Recenze: Scarface: The World is Yours – GTA na druhou

Polovina října a už „sněží“. Ach jo. Nekoukejte z okna, spíš se pořádně zahleďte do monitoru. Očekávaná akční gangsterka Scarface se točí kolem prokletého bílého prášku a všeho, co k němu náleží. Nabijte bouchačky, připravte boby a pojďte si „sjet“ pořádnou lajnu.

Platforma: PC, PS2, Xbox
Typ hry: 3rd person akce
Minimální konfigurace: 1,4 GHz procesor, 512 MB RAM, 4 GB na disku
Doporučená konfigurace: 2,8 GHz procesor, 1 GB RAM, 4 GB na disku
Testovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, 4 GB na disku
Výrobce: Radical Entertainment (
Distributor: Vivendi Games (
Distributor v ČR: CD Projekt (
Předobjednat hru na shop.Doupe.cz

World is Yours? Svět je váš? Tak to ani omylem! Vám naopak nepatří zhola nic. Až na tu hromadu suti, co dřív bývala útulným rodinným hnízdečkem, a dávku pálícího olova nasázeného do vašich zad. Jste Tony Montana, což ale v této chvíli pranic neznamená. Stejně tak byste se mohl jmenovat „Absolutní Nula“ nebo „Ztroskotanec“. Bývaly časy, kdy jste si vedl dobře. Kdy jste měl krásnou manželku, práci u drogového bosse a respekt… jóó respekt. Každý v okolí se třásl při vyřknutí vašeho jména. Byla blbost myslet si, že můžete podrazit šéfa a on na to nepřijde. Kdyby se jednalo jen o pár vedlejších kšeftíků na přilepšenou, ale vždyť jste se stal pomalu mocnějším, než byl on sám! Teda jen do té doby, než vás přišla navštívit partička goril, která vám důkladně pročechrala pírka a udělala ze života… málem smrt. Vraťte to těm zfetovaným parchantům i s úroky!

Já, můj kvér a novej bourák * Možností, jak se vyblbnout, je dost a dost * A ničivých zbraní o nic míň

Scarface (Zjizvená tvář) patří spolu s Kmotrem mezi nejznámější filmové gangsterky vůbec. The Godfather se dočkal svého (lehce nadprůměrného) herního zpracování již minulý rok, na Scaface přichází řada až teď. Možná si právě říkáte, co jsem to tu v předchozím odstavci blábolil. Vždyť Tony na konci snímku umřel. Správně, bod pro vás. Jenže to by se potom autorům na příběh z filmu navazovalo dost těžko. Takže Tony jako zázrakem přežije a začíná, pod vašim vedením, pěkně od píky makat na obnově svého jména a postavení.

Scarface: TWiY = poGTA (pěkně obšlehnuté GTA)

Titul se odehrává v 80. letech minulého století, kdy krávy ještě neměly fialovo-bílou vizáž doplněnou o nápis „Milka“ a zvonáče s afrem byly sexy vražednou kombinací. Ale dost vtípků. Příběh Scarfaces je zasazen do amerického Miami, drsného prototypu zločineckého města. Hra startuje obří přestřelkou s gangstery, do které za po chvíli zapojí i policie. Rozhodně se nejedná o ojedinělou scénu, spíše o jednu z těch běžnějších. Bez zabíjení si zkrátka respekt nezískáte.

Večerní idylka na předměstí * Měli jste napřed zazvonit! * Je smutné, když si zapomenete klíče od bytu

Na první pohled je poznat, kde autoři Scarface hledali inspiraci. Podobnosti s GTA by si nevšiml snad jen největší ignorant. Jak technické zpracování, tak herní náplň mají leccos společného, i když Scarface jde ještě dál a doplňuje nabídku o pár nových možností. Kromě prachsprostého zabíjení, kradení aut či užívání si s prostitutkami objevíte ve hře i pár znaků ze simulátoru The Sims. Jedním z Tonyho cílů je totiž opravit svou pobořenou vilu a udělat z ní ještě honosnější sídlo, než kdy bylo. Za peníze si tedy můžete z „obchodu“ do svého hnízdečka objednávat různé doplňky, mezi které patří například obrázky či jiné dekorace. Docela příjemné zpestření, jenž si užijí především hračičkové.

Tony Montana, ležící, spící

Miami je rozděleno na čtyři části a několik přilehlých ostrovů, které se (jak jste zvyklí například z GTA) postupně zpřístupňují. Příběh a s ním spojené úkoly jsou jedním ze základních stavebních kamenů titulu. A když už ani to nestačí a začne se hlásit stereotyp, vždy bleskurychle pomůže Tony. Jeho zásoba vtipných hlášek a dialogů nemá konce. Rozhodně se však nejedná o humor pro kojence. Hlavní hrdina je drsný gangster, tudíž sprostými výrazy zrovna nešetří. Tony je prostě jeden z hlavním důvodů, proč se ke hře budete rádi vracet. Tak sympatický hrdina (s krví často nevinných obětí na rukou) tu už dlouho nebyl.

Boj o moc pokračuje i na vodě * Tony a zbožíchtivý feťák * 100 "géček" kvalitního zboží na prodej

Scarface nechává hráči velkou volnost; klidně si můžete naslepo jezdit městem, plnit nějaký z množství vedlejších úkolů, nebo prostě jen mluvit s kolemjdoucími. Dialogy jsou doopravdy propracované s množstvím možností, takže se mnohdy i s obyčejnou štětkou zakecáte na deset minut. Díky české lokalizaci dokonce také v mateřském jazyce. Věková hranice Scarface začíná na 18 letech, což je vzhledem k množství krve, sprosťáren a jiných ne zrovna dětských radovánek pochopitelné.

Bílý prášek nemusí být nutně na praní

Filmový Tony Montana

Americký snímek spatřil tmu kinosálů roku 1983 a filmového Tonyho ztvárnil legendární drsňák Al Pacino. Tony je postava mnoha rolí – začíná jako politický vězeň na Kubě, později se z něj stane nájemný vrah či zaměstnanec zaplivaného fastfoodu a jeho cesta končí v polstrovaném křesle drogového bosse. Al Pacino se z každou z Tonyho identit vypořádal skvěle a dopřál tak divákovi možnost se do hlavního hrdiny opravdu vžít. Ať už dáte hernímu zpracování Scarface šanci, nebo raději znovu nainstalujete staré dobré GTA, film byste rozhodně minout neměli.

Že jde ve hře především o pořádnou akci, musí být už každému jasné. K tomu samozřejmě slouží bohatý útočný arsenál, který čítá jak obyčejné pistole či pušky, tak i mnohem tvrdší kalibry. A co není na ulici běžně k sehnaní, pod pultem v obchodě za slušný úplatek dostanete vždy. Veškeré zbraně se samozřejmě přísně drží stylu 80. let. Nepřátel jsou v některých případech doslova hordy, což pocítíte na vlastní kůži ve chvíli, kdy se pokusíte dostat k nějakému ze šéfů drogové mafie. Ochranky čítající sto mužů patří totiž v těchto případech mezi ty menší…

Specialitkou je pak tzv. mód zuřivosti. Za zabíjení nepřátel opravdu stylovým způsobem dostáváte speciální body, jež lze využít právě ke spuštění „zuřivosti“. V ní se kamera přepne do pohledu z vlastních očí, čas zpomalí a Tony dokonce automaticky zaměřuje! Prostě si v klidu vychutnáváte, jak z desítek protivníků stříká krev, zatímco váš hrdina drží prst na kohoutku a zívá. Paráda!

Tumáš! A ještě jednu! * Není nad pořádný relax v přírodě * Luxusní diskotéka + bohatí lidé = spousta kšeftů pro Tonyho

Krom toho ve Scarface platí profláknuté přísloví: „Kolik máš peněz, natolik jsi člověkem.“. Když máte dostatek financí, není žádný problém, nechat si poslat pro auto ze své garáže, které vám navíc přiveze osobní sluha. Stejně tak je tu možnost pořídit si nejrůznější domy, kluby či podniky, jež vám samozřejmě vydělávají slušné peníze. Od věci také není, donutit miamské gangy k poslušnosti a respektu novému šéfovi – vám. Obchodování v dané lokaci se tak stane jednodušší.

Tony, to je kluk jako buk

Grafické zpracování je bohužel nejslabší stránkou celého titulu. Textury mají nízké rozlišení, barvy jsou nevýrazné a všechny objekty hranaté jako... jako hranolky. Fajn, hra vypadá o něco lépe, než ji původně prezentovaly uvolněné oficiální videa. Dá se to však pokládat za výhru? Pche. Jednoznačné plus ovšem vidím v tom, že je Tony Montana opravdu podobný své filmové předloze v podání Al Pacina (který ho měl mimochodem původně dabovat). Kde ztrácí grafická stránka, vše dohání podařené zvuky a původní hudební doprovod.

• Tony Montana
  • Vtipné hlášky
  • Najímání nohsledů
  • Volnost a rozmanitost akcí
  • Vylepšování vily
  • Hardwarové nároky
  • Slabé grafické zpracování
  • Chybí hlas Al Pacina
  • Podoba s GTA
  • Většinou „jenom“ akce

Tony je doopravdy sympatický kluk. Užijete si s ním dobrých šedesát hodin hutného příběhu, krvavých přestřelek, zběsilých honiček a drog. Scarface na jednu stranu příjemně překvapil svou chytlavou hratelností, na tu druhou ale lehce odpudil vizuálním zpracováním. Ale co… samotná grafika přece dobrou hru nedělá.

Grafika: 6/10
Zvuk: 7/10

Kvalitní a zábavná gangsterka, které pár bodíků uniklo především kvůli slabému grafickému enginu a nenadabování Tonyho Montany hvězdným Al Pacinem.