala.

To, co Alexander ztrácí singleplayerovou kampaní, dohání multiplayerem. Tedy pokud máte čas, protože tentokrát je ke hře více hráčů zapotřebí nikoliv desítek minut, ale rovnou několik hodin. Samozřejmě můžete využít klasických módů, ty zůstaly. Ale přišly byste o novinku, která je oním žroutem času: battle tournament. Nejde o nic jiného než menší multiplayerovou kampaň, v níž si vychutnáte sérii po sobě jdoucích bitev. Na výběr máte ze tří turnajů – za Dia, Árese či krále.

• dlouho vydrží
  • multiplayer
  • vyšší obtížnost
  • trochu nudný single
  • chybí noční boje, nelze chodit přes řeky
  • nic nového

Alexander nenabízí nic nového. Proč ale měnit něco, co funguje a nač jsou všichni zvyklí? To by byli vývojáři sami proti sobě. Singleplayer nechali prakticky netčený a když už na něco sáhli, tak to nedopadlo nejlépe – viz třeba absence diplomacie a nočních bojů. Vítám sice vyšší obtížnost a multiplayer… ale stále to je tak nějak málo. Přesto věřím, že si Rome: Total War  najde pár příznivců, kteří si nový přídavek jistě nenechají uniknout. Pokud vás ale minula už původní hra, datadisk vás ke koupi asi nepřesvědčí.

PS: Na hudbu, grafiku a zvuky se neptejte... vše při starém.

Majitelé původní hry můžou o koupi uvažovat... ostatní můžou Rome: Total War směle ignorovat dál, nic nového nepřichází.

Žánr: Strategie | Historická strategie