Recenze: RUSE – obelstěte svého nepřítele

vytisknout velikost písma
Pravda je první obětí války. Jen ten, kdo umí podvádět, může vyhrát hru o lidské životy.
Seznam kapitol
  1. Joe, Joe Sheridan
  2. Pojďte, pane, budeme si hrát

Hra RUSE slibovala mnohé, ba co víc, chtěla být revolucí v žánru. A když se to vezme kolem a kolem, měla k tomu i slušné předpoklady – dost času na vývoj, zajímavý nápad a hlavně podporu vydavatelského giganta jménem UbiSoft. Jenže si vzala sousto, které je také sakra těžké spolknout: chtěla být originální v prostředí druhé světové války, smíchat prvky realtime a tahové strategie a nakonec si troufla přijít pouhé dva měsíce po legendě jménem StarCraft 2. Těžká, moc těžká pozice. Ale jak se s tím autoři poprali?

 

Překvapivě celkem se ctí. RUSE je totiž v jádru realtime strategií a tahy připomínají jen speciální rozkazy nazývané lsti – s jejich pomocí můžete nařídit rádiový klid a na chvíli tak oslepit nepřítele, nebo naopak vyslat do určitého sektoru špehy, aby vám podávali informace o pohybu protivníkových jednotek.

Můžete nařídit rádiový klid a na chvíli tak oslepit nepřítele

Fígl je ale v tom, že možnost použít jakýkoliv z těchto rozkazů dostanete až v určitém časovém intervalu, který se pohybuje okolo tří minut – jeho špatné použití tak může prohrát celou bitvu.

Zároveň je důležité používat lsti s rozmyslem, protože si jejich použití můžete pěkně nastřádat. A když třeba najednou použijete zrychlení pohybu vašich jednotek a ještě nařídíte rádiový klid, může se stát, že i silnější armáda nepřítele bude rozmetána v řádech sekund. Tedy pokud neuděláte nějaké úplné harakiri, tedy třeba nepošlete tanky proti proti-tankovým dělům. Nebo se naopak s pěchotou nevydáte vstříc právě lehce obrněným tankům a ještě je zmatete tím, že zaútočíte středem a přes minové pole.

Terén je váš kamarád

V RUSE totiž stejně jako v každé jiné strategii hraje podstatnou roli i terén. Výhodu zde získává hlavně pěchota a protitanková děla, která, pokud se umístí do měst a lesů, umí rozstřílet nejednu tankovou rotu. Jenže bez pořádné protivzdušné obrany nebo díky pouhé početní výhodě ji z toho města může ledaskdo vypráskat. A to ani nemluvím o případě, že jedna ze stran využije dělostřelectva. Zkrátka a dobře musíte mít na většinu jednotek nachystanou protizbraň a bitvu rozhoduje kvalita průzkumu a schopnost pružně reagovat na změny ve složení protivníkovy armády.

ruse_01.jpg ruse_02.jpg

Zkrátka a dobře se v RUSE uplatňuje klasický systém kámen, nůžky, papír, resp. tank, pěchota a dělo – což už revolucí bohužel až tolik nezavání. Příjemné však je, že hra se od klasických schémat odlišuje nejen již zmíněnými lstmi, ale i poměrně jasnou orientací na boj, takže upozaďuje klasické budování základny a hlavně těžení surovin. Zásoby tak získáváte ze skladů, odkud putují zásobovací konvoje, jež je sice nutno chránit, ale o další mikromanagement se naštěstí už nemusíte starat.

 

Válečné lsti

Matení nepřítele je stejně staré, jako válčení samotné. Pro některé slavné případy pak ani nemusíte vzhlížet k jiným zemím. Mazanou válečnou liškou se v našich poměrech stal Jan Žižka – poměrně známou lstí je ta použitá v bitvě u Sudoměře: Žižka se tehdy opevnil mezi dvěma vypuštěnými rybníky a křižáčtí rytíři museli přes bahno, do něhož se díky těžkému brnění okamžitě zabořili i s koňmi. Lehce ozbrojení husité pak topící se rytíře dobíjeli težkými sudlicemi a cepy.

ruse_box.jpg

Je ovšem fakt, že pro příklad válečných lstí ve Druhé světové válce se už do zahraničí jít musí. Stačí se však podívat hned k německým sousedům a geniálnímu obejití neproniknutelné Maginotovy linie – ta totiž byla postavena na hranicích mezi Německem a Francií, přičemž představovala pro Německé jednotky vážnou hrozbu. Jenže když ji Hitler obešel přes Belgii, nebyla Francouzům příliš platná.

I suroviny vás ale v průběhu hry mohou začít tlačit, protože jednotlivé sklady mají omezenou zásobu peněz. Je tak nutné neustále postupovat kupředu a pokud možno neztrácet jednotky – ve chvíli, kdy o ně přijdete, vám je totiž už nikdo nenahradí. A pokud využíváte sklady na maximum, může vás ztráta většiny pěchoty pekelně bolet, zvlášť, jestliže nepřítel zrovna vybudoval jednotky, jaké rozmetají podpurnou tankovou brigádu.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Eugen Systems | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 9. září 2010
  • Spojení RTS a TBS
  • Systém lstí
  • Chytlavé bitvy
  • Velký důraz na multiplayer
  • Nevyváženost jednotek
  • Žádný vliv prostředí
Související články
  1. Video: R.U.S.E. - strategie nové generace

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted graficky nemá konkurenci, nejnovější díl posouvá laťku PS4

Uncharted graficky nemá konkurenci, ne…

Uncharted vždy byl špičkou dané konzolové generace a The Lost Legacy není výjimkou. Pojďme se vydat na graficky opulentní výpravu za klem Ganéši.

21.  8.  2017 | | 8 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A