Recenze: RTL Skispringen 2006 – prosincový špás

Zanechte předvánočního shonu, přestaňte péct dvoumetrové komíny cukroví a smotejte udice, protože vám stejně žádný kapr nezabere. Místo toho usedněte za klávesnici a relaxujte u nejlepších skoků na lyžích pro PC.

Typ hry: Sportovní
Minimální konfigurace: Procesor 700 MHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta, 750 MB na HDD
Testovací konfigurace: Celeron 2,2 GHz, 1 GB RAM, Radeon9600PRO 128 MB, 750 MB na HDD
Výrobce: 49Games (
Distributor: Zatím není

Zapomeňte na tradičně nudné svátky, během kterých budete nuceně pobíhat kolem plotny, jezdit na nákupy, popřípadě shánět stromek. Pakliže jste (a to je ta nejhorší možná varianta) každé Vánoce oběťmi okupace vzdálených tetiček a prastrýčků, též se nemusíte obávat katastrofického scénáře v podobě jejich celodenní návštěvy. Letos budete mít konečně rozumný důvod, proč jim neotvírat a dělat, že nejste doma.

Sportem k vánoční pohodě

Moje myšlenky se ubírají o několik let nazpět, kdy jsme se vás v jedné z prosincových anket ptali, zda budete na Štědrý den hrát hry. K mému údivu tehdy zvítězila možnost nejlépe celý den. Patříte-li také do cílové skupiny, jež by nehlasovala jinak, zajisté řešíte vážné dilema – co si jen na Štědrý den zahrát? Podíváme-li se na věc z čistě logického hlediska, mělo by se jednat o hru, u které se budete závratně bavit, místy se i zasmějete a necháte se jí plně strhnout. Díky těmto třem klíčovým faktorům docílíte kýženého efektu – den vám uteče jako voda a hurá – podává se večeře.

Jestlipak už dole stihli natáhnou plachtu? * V zimě nosím totéž… * …co v létě

Jaká hra však plně odpovídá našim potřebám? Jednoznačně virtuální sporty! S nimi vás zábava nemine. Skispringen 2006 je toho učebnicovým příkladem. Nabízí perfektní odreagování v hezkém grafickém kabátku, příjemnou hratelnost, propracovaný mód kariéry a výborný hudební doprovod.

Hurá na můstek

Hned zkraje se nesmíte leknout, jelikož vývojáři nastavili své dílko tak, že se hra spustí v jejich rodné němčině. Vše ale můžete změnit několika kliknutími myši a odebrat se na můstek. Každému z vás doporučuji začít tutoriálem. Skispringen není hrou, v níž platí, že se do hraní vrhnete jako nadopovaný zajíc a v podstatě přijdete ovládání na kloub metodou pokusu a omylu. Než byste pochopili složitou posloupnost jednotlivých úkonů, které jsou jeho součástí, spadli byste na zem víckrát než „F šestnáctka“.

Důsledně propracovaná instruktáž napoví, že skokany lze ovládat dvojím způsobem. Buďto pouze myší, nebo klávesnicí (mezerník + šipky). Záleží jen na vás, které z metod dáte přednost. Z hlediska lepších herních výsledků jednoznačně vede ovládání pomocí klávesnice – let je přesnější, koordinace a telemark preciznější. Jeho slabinou je však nutnost použití levé i pravé ruky. Na druhé straně stojí ovládání za pomoci myši, jehož výhodou je fakt, že k pohybu myší nám stačí jedna ruka. Celkové výsledky vašeho svěřence nebudou sice tak přesvědčivé, jako kdybyste jej ovládali prostřednictvím klávesnice, nicméně v období Vánoc dáváme přednost pohodlí. Jedna volná ruka přijde vhod pro soustavné pojídání cukroví.

Učebnicový telemark * Hlavně, že už jsem dole * Raději přistávat s Boeingem než se skokanem!

Jakmile se ocitnete na vysokém můstku, už je pozdě si cokoli rozmýšlet. Spolehnout se musíte na cit v prstech a na ukazatele větru. S pomocí mezerníku či levého tlačítka myši se rozjedete vstříc osobnímu rekordu, přičemž musíte správně načasovat odraz, korigovat balanc během letu a úspěšně složit nejtěžší zkoušku celé hry – dopad. Všemožné ukazatele vám budou souhlasně velet přistání, načež máte dvě až tři sekundy na to, abyste stiskli levé tlačítko myši a předvedli ukázkový telemark, který vám zajistí množství bodů navíc. V případě, že se k přistání uchýlíte příliš brzy, zaryjete se ústy hluboko do sněhu. Pozdní reakce má obdobný efekt, jen s tím rozdílem, že pád vypadá mnohem hrůzostrašněji. Přesto ale 90% skokanů ihned po sebehorším pádu vstává a běží kontrolovat výsledkovou tabuli s konečným pořadím. Za normálních okolností ovšem pochybuji, že by se ještě mohli hýbat (natož běhat).

Dostaňte se mezi elitu

Samotné závody jsou zábavnou záležitostí a s chutí budete sledovat zdařilé i nepovedené skoky svých soupeřů. Samozřejmostí je přehledná tabulka, znázorňující bodování a celkové umístění po jednotlivých skocích. Nejvíc vás bude její sledování zajímat v módu kariéry.

Jestliže zatím Skispringen vládne "pouze" nadprůměrným dojmem, jeho tajným esem ve vázání je mód kariéry. Autoři si s ním skutečně vyhráli, neboť do něj úctyhodným způsobem zasadili celý koncept skoků na lyžích a činností s ním spjatých. Poté, co v menu vytvoříte postavu dle vlastních představ (doporučuji zvolit věk kolem osmnácti let), máte na výběr ze tří možností. Buďto strávíte první sezónu své kariéry v juniorské, amatérské nebo profesionální lize. Jelikož však zpočátku nebudete mít potřebné množství zkušenostních bodů a potřebnou fyzičku, odeberete se do ligy juniorů. Zde vás čeká nejtvrdší práce vůbec! Abyste se mohli někdy uplatnit v amatérské lize, musíte se na konci sezóny umístit do desátého místa ve třech ze čtyř pohárových soutěží juniorů. Bez sponzora se ale nehnete z místa. Chcete-li získat lukrativní smlouvu od německého výrobce pasterizovaného mléka, musíte předvádět solidní výkony. Čím lépe a stabilněji si v jednotlivých závodech povedete, tím zajímavějších nabídek se vám dostane.

Já a můj stín – parádní dvojka, oba jsme k zulíbání * Nechtěl bych někam skákat za podobné tmy * Hlavní menu kariéry

Jedná se o jakýsi začarovaný kruh – bez solidních výsledků nebudete mít sponzora, který vám dodá finance. Zároveň však nedosáhnete dobrých výsledků, pokud si nebudete platit osobního trenéra. Jediným možným řešením zpočátku hry je najmout levného kouče, nenáročného odborníka na voskování lyží a poctivě trénovat. Za odvedený trénink získáte body navíc – ty následně můžete zúročit při vylepšování svých schopností (fyzická kondice, odrazová fáze, fáze letu, přistání). Jakmile do hry proniknete hlouběji a zamilujete si (stejně jako já) zábavný mód kariéry, nebude vám dělat problém vyhrávat závod za závodem. A nabídky významných firem jakožto sponzorů se jen povalí. V případě, že budete dostatečně dobrými skokany, budete si moci dovolit s jednotlivými firmami vyjednávat a směle odmítat i nabídky tučných balíků peněz. S postupem času přijdete na to, že si z ušetřených peněz za umístění v závodech můžete pořídit klidně i nejlepšího trenéra na trhu (a to je pak, panečku, změna!).

Buďte in

Nejen trenér a „waxer“ však stojí poctivě vypocená eura. Se stoupajícími nároky a brutální formou musí jít ruku v ruce i vybavení skokana. Uznejte, že se nehodí skákat na lyžích za 700 euro, když máte na nejnovější model za rovných patnáct tisíc. Na výběr je samozřejmě z desítek druhů a cenových kategorií (a to nejen v rámci lyží). Bude vám umožněno nakupovat kombinézy, rukavice, vázání, helmy, brýle, kryty na obličej a tak dále (vše je samozřejmě na výběr v mnoha barvách).

Nuda * Nádhera! * Letuška

Podobné módní výstřelky nemají jen kosmetický efekt, nýbrž jsou nepostradatelnou součástí skokanova rozvoje. Jste-li již dostatečně zkušeným juniorem, po koupi nové kombinézy a dražšího modelu lyží budete skákat ještě dál, ještě lépe a spolehlivěji. Dostanete-li se až do této fáze vývoje, nebudete daleko od jistého postupu do amatérské ligy, kde ovšem (z původního prvního místa v juniorské lize) propadnete o několik míst v žebříčku a vyhrávat již nebude snadné. Od toho však budete mít k dispozici nové trenéry, nové sponzory a nové modely lyží. Snaha se cení, proto vás po tvrdé dřině odměna nemine a vaše fotka bude zdobit obálku nejednoho německého časopisu. Víc než skokanem můžete být zkrátka žádanou celebritou, o kterou se sponzoři jen poperou – což také není na škodu (pakliže se vám v jistém období nebude dařit, sponzor ani tisk vás hned nezavrhne).

• výborná hratelnost
  • zábava na vánoční prázdniny
  • skvělý mód kariéry
  • možnosti nákupu lyžařského vybavení
  • časem stereotypní
  • občas nelogické chování závodníků (po úděsných kotrmelcích se bez problémů zvedají)

Mohl bych sedět a donekonečna vykládat o tom, jak dokonale umí Skispringen 2006 skloubit manažerskou stránku hry s hratelností a především zábavností, výše řečené však jako ukázka bohatě stačí. Vše korunuje příjemná grafika, perfektní hudební doprovod a solidní komentář v angličtině. Za sebe mohu počin z dílny 49Games jen a jen doporučit. Skispringen 2006 bude díky svému jednoduchému ovládání asi jedinou sportovní hrou, u které budete moci pojídat i cukroví. Váháte-li tedy (stejně jako většina hráčů v dávné anketě Doupěte) jakou hru si na Štědrý den zahrát, jednoznačně volte Skispringen. Existuje ale riziko, že se od virtuálního lyžování nebudete moct odlepit a propásnete štědrovečerní večeři!

Ovládání: 8/10

Skvěle zpracované skoky na lyžích s parádní hratelností a zábavným módem kariéry.

Celkové hodnocení: 7,5/10