Recenze: Serious Sam 2 – seriózní řežba

Máte přesně pět sekund na to kliknout na tenhle článek a zjistit, jak to s novým Samem Stoneem vypadá. A dvě sekundy už uběhly.

Platforma: PC
Typ hry: akční
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 1,5 GHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta, 2,5 GB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 64MB grafická karta, 2,5 GB HDD
Testovací konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 1 GB RAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 2,5 GB HDD
Výrobce: Croteam (
http://www.croteam.com)
Vydavatel: 2K Games (
http://www.2kgames.com)
Distributor v ČR: Cenega (
http://www.cenega.cz)
Homepage:
http://www.serioussam2.cz

Spousta překrásných nepřátel ve F.E.A.R., hutná atmosféra v Doom 3, spolupráce s inteligentními spolubojovníky v Quake 4. Zapomeňte na to. Už před čtyřmi lety vývojáři ze studia Croteam dokázali, že to jde i jinak. Serious Sam (SS) možná byl budgetovkou bez větších ambicí – a asi právě proto se stal takovým hitem. Frenetická řežba byla přesně tím, co mnohým hráčům právem na herní scéně chybělo. A pak tu byl Sam. Hrdina v džínech a tričku s rozpláclým obličejem a jednodušším výrazem se svým „I’m Sam. Serious Sam.“, i když nic vážného na něm na první pohled není – až na neskutečný arzenál obrovských zbraní.

  
Plážová idylka s ohníčkem * Z věže se to střílí * Žbluňk...

Tentokráte se Sam vydává na opravdu zvláštní misi – povolají ho tři malé modré bytosti (jejich rasa si říká Simbové) a mají pro něj nanejvýš důležitý úkol. Svět je potřeba zbavit Mentala a před tím poshánět všechny kousky amuletu, díky kterému bude zlotřilec oslaben. Prostě nic pro anonymní mariňáky, lapiduchy, vědátory, policajty, či jiné postavy z pochybných akcí – tohle chce opravdového hrdinu. Dřív, než se nadějete, ocitáte se v malebném tropickém prostředí připomínající Far Cry. Snad jen švitořící Simbové trošku narušují podobnost.

Seriózní průvodce galaxií

Putování za kousky amuletu je samozřejmě jen lacinou zástěrkou pro frenetickou akci a chabým pojítkem nesourodých světů. Není však nejmenší důvod, proč by vám něco takového mělo vadit – příznivci Sama moc dobře vědí, že tahle hra je výjimečná jinými věcmi, než příběhem. Už jen prostředí, ve kterých se budete pohybovat, stojí za to. Vedle džungle se dočkáte lokalit jako bažiny, futuristická města, zmrzlá tundra, stará Čína, pohádková země... Přestože velikost jednotlivých misí se zdá menší, než tomu bylo dříve, hromada detailů to však bohatě vynahrazuje.

  
Klasika - honem, Same, zchraňuj! * Čekání na blonďáka * A z papouška zbylo jen peří...

Každou chvíli narazíte na něco, co si zaslouží vaši pozornost. Simbové pobíhají kolem a občas vám z letadel shodí nějaký ten kousek vybavení či power up. Při bojích sem tam rádi využijete krytu různých beden, zvláštní kategorií je spousta statických zbraní a vozidel. A ať už vaše mocné přemisťovadlo bude mít mechanický charakter, či to bude přerostlá ještěrka, je to další kousek koření, které dělá z obyčejné akce neobyčejného Serious Sama.

Prostředí SS2 je věru atraktivní. Dočkáte se jak rozsáhlých exteriérů, tak i těsných koridorů, kterých je však o poznání méně – hra těží především z mnoha vln mnoha nepřátel, které na vás vrhají ze všech možných i nemožných směrů. Čas od času si můžete chvíli oddechnout, ale jen proto, abyste se mohli připravit na ještě více ještě silnějších protivníků. Členité prostředí místy příjemně znepřehledňuje situaci, což spolu s širokou škálou použitých barev dělá ze SS2 výjimku z mnohdy jednotvárných a ponurých prostředí dnešních akčních her.

  
To je ale pokojíček! * Extra Life? Jak tak na to koukám, bude se hodit... * Přeplácané prostředí - přeplácané nepřáteli

Seriózně vykradený armádní sklad

Velký počet rozličných nepřátel vyžaduje adekvátní likvidační prostředky. Sam se již dříve vyznačoval slušivým arzenálem více či méně realistických zbraní, obdařenými náležitě „Samovským“ designem. Všechno je velké, hlasité a náležitě šílené. Již jedna z prvních zbraní má své osobité kouzlo – konec konců na rotační brokovnici nenarazíte každý den. Když k tomu připočtete precizní přesnost a účinnost i na větší vzdálenosti, máte hodnotného parťáka na spoustu herních situací. Opomenout bych neměl ani vychytávku v podobě sebevražedného papouška, který bez skrupulí konkuruje klasikám žánru, jako je dvojice samopalů UZI, rotační kulomet, ostřelovačka, či třeba raketomet.

Ohromným pozitivem na arzenálu dvaceti zbraní je roztomilá nutnost použít většinu z nich. V podstatě neexistuje univerzální zbraň na každou situaci a každého nepřítele, což znamená, že k zběsilému tempu, jaké je pro Sama typické, přibývá i nutnost přepínat zbraně během bojů. Ať už se naučíte bleskurychle otáčet kolečkem myši, či s elegancí profesionálního klavíristy bušit do klávesnice, ve situacích, kdy adrenalin v krvi počítáte na litry, se to bude určitě hodit.

  
Jestli sebou budeš šít, tak to do tebe našiju * Má to rozbité sklíčko... snad to aspoň střílí * Serious, Sirius... kdo se v tom má vyznat?

Zbraně se však přeci jenom určitou nevyvážeností vyznačují. Konkrétně se jedná o zmiňovanou rotační brokovnici. Rozhodně vás neohromí kadencí střelby (žádné ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta a možná ještě rychlejší), ale poměr přesnosti a účinnosti je opravdu hodně výhodný. Díky této zbrani si ušetříte mnohé přepínání – snad jen když už se k vám potvůrky dostanou na menší než malou vzdálenost, pootočíte kolečkem myši a klasickou dvouhlavňovou brokovnicí problém vyřešíte. V kontextu hry je to ale více než výhoda spíše na škodu.

Seriózně obludné obludy a vtípky

Jestliže je prostředí SS2 nápadité a rozmanité, nelze jiné přívlastky použít i k místnímu obludáriu. Snad v každé misi vás hra překvapí něčím novým, ať už to budou nemrtví šaolini, či občasné parodie na monstra z dítek id Softu Doom a Quake. Roztomilé jsou i čarodějnice a je jedno, jestli zrovna létají na košťatech, nebo vaří v kotlících zelené lebky. Příjemně překvapí i monstra, která je potřeba jednou zasáhnout, abyste jim následnou střelbou vůbec ublížili – příkladem můžou být obludy se štítem z prvního ostrova, či vraždící koule, které potkáte později.

  
Že mrzne? Myslím, že tu brzy bude dost horko * Ratatata bum * Ta bomba se ale tváří...

Tradiční jsou i situace, kdy v jedné misi potkáte silnější monstrum, s vypětím všech sil ho přemůžete a následně podobných potvor potkáváte víc najednou a stanou se z nich naprosto běžní protivníci. Místy hra jmény nepřátel vyvolá poněkud rozporuplné pocity – například když proti vám stojí „Onan The Librarian“. Holt se SS2 snaží o humor i tam, kde by to autoři sami nečekali. A na místě je ptát se, zdali břitký vtip Samovi ještě pořád zůstává.

S touto otázkou totiž možná trošku narazíme. Jistě – Samovi humor nechybí. Začátek hry v duchu starých, ale stále vynikajících Giants, je vydařený, stejně jako třeba oslava u příležitosti záchrany vesnice – i když dopadne přesně podle očekávání (fotky jdou v duchu Sam s korbelem, Sam podlézá tyč, Sam s korbelem, Sam přeskakuje ohniště, Sam s korbelem, Sam mezi demižony úplně namol a spící), dokáže vyvolat úsměv. Potíž je, že mnohdy jsou vtípky už trošku ohrané, místy dokonce vykradené z předchozích dílů hry. Sam už tak není takový geroj jako býval, přesto se i tentokrát pravděpodobně budete bavit.

Světlé stránky hry
  • Rozmanitost prostředí
  • Široký a nápaditý arzenál
  • Dopravní prostředky
  • Spousta (druhů) potvor
  • Přímočará adrenalinová hratelnost
  • Správně akční atmosféra
Temné stránky hry
  • Místy okoukané vtípky
  • Časem repetitivní design prostředí
  • Mírná nevyváženost zbraní
  • Celkově se série lehounce horší

Seriózní poslech a pohled

Čím ale SS2 opravdu potěší, je audiovizuální zpracování. Serious Engine 2 umožní vychutnat celou herní nádheru i majitelům průměrnějších sestav. Vzhledem k velkým exteriérům a značnému počtu oblud to opravdu potěší. Malebná grafika dodává jinak bezhlavé střílečce nový rozměr. Mnohokráte oceníte nápaditost designérů – když budete obdivovat fabulózní zákoutí, futuristické budovy, či zapomenete střílet při pohledu na nové nepřátele. Přestože je právě design úrovní po čase lehce stereotypní, drobné detaily tento pocit vynahrazují. Zvuková stránka hry je v podstatě ideální – zbraně dělají dostatečný kravál, abyste se dostali do správné ráže. Ve chvílí klidu – mnoho jich není, ale přesto – vaše ušní bubínky potěší tóny příjemných melodií, které jsou při akci vystřídány dynamickými rytmy.

  
Koule jsou sice růžové ale rozhodně ne přátelské... nebo právě proto? * Jestli bacíš papouška, tak je po tobě! * Prsk...

Co nám to tedy pánové z Croteamu naservírovali? Drsňák Serious Sam Stone je zpátky a užívá si bohatého menu složeného ze širokého zbraňového arzenálu, množství různorodých prostředí a zajímavých protivníků, okořeněného spoustou příjemných detailů a občas zdařilým humorem. Děj se posouvá animacemi vyrenderovanými enginem, ale prezentovanými ve formě některého z video formátů, což trochu snižuje kvalitu – nicméně se jedná spíše o detail. Mnohem podstatnější je, že Serious Sam 2 stále prezentuje adrenalinovou akční řežbu, pro níž jsme si tolik oblíbili už jeho předchůdce. Nový díl něco přidává, ale zároveň se už trochu okoukává, a tak svoje kouzlo pomalu ztrácí. Na odreagování se však jedná o jednu z nejlepší her, jakou si v současnosti můžete dopřát.

Grafika: 8/10
Hudba: 7/10
Zvuky: 9/10
Ovládání: 7/10
Hratelnost: 7/10

Sam’s back. Seriously.
(Čti: Serious Sam je zpátky a přes některá škobrtnutí ve výborné formě.)

Celkové hodnocení: 7,5/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | First-person akce
Výrobce: Croteam | Webové stránky hry
  • Rozmanitost prostředí
  • Široký a nápaditý arzenál
  • Dopravní prostředky
  • Spousta (druhů) potvor
  • Přímočará adrenalinová hratelnost
  • Správně akční atmosféra
  • Místy okoukané vtípky
  • Časem repetitivní design prostředí
  • Mírná nevyváženost zbraní
  • Celkově se série lehounce horší
Diskuze (7) Další článek: Využije Xbox 360 HD-DVD?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,