Recenze: Saints Row 2 – návrat ke kořenům

Vezměte nápady ze všech podařených městských akcí, dejte je dohromady a navrch ozdobte vlastními originálními prvky. Pokud se to vše podaří, z regálu na vás vykoukne Saints Row 2.
Seznam kapitol
  1. Vítejte do Stillwater
  2. Všechny cesty vedou k zábavě

Docela živě si vzpomínám, kdy jsem se doslechl o Saints Row vůbec poprvé. Grand Theft Auto nové generace bylo ještě v nedohlednu a celý internet přímo přetékal prvními „zaručenými“ screenshoty z dalšího pokračování kultovní série od Rockstar Games. A mezi všemi těmi od pohledu jasnými padělky se jednoho dne zaskvělo něco, o čem se několik hodin mluvilo jako o skutečných prvních záběrech z Grand Theft Auta IV.

Aby také ne. Všechno odpovídalo. Hra vypadala od pohledu dobře, ovládací prvky, prostředí a celkový koncept jako by Rockstarům z oka vypadl. Za pár hodin se sice ukázalo, že oním tajemným projektem je městská akce od týmu Volition, ale to už nevadilo. No řekněte sami. Dovedete si představit lepší reklamu, než když si vaši hru spletou s jedním z nejočekávanějších titulů nové generace konzolí! Úspěch první Saints Row zákonitě neminul. Ale hra u kritiky i fanoušků městských akcí zabodovala právem. Byť se jednalo o naprosto bezprecedentní kopii slavné série, jíž titul vykrádal od nejspodnějších základů až po samotnou špičku hratelnosti, celý ten mix se opravdu povedl. Volition navíc neměli ve své době na X360 prakticky žádnou konkurenci a na pokračování tak bylo zaděláno.

Zdání klame

Jak si ale povede druhý díl Saints Row poté, co se většina hráčů nechala zmlsat vypilovaným světem GTA IV? Ustálo studio Volition tvrdou konkurenci Rockstar Games, když vydání vlastní hry dokonce – podle mnohých zlých jazyků účelově – posunuli až po uvedení výše jmenovaného hitu? Ke hře jsem osobně přistupoval s rezervovaným očekáváním. Tvůrci jistě nejen mě příjemně naladili velkorysou porcí veselých videí, které si utahují třeba z americké politiky, filmů či showbusinessu, ale i vlastní konkurence. Přesto pro mě byly první minuty ve hře spíše zklamáním a začínal jsem se zvolna smiřovat s myšlenkou, že hodiny ve městě Stilwater nakonec nebudou až tak zábavné, jak jsem doufal.

Saints Row 2 víceméně pokračuje přesně tam, kde skončil příběh prvního dílu. Vaše postava je v kómatu a čeká ji hezkých pár let v báni, nebo možná dokonce rovnou schůzka s elektrickým křeslem. Naneštěstí – či možná naštěstí, jak se to vezme – se náhle probíráte ve vězeňské nemocnici a po složité plastické operaci přichází čas na to, zvolit si své nové „já“. V tomto směru se vývojáři vyřádili s až bizarní pečlivostí. Herního avatara tak můžete vymodelovat do prakticky jakékoli podoby.

Vybrat pohlaví, určitě výšku a váhu, zvolit stáří, barvu pleti, hlas, gesta, bojový styl...

Na internetu se ne náhodou už hezkých pár týdnů povalují návody, jak se transformovat v Jokera z Batmana, Snoop Dogga nebo třeba proslulého rakouského kulturistu s nemalými politickými ambicemi. Většině normálních hráčů ale bude jistě stačit těch pár základních voleb – vybrat pohlaví, určitě výšku a váhu, zvolit stáří, barvu pleti, hlas, gesta, bojový styl... No, jak vidíte, i když to vezmete hopem, možností, jak si přizpůsobit titulního hrdinu obrazu svému, je dost a dost.

Kam dřív?

Z vězení se vám podaří prchnout během pár minut, a vy se tak elegantně seznámíte se základními principy hry, jejím ovládáním a možnostmi. Žádné zázraky vás ale v prvních chvílích nečekají. Ovládání není dokonalé a chce to dost trpělivosti mu buď přivyknout, nebo jej vhodně změnit za jiné. Pohyb vaší postavy je poněkud těžkopádný a souboje na blízko, které jsou pro úvod příznačné, rovněž nepůsobí nejpřesvědčivěji.

Záhy ale tohle vše házíte za hlavu a přesto s radostí se vrháte do víru metropole Stilwater, jíž ovládají nejen tři soupeřící gangy, ale především mocná organizace Ultor, která s použitím silně nekorektních praktik bdí nad klidem ve městě. Vaše dříve mocná skupina je ale rozprášena a slávu Saints už pomalu nikdo nepamatuje. Nezbývá tak, než se spojit s hrstkou věrných a gang vybudovat znovu od základu. Jedině tak se budete moci postavit veškeré konkurenci a získat opět celý Stilwater do svého područí.

Než se tak ale stane a vy se úspěšně prokousáte až na samotný závěr hry, čekají vás hodiny královské zábavy. Jakmile totiž hra opustí krátké kolejiště předem nadefinovaných událostí a nechá vás jen tak si užívat podle libosti, vyloupne se na povrch bezesporu největší přednost a síla hry. Stilwater – i díky organizaci Ultor – proměněný k nepoznání vás rychle vtáhne do svého podhoubí tak, jako žádná podobná hra. Tam, kde se čtvrté Grand Theft Auto úspěšně vydalo po neprošlapané cestě většího realismu a menší dávky šílenosti, vsadili tvůrci z Volitionu na osvědčený koncept a namíchali fanouškům sand-box her neuvěřitelně pestrý koktejl akce, závodění, triků, řádění, vražd, drobných úkolů, pouličního násilí a dalších šíleností.

Ještě nyní si kladu otázku, co mě na hře chytlo více

To vše přitom v duchu nejlepších tradic městských akcí. Saints Row tak v první řadě připomíná jakousi ultimátní verzi San Andreas s přispěním několika nápadů od konkurence a tučné porce těch vlastních. Z každého kroku hrou je jednoduše znát, že ve Volition už měli s next-gen městskou akcí nějakou tu zkušenost a své znalosti od posledně vývojáři zúročili s přesvědčivou razancí.

Saints Row 2 neposune žánr městských akcí kupředu. A ani se o to nesnaží. Namísto toho titul nabízí osvědčené principy dotažené k dokonalosti. Podle té nejstarší šablony se z absolutní nuly vypracujete na hlavu celé metropole, ale po celou tu dobu se budete tak skvěle bavit, že váš ani nenapadne si na to nějak stěžovat. Ještě nyní si kladu otázku, co mě na hře chytlo více. Je to ten neuvěřitelně pestrý a bohatý svět, ve kterém si můžete hodiny jen tak bezcílně užívat? Jsou to příběhové mise, z nichž minimálně polovina překvapí svou pestrostí a originalitou? Nebo jsou to postranní úkoly a aktivity, jimiž je Stilwater přímo přesycen. V duchu jedno z nejoriginálnějších trailerů na SR2 musím uznat: zajít na bowling, šipky nebo kabaret s kámošem v GTA IV bylo fajn, s prací Volition se ovšem nemůže Rockstar v tomto ohledu rovnat. Pouliční zápasy, boje o teritoria, skoky padákem, únosy rukojmích, sprejování, vraždy na objednávku, nákupy nemovitostí nebo všemožné závody – to je v případě světa Saints Row jen špička ledovce.

Žánr: Akce | Pouliční akce
Výrobce: Volition | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 17. října 2008