Recenze: Safecracker – tak trochu úplně jiná adventura

Znáte to – adventury. Tuna předmětů v náprsní kapse, čtyři a půl roku zbytečných dialogů, hrstka hádanek a občas puzzle. Převraťte to naruby a máte Safecracker – žádný dialog, trocha předmětů a přemíra výborných puzzlů. Funguje to?
Platforma: PC
Typ hry: adventura
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 800 MHz, 64 MB RAM, 64MB grafická karta, 700 MB na HDD
Testovací konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 2x1024 MB RAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 700 MB na HDD
Výrobce: Kheops Studio
Vydavatel: The Adventure Company

Od The Adventure Company jsme zvyklí na přijatelně kvalitní adventurky, které jsou si však často podobné, jako vejce vejci. Tentokráte se však vydavatel rozhodl pro změnu a chlapíci z Kheops Studia překopali zažité koncepce adventurních her. Jedna lokace, nula dialogů, předměty spočitatelné na prstech jedné ruky. Může fungovat adventura založená jen na puzzlech? Pokud na něco takového máte náladu, Safecracker vás prakticky nedokáže zklamat.

Ale po pořádku. Duncan W. Adams zbohatnul na obchodech s ropou (aspoň myslím, ono vlastně není vůbec důležité), nicméně jeho pravou zálibou byly důmyslné zámky, sejfy a jiná podobná zařízení. Podstatné je, že pan Adams v požehnaném věku zesnul a nechal po sobě nikoli závěť, ale dům plný nejrůznějších hádanek – a někde na jejich konci právě poslední vůli. Pozůstalí, nedočkaví ohromného majetku páně Duncana, si najmou vás, coby experta na zámky, abyste jim onen kýžený kus papíru v tajemném domě našli.

  
Zimní zahrada? Adams si nežil zle * Dokonce i glóbus hraje svou roli * Jeden z jednodušších puzzlů

O všem se dozvíte z jednoduše udělaného intra, abyste se vzápětí ocitli za dveřmi nemalého domu a pomalu se pustili do řešení záhad. Brzy překonáte první zámek, otevřete první dveře a v tu chvíli jsou už jen dvě možnosti – odinstalujete Safecracker, protože prostě nemáte náladu na řešení podobných nesmyslů, anebo jste už polapeni v síti Duncanových hádanek.

Hádanky, puzzly, zámky

Adamsův dům disponuje dvěmi podlažími, sklepem a malinkou půdou. Na této ani ne velké ani ne malé ploše je rozmístěno na čtyřicet nejrůznějších sejfů, zámků a jiných puzzlů. Některé řešíte, abyste se dostali dál do domu, jiné kvůli nápovědě nebo součástce pro jiný mechanismus. A možná by bylo na čase si říct, s čím se asi tak můžete setkat.

Byl jsem příjemně překvapen, že hádanky v Safecracker se jednoduše neopakují – každá je trochu jiná než předchozí a k řešení vede zcela jiná cesta. Občas si pohrajete s jednoduchými šiframi, někdy stačí jen vhodně použít informaci nalezenou jinde, jindy narazíte na vychytávku, kde na zprovoznění složitého mechanismu stačí zmáčknout jediné tlačítko.

  
Magnetické hrátky s kuličkou dají zabrat * POZOR! Nápověda... :-) * Tohle bylo peklo, už nikdy víc takových hádanek

Hlavní problém však je v tom, že prakticky nikdy na počátku nevíte, co se po vás vlastně chce. Tato situace však kupodivu nevede k frustraci a beznaději, ale je zcela přirozenou součástí hádanek. Navíc místy existuje důmyslně skrytá nápověda – cílem skládačky je symbol namalovaný na papíru v menu, jedno číslo získáte tamtéž...

Zámky, puzzly, hádanky

Prakticky stále máte „rozdělaných“ více puzzlů – pokud si nevíte rady v jednom, jděte k jinému, třeba právě tam je klíč k tomu předchozímu. Někdy na sebe různé mechanismy přímo navazují – odněkud vytáhnete nádobu, ve sklepě ji zapojíte do stroje a vhodně přelijete vodu (ano, známý trik se čtyřmi litry tekutiny v pětilitrové nádobě) a nakonec se někde o patro výš spustí jiný stroj.

Mechanické záležitosti střídají čistě logické úkony, a tak nikdy nezabřednete do stereotypního opakování stejné činnosti. Občas si hrajete s magnety, skládáte obrázek, jindy řadíte čísla do čtverce, aby dávaly dané součty, či mačkáte tlačítka na šachovnici, aby nebyla zmáčknutá dvě v řádku, sloupci ani diagonále. Někdy třeba luštíte pravidla snookeru, abyste přišli na číselné heslo, a čas od času dokonce prostě hádáte číselnou kombinaci, která se navíc po čtyřech neúspěšných pokusech změní. Navíc se mi za celou hru stalo jen jednou, že se hádanka vyřešila tak nějak sama od sebe, aniž bych přesně pochopil, co jsem vlastně udělal.

  
Snooker - taky vás tak láká? * Roztomilá ložnice, není jediná * Ha, přízemí bychom měli

Ale Duncanův dům není zdaleka jen kulisou (byť překrásnou) pro puzzly. Různě po domě nacházíte zprávy od samotného nebožtíka, které vás pohánějí k dalšímu řešení. Kromě nich jsou ovšem různě položeny i dopisy od příbuzných, z nichž si o celé povedené rodince uděláte jistě poměrně přesný obrázek – a věřte, že na konci hry se to bude hodit.

Puzzly, hádanky, zámky

A konec hry je možná malá potíž. Geniální hádanka na konci – klávesnice pro zadání čtyřmístného čísla bez jakéhokoli náznaku, o co by mohlo jít – je sice parádní, nicméně se k ní doberete po přibližně čtyřech až pěti hodinách hraní. A to je prostě málo. Když si vzpomenu třeba na na první pohled jednotvárné české Fish Fillets s hrací dobou v desítkách hodin, rozsah Safecraker zamrzí.

  
Hra vám to chvíli tvrdí, ale tyhle dveře nejsou poslední * Cíl vašeho snažení - konečně! * Takhle vypadá mapa na samém konci hry

Malou záplatou na tento nedostatek je samotná podoba hry – Safecracker se oblékl do jakéhosi pseudo-3D kabátku: myší se rozhlížíte, kam chcete, ale po domě se pohybujete skokově tak, jak potřebují autoři. Místnosti jsou však zpracovány nápaditě a poutavě, rozhodně nenudí a ani se neokoukávají. Podobně je na tom hudební doprovod, který sice kvalitativně grafiky nedosahuje, ale nikterak nevadí a příjemně ničí ticho, jež by vás jinak po domě doprovázelo.

Musím říct, že Safecracker je velmi složitý na hodnocení. Mezi hrami jako celkem je nenápadný, zaujme jen hrstku hráčů, a to ještě ne na dlouho – takže nic moc. Mezi adventurami jasně ztrácí absencí zajímavého příběhu a interakce s NPC. Mezi logickými hrami pro změnu zklame svojí délkou. Pak je tu ale zcela konkrétní situace, do níž se přemýšlivý hráč může dostat – prostě bude mít náladu na odreagování se na různých logických hádankách, bez nutnosti zachraňovat svět, řešit zapeklité intriky a podobně – a pro něj je Safecracker jako dar z nebes. Takže závěrečné hodnocení libovolně upravte podle toho, jakou máte na tuhle hru chuť: protože pokud ji máte, tak vás Safecracker nezklame.

Grafika: 7/10
Hudba: 7/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 6/10

Přes možná nevysoké hodnocení je Safecracker záležitost, která vás dokáže perfektně bavit - jen na to musíte mít chuť, což vylučuje většinu lidí ve většině situací.

Celkové hodnocení: 6/10

Diskuze (11) Další článek: RPG Mass Effect se dočkáme až příští rok

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,