Recenze: Runaway 2: Dream of the Turtle - nebezpečná dovolená

Příznivci klasických point-and-click adventur, otevírejte šampaňské. Po čtyřech letech se na scénu vrací oblíbená dvojice vyšetřovatelů, kteří nejenže neztratili nic ze své krásy, ale svou osobní laťku kvality posunuli opět o něco výše.

Žánr: Adventura
Výrobce: Pendulo Studios
Distributor v ČR: Hypermax
Lokalizace: titulky

Dlouhé čtyři roky trval návrat hrdinům adventurní série Runaway na obrazovky našich počítačů. Jednička zaujala desítky hráčů kvalitní příběhovou linií, originální a roztomilou grafikou a atmosférou staré dobré point-and-click adventury, která se ve výsledku protáhla do třiceti hodin čistého herního času. Adventurně pozitivní jedinci dostali novou krev do žil, obzvláště do boje proti „vizionářům“, kteří svého času posílali žánr do věčných lovišť. Pokud ještě cévy vašich žil nezkornatěly pod tlakem desítek průměrných adventur, připravte se na pořádnou transfůzi.

Most, už chybí jen řeka Kwai * Džunhle je nebezpečná, s tím musíte počítat * Hodnej Alík

Za ty čtyři roky se toho stalo hodně (za všechno jmenujme například třetí pokračování Broken Sword, které připomínalo spíše putování Lary Croft) a logicky by se tak dalo očekávat, že i pokračování Runaway dosedne na tyto přeumělkované koleje, absolutně shazující žánr adventur do propasti „středního proudu“. Divil by se však ten, který by očekával, že Brian a Gina budou Dream of the Turtle trojrozměrní. Autoři naštěstí měli soudnost (či snad odvahu?) a předložili nám klasicky vypadající point-and-click adventuru, která milovníka žánru nadchne a potěší zároveň.

V trablech až po uši… Hurá!

Ačkoliv zpočátku budete nadšení klasickým technickým zpracováním a lehce vtipným intrem, zklamání přichází již po několika minutách. Důvodem je příběh, který si takové klišé snad ani nezasloužil. Naše dobrodružství navazuje na události uzavřené v minulém díle (několik souvislostí mezi prvním a druhým dílem objeví pozorný hráč takřka ihned), které sice dopadly šťastně, nicméně byly pouze počátkem mnoha nepříjemností. Příběh začíná na Havaji, kde si naši hrdinové užívají zasloužené dovolené. Zřejmě z nudy se ale záhy rozhodují, že vyzkoušejí možnost proletět se nad ostrovy a prohlédnout si tuto báječnou krajinu z pořádné výšky.

Prostě a jednoduše klasická point-and-click adventura

Jenže co čert (v tomto případě scénárista hry) nechtěl. Letadlo se stává neovladatelným ve chvíli, kdy jeho pilot znenadání kolabuje. Gina vyskočí z letadla za pomocí padáku, avšak Brian nouzově přistává daleko od ní. Štěstí v neštěstí, dalo by se říct. Nicméně najít cestu ven z nebezpečné džungle a setkat se opět s Ginou bude tvrdý oříšek a zároveň také hlavní úkol hry. Zkrátka příběh jako vystřižený z průměrného australského filmu.

Divoký západ? * Animace si drží vysokou úroveň * Grafika hraje všemi barvami

Situaci naštěstí zachraňuje sled dalších událostí, který na sebe nenechá dlouho čekat a hlavně má příjemný spád, takže hra jen tak neomrzí. V praxi to znamená, že během celého putování navštívíte destinace jako Aljaška či Pacifik. První kroky ale pochopitelně vedou napříč ostrovem, který rozhodně není tak opuštěný, jak se na první pohled zdálo. Bohužel pro Briana (bohudík pro hráče) je ostrov doslova přeplněn vojáky, kteří sice tvrdí, že Ginu ani koutkem oka nezahlédli, avšak vše nasvědčuje tomu, že pouze nechutně lžou. Brian v tuto chvíli zuří, vy si můžete být jisti, že v následujících hodinách na vás čekají desítky rébusů, hádanek a všeho ostatního, co má správná adventura obsahovat. Humor nevyjímaje…

Trendař ofrní nos, klasik bude nadšen

O střídání prostředí zkrátka nouze v žádném případě není a užijete si jak interiérů, tak i exteriérů (jimž vévodí jakýsi pradávný chrám). Potěšujícím faktem jsou úkoly a rébusy, kterých je všude dostatek a jejichž obtížnost je v normě, takže příjemně překvapí. Radit vám, že se dvojnásobně vyplatí být pozorný, klikat, kde to jen jde (pixelhunting se naštěstí objevuje jen minimálně) a mluvit se všemi, které potkáte, by bylo asi jen nošením dříví do lesa. Na druhou stranu; v Dream of the Turtle je to skutečně důležité a mnohdy to zabrání „vytuhnutí“ na několik hodin. Smutným faktem je bohužel nutnost tolik neoblíbeného kombinování všeho se vším. I když místy tato nepříjemnost dokáže pořádně potrápit, ve výsledku se nejedná o nic strašného a zkušený harcovník to možná ani nepostřehne. Mám-li ohodnotit logické prvky obsažené ve hře, udělím školní známku chvalitebná. Ovšem srovnatelnou s dvojkou na ČVUT z programování.

Vdovec? * Stařec a moře * Temná hrobka

Co se technické stránky týče, vystihuje ji nejlépe asi mezinadpis. Vizuální zpracování zůstalo od prvního dílu velice podobné a díky té čtyřleté prodlevě si budete říkat, že se vlastně nic nezměnilo. A záhy vám dojde, že vám to nejen nevadí, ale že jste dokonce rádi. Nicméně změny tu jsou. Rozlišení (a s ním jdoucí kvalita jednotlivých scén) vzrostlo na přijatelných 1024 × 768, přibyly 3D prvky jako například padající listí, kouř, polygonové postavy atp.

Podobně nadšeni budete i ze zvuků, hudby a dabingu. Tentokrát si autoři mohou skutečně tleskat, protože každou z těchto složek zvládly na výbornou. Zvuky a hudba perfektně dotvářejí atmosféru, dabing je pak příjemně kvalitní a za ty čtyři roky urazil jednoznačně obrovský kus cesty.

• nádherná grafika a kvalitní dabing
  • dlouhotrvající a pernamentně bavící hratelnost
  • zábavné úkoly
  • zpočátku klišovitý příběh

Runaway 2: Dream of the Turtle je překvapením. Pro rozeného adventuristu se jedná v podstatě o takový stylový povánoční dárek. Nejen pro něho je však titul určen – díky příjemné grafice, zajímavým rébusům a dlouhé hratelnosti (odhadem nějakých dvacet hodin) si Brian a Gina zcela jistě najde cestičku k hráčům nejrůznějšího věku i znalostí. Všechny ale bude spojovat jeden fakt – skvěle se pobaví.

Skvělé a maximálně zábavné pokračování. Určeno nejen pro fanoušky žánru, byť jde každým coulem o konzervativní klasiku.

Žánr: Adventury | Point&Click adventura
Výrobce: Pendulo Studios | Webové stránky hry