Recenze: Schizm 2: Chameleon – válka byla jen začátek

S fandy počítačových adventur to často vypadá všelijak. Kdysi prosperující "rasa" se z ničeho nic stala vymírajícím druhem a byla zařazena do červené knihy ohrožených pařanů. Přesto jsou ještě chvíle, kdy vyjdou čtyři skvělé adventury zaráz, na druhou stranu zažíváme často také období adventurního půstu. To však díky Schizm 2 není aktuálním problémem.

Typ hry: Adventura
Minimální konfigurace: Procesor 1Ghz, 128MB RAM, 64MB grafická karta
Doporučená konfigurace: Procesor 1,5Ghz, 256MB RAM, 128MB grafická karta
Testovací konfigurace: Celeron 2,2GHz, 512MB RAM, 128MB grafická karta
Výrobce hry: Detalion (
Vydavatel hry: DreamCatcher
Distribuce v Česku: Hypermax

2001

Byl to právě tento rok, kdy byla do světa her vypuštěna skvělá adventura Schizm. Hra si získala mnoho příznivců a proto bylo logické, že se časem objeví i druhý díl. Vzhledem k tomu, že první díl vyšel již před třemi lety, bylo by dobré si něco málo připomenout. Schizm byla jedna z prvních her, jež vyšla na DVD (ačkoliv DVD mechaniku tehdy vlastnil snad jen prezident USA a Papež ). Na trhu se sice objevila i 5CD verze, ta však přílišných úspěchů nezaznamenala. Autoři si totiž museli dát pořádnou práci s tím, aby DVD verzi ,,osekali”, což mělo za následek méně hudby a animací na CD verzi.

Mami, tati, dostal jsem pětku z matiky * Skoro jako NYC * Krásná příroda

Příběh  jedničky byl vskutku nápaditý, stejně jako grafika a atmosféra celého titulu. Připomeňme si, že scénář prvního (stejně jako druhého) dílu má na svědomí australský sci-fi autor Terry Dowling. Magický příběh zasazený do 21. století plný složitých hádanek. To byla radost pohledět!

2004

Letos jsme se dočkali druhého pokračování tohoto povedeného kousku. Hlavním hrdinou celého příběhu je mladík jménem ,,Sen”. Poté, co tento výrostek rozpoutal na své planetě armageddon, zdálo se, že je vše ztraceno Sen se v druhém díle probouzí po 200 letech, které strávil v hybernaci na lodi, jež je na oběžné dráze planety Serpredon. Nepamatuje si kdo je, co se stalo a proč je tam, kde je. Tyto příznaky by sice mohly poukazovat jen na silnou kocovinu, ale není tomu tak. Palubní počítač mu totiž sdělí jeho jméno, čas a důvod jeho pobytu na orbitě. Sen Gender se tak dozví, že je kolaborantem, který si měl za trest ,,odležet” 200 let v hybernaci a má být na věky uvězněn na orbitě Sepradonu. Také se dozví, že za dva týdny se celá stanice zhroutí a zřítí se na planetu. K tomu všemu žije Sen v domnění, že je jediným, kdo přežil hroznou válku. No, nechtěl bych být v jeho kůži (tady pomůžou jen čínské koule na uklidnění).

Jelikož by však zničením vesmírné stanice skončil celý příběh, nemusíte být ani věštci, abyste věděli, že Sen z lodi unikne a dostane se na povrch Sepradonu. Zde nalezne hrstku těch, co přežili a naváže s nimi kontakt. Dozví se, že válka stále pokračuje, ačkoli jsou obě znepřátelené frakce na pokraji záhuby. Kdyby se pohyboval na jednom, či na druhém území, je jisté, že by byl jako zrádce odhalen a zabit. Naštěstí se dostane k bytostem, jenž si říkají Společníci. Jsou to stroje, které ho obdaří významnou chameleónskou technologii. S pomocí této technologie se Sen může volně pohybovat po celé planetě a vydávat se za člena jedné, či druhé bojující frakce (dle potřeby).

Vypadá nazlobeně… * Noční pohled do řeky * Kolotoč štěstí?

A tak začíná vaše pouť touto hrou. Podstatou herního scénáře jsou výlety po mapě, hledání a shromažďování informací o celém válečném konfliktu. Co se autorům bezesporu povedlo, jsou desítky skvělých hádanek, které tvoří jádro celé hry. Jejich obtížnost je skutečně vražedná a u každé z nich jsem se řádně zapotil, než jsem dospěl ke správnému řešení. V rámci řešení hádanek již nemusíte vandrovat přes celou mapu tam a zpět, jak tomu bylo v prvním díle. Vše potřebné k vyřešení problému najdete v blízkém okolí dané hádanky, což ušetří čas i úsilí.

Hádanky a malebný svět Sepradonu

Již jsme si řekli, že se ve hře objevuje několik desítek hádanek. Jedná se o různá bludiště, skládanky a hlavolamy všeho druhu. Mnoho z těchto hádanek se přizpůsobuje hernímu prostředí a dané situaci. V praxi to znamená, že stejnou hádanku nevyřešíte dvakrát stejným způsobem. Princip zůstává stejný, avšak postup je jiný. Něco jako když dostane brankář gól od Jágra pod vyrážečku. Při další akci Jágra si bude vyrážečku více hlídat – Jarda tedy bude nucen střílet jinam:-). Hádanky jsou rozmanité, takže pokaždé vám bude připadat, že hrajete něco úplně jiného, což se dá považovat za výrazné plus. Jejich obtížnost je vysoká, což je vzhledem k tomu, že hádanky jsou hlavní náplní hry, potěšující

Hádanky vám dají opravdu zabrat * Hádanka v podobě barevného prostěradla? Proč ne. * To je fantazie!

Obdivuhodnou záležitostí jsou malebné herní scenérie. Kouzelný svět Sepradonu je plný fantasy krajiny Terryho Dowlinga. Místní architektura a společnost v sobě nosí nápaditou kombinaci prvků technologie a přírody. Ve hře se nachází téměř 40 rozsáhlých lokací, po kterých se můžete volně pohybovat. To přidává hře nejen na atraktivitě, ale i na zábavnosti. Scény jsou skutečně do detailu propracované. Nejednou se setkáte s nějakou zvláštní rostlinou, popřípadě bytostí. Když jsme u těch bytostí, tak vězte, že Sepradon je válkou zpustošená země, takže v ní mnoho lidí nenajdete. Spíše budete procházet krajinou a řešit hádanky, což znamená, že ani dialogů není ve hře příliš. Dojde-li však na nějaký, tak se hra automaticky vypne, následuje animace a vy si onen dialog pouze vyslechnete (bez možnosti ho nějak ovlivnit). Prostupujete tedy předem daným scénářem, na jehož průběh nemáte vliv. Vzhledem k množství a variabilitě hádanek bych to však považoval za vedlejší.

Krásné na pohled, příjemné na poslech

Schizm 2: Chameleon je kompletně 3D hrou, což se u adventur příliš nenosí. Hra běží na stejném enginu jako No One Lives Forever 2, či AvP 2. Enginu 3D akcím se přizpůsobilo i ovládání, kdy levým tlačítkem používáte předměty, pravé tlačítko slouží k běhu a chůze je zajištěna klasickým ,,WSAD”. Možná poněkud neobvyklé, přesto však slušivé – na ovládání i 3D nádech hry jsem si rychle zvyknul a považuji ho za jednu z předností hry. Krásné efekty v podobě východu hvězdy nad narůžovělou oblohou mluví za vše. Hardwarová náročnost hry je poměrně vysoká. Počítač odpovídající minimálním požadavkům (1Ghz procesor se 128MB RAM) je skutečně málo. Na mém 2,2Ghz Celeronu s 512MB RAM a Radeonem 9600XT měla hra při rozlišení 1024x768 občas problémy.

Krajina občas připomíná kamenné město Petra * Tak tohle už není Petra… * Nádhera, nemyslíte?

Vaší pozornosti neunikne ani rozmanitost zvuků. Zřetelně jsou slyšet efekty jako: foukání větru, proudění vody, šumění listí, zvuky, jenž vydává místní fauna, apod. Za zvukovou kulisou nezaostává ani hudba. Moderní basové motivy podkreslují rytmická (ačkoli trochu chemická) bicí. Co mě však udivilo je skvěle provedený anglický dabing. Postavám je skutečně skvěle rozumět, přičemž jejich akcent je učebnicovou ukázkou Oxford English. V případě, že budete přece jen potřebovat pomoc s překladem, můžete využít položky v menu, kam se ukládají všechny rozhovory. Mnohé z vás jistě potěší fakt, že hra u nás vyšla plně lokalizovaná do češtiny – přeloženy jsou tedy texty i dabing.

• Hezká grafika
  • Obtížnost
  • Rozmanitost herních scenérií
  • Hudba a zvuky
  • Výborný příběh
  • Dabing
  • Česká lokalizace
  • 3D engine hry
  • Někdy až příliš vysoká obtížnost hádanek
  • HW náročnost
  • Ti, jenž si neoblíbili první díl, zřejmě nenajdou zalíbení ani v druhém

Nic bezduchého

Schizm 2: Chameleon rozhodně nezklamal. Již první díl byl skvělou záležitostí a do žánru adventur přinesl mnoho nového. Druhý díl jedničku v mnohém vylepšuje. Po delší době máme opět možnost zahrát si dobrou adventuru a to ještě v češtině a se skvělou grafikou. Matně si vzpomínám, kdy naposled jsem se u adventury takhle dobře bavil. Jen pohled na krajinu a atmosféru hry, jež úzce doprovází celý příběh, mě uváděl v úžas. Schizm 2 je hrou, která prověří vaše logické myšlení a donutí vás přemýšlet. To oceňuji, neboť právě nutnost uvažování mi na spoustě dnešních hrách chybí. Vřele vám Schizm 2 doporučuji, zábava vás rozhodně nemine.

Výborná adventura plná nápadů a skvělých logických hádanek. Navíc plně v češtině. Neváhejte ani vteřinu!

Váš názor Další článek: Still Life - stahujte první trailer z krásné adventury!

Témata článku: , , , , , , , , , , ,