PC | Recenze | Akce | RPG

Recenze: Sacred 2: Fallen Angel – nejen anděl padl

Brány do světa Ancaria se konečně znovu otevírají – u toho nesmíte chybět! Anebo můžete?

Dones tohle, zabij tamto. Hned!

Ať už vás ale vaše sedmimílové boty a neposedná povaha zavedou kamkoli, stejně asi budete dřív nebo později chtít Sacred 2 dohrát. Postup ke kýženému závěru je přímý a snadný, až občas připomíná jízdu autem s navigací z jednoho konce ulice na druhý. Jistěže můžete pilně číst všechna zadání příběhových questů a nořit se do příběhu plného politikaření, intrik, odvahy, zbabělosti, utilitarismu, netečnosti, starostlivosti a kdoví čeho všeho ještě. Ale ve skutečnosti vás bude zajímat jediné: kde je další oranžové kolečko na mapě a zda je tam potřeba někoho zabít, nebo něco sebrat, případně obojí. Sacred 2 v motivaci hráče k zainteresovanosti v příběhu zcela selhává.

Na druhou stranu, proč ne. Otevřené hry nabízí často poměrně slabou hlavní dějovou linku, přitom v jiných aspektech vynikají. Třeba ve vedlejších úkolech. Na první pohled by se teď již mohlo jednat o silnou stránku Sacred 2, a dokonce mnohé tomu nasvědčuje: úkoly jsou na každém rohu, a přestože jsou uvnitř relativně jednotvárné, navenek se dokážou prezentovat variabilně a nápaditě. Nemluvě o zajímavých ad hoc situacích, kdy se nachomýtnete k nějaké události a je jen na vás, zda se do ní vložíte, nebo si půjdete dál po svých.

Postup k závěru je přímý jako jízda autem s navigací z jednoho konce ulice na druhý

sacred2_art_03.jpgPotíž přichází, když se vedlejším úkolům rozhodnete věnovat více. Netrvá dlouho, a subqesty efektivně udělají z vašeho zápisníčku jeden velký guláš, ve kterém nepomůže už ani přesné vyznačení cílů na mapě a šipečka na kompasu. Míst, kde máte něco udělat, je najednou příliš mnoho, navzájem vám splývají a celkově vám stejně jako hlavní dějová linka nedokážou nabídnout motivaci, proč se jim věnovat.

Pociťte každý svůj krok

Asi začínáte cítit, že jde malinko do tuhého – když v RPG nejsou zajímavé questy, tak co jiného sakra? Situace není tak tragická, jen vzpomeňme zmiňovanou nějakou dvacítku questů opěvovaného Diabla 2. Sacred 2 má i jiné nástroje, jak si vydobýt vaši pozornost, a jedním z nejsilnějších z nich je šestice gerojů, co vám je k ruce. Má to malý háček, Shadow Warrior i Temple Guardian vypadají dost bídně a dryáda se, ač dívka, taky moc nepovedla. Ale i kdybyste estetické hledisko nepřekousli, jen trojlístek různých postav k hraní je slušný základ na prima zábavu. (Navíc si stejně vyzkoušíte všechny, zvlášť když s Temple Guardianem je taková legrace.)

Každá z postav má tři hlavní stromy schopností, kterými se můžete ubírat, a vhodným vylepšováním schopností z jednotlivých stromů si pak tvarujete postavu podle svých představ. Kouzelnice metající oheň, led, či třeba blesky, Seraphim vládnoucí mečem, či božskou magií nebo Temple Guardian spoléhající na boj na blízko, na dálku, nebo na usměrňování T-Energy. Při troše rozmýšlení a zkoušení si tak jste s to vyrobit přesně takovou postavu, jaká vám sedí.

Tip číslo dva: Rozmyslete si dobře, zda použijete každou runu určenou pro vaše povolání – většinu schopností můžete klidně ignorovat a ušetřené runy vyměnit za užitečnější.

Sacred 2 navíc obsahuje prvek, který je na každém RPG moc, moc důležitý – radost z každé nové úrovně. Tempo postupu ke světlým zítřkům je poměrně svižné, můžete se proto radovat vcelku často. Tu přidáte atributy, tu schopnosti, a do toho si mixujete z nalezených run mojito s libovolnou příchutí; tohle se skutečně podařilo více méně podle mých představ.

Kamaráda a pořádné železo

Zapomenout bych neměl ani na to, že celá ta honba za příběhem, questy, úrovněmi a nekonečnou slávou probíhá v graficky docela povedeném kabátku, jak ostatně vidíte na obrázcích kolem. I zde je však zakopaný pes, nebo spíš takový středně velký vlkodlak. Pokud si hodláte Ancarii vychutnat na konzoli, v klidu si počkejte na svoji verzi hry a buďte spokojení, majitelé PC by však měli zbystřit. Hra rozhodně není příliš dobře optimalizovaná, takže pro plynulý běh ve vyšším rozlišení a s plnými detaily (aby to vůbec mělo smysl) je zapotřebí nadprůměrný výpočetní výkon.

Aby toho nebylo málo, hra je po technické stránce neskutečně nedodělaná. Dokáže mě extrémně vytočit drzost vývojářů a vydavatelů pustit do lisoven hru, se kterou se budete hodiny rozčilovat, než vůbec sacred2_patchit_teaser.jpgbudete mít šanci mít z ní radost. Jen se podívejte na homepage hry, polonahá lučišnice nad velikým tlačítkem „Patch it!“ je provokace, nebo výsměch? Na facku. Fakt.

Bohužel ani po stáhnutí půlgigového (!) patche a několika hotfixů se vaše problémy neřeší. Nesmyslné poklesy framerate až třeba ke 2 fps, zamrzání hry, samovolná minimalizace či útěk ze hry do hlavního menu, náhodná padání v různých částech hry, nutnost řešit některé problémy tvrdým resetem celého PC. Máte pocit, jako bych popisoval potíže se špatným crackem z nějakého warez fóra? Bohužel, to jsou jen některé vylomeniny, kterými hra děkuje za nákup „šťastným majitelům“.

Ascaron vydá pár patchů a my se sejdeme u recenze jednoho z nejlepších akčních RPG

Spravit chuť vám může asi jen docela vydařená koncepce multiplayeru následující myšlenku Diabla 2 i původní Sacred. Pár kliknutí a ze singleplayeru je rázem multiplayerová párty s přáteli, u níž se máte šanci docela dobře bavit. Na druhou stranu ani Sacred 2 se nedokázalo vypořádat s hlavním neduhem podobných her, a to malou kooperací mezi postavami. Asi jsem zhýčkaný z MMORPG, kde má každé povolání jasně vymezený úkol ve skupině a všichni dobrodruzi se tak vhodně doplňují – zde to ale nenacházím.

sacred2_art_04.jpgPac a pusu – váš černokněžník

Víte, já se na Sacred 2 fakt těšil. Můžete někde vyštrachat moji recenzi na první díl, kterému jsem až tak nevěřil, přesto mi však docela udělal radost. U druhého Sacred jsem zuřil. Nechápu, jak někdo může pošlapat a pošpinit tak obrovský potenciál mizerným technickým zpracováním, jednotvárností prostředí (přitom tak krásného!) a nudností úkolů. A budu přísný a budu zlý. A třeba si mě nemějte rádi, ale tohle není dodělaná AAA hra.

Testováno na počítačích: dell_logo.jpg

Takže se dohodněme zhruba na následujícím: Ascaron pěkně vydá ještě pár patchů, nachystá konzolovou verzi, a my se tu pak sejdeme u recenze jednoho z nejlepších akčních RPG, co kdy kdo vydal. Teď už se ale vážně těším, až mi ta hra zmizí z očí, abych ji pak byl ochotný vzít znovu na milost.

Žánr: Akce, RPG | Akční RPG
Výrobce: Ascaron | Webové stránky hry
  • variabilita postav